اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۸۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳
در روز رای گیری سبد رای اصول‌گرایان به سه دسته تقسیم می‌شود و رای سنتی این جریان بین قالیباف، رییسی و میرسلیم تقسیم خواهد شد.
عصر ایران؛ مصطفی داننده- اصول‌گرایان برای رقابت با روحانی برنامه‌های ویژه‌ای داشتند. آنها می‌خواستند با جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی یا همان «جمنا» به جنگ روحانی و اصلاح طلبان بروند. آنها می‌خواستند 7 یا 8 نامزد را معرفی و بعد از تایید شدن از سوی شورای نگهبان پای به عرصه بگذارند و از هر سو به روحانی حمله کنند. آنها می‌خواستند هر نامزد در یک حوزه عملکرد روحانی را نقد و آنگونه که خود می‌گفتند کار او را تمام کنند.

رییسی، قالیباف، زاکانی، مسعود زریبافان، زاهدی، حاج بابایی، میرسلیم، صادق خلیلیان و چند نامزد دیگر اصول‌گرا به وزارت کشور رفتند و ثبت نام کردند. به نظر می‌رسد حداقل 6 نفر از این افراد فکر می‌کردند از سد شورای نگهبان عبور می‌کنند.

شورای نگهبان وقتی اسامی نامزدهای نهایی را اعلام کرد اصول‌گرایان با یک شوک بزرگ روبرو شدند. به جز میرسلیم، رییسی و قالیباف دیگر نامزدهای اصول‌گرا نتوانستند وارد صحنه رقابت شوند. قالیباف، رییسی و میرسلیم در برابر روحانی، جهانگیری و هاشمی طبا قرار گرفتند.

انگونه که از شواهد پیداست هیچکدام از این سه نامزد اصول‌گرا حاضر نیستند به نفع دیگری کنار بروند. هر کدام از این سه خود را اصول‌گرا تر از دیگری می‌دانند و بر این باور هستند که نامزد اصلی اصول‌گرایان هستند. 

آنچه اصول‌گرایان فکر می‌کردند و آنچه اتفاق افتاد/ دست بالای روحانی

هرکدام از این سه انتظار دارند که نامزدهای دیگر به نفع او کنار بروند. رییسی توانسته است وزرای احمدی نژاد و جریان جبهه پایداری را به خود نزدیک کند. قالیباف هم اصول‌گرایان هم فکر و متعادل تر را به سمت خود کشانده است. میرسلیم نیز رای حزبی موتلفه را به همراه خود دارد.

قرار بود اصول‌گرایان رقیب روحانی شوند اما حالا با توجه به زمین بازی اصول‌گرایان می‌شود گفت سه نامزد اصول‌گرا به جز روحانی دو رقیب دیگر هم دارد که اصول‌گرا هستند.

از آن سو جهانگیری از همان روز اول اعلام کرد به عنوان نامزد مکمل وارد صحنه می‌شود. جهانگیری قرار است برای اعلام فعالیت‌های دولت در جریان مناظره‌ها در کنار رییس جمهور روحانی باشد و بعد از آن نیز از صحنه کنار برود. هاشمی طبا هم به دلیل دوری از سیاست و ناگهانی بودن حضورش در انتخابات ریاست جمهوری نمی‌تواند گزینه خطرناکی برای رقبا باشد.

بدین ترتیب می‌توان گفت در روز رای گیری سبد رای اصول‌گرایان به سه دسته تقسیم می‌شود و رای سنتی این جریان بین قالیباف، رییسی و میرسلیم تقسیم خواهد شد. با کناره گیری جهانگیری به نفع روحانی تمام سبد رای جریان اصلاحات و اعتدال به سبد روحانی ریخته خواهد شد. در این میان و با توجه به سابقه نامزدهای اصول‌گرا به نظر می‌رسد رای خاکستری در صورت حضور هم متعلق به روحانی خواهد بود.

در پایان می‌توان گفت روند انتخابات ریاست جمهوری آنگونه که اصول‌گرایان می‌خواستند پیش نرفت. داستان برای آنها به گونه‌ای دیگر رقم خود. آنها در حالی که فکر می‌کردند دست بالا را در انتخابات را دارند اما حالا متوجه شده‌اند دست بالا با حسن روحانی است.

در پایان البته اشاره به این نکته اساسی است که معمولا رای مردم در هفته آخر انتخابات ریاست جمهوری رنگ و بوی واقعی و جدی به خود می‌گیرد. اما با توجه به شرایط می‌توان گفت اوضاع روحانی بسیار بهتر از سه رقیب اصول‌گرای خود است. روحانی می‌تواند برای بار دوم به کرسی ریاست جمهوری تکیه بزند. 


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار