اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۸۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۸
گفتگوی شوشان با دکتر الهه موالی زاده: دکتر روحانی در دولت بعد نگاه ویژه ای به خوزستان داشته باشد / در بحث حقوق اقوام باید از تعاریف عبور کرد و وارد مرحله اجرا شد / بنابراین نگاه دولت در مقوله انتقال آب باید اصلاح شود / با انتقاد از ورود دکتر جادری به مباحث خوزستان / با توجه به شرایط خوزستان و حس تبعیضی که ایجاد شده ، برخی ائتلاف های قومی برای شورا شکل گرفته است
اگر شورایی که بر اساس ائتلاف قومی شکل بگیرد در ساز و کار خود وارد مسئله قوم گرایی شود ، آسیب می رساند و سبب نگرانی خواهد بود.
شوشان: دكتر الهه ي موالي زاده از جمله زنان فرهیخته خوزستانی است که سابقه مدیریتی متعددی در استان دارد ؛ از عضویت در  شورای شهر گرفته تا شهردار و مدیرکلی امور بانوان استانداری خوزستان و همچنین عضویت در مجمع مشورتي توسعه خوزستان . وي در گفت و گو با شوشان بر ضرورت حمایت از دکتر روحانی تاکید کرد و گفت: از کاندیداوری دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت می کنیم اما توقع داریم در دولت بعد نگاه ویژه ای به خوزستان داشته باشد.

وی افزود: در بحث مطالبات بانوان ، اقدامات خوبی در دولت یازدهم صورت گرفت و دفاع روحانی از سهم زنان در استخدام ها و همچنین جایگاه ویژه ای که در منشور حقوق شهروندی برای بانوان قائل شد ، از جمله اقدامات مطلوب دولت در این زمینه است. با این وجود انتظار این است که در دولت بعد از بانوان فرهیخته در وزارتخانه ها و همچنین ادارات کل استفاده بیشتری شود. 

مدیر کل سابق امور بانوان استانداری خوزستان ادامه داد: هنوز خیلی از مطالبات بانوان بر زمین مانده که امیدواریم در ادامه راه دکتر روحانی توجه ویژه ای به آن داشته باشد. 

موالی زاده با اشاره به رویکرد مثبت دولت در سیاست خارجی و همچنین مباحث اقتصادی ، گفت : در هشت سال ریاست جمهوری دولت احمدی نژاد ایران حتی جایگاه حداقلی در ابعاد جهانی نداشت اما دولت یازدهم توانست این فضا را بشکند. در زمینه اقتصاد نیز گام های مثبتی برداشته شد و تورم کنترل شد. امیداوریم در دولت آینده دکتر روحانی بتواند شتاب بیشتری در عرصه اقتصادی ایجاد نماید.

مدیرکل سابق امور بانوان استانداری خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت:  یکی از مباحث مهم در خوزستان ، بحث حقوق شهروندی اقوام است. در این رابطه باید از تعاریف عبور کرد و در عمل حقوق اقوام اجرایی شود. 

وی گفت: علی رغم همه فشارها و موانعی که بر سر راه دولت یازدهم ایجاد شد اما روحانی توانست عملکرد قابل دفاعی از خود به جا بگذارد که ادامه این روند نیز در دولت بعد و با رای آوردن مجدد روحانی ، تسریع خواهد شد.

الهه موالی زاده با اشاره به برخی از مسائل و معضلات در خوزستان ، گفت: دولت باید نگاه ویژه ای به استان داشته باشد. خوزستان با سایر استان ها متفاوت است و با وجود برخورداری از منابع عظیم نفتی و پتانسیل بالا در نفت ، گاز و پتروشیمی و ... اما همچنان درگیر معضل ریزگردها و مشکلات زیست محیطی است. سهم خوزستان از این آلودگی های زیست محیطی ناشی از کارکرد صنایع باید لحاظ شود و شرایطی را ایجاد نمود تا خوزستان محل و محیطی امن برای زندگی شود.  

 وی افزود: خوزستان با کمبود آب مواجه است و آبی برای انتقال به سایر استان ها ندارد. بنابراین نگاه دولت در مقوله انتقال آب باید اصلاح شود. مردم هنوز نگران بحث انتقال آب هستند. در حال حاضر کشاورزان مشکل آب دارند و کشاورزی در استان به دلیل کمبود آب با محدودیت روبروست. 

مدیرکل سابق امور بانوان استانداری خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توقع و انتظارات خوزستانی ها از دولت بعد ، گفت: دکتر روحانی در انتخاب هیات دولت و وزرا لازم است از جوانان و همچنین بانوان استفاده نماید. هیات دولت باید پویا و فعال شود و ضمن آنکه انتخاب چند وزیر خوزستانی نیز از دیگر مطالبات مردم استان است. 

الهه موالی زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخاب حمدی کهرام به ریاست ستاد مرکزی دکتر روحانی در خوزستان ، گفت: کهرام از جمله اصلاح طلبان فعال است که در مقطعی ، نماینده اهواز در مجلس نیز بوده است. باتوجه به شرایط استان و حساسیت انتخابات  و همه احترامی که برای ایشان قائلم بنده اگر بجای ایشان بودم نمی پذیرفتم هم به این دلیل که ایشان سال ها از استان دور بودند و هم به برکت وجود برخی پدرخوانده ها که در همه مسائل استان از دور دخالت می کنند . واگرائی بین اصلاح طلبان کم نیست. طبعا اولین هنر ایشان باید همگرایی باشد .

وی افزود: از ابتدا بهتر آن بود که ستاد دکتر روحانی در خوزستان شورایی شود. اما به هر حال دکتر کهرام انتخاب شده و لازم است توان خود را در همگرایی اقوام و احزاب صرف نماید. 

وی افزود: پیش از انتخاب حمید کهرام به ریاست ستاد ، شیخ فیاضی با همراهی حیصمی و عماد گام های خوبی برداشتند.  دکتر حیصمی و فیاضی کاملا مورد وثوق قوم عرب هستند. هر دو ، محوریت حرکت ها را دارند. طبقه روشنفکر عرب این دو نفر را قبول دارند. علی عماد هم مورد وثوق برادران بختیاری است. دامنه گسترش نفوذ این افراد در بین قوم خود در افزایش سبد رای روحانی موثر است. از جمله اقدامات کهرام در تشکیل ستاد روحانی در استان این است که این افراد را با خود همراه نماید تا در کنارش باشند. 

موالی زاده با انتقاد از ورود دکتر جادری به مباحث خوزستان ، گفت : دکتر جادری پس از تصدی استانداری هرمزگان ، جلسات متعددی در خوزستان برگزار کرد و مباحثی را در استان پی گرفت. شایسته بود دکتر جادری پس از انتصاب به عنوان استاندار هرمزگان ، در ادامه کارشان در استان تجدید نظر و به مباحثی همچون انتخاب رییس ستاد روحانی ورود نمی کرد. خوزستان افراد دیگری را برای پیگیری در این زمینه داشت . حضور جادری در استان و ورود به این مباحث ، سبب اختلافاتی شد. 

وی با اشاره به اینکه این واگرایی ها به سبد رای روحانی در استان آسیب می رساند ، گفت: همگرایی کلید طلایی این روزهای خوزستان است. باید منیت ها را رها کرد تا کاری انجام شد. برخی اقدامات در استان سبب واگرایی و اختلاف نظر شده است. 

موالی زاده زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخابات شوراها در خوزستان گفت: شورا یک نهاد سیاسی است اما کارکرد سیاسی ندارد و باید متشکل از افراد پاکدست ، متخصص مرتبط و باتجربه باشد.  بعضا گفته می شود که شورا نهادی است که بر شهرداری نظارت دارد اما این اشتباه است. شورای شهر اگر یک شورای متخصص باشد موظف است بر کارکرد تمام ساختارهای اجرایی شهر نظارت و دخالت داشته باشد.

وی گفت: در طول چهار دهه ، تجربه همه نوع شورایی داشته ایم. شوراهایی که متخصص نبودند و شهردارانی بی تخصص برگزیدند. بی شک شهرداران غیرمتخصص نیز با اقدامات شان چهره ی شهرها را مخدوش می کنند.

شهرداری تنها نهادی است که هم بودجه آن درآمدی و هم هزینه ای است. تا کسی این تبحر را نداشته باشد و کارکرد شهری را نداد نمی تواند موفق شود. مردم باید فارغ از هر نو وابستگی ، باید به کسانی رای دهند تا بتوانند شهردارانی باتجربه و کاردان را انتخاب نمایند. 

وی با اشاره به مطرح شدن لیست های قومی در انتخابات شورای شهر اهواز گفت: در بحث قومیت دو وجه داریم ؛ یک قوم گرایی مثبت و دوم قوم گرایی منفی.  قوم گرایی مثبت یعنی ارتقا دادن سطح توانایی و استفاده از توانایی ها و بینش فرهنگی و سیاسی یک قوم.  قوم گرایی منفی زمانی است که این فکر و تصور ایجاد شود که یک قوم از همه قوم ها برتر است و مابقی نادیده گرفته شوند. 

موالی زاده گفت: با توجه به شرایط خوزستان و حس تبعیضی که ایجاد شده ، برخی ائتلاف های قومی شکل گرفته است.  یکی از عوامل گرایش مردم به قوم گرایی ، مدیران استان هستند. مادامی که هر مدیری صرفا از قوم و قبیله و نزدیکان خویش بدون رعایت شایسته سالاری به کار بگمارد این حس تبعیض از بین نمی رود و تشدید می شود. زمانی بحث قومی گرایی حل می شود که ساختارهای رسمی و رفتارهای مدیریتی اصلاح شود. 

وی افزود: قوم عرب همان اندازه احساس می کند که بی عدالتی شده که بعضا قوم بختیاری . اما در اقوام دیگر که به نوعی امکانات پیشرفت های اقتصادی و فرهنگی و .... برایشان فراهم بوده این احساس کمتر وجود دارد. به عنوان یک جامعه شناس معتقدم که هر آنچه در جامعه خوزستان در تشدید و تجمیع قوم گرایی وجود دارد ناشی از بیماری ساختاری ادارات و مدیران دولتی است.

موالی زاده با اشاره به ائتلاف های قومی در شورای شهر اهواز  گفت: هر قومی چه عرب و چه بختیاری تلاش می کنند که متخصص ترین و بهترین نیروهای خود را برای شورا انتخاب کنند. بنابراین در این زمینه در بحث تخصص و پاکدستی که دو عنصر اصلی در شورای شهر هستند ، نگرانی وجود ندارد اما اگر این شورایی که بر اساس ائتلاف قومی شکل گرفته در ساز و کار خود وارد مسئله قوم گرایی شود ، آسیب می رساند و سبب نگرانی خواهد بود. تجربه نشان داده  آسیب اصلی را افراد بدون تعهد و تخصص  میزنند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار