شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۸۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۸
ناقوس کلیسای آبادان به مناسبت عید پاک مسیحیان نواخته شد
شوشان ؛ به نقل از خبرگزاری ایرنا شهروندان آبادانی با حضور در کلیسای سورت گاراپت این شهر عید پاک مسیحیان را گرامی داشتند.

در این آیین ناقوس کلیسای سورقاراپت در آبادان به صدا درآمد.

کلیسای سورگاراپت و مسجد موسی بن جعفر(ع) از یک سو و حضور مردم در کنار تنها مسیحی شهر از سوی دیگر نمادی واقعی از احترام متقابل میان پیروان ادیان مختلف الهی و از زیباترین جلوه های گفتگوی تمدنها بود که امروز آبادانی ها بار دیگر آن را خلق کردند.

جشن پاک مهمترین عید مسیحیان است که هر سال به یادبود قیام مسیح و زنده شدن او پس از مرگ، برگزار می‌ شود. زمان این عید، برخلاف سایر اعیاد و مراسم، ثابت نیست و هر سال میان ۲۲ مارس تا ۲۵ آوریل تغییر می ‌کند.

این روز به‌ عنوان عید رستاخیز حضرت عیسی (ع) بوده که بر اساس روایات مسیحی سه روز پس از به صلیب کشیده شدن وی، در سال های ٢٧ تا ٣٣ بعد از میلاد، صورت گرفته است و یکی از روزهای تعطیل در تقویم مسیحی است که یکشنبه‌ ای در ماه مارس یا آوریل است.

مسیحیان معتقد به کتاب ‌مقدس، رستاخیز مسیح را آغازگر خلقت تازه می‌دانند زیرا به عقیده آنان خدا در پی آن است که همه آفرینش خود را از نو احیا کند و از مؤمنان به خود نیز دعوت کرده تا در این پروژه ی نوسازی با او همکاری کنند.

روز عید پاک به پایان دوره ی پنجاه روز کلیسای که به عید پنجاهه ختم می‌شود اطلاق می‌شود. این روز را از طرفی یکشنبه ی رستاخیز نیز تعبیر کرده ‌اند. کلیساهای مسیحی در چنین روزی مراسم مختلفی را برگزار می‌ کنند که این مراسم در کلیساهای غربی و شرقی با یکدیگر تفاوت دارد.
مجاورت این مسجد و کلیسا در آبادان یکی از جاذبه‌های گردشگری جنوب خوزستان و جلوه‌ای بارز از احترام متقابل پیروان ادیان الهی است.

کلیسای سورت گاراپت آبادان، سال 1319 ساخته شده است این کلیسا در زمان جنگ تحمیلی آسیب دید، و از سوی ستاد بازسازی مناطق جنگزده مرمت شد و سال 1382به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این روزها اگرچه به خاطر اندک بودن تعداد مسیحیان در آبادان آیینی در این کلیسا برگزار نمی‌شود، اما این کلیسا بزرگترین تالار اجتماعات ارامنه مقیم آبادان محسوب می‌شده است.

بر اساس اسناد، این کلیسا نخستین کلیسای ارامنه آبادان در عصر حاضر محسوب نمی‌شود، بلکه پیش از احداث این کلیسا در آبادان دو کلیسای دیگر نیز وجود داشته‌ است.

کلیسای کریستوفر در منطقه بریم آبادان که سال 1928 میلادی (1306 هجری شمسی) احداث شد و متعلق به مسیحیان پروتستان آبادان بود و دیگر کلیسای آبادان که سال 1951 میلادی (1329 هجری شمسی) تاسیس شد، کلیسای آشوری بوده که نزدیک فلکه الفی جای داشته و مورد استفاده مسیحیان آشوری آبادان قرار می‌گرفته، که امروزه دیگر از آن دو کلیسای قدیمی اثری بر جای نمانده است.

کلیسای سورت گاراپت دیوار به دیوار مسجد موسی بن جعفر(ع) معروف به بهبهانی ها قرار دارد و این مجاورت فرهنگ و هنر و اصل آزادی ادیان را دراین خطه به رخ جهانیان می‌کشاند.




انتهای پیام/.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار