شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۷۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، جمعه ۱۸ فروردین ۹۶، دکتر شکراله سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان به مناسبت روز جهانی سلامت با حضور در مصلی نماز جمعه اهواز به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه ایراد سخنرانی کرد.
 
سلمان زاده اظهار داشت: هفتم آوریل مصادف ۱۸ فروردین ماه سالروز تاسیس سازمان  جهانی بهداشت به عنوان روز جهانی سلامت نامگذاری شده است و در همین راستا نیز هر ساله یک موضوع مهم مرتبط با سلامت جوامع به عنوان شعار محوری این روز در نظر گرفته می شود.
 
معاون بهداشت دانشگاه ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت محوریت روز جهانی سلامت امسال را افسردگی تعیین کرده است. بدون تردید این نامگذاری فرصت مغتنمی است تا با بیان اهمیت آن و توجه به موضوعات مرتبط با سلامت روان و جایگاه بسیار مهم آن در بین عوامل تعیین کننده سلامت و نقش آن در تحقق توسعه پایدار بر مشارکت مردم و مجموعه نهادها و ارگانها تکیه شود.
 
رئیس مرکز بهداشت استان به شعار امسال روز جهانی سلامت اشاره نمود و بیان داشت: سازمان جهانی بهداشت شعار امسال روز جهانی سلامت را "بیا در مورد افسردگی حرف بزنیم" انتخاب نموده است.
 
سلمان زاده در ادامه به تشریح علل نامگذاری روز جهانی سلامت امسال با محوریت اختلال افسردگی پرداخت و افزود: اختلالات روانپزشکی جز شایعترین و ناتوان کننده ترین بیماری ها است. مطالعات صورت گرفته در ایران و جهان نشان می دهد که از هر چهار نفر یک نفر در طول زندگی خود به اختلالات روانی مبتلا می شود. در کشور ما اختلالات روانپزشکی بعد از سوانح و حوادث غیرعمدی دومین رتبه بار بیماری ها را به خود اختصاص داده است.
 
وی تصریح کرد: در بین اختلالات روانپزشکی، افسردگی بیشترین شیوع را دارد. بنابراین افزایش آگاهی جمعیت عمومی در رابطه با راه های موثر پیشگیری و درمان و همچنین گسترش فرهنگ گفتگو پیرامون آن و تشویق مبتلایان به مراجعه جهت دریافت خدمات، امری ضروری است.
 
معاون بهداشت دانشگاه در ادامه به بیان برخی علائم افسردگی پرداخت و اظهار داشت: کاهش انرژی، تغییر در میزان خواب و اشتها، بیقراری، اضطراب، عدم تمرکز، فقدان قدرت تصمیم گیری، احساس بی ارزشی، عذاب وجدان، نا امیدی و در مراحل بالاتر آسیب به خود و خودکشی از مهمترین علائم اختلال افسردگی هستند.
 
وی افزود: علل بروز افسردگی مختلف است. مرگ و از دست دادن نزدیکان، کمبود روابط عاطفی در خانواده، از دست دادن رابطه عاطفی با یک شخص، ابتلاء به بیماری های صعب العلاج، سوء مصرف الکل و مواد مخدر از شایع ترین علل ابتلاء به افسرگی محسوب می شوند.
 
رئیس مرکز بهداشت استان بیان داشت: سازمان جهانی بهداشت برای مقابله با اختلال افسردگی در وهله اول سه گروه آسیب پذیر نوجوانان و جوانان، سالمندان و زنان باردار که احتمال بروز افسردگی با توجه به شرایط در آنها بیشتر است را به عنوان گروه های هدف تعیین کرده است.
 
معاون بهداشت دانشگاه تصریح کرد: ترس از ابتلاء به بیماریهای روانی در برخی جوامع یکی از چالشهای اصلی در پیشگیری و درمان اینگونه بیماریها است. به همین دلیل نیز شعار امسال "بیا در مورد افسردگی صحبت کنیم" تعیین شده است. بسیاری از موارد افسردگی ها تنها با همین صحبت کردن درمان خواهد شد و از طرف دیگر صحبت کردن راجع به این بیماری به افراد کمک میکند تا راحت تر به روانشناس یا روانپزشک مراجعه و امور درمانی خود را پیگیری نمایند.
 
سلمان زاده ادامه داد: به دنبال اجرای تحول حوزه سلامت در حال حاضر در تمام مراکز سلامت کارشناسان سلامت روان استقرار یافته که خدمات مشاوره ای را بصورت رایگان به مردم تحت پوشش ارائه می نمایند.
 
رئیس مرکز بهداشت استان در پایان به اهمیت و ضرورت تشکیل پرونده الکترونیک سلامت اشاره نمود و از عموم مردم درخواست نمود جهت تشکیل پرونده الکترونیک سلامت خانواده خود به مراکز سلامت منطقه خود مراجعه نمایند.
 
لازم به ذکر است در حاشیه نماز جمعه این هفته، دو پایگاه سنجش سلامت مرکز بهداشت شرق اهواز در قسمت برادران و خواهران برپا گردید و نسبت به اندازه گیری فشار خون، اندازه توده بدنی، وزن و.... نمازگزاران پرداختند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار