شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۷۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۴
گزارش شوشان از برگزاری مایش لر و بختیاری
گردهمایی باشکوه بلوط بلند در پاسداشت نوروز با استقبال ده هزار نفر از علاقمندان به فرهنگ زاگرس و با حضور ...
 
شوشان: گردهمایی باشکوه بلوط بلند در پاسداشت نوروز  با استقبال  ده هزار نفر از علاقمندان به فرهنگ زاگرس و با حضور هنرمندان شاخص استان های لر و بختیاری نشین در پارک زاگرس شهر دهدز برگزار شد. 

به گزارش شوشان ، روز جمعه دهم فروردین ماه ۹۶ دامنه کوه های  سبز بهاری و پوشیده از انبوه بلوط های دهدز در یک ویژه برنامه شاد همراه با ترنم ها و نغمه های بهاری خوانندگان لر و بختیاری ، شاهد برپایی آیین و جشن بزرگ  نوروز و خلق یک رویداد ماندگار بود.

  همزمان با برگزاری جشن های شاهنامه خوانی و نوروزی در شهرهای بختیاری نشین شمال خوزستان ، شهر دهدز قلب زیباترین شکوفه های بهاری سرزمین بختیاری میزبان گردشگران نوروزی مختلفی از سراسر کشور بود که برای دیدن  جنگل های سبز بلوط و جشن بلوط بلند آمده بودند.

شهردار  دهدز  به همراه کوشندگان فرهنگی و عوامل برگزار کننده همایش بلوط بلند تلاش نمودند لحظاتی شاد با ویژه برنامه ای  متفاوت را برای مردم و طبیعت گردان ایران دوست فراهم کنند و پتانسیل های طبیعی و گردشگری این شهر زیبای بختیاری را معرفی کنند.

در این مراسم ، شهردار دهدز در سخنانی با گویش بختیاری از حضور  و استقبال مردم و مهمانان گردشگر نوروزی سراسر کشور در شهر دهدز و برنامه بلوط بلند  ابراز خرسندی و خوشامدگویی نمود.

دکتر اردشیر صالحپور استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ بختیاری نیز در سخنرانی خود نکات و ویژگی های مهم فرهنگی مردم ایذه و دهدز را برشمرد. همچنین  حجت الاسلام سید مراد حسینی امام جمعه شهر دهدز با اشاره به ظرفیت  های فرهنگی و گردشگری  دهدز نسبت به پیامدهای  منفی سد کارون ۳ بر طبیعت و زیست بوم منطقه هشدار داد ، وی از روند کند اجرای پروژه پل سه بلوطک انتقاد کرد.  حجت خسروی بخشدار دهدز نیز از دیگر سخنرانان همایش بلوط بلند بود.

هنرمندان محبوب موسیقی  لر و بختیاری در آیتم های مختلف ترانه  های  زاگرس را با ملودی های شاد و  اصیل  بصورت زنده  خوانش نمودند. همچنین زهرا صفری بانوی شاهنامه خوان ایذه اجرای به نقالی شاهنامه پرداخت. کورش اسدپور  خواننده محبوب زاگرس ، گروه موسیقی  تاریشاه با خوانندگی کوهیار بختیاری و سید محمد موسوی ، گروه موسیقی آفتاب طلایی برادران لرستانی با هنرمندی فریدون سپهوند در بخش های مختلف به اجرای برنامه پرداختند.

از بخش های جالب برنامه اجرای گروه موسیقی آیینی "پرک" بود. این گروه موسیقی که از مجموعه هنرمندان شهر ایذه تشکیل شده است یکی از بزرگترین گرو ه های کرال موسیقی نواحی کشور عنوان می شود و اعضای ۳۰ نفره گروه با ترکیبی از سازهای بومی و جهانی توانمندی و  هنرنمایی خود را به شایستگی نشان دادند.

دبیر همایش بلوط بلند با قدرشناسی از نقش تاثیرگزار و تلاش   غلامحسین اسدی شهردار  شهر دهدز،  امام جمعه شهر و شورای شهر دهدز در برگزاری باشکوه  این همایش گفت: گردهمایی نوروزی بلوط بلند با هدف اتحاد اقوام و اعتلای فرهنگ غنی و کهن  لر و بختیاری ، ایجاد روحیه نشاط و شادابی در بین مردم منطقه و گردشگران نوروزی و شناساندن ظرفیت های گردشگری شهرهای ایذه و دهدز به گردشگران برگزار شده است و تلاش برگزار کنندگان برنامه بر این اساس بود که بخاطر احترام به مردم فرهنگ دوستمان  یک برنامه زنده و بدون اجرای پلی بک و شاد داشته باشیم بنابراین از سخنرانی های همایش نیز کاسته شد.

فرشاد داوودی توضیح داد : تلاش ما بر این بود در برگزاری برنامه نمادها و میراث تاریخی شهر  دهدز در بگراند و طراحی صحنه با همان شکل طبیعی لحاظ شود بنابراین سن اجرای برنامه در کنار غار پارینه سنگی با قدمت سی هزار ساله قرار گرفت. وی همچنین بر  تدام و استمرار برگزاری همایش بلوط بلند در سال های اینده تاکید کرد.















نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار