شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۸
برگزاری مراسم بزرگداشت روز معلم در خوزستان / آیت الله حیدری: نمی‌توانیم چشم‌مان را نسبت به منافع استان ببنیدیم / در مساله انتخابات باید منافع ملی را به منافع استان و منطقه ترجیح دهند / معلمان خوزستانی شایسته تقدیر هستند/ مدیرکل آموزش و پرورش: جامعه باید معلم را باور کند/ روز معلم تنها متعلق به یک قشر خاص نیست / خوزستان دچار تاخیرها و آسیب‌های مختلف تاریخی و جغرافیایی در طول تاریخ شده است
سی‌وسومین یادواره بزرگداشت مقام معلم که در تالار طلائیه اهواز برگزار شد. در این مراسم ، 71 معلم نمونه استان خوزستان تجلیل شدند.
 
سی‌وسومین یادواره بزرگداشت مقام معلم که در تالار طلائیه اهواز برگزار شد. در این مراسم ، 71 معلم نمونه استان خوزستان تجلیل شدند. 

 روز معلم تنها متعلق به یک قشر خاص نیست 

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: امروز جامعه و مردم باید معلم را باور داشته باشند، زیرا اگر قرار است تحول، تغییر و تکاملی در جامعه‌ای ایجاد شود از مدرسه و توسط معلم آغاز می‌شود.

محمد تقی‌زاده در سی‌وسومین یادواره بزرگداشت مقام معلم که در تالار طلائیه اهواز برگزار شد، اظهار کرد: 33 سال است که این مراسم را تکرار می‌کنیم، چقدر خوب بود اگر در یکی از این سال‌ها، در روزها و هفته‌ای که به نام معلم نامگذاری شده‌اند یکی از ادارات، سازمان‌ها و نهادها برای برگزاری یک مراسم برای معلمان پیش‌قدم می‌شد.

وی با بیان این‌که روز معلم تنها متعلق به یک قشر خاص نیست بلکه متعلق به همه جامعه است، افزود: این روز می‌تواند بزرگترین روز در هر جامعه‌ای باشد. زیباترین روز، روزی است که معلم یک سرزمین به زیبایی، با عشق، امید و علاقه، مسیر و راه زندگی را به بچه‌های آن سرزمین بیاموزد. آیا می‌توانیم روزی بزرگتر از آن در یک جامعه پیدا کنیم؟

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: پیامبر کار خود را با معلمی آغاز می‌کند؛ تنها دین، مکتب و تمدنی که با خواندن آغاز می‌شود، اسلام است و یک معلم در بدترین شرایط تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دانش‌آموزان خود را پرورش داده و به کمک آن‌ها می‌تواند دنیا را تغییر دهد. این کاری است که امروز بزرگترین و قدرتمندترین دولت‌ها نمی‌توانند انجام دهند.

تقی زاده ادامه داد: عوامل متعددی بر عملکرد این معلم بزرگ تاریخ، تاثیرگذار بوده‌اند اما به نظر من ایمان و اعتقاد به هدف و رسالتی که این معلم بر عهده دارد و همراهی جامعه و مردم و باور نسبت به معلم جامعه، راز موفقیت پایدار این معلم بوده است. امروز جامعه و مردم باید معلم را باور داشته باشند. اگر قرار است تحول تغییر و تکاملی در جامعه‌ای ایجاد شود این تغییرات از مدرسه و توسط معلم آغاز می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: یک دولت و یک جامعه زمانی در مسیر توسعه‌یافتگی قرار می‌گیرد که معلم آن فردی امیدوار باشد و معلم نگرانی نباشد. اگر این معلم نگران باشد، این نگرانی را روزانه حداقل به 30 نفر دیگر در کلاس درس منتقل می‌کند، اما اگر شاد و خوشحال باشد شادی و خوشحالی را به شاگردان خود انتقال می‌دهد. باید تلاش کنیم تا معلم ما معلمی امیدوار و علاقه‌مند باشد، با عشق و امید کار خود را انجام داده و راه زیبای زندگی را به شاگردان خود نشان دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان افزود: اگر این شرایط حاکم باشد، دوران طلایی هر سرزمینی از مدرسه و توسط معلم آغاز می‌شود؛ خوزستان دچار تاخیرها و آسیب‌های مختلف تاریخی و جغرافیایی در طول تاریخ شده است. جنگ به‌تندی تخریب و آموزش به‌کندی ترمیم می‌کند. امروز باید معلم ما بدون دغدغه این فرصت را داشته باشد که به‌خوبی چهره آسیب دیده تاریخی ما را ترمیم کند.

تقی زاده عنوان کرد: اگر از ما بپرسند که در دوران شما چه اتفاقی در آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت و چه تغییر و تحولی رخ داده است و در پاسخ بگوییم مدارس زیادی ساخته شدند یا سخت‌ترین فرمول‌ها و معادلات شیمی و ریاضی را به دانش‌آموزان یاد داده‌ایم، کافی و قانع‌کننده نیست. این پاسخ یعنی ما آموخته‌ایم، اما نساخته‌ایم؛ فصل اول کتاب دانش‌آموزان که جامعه و معلم درگیر آن هستند، نشان دادن راه زندگی به بچه‌ها است.

وی ادامه داد: این کار می‌تواند تاخیرها و عقب‌ماندگی‌های ما را بسیا زود ترمیم کند، اما اگر این اتفاق نیافتد نباید شاهد آن باشیم که این آسیب‌ها به این زودی از جامعه ما زدوده شوند. این کار شدنی نیست، مگر آنکه عشق، علاقه و امید را در معلم‌ها ایجاد و این احساسات را مشاهده کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه خوزستان متولی تعلیم و تربیت یک میلیون نفر دانش‌آموز از دامنه‌های زاگرس تا کناره‌های خلیج فارس است، گفت: دانش‌آموز امروزی استان تأثیرگذارترین فرد بر آینده ایران خواهد بود. در طول تاریخ به‌خصوص تاریخ معاصر ایران هر اتفاقی که در خوزستان افتاده، تأثیر خود را بر تاریخ و جامعه ایران گذاشته است. خوزستان اولین دروازه‌های ورود اسلام و تشیع به کشور است.

تقی‌زاده ادامه داد: تأثیر معلم خوزستانی بر شرایط اجتماعی و فرهنگی بسیار زیاد است. این تأثیر باید به‌خوبی احساس شود. علی‌رغم مشکلات، کمبودها و آسیب‌هایی که وجود دارد، معلم‌ها کار خود را به خوبی انجام داده‌اند. ما با اعتقاد به یک نظام برنامه‌ریزی مناسب، برنامه توسعه آموزش و پرورش را تنظیم کرده‌ایم. در استان شاخص‌های علمی و بین‌المللی مشخصی وجود دارد و ما به دنبال برنامه‌ریزی‌های خود هستیم.

وی افزود: با برنامه‌ریزی مناسب می‌شود پیش‌دبستانی را به کنکور وصل کرد و هدف اصلی ما کنکور نیست، هدف این نیست که دانش‌آموز، یک سال زودتر به مدرسه برود و الفبا را یاد بگیرد، بلکه هدف، آموزش راه و رسم زندگی اجتماعی به دانش‌آموزان است. اگر این اتفاق بیفتد دیگر شاخص‌های ما در حوزه‌های مختلف ارتقا یافته و آسیب‌های ما کاهش می‌یابد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: باید به پیش‌دبستانی، سوادآموزی، بهداشت و مدارس دخترانه توجه شود. شرایط اجتماعی فرهنگی ما به گونه‌ای است که نیازمند توجه ویژه‌ای به این مدارس است. دختران ما جزو اقشاری هستند که می‌توانند بیشترین تاثیرگذاری را بر جامعه داشته باشند و باید به آن‌ها کمک کنیم. 

 

معلمان خوزستانی شایسته تقدیر هستند

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: معلمان خوزستانی با توجه به شرایط استان و مقاومت و ایثارگری که انجام می‌دهند، حقیقتاً معلم کرامت و شایسته تقدیر هستند؛ معلمی شایسته تقدیر است که صاحب کرامت باشد یا حداقل با مسیر کرامت ارتباط داشته و ضد آن نباشد.
 
آیت‌الله محسن حیدری اظهار کرد: به نظر من بزرگترین مدال افتخار انسان، معلمی است. پیامبر اکرم(ص) فرمودند معلمی شغل انبیا است. ما از این آیه می‌توانیم مفهومی بالاتر استخراج کنیم، یعنی بگوییم معلمی شغل خدایی است. شاگردان این معلم همه انسان‌ها هستند و کره‌زمین با تمام وسعتش کلاس درسی است که معلم آن خداست.
 
وی افزود: شما می‌توانید یک معلم الهی باشید، به شرط آنکه کرامتی که خداوند به خود نسبت داده است در وجود و شخصیت خود تجلی دهید. خداوند با صفت کرامت توصیف شده، اما آیا این کرامت تنها مخصوص خداست؟ خدا منشا و منبع همه کرامات و کمالات است. کرامات خدا در وجود انسان قابلیت تجلی دارد و انسان قابل، فیض را از منبع آن می‌گیرد. کرامت موضوعی است که قرآن،‌ پیامبر، فرشتگان و انسان‌های پاک با آن توصیف شده‌اند.
 


نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: راه کرامت، تقوا است. هرکس تقوای بیشتری داشته باشد، کرامت و پیوند او با خدا افزایش می‌یابد و در نهایت می‌تواند فیض بیشتری را در وجود خود متجلی کند. معلمی شایسته تقدیر است که صاحب کرامت باشد یا حداقل با مسیر کرامت ارتباط داشته و ضد آن نباشد.
 
حیدری تصریح کرد: شهید مطهری نمونه معلمی با کرامت است که از جهت علمی، عملی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری نمونه بارز معلمی است. حساسیت‌های فکری و اندیشه ناب او و حساسیت‌هایی که نسبت به جریانات منحرف از اسلام ناب محمدی دارد، غوغا می‌کند و در عین اینکه افراد متحجر را می‌کوبد، افرادی که غرب‌زده‌اند و خود را منورالفکر می‌دانند، از صحبت‌های ایشان بی‌نصیب نمی‌مانند.
 
وی ادامه داد: شهید مطهری از نظر عملی واقعاً بی‌نظیر بود و درباره مسائل ریز تربیتی نیز با مهربانی و ظرافت رفتار می‌کرد؛ او معلم کرامت بود. جا دارد که معلمان از او الگو بگیرند که معلمان شایسته تقدیر هستند. البته به نظر من تمام معلمان جهان و کشور محترم هستند، اما به‌طور خاص معلمان خوزستانی با توجه به شرایط استان و مقاومت و ایثارگری که انجام می‌دهند، حقیقتاً معلم کرامت هستند و شایسته تقدیرند.
 
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در ارتباط با منابع و مصالح کشوری ازجمله انتخابات، 2 دیدگاه وجود دارد؛ برخی می‌گویند در ارزیابی‌ها باید مصالح کلی کشور را مقدم بشماریم و برخی مصالح استان را مقدم می‌شمارند. درباره خوزستان نمی‌توان منافع استانی را از منافع ملی تفکیک کرد. تجلی درست و حقیقی منافع ملی در تأمین منافع استان رخ می‌دهد. بدون رعایت منافع خوزستان، هیچ‌گونه منافع کشوری قابل تحقق نیست و واقعیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ژئوپلتیکی استان ما را به این نتیجه می‌رساند.
 
حیدری ادامه داد: تصور کنید که ایران، خوزستان را نداشت. در این صورت 85 درصد نفت و 2 میلیون هکتار اراضی حاصلخیز مستعدی که می‌توانند 2 برابر غذای کشور را تأمین کنند و ده‌ها و صدها چیز دیگر را از دست می‌داد که می‌تواند به اصل و کیان نظام و کشور لطمه وارد کند. نمی‌توان منافع مردم خوزستان را از منافع کشور جدا کرد.
 
وی گفت: امکان دارد در عمل برخی مسئولان به نحو دیگری عمل کنند، اما از نظر فکری همه کارشناسان این را قبول دارند که خوزستان را نمی‌توان از کشور جدا کرد. یکی از این نمونه‌های عملی، جنگ تحمیلی بود که 75 درصد آن به خوزستان تحمیل شد. همه کشور در جنگ شرکت کردند، اما از 213 هزار شهید جنگ تحمیلی 23 هزار نفر یعنی بیش از 10 درصد شهدا خوزستانی هستند و خوزستان در مقایسه با کل کشور و جمعیت استان حدود سه برابر سهمیه کشوری شهید داده است. زیرساخت‌های خوزستان در جنگ نابود شدند، اما استان‌های دیگر پیشرفت کرده‌اند.
 
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آب خوزستان می‌تواند منابع کشاورزی کشور را تأمین کند و این شعار نیست، افزود: کارشناسان می‌گویند طرح 550 هزار هکتاری می‌تواند 50 درصد غذای کشور را تأمین کند. مدتی پیش رهبری گفتند من نگفته‌ام 550 هزار هکتار زمین به زیر کشت رود، بلکه باید 2 میلیون هکتار کشت شود.
 
حیدری تأکید کرد: آب، خاک و هوای بی‌نظیر خوزستان از این منطقه جلگه بی‌نظیری ساخته است. اگر طرح 550 هزار هکتاری می‌تواند 50 درصد غذای کشور را تأمین کند، 2 میلیون هکتار می‌تواند چهار برابر آن یعنی غذای 160 میلیون انسان را تأمین کند. با این اتفاق، کشور می‌تواند در برابر تمام تحریم‌ها مقاومت کند.
 
وی افزود: رخ دادن این اتفاق شرط‌هایی دارد که یکی از آن‌ها، این است که آب خوزستان را برای خودش بگذارند. برخی از آقایان به افتتاح تونل کرمان می‌روند، اما در خوزستان می‌گویند باید نهال‌کاری انجام شود. نهال‌کاری مشکل ریزگردها را حل نمی‌کند، بلکه نهال‌کاری یک آبنبات است. طی سال‌ها 600 هزار هکتار کانون ریزگرد به دلیل نرسیدن آب ایجاد شده است، برای حل مسأله ریزگردها کافی است آبی را که از خوزستان برده‌اند، برگردانند.
 
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: به‌جای این راه‌حل آسان، ساده و سریع، مسئولان راه‌های انحرافی را در نظر گرفته‌اند. آقایان گفته‌اند برای حل مشکل ریزگردها 30 تا 40 هزار هکتار نهال‌کاری می‌کنند. این عدد پنج درصد 600 هزار هکتار را تشکیل می‌دهد. این 30 تا 40 هزار هکتار را می‌خواهند در طول پنج سال انجام دهند؛ یعنی اگر به 600 هزار هکتار کانون ریزگردها چیزی اضافه نشود، یک قرن لازم است تا این مسأله با نهال‌کاری حل شود.
 
حیدری تأکید کرد: نمی‌توانیم چشم‌مان را نسبت به منافع استان ببنیدیم و از مطرح کردن حقایق بترسیم. اگر حقایق را مطرح نکنیم به خودمان، وجدان‌مان، ملت، استان، انقلاب، نظام، شهدا و همه چیز خیانت کرده‌ایم. با هر دولت و رئیس‌جمهوری که بیاید، باید منافع استان تأمین شود.
 
وی با اشاره به افزایش تقاضای معلمان استان برای خروج از خوزستان در سال‌های اخیر، گفت: یکی از این دلایل شرایط بد زیست‌محیطی است. نمی‌توانیم به مسائل زیست‌محیطی توجه نکنیم. مسائل زیست‌محیطی به زندگی، آموزش و پرورش، ادارات، صنعت و کشاورزی گره خورده است. امیدوارم در آینده با همکاری یکدیگر و هم‌افزایی بتوانیم منافع استان و کشور را تأمین کنیم و نگذاریم دشمنان نظام کوچکترین استفاده‌ای کنند.
















نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار