اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۸۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۱
گزارش شوشان از نشست نشست سازمان های مردم نهاد استان خوزستان/ شریعتی: آزادی مهم ترین مولفه سمن هاست/ رضا فریدونی: نقش سمن ها در مدارس بی بدیل است / هژیر کیانی قلعه سردی: حیات مادی و معنوی ما در حفظ محیط زیست است / کريمي نيا: دستاوردهای سمن ها در خوزستان رضایت بخش نبوده است / مجید کیوانی: سمن ها یک تنه در حوزه میراث فرهنگی تلاش کرده اند
نشست سازمان های مردم نهاد استان خوزستان با حضور استاندار خوزستان و برخی مسئولین در سالن اجتماعات استانداری خوزستان برگزار شد


شوشان: نشست سازمان ها ی مردم نهاد استان خوزستان با حضور استاندار خوزستان و برخی مسئولین در سالن اجتماعات استانداری خوزستان برگزار شد.در این نشست استاندار خوزستان با اشاره به نقش مهم سمن ها در دنیای کنونی و توسعه کشورها اظهار کرد: سازمان هاي مردم نهاد يکي از مهم ترين مولفه هاي توسعه پايدار هستند که در نظام جديد اداره کشورها طراحي و سازماندهي شده اند. در کشور ما هم نقش سازمان هاي مردم نهاد روز به روز پررنگ تر و جايگاه و ارزش آن براي دولتمردان بيش تر مي شود. 

به گزارش شوشان ، غلامرضا شریعتی با استقبال از افزایش حضور سازمان های مردم نهاد در جامعهٰ گفت: الان به خير جمعي و توسعه آن بيش از هر زمان ديگري نيازمنديم زيرا استراتژي خير جمعي و حرکت از فرديت به سمت ملاحظات اجتماعي داروي بي بديل ايران امروز است. 


وی ادامه داد: رويکرد دولت تدبير و اميد درخصوص سازمان هاي مردم نهاد، توسعه، شکل گيري و افزايش سمن ها به عنوان واسطه بين دولت و مردم بوده است و همواره سعي کرده در حوزه اجتماعي دولتي تسهيل گر و حامي خير جمعي باشد و سازمان هاي مردم نهاد را از زمان تاسيس تا انجام امور، تا حد امکان همراهي کند چرا که دولت به خوبي به نقش موثر سمن ها در ارائه خدمات جمعي واقف است.


استاندار خوزستان با انتقاد از درخواست برخی مسئولین سمن ها برای بیمه شدن یا کمک دولتی، بیان کرد: سازمان هاي مردم نهاد سازمان هايي غير دولتي هستند و دست دراز کردن به سمت دولت يعني از انتفاع ساقط کردن آن ها. اين را آرزو نکنيد. دولت بايد بخواهد سمن ها جيره خوار دولت باشند و سازمان هاي مردم نهاد بايد سر بزنند و آن را رد کنند. در نظام جديد، اداره حکومت هاي مدرن سه ضلع دارد. ضلع نخست بخش خصوصي، ضلع دوم دولت و ضلع سوم سازمان هاي مردم نهاد است و اگر سمن ها زير چتر دولت بيايند، ديگر مثلثي نخواهد بود. کمک از دولت با نوع نهاد و فلسفه ايجاد و شکل گيري سازمان هاي مردم نهاد در تضاد است.

وی افزود: افتخار سازمان هاي مردم نهاد، غير سياسي و غير دولتي بودن اين نهاد است و اگر اين دو افتخار از آن گرفته شود، ماهيت شان دگرگون خواهد شد و کارکردشان از بين خواهد رفت.


شریعتی تصریح کرد: جامعه بايد با تاکيد بر مفهوم خير جمعي به سمتي پيش برود که حس کنيم فرزندان ما زندگي.بهتري خواهند داشت و در راستاي تحقق زندگي بهتر براي آيندگان نقش تسهيل گر را ايفا کنيم.

استاندار خوزستان با اشاره به حضور موثر سمن ها در کاهش آسیب های اجتماعی، اذعان  داشت: بايد کمک قابل ملاحظه اي در مناطق حاشيه اي براي کاهش آسيب هاي اجتماعي صورت بگيرد و همه در گسترش و حرکت عدالت به سمت کل مناطق جامعه تلاش کنيم که جز با ورود سازمان هاي مردم نهاد ميسر نمي شود.

وی  تاکید کرد: ورود سازمان هاي مردم نهاد به مدارس براي آموزش شهروندي نياز ماست و در اين زمينه حمايت کامل خواهيم داشت.

شریعتی از سمن ها خواست تا به سمت مطالعه و تخصصی تر شدن پیش بروند و یادآور شد: سازمان هاي مردم نهاد بايد در حوزه فعاليت خود، تخصصي تر و علمي تر وارد شوند و با استفاده از نقطه نظرات متخصصان و مطالعه بيشتر فعاليت هاي خود را پيش.ببرند.


کريمي نيا: دستاوردهای سمن ها در خوزستان رضایت بخش نبوده است

سرپرست اداره کل امور اجتماعی استانداری خوزستان سازمان هاي مردم نهاد با اشاره به تلاش دولت برای پررنگ تر کرن حضور سمن ها در جامعه اظهار کرد: تلاش دولت اين است که سازمان هاي مردم نهاد در توسعه نقش پررنگ تري ايفا کرده و در اين امر کمک دست نهادهاي دولتي باشند.

وی تصریح کرد: NGO  ها در جهان کنوني در امر توسعه به ويژه در کشورهاي توسعه يافته نقش ويژه اي دارند. اين جايگاه براي اين سازمان ها به يکباره کسب نشده بلکه پس از سال ها فعاليت و آرام آرام به دست آمده است. در کشور ما هم به تبع الگوي کشورهاي توسعه يافته اقداماتي در خصوص افزايش نقش و جايگاه سمن ها در توسعه کشور صورت گرفته است. 

کریمی کیا با بیان این که سمن ها در خوزستان هنوز از جایگاه اصلی خود فاصله بسیاری دارند، گفت: در سه سال اخير در حوزه اجتماعي در افزايش تعداد سمن ها در استان موفقيت هايي کسب کرده ايم اما تا هدف و سياستگذاري مورد تصور ما هنوز هم راه زيادي است و بايد براي توسعه کيفي سمن ها هم تلاش کنيم.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفيت هاي استان خوزستان در آثار باستاني و فرهنگي، محيط زيست و آسيب هاي اجتماعي، سازمان هاي مردم نهاد در استان خوزستان نسبت به ديگر استان ها فعاليت رضايت بخشي ندارند و بايد براي رسيدن به ايده آل مورد تصور، گام هاي محکم تري بردارند.
سرپرست اداره کل امور اجتماعی استانداری یادآور شد: رويکرد استانداري به سمن ها رويکردي باز بوده و سعي کرده ايم همه رشته ها و تفکرها را به کار گرفته و جلب مشارکت عمومي را در ثبت و فعاليت ها داشته باشيم.


وی با اشاره به همکاری ارگان های مختلف با استانداری در خبحث سازمان های مردم نهاد گفت: تاکنون 305 سازمان مردم نهاد در استانداري خوزستان ثبت شده است و ناجا با 102 موسسه، اداره کل ورزش و جوانان با 70 موسسه و سازمان بهزيستي با 160 موسسه بيش ترين همکاري را با استانداري خوزستان داشته اند.

وی از سمن ها خواست در حیطه مجوزشان فعالیت کنند و افزود: به منظور کاهش مشکلات سازمان هاي مردم نهاد، به اين سازمان ها پيشنهاد مي شود در زمينه مجوزشان تلاش کنند و به ويژه در بحث هاي سياسي و انتخابات ورود نکنند.

کریمی کیا عنوان کرد استانداري خوزستان آمادگي افزايش تعداد سازمان هاي مردم نهاد و بهبود کيفيت آن ها را دارد و از هر نوع تفکر و ايده اي در چارچوب قوانين رسمي کشور استقبال مي کند.



رضا فریدونی: نقش سمن ها در مدارس بی بدیل است

به گزارش شوشان ، رضا فریدونی دیر شورای مشورتی سازمان های مردم نهاد خوزستان در خصوص نقش سمن ها در امر توسعه پایدار و توسعه شهری اظهار کرد: واقعیت این است که دولت ها همواره با محدودیت منابع مالی و انسانی رو برو هستند و نمی توانند مسایل مربوط به تمام حوزه ها را پوشش دهند به همین دلیل نقش سازمان های مردم نهاد در حوزه های مختلف محیط زیست شهری، گردشگری و حقوق شهروندی به عنوان تسهیل گر و رابط بین دولت و آحاد ملت انکار ناپذیر است.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش به دلایل مختلف در حوزه آموزش شهروندی به کودکان ناتوان است لذا سمن ها می توانند در این زمینه نقش بی بدیلی داشته باشند.

فریدونی با اشاره به حضور کم رنگ سمن ها در شهرداری اهواز گفت: به نقش مشارکتی و برنامه ریزی و اجرایی سمن ها، به عنوان بازوان دولت، در شهرداری اهواز کمتر توجه شده است و جا دارد که شهرداری اهواز نگاه تازه ای به این موضوع داشته باشد.



مجید کیوانی: سمن ها یک تنه در حوزه میراث فرهنگی تلاش کرده اند

نماینده سازمان های مردم نهاد در هیئت نظارت با اشاره به عملکرد سازمان های مردم نهاد در حوزه میراث فرهنگی اظهار کرد: گزارش ها از وضعیت ابنیه و نمایشگاه های میراث فرهنگی نشان می دهد که در خصوص حفظ و حمایت از میراث فرهنگی استان، سمن ها یک تنه فعالیت کرده اند. وی ادامه داد: در بحث حقوق شهروندی کارگاه های آموزشی زیادی برگزار شد و جا دارد تفکر شهروندی را هرچه بیش تر گسترش دهم.

کیوانی به زمینه های دیگر فعالیت سازمان های مردم نهاد اشاره کرد و گفت: سازمان ها یمردم نهاد خوزستان در حوزه درمانی در سطح وسیع مانند تامین دارو برای بیماران خاص، تقبل هزینه های درمان و معرفی به متخصصان و در حوزه ورزش و خدمات کیفی حضوری فعال داشته و رتبه های نخست تا سوم را در کشور کسب کرده است. 

وی یادآور شد: تامین جهیزیه، اعزام به بیمارستان های خارج از استان و کمک به دانش آموزان بی بضاعت هم از دیگر فعالیت های سمن ها بوده است.


نماینده سازمان های مردم نهاد در هیئت نظارت خواستار راه اندازی معاونت توانمند سازی سازمان های مردم نهاد در شهرداری ها شد و بیان کرد: امیدورام استاندار خوزستان جهت بالا بردن کیفیت سمن ها و اجرای مصوبه 1384 در خصوص توانمندی سازمان ها، با راه اندازی معاونت توانمند سازی سازمان های مردم نهاد در شهرداری ها موافقت کند.



هژیر کیانی قلعه سردی: حیات مادی و معنوی ما در حفظ محیط زیست است

نماینده انجمن های محیط زیستی استان خوزستان گفت: در یکی دو سال اخیر شاهد مشارکت سازمان های مردم نهاد محیط زیست در سطح کشور و رواج گفتمان نوی پرسشگری و مطالبه گری محیط زیستی مبتنی بر سند محیط زیست کشور بوده ایم.

هژیر کیانی قلعه سردی با بیان این که تاثیرات محیط زیست بر زندگی همه یکسان است، عنوان کرد: همه ما در یک کشتی هستیم و اگر دست به دست هم ندهیم و به این باور نرسیم که حیات مادی و معنوی همه ما در راستای حمایت و حفظ محیط زیست خواهد بود، برای خود و فرزندان مان آینده ای نخواهد بود. 

وی افزود: از تمام مدیران می خواهم که این اعتماد را نسبت به سمن ها ایجاد کنند و به وظیفه خود برای مهیا سازی بستر مشارکت مردم و سمن ها تلاش کنند.

نماینده انجمن های محیط زیستی استان خوزستان بیان کرد: مهم ترین نیاز استان مسایل محیط زیستی است و نادیده نداشتن و حذف مردم نهاد برای کشور و محیط زیست خطرناک است.

هژیر کیانی قلعه سردی  ضمن دعوت مردم ایران برای حمایت از کارون، اذعان داشت: از همه مردم می خواهم برای ثبت جهانی رودخانه کارون و برای جلوگیری از انتقال و دست اندازی به آن، به کمپین "یک میلیون امضا" برای حمایت کارون بپیوندند و با فرستادن نام و نام خانوادگی خود به شماره 5000248268 این درخواست را امضا کنند.





















برچسب ها: سمن ها ، خوزستان
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار