شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۷۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
وزیر جهاد کشاورزی در نشست شورای اداری: خوزستان به کارخانه قند با ظرفیت ۵۰ هزار تن نیاز دارد / بهره‌برداری از فاز اول آبرسانی به اراضی بحرانی ریزگرد تا پایان فروردین
در ارتباط با بحث ریزگردها مشکلاتی برای مردم خوزستان وجود دارد اما این یک فرصت برای خوزستان بود که از حالت طبیعی منابع و پشتیبانی‌های عادی خارج شوند
 

شوشان: وزیر جهاد کشاورزی در نشست شورای اداری خوزستان ، گفت: خوزستان ظرفیت قابلی در تولید چغندر دارد. محمود حجتی با تاکید بر قابلیت های کشاورزی استان خوزستان به ویژه در کاشت چغندر، اظهار کرد: خوزستان ظرفیت قابل توجهی در تولید چغندر دارد و در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری الگوی کشت ۸۰ هزار هکتاری چغندر برای این استان دیده شده است. 

به گزارش شوشان ، وی افزود: در خوزستان کارخانه قند با ظرفیت تولید ۵۰ هزار تن در روز نیاز داریم زیرا شکر خوزستان بهره ور ترین شکر در ارتباط با بهره وری آب است به طوری که در دهه ۸۰ به ازای هر مترمکعب آب ۲۵۰ گرم شکر تولید می شده ولی امروز به ۵۰۰ گرم در کشور رسیده و با کشت پاییزه در خوزستان می توان به ازای هر مترمکعب آب، یک هزار و ۲۵۰ گرم تولید شکر هم داشت.

وزیر جهاد کشاورزی با فرصت خواندن بحث ریزگردها در استان خوزستان، عنوان کرد: بروز ریزگردها یک فرصت برای خوزستان بود به طوری که کشور از حالت طبیعی منابع و پشتیبانی های کشوری خارج و بحث این استان به صورت یک نگاه ویژه مطرح و مورد پیگیری قرار گرفت و موجب تصویب ارقام و اعدادی در بودجه دولت شد.

وی یادآور شد: در سال گذشته با وجود محدودیت ها، ۳ میلیارد تومان برای نهال کاری در خوزستان در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت و تاکنون بیش از یک و نیم میلیون مترمکعب عملیات خاک برداری صورت گرفته و آب تا روزهای آینده به کانال کوت عمیر خواهد رسید.

حجتی از تصمیم دولت برای ایجاد کمربند سبز اهواز خبر داد و گفت: با تخصیص پساب فاضلاب شهر اهواز کمربند سبز این شهر را عریض و جنگلی ایجاد خواهیم کرد تا ضمن کاهش ریزگردها، موجب تلطیف هوای اهواز در تابستان ها شود.

حجتی عنوان کرد: برای بحث ریزگردها دو گروه مطالعاتی شامل یک گروه بیولوژیک برای بحث کشت و یک گروه مطالعاتی برای بحث آبرسانی در نظر گرفته شده است. همچنین بنا است که یک سهمیه آب برای محیط زیست تخصیص پیدا کند؛ زیرا در گذشته آب‌هایی که تخصیص داده می‌شد تنها برای شرب، کشاورزی و صنعت بود.

وی ادامه داد: در بحث عملیات آبرسانی تا امروز بیش از 1.5 میلیون مترمکعب خاکبرداری انجام گرفته و بخش اول که حدود 9 کیلومتر است تا چند روز آینده به اتمام خواهد رسید و می‌توان آب را به کانال کوت امیر رساند.

حجتی بیان کرد: در فاز دوم حدودا 44 کیلومتر طراحی شده که عمده 42 هزار هکتار نقاط بحرانی ریزگردها را پوشش می‌دهد و امیدواریم این آبی که از طریق کانال‌ها انتقال داده می‌شود پشتیبان اراضی و بیابان‌های استان باشد.

وی با قدردانی از مسئولان که در بحث انتقال آب و کاشت نهال در مناطق بحرانی همکاری کرده‌اند، عنوان کرد: حدود 400 دستگاه ماشین آلات سنگین در یک دوره کوتاه‌مدت توسط شرکت جهاد نصر تجهیز شدند تا کار نهال‌کاری و حفر کانال را در اراضی فوق بحرانی ریزگردهای خوزستان انجام دهند.

وی افزود: در بحث آبرسانی به اراضی بحرانی، فاز اول را تا قبل از پایان فروردین آبرسانی می‌کنیم اما برای فاز دوم مقداری با تاخیر مواجه هستیم و در این زمینه نمی‌خواهیم برای مردم مشکلاتی ایجاد کنیم بلکه می‌خواهیم اگر بتوانیم مشکلات مردم خوزستان را حل کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: با تخصیص پساب فاضلاب شرق اهواز امیدواریم بتوانیم کمربند سبز اهواز را به شکلی ایجاد کنیم که علاوه بر بحث ریزگردها بتواند در هوای گرم تابستان هوای اهواز را مطبوع کند و این مسأله فرصتی است که در چهارچوب طرح‌ها قرار دارد.
 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار