اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳
جلیلی در آبادان:
آبادان - شوشان ؛ نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه امروز امنیت کشور ایران مثال‌زدنی است، گفت: امنیت امروز مرهون تفکر انقلابی و تفکری است که اجازه نداد دشمن یک وجب از خاک کشور را به یغما ببرد؛ امروز بعد از 37 سال تفکر انقلابی می‌خواهد کشور را رو به جلو ببرد
شوشان ؛ به گزارش خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان، سعید جلیلی در اجتماع بزرگ مردمی حامیان سیدابراهیم رییسی که عصر چهارشنبه، 13 اردیبهشت‌ماه در مصلای ثامن‌الائمه آبادان برگزار شد، اظهار کرد: چهار سال پیش منتخب مردم برای آنکه در مسیر انقلاب اسلامی حرکت کند  مورد احترام قرار گرفت و همه برای او آرزوی موفقیت کردند و اینک می‌خواهیم برای چهار سال آینده و مسیر آن، فردی اصلح را انتخاب کنیم.

وی افزود: نگاه به چهار سال گذشته برای انتخاب فردی اصلح برای آینده کشور بسیار مهم است که ما در این مدت یک قدم رو به جلو حرکت کردیم و با انتخاب خود به وضعیت مطلوب نزدیک‌تر شدیم، اما با انتخاب چه تیمی وضعیت مطلوب‌تری خواهیم داشت؟

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی گفت: ملت ایران در 37 سال پیش یک انتخاب مهم انجام داد و با انتخاب انقلاب اسلامی، دعوت خدا و رسول خدا(ص) را اجابت کرد. در این مدت انقلاب اسلامی از موج‌هایی عبور کرد و دنیا دید که انقلاب با وجود چه امواج سهمگینی به حرکت خود ادامه داد، زیرا بر کشتی قرآن و اهل بیت(ع) حرکت کرده است.

جلیلی افزود: این کشتی توان آن را دارد که در برابر موج‌های قوی‌تری نیز حرکت کند؛ همان‌گونه که در حصر آبادان مقاومت کرد و همان‌طور که خرمشهر را آزاد کرد. دشمن می‌خواهد آبادانی کشور را مصادره کند اما ملت ما نمی‌گذارد این امکان برای دشمن مهیا شود، ملت آگاه ایران با انتخاب فردی اصلح، مشتی محکم بر دهان این دشمنان می‌زند.

وی با بیان اینکه امروز امنیت کشور ایران مثال‌زدنی است، گفت: امنیت امروز نیز مرهون تفکر انقلابی و تفکری است که اجازه نداد دشمن یک وجب از خاک کشور را به یغما ببرد. امروز بعد از 37 سال تفکر انقلابی می‌خواهد کشور را رو به جلو ببرد.

وی تصریح کرد: امروزه به لطف خدا فرصت‌های زیادی همانند منابع نفت، گاز، کشاورزی، صنعتی، و نیروهای جوان انقلابی در کشور وجود دارد و این سؤال مطرح می‌شود که چرا با وجود این فرصت‌ها وضعیت کشور مطلوب نشده است؟ می‌خواهیم برای مردم دقیق صحبت کنیم. اشتغال بحث مهمی است که تحقق آن توانمندی می‌خواهد. رفع بیکاری، فقط کمک به جوانان نیست، بلکه کمک به ازدواج، اقتصاد و رفع بسیاری از مشکلات و معضلات است که دولت باید شرایط را برای آن مهیا کند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به لزوم انتخاب فرد اصلح، گفت: کسی را انتخاب کنید که ما را به وضع مطلوب برساند. امروز توانستیم نفت صادر کنیم، آیا این یک کارنامه موفق است؟ حال بماند که پول آن وصول شد، یا خیر. نفت یکی از مزیت‌های اقتصادی کشور است که می‌توان با آن شغل ایجاد کرد. امروز چه‌قدر از نفت، شغل ایجاد شده است؟ 

وی با اشاره به اینکه مردم باید به طور شفاف و دقیق در جریان کار قرار بگیرند، گفت: این یک مزیت نسبی است که دولت باید کارنامه و برنامه دقیق داشته باشد. 

جلیلی با اشاره به وضعیت صنعت پتروشیمی در سال 92، گفت: ظرفیت صنعت پتروشیمی در این سال، 16 میلیون تن تولید پلیمری بوده و اکنون به 2.2 تن رسیده است. اگر به ازای هر یک میلیون تن تولید پتروشیمی، 200 هزار شغل ایجاد می‌شد، در این صنعت چقدر شغل جدید می‌توانستیم ایجاد کنیم؟

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه خوزستان می‌تواند امنیت غذایی منطقه را تأمین کند، اظهار داشت: در سال 75 در سفر رهبر انقلاب به استان خوزستان، ایشان طرح 550 هزار هکتاری را تصویب کرد و در سال 92 نیز 1.5 میلیارد دلار برای اجرای آن اختصاص یافت. اینک این طرح چه اندازه پیشرفت داشته است؟ متأسفانه از فرصت‌ها استفاده نمی‌کنیم. 

وی بیان داشت: مشکل ریزگردها، مشکلی نیست که نتوان آن را حل کرد؛ زیرا این موضوع را می‌توان مدیریت و تدبیر کرد. اگر تدبیر نباشد، فرصت‌هایی همچون کشاورزی در این منطقه از بین خواهد رفت و تبدیل به تهدیدی مانند ریزگردها خواهد شد.

جلیلی با اشاره به اینکه گفته می‌شد برای پیشرفت کشور باید با دنیا تعامل کرد، خاطرنشان کرد: گفته بودند برای پیشرفت کشور باید با دنیا تعامل کنیم و در پی آن مشکلات اقتصادی هم حل خواهد شد. آیا ما در همین موضوع ریزگردها از فرصت تعامل با دنیا توانستیم استفاده کنیم و چرخه اقتصاد، اشتغال و تولید کشور را راه بیاندازیم؟ اینک مشاهده می‌کنیم که این فرصت کاملاً وارونه، منجر به ایجاد اشتغال در کشورهای غربی شده است و ما با تعامل خود برای آن‌ها کار کرده‌ایم.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، گفت: امروز این سؤال وجود دارد که شما چرا نتوانستید از تعامل با کشورهای دنیا و حتی کشورهای همسایه استفاده و بهره ببرید؟ مردم ما در عرصه انتخابات، امروز باید اقناع شوند و بدانند که چه واقعیت‌هایی در کشور وجود دارد. 

وی با اشاره به اینکه رویکرد انقلابی خرمشهر را آزاد کرد و حصر آبادان را شکست، گفت: این رویکرد انقلابی بود که توانست خرمشهر را آزاد کند و حصر آبادان را بشکند و باید بررسی کرد چگونه و با چه طرح‌هایی می‌توان برای کشور عزت‌آفرینی کرد.

جلیلی با اشاره به نامگذاری یک منطقه به‌عنوان منطقه آزاد اروند، گفت: نامگذاری این منطقه، خود به خود نمی‌تواند برای مردم این منطقه و کشور پیشرفت و توسعه به همراه بیاورد. مردم این منطقه آگاه هستند و می‌دانند که منطقه آزاد تاکنون جز عوارض و گرانی، هیچ سودی چه در اشتغال یا اقتصاد منطقه نداشته است. امیدواریم بتوانیم با یک انتخاب اصلح به‌ مسیری برویم که چهار سال دیگر، آینده بهتری برای ما و کشور رقم بخورد.

سعید جلیلی در بخش پایانی سخنان خود گفت: اینکه از آقای رئیسی صحبت می‌شود و ایشان را معرفی می‌کنیم، این است که ایشان تفکر انقلابی دارند و این همان تفکری است که در جریان انقلاب و حال، کشور ما را در عرصه‌های مختلف با پیروزی، سربلندی و سرافرازی بیرون خواهد برد.

همچنین در حاشیه این مراسم، دکتر مهدی فلاح پژوهشگر حوزه اقتصاد کشاورزی و کنترل ریزگردها، اظهار داشت: کانون‌‌های ریزگرد در استان خوزستان اغلب کانون‌های داخلی هستند.

وی گفت: بخش عظیمی از کانون‌های داخلی ریزگردها قبلاً مرتع و زمین کشاورزی بوده‌اند و این یعنی ما می‌توانیم این کانون‌ها را دوباره با همین کاربری احیا کنیم. این عرصه‌ها بیابان نبودند که بعد با پوشش گیاهی آن‌ها را درست کرده باشیم و به عبارتی 80 درصد کانون‌های داخلی در گذشته زمین کشاورزی و مرتع بودند.

این پژوهشگر با بیان اینکه راهکاری برای مقابله با این پدیده وجود دارد، افزود: راهکار این مساله باید از جنس کشاورزی باشد؛ ما نمی‌توانیم فقط با مالچ‌پاشی، طبیعت را درست کنیم.

فلاح گفت: سیاست هایی که در حوزه کشاورزی استان خوزستان انجام شد، موجب بروز مشکلاتی از قبیل ریزگردها در این استان شد. پوشش گیاهی از بین رفته و به دنبال آن خاک تخریب شده است؛ همچنین آب و هوا هم از بین رفته و در مجموع اکوسیستم منطقه به‌هم خورده است. 

وی با اشاره به احیای اکوسیستم، گفت: بحث احیای اکوسیستم، ادبیات خاص خود را دارد که ما در زمینه این اقدامات عملیاتی، کم‌کاری کرده‌ایم. ما راهکار کنترل ریزگردها را در کاشت نهال می‌بینیم. در بحث ایجاد پوشش گیاهی سه مسأله مهم وجود دارد. اول آنکه باید از گونه‌هایی استفاده کنیم که مثمرثمر بوده و نسبت به خشکی و شوری مقاوم باشند.

فلاح ادامه داد: منظور از گونه‌های مثمر، میوه‌های لوکس نیست، بلکه میوه‌هایی است که با شرایط منطقه رشد کنند و فایده اقتصادی هم داشته باشند. همانند درخت نخل و دوم اصول چیدمان این گونه‌ها است. سومین بحث هم، بحث اقتصادی طرح است که به آن اشاره شد.

وی افزود: ما وقتی گونه‌ای را می‌کاریم باید برای آن برنامه بهره‌برداری داشته باشیم و یک برنامه زمانی شکل دهیم که کار اقتصادی انجام شود. اگر این طرح‌ها اقتصادی نباشد مردم را هم پای کار نمی‌آورد. تحقیقات سازمان زمین‌شناسی منطقه جنوب غرب کشور نشان می‌دهد که بخشی از منشا ریزگردها داخلی است. 

این کارشناس اقتصاد کشاورزی ادامه داد: بر اساس این تحقیقات، حدود 350 هزار هکتار از کانون‌های ریزگرد در استان خوزستان وجود دارد و کنترل بخش‌های عمده‌ای از این ریزگردها نیازمند برنامه‌ریزی قوی، عزم و اراده راسخ برای کنترل کانون‌های داخلی ریزگرد است.

وی گفت: این کار باعث می‌شود تا کشور از تبعات ریزگرد خلاص شود. احیا پوشش گیاهی با کاشت گونه‌های گیاهی درختی، درختچه‌ای و بوته‌ای بومی مقاوم به شوری و خشکی با کاربردهای غذایی، دارویی، صنعتی، زینتی یا خوراک دام، علاوه بر مهار این پدیده ناگوار امکان بهره‌برداری اقتصادی در مناطق روستایی و شهری اطراف کانون‌های ریزگردها را نیز فراهم خواهد ساخت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار