شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۸۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳
محمد لفیتی

آنچه در بسیاری از کلانشهرها اعمال می شود، ایجاد ممنوعیت و محدودیت تردد برای کامیونها است که این قاعده در اهواز اتفاق نیفتاده یا از شکل و مبنای کامل و صحیح برخوردار نیست.

متخصصان موضوعات مرتبط به حوزه های مهندسی بویژه عمران و حمل و نقل بهتر می دانند که در فرایند احداث یک جاده و خیابان عمر معینی از جهت دوام و استحکام تعریف می شود که این عمر در معابر شهری و جاده ای متفاوت است. طبق موازین مهندسی ، خطوط جاده ای بین شهری از استحکام و تحمل بیشتری برخوردار هستند، لذا بر اساس فرض استحکام و عمر مفید معابر شهری که ضعیف تر از نوع جاده ای هستند، تردد ماشین آلات سنگین و کامیونها در شهرها ممنوع اعلام و پلیس موظف به برخورد با متخلفان خواهد بود.

در بازگشت به بحث اهواز و بعنوان مثال مشاهده می شود که ماشین آلات سنگین و کامیونها در محورهای بقایی تا میدان کارگر و سه راه خرمشهر تا ملاشیه و مسیر منتهی به زرگان و ... در طول شبانه روز در حال تردد بوده و با هیچ محدودیت یا ممنوعیتی مواجه نمی شوند.

با توجه به وزن و کیفیت تردد کامیونها و ماشین آلات، شبکه معابر شهر واقعا در معرض آسیب جدی قرار گرفته است.

از دیگر مشکلات ناشی از تردد این قبیل کامیونها و ماشین آلات می توان به آلودگی هوا و محیط زیست، آلودگی صوتی، ترافیک و حوادث جانی همچنین زشت نمودن منظر شهری اشاره کرد.

شاید یکی از رازهای موفقیت کلانشهرهایی که در آنها طرح پاکسازی چهره شهر از وجود کامیونها این باشد که آنها در ایجاد کمر بندی های کافی و راه اندازی شهرکهای حمل و نقل، خوب کار کرده و البته پلیس را نیز به عنوان یک امر بازدارنده بخوبی به خدمت گرفته اند.

در رابطه با اهواز واقعیت همین است که عرض شد و برای بهبود وضعیت آن باید گامهای مشابه برداشته شود، زیرا شهر به شدت بزرگ و گسترده شده و نحوه مدیریت و تعامل با آن باید از حالت سنتی خارج و متناسب با نیاز جمعیت تغییر کند.

چرا باید شهرداریهای کرمان، اصفهان، تبریز، ارومیه، شیراز و... بتوانند مشکلات خود را حل کنند و بعنوان الگو مطرح شوند و ما نمی توانیم؟

در ادامه سلسله مطالب قبلی که همواره سعی بر ارایه راهکار اجرایی در ضمن مقالات بوده است، به شورای آینده شهر اهواز پیشنهاد می شود که به بحث شهرکهای صنفی و تخصصی توجه ویژه ای داشته باشند و در همین راستا کیفیت راه اندازی شهرکهای حمل و نقل شرق و غرب اهواز را در دستور اولویت های شورا قرار دهند، با این توضیح که شهرکهای مذکور از همه امکانات و خدمات رفاهی بویژه امنیت کافی و... برخوردار باشند زیرا تجربه شکست شهرکهای مشابه در چند شهر کشور (تنها به دلیل نا امنی) جلوی چشمان ما موجود است، بنابر این می توان از تجارب موفق سایر شهرها و کلانشهرهای کشور بهره جست و آرامش را به خیابانهای اهواز بازگرداند.


برچسب ها: محمد لفیتی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار