استاندار خوزستان گفت: در بصره بازار بسیار خوبی برای محصولات خوزستان وجود دارد و در حال حاضر 45 شرکت خوزستانی در بصره فعالیت می‌کنند. "> 2 هزار نیروی بومی استخدام می‌شود
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۹

استاندار خوزستان گفت: در بصره بازار بسیار خوبی برای محصولات خوزستان وجود دارد و در حال حاضر 45 شرکت خوزستانی در بصره فعالیت می‌کنند.

سیدجعفر حجازی در نشست هم‌اندیشی عشایر لر، بختیاری و عرب در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی که در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد اظهار کرد: نامگذاری امسال به حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی بهانه خوبی برای برگزاری نشست‌هایی در راستای هم‌اندیشی است.

وی با بیان اینکه برگزاری این نشست‌ها باعث به وجود آمدن همگرایی ملی و هم‌اندیشی می‌شود افزود: به‌منظور اجرای فرامین مقام معظم رهبری این جلسات را هر دو ماه یکبار برگزار می‌کنیم نشست اول با سران قبایل و عشایر و نشست‌های بعدی با اقشار دیگر مردم برگزار می‌شود.

استاندار خوزستان از آغاز سفر‌ها به شهرستان‌های استان از آخر هفته خبر داد و گفت: این سفر‌ها برای پیگیری حماسه سیاسی و برنامه‌های اقتصادی آغاز می‌شود و در هر شهرستان با سران عشایر دیدار خواهیم داشت و از ظرفیت‌هایی که در استان وجود دارد حمایت می‌کنیم.

وی به بهتر شدن وضعیت خوزستان در دولت‌های نهم و دهم اشاره کرد و تصریح کرد: البته کارهایی که در این دولت در خوزستان انجام گرفت حداقل‌هایی است که باید برای استان انجام می‌دادند.

حجازی خطاب به سران قبایل و عشایر بیان داشت: شما به عنوان سران قبایل که مورد اعتماد مردم هستید وظیفه دارید آن‌ها را نسبت به اهمیت انتخابات آگاه کنید.

وی با بیان اینکه یک انتخابات پرشور بهترین ابزاری است که ما را به موفقیت می‌رساند اضافه کرد: روحیه ایثارگری و همیشه در صحنه بودن مردم ایران باعث شده است دشمن شکست بخورد و کسانی که به دنبال تجزیه اسلام هستند عقب نشینی کنند.

استاندار خوزستان مشکلات استان را به دو دسته تقسیم کرد و توضیح داد: تعدادی از مسائل و مشکلات به دست خود مردم حل می‌شود و عمده آن‌ها نیز توسط وسیله دولت برطرف می‌شوند.

وی ادامه داد: دولت وظیفه تامین زیرساخت‌ها، وضع قوانین و دادن اختیارات به مردم و تامین منابع برای فعالیت‌های اقتصادی را دارد.

حجازی به فارغ‌التحصیل شدن سالانه 60 هزار جوان خوزستانی از دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: این حق خوزستان است که اول، فرزندانش به کار گرفته شوند و ما سال‌ها این مسئله را پیگیری کردیم.

وی افزود: در مصوبات سفر چهارم رئیس جمهور به خوزستان قرار بر این شد که تمام شرکت‌ها، بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف از نیروهای بومی استفاده کنند و در صورتی که تخصصی در استان وجود نداشته باشد که آن هم دور از ذهن است، می‌توانند از استان‌های دیگر نیروهایی استخدام کنند.

استاندار خوزستان در خصوص استخدام در ادارات و سازمان‌های دولت تصریح کرد: در سال گذشته مجوز استخدام 3 هزار نفر گرفته و آزمون استخدامی برگزار شد که این نیرو‌ها 100 درصد بومی بودند و برای سال 92 نیز 2 هزار نفر دیگر استخدام می‌شوند.

حجازی با بیان اینکه خوزستان در سال گذشته موفق شد اولین استان در جذب اعتبارات کشاورزی باشد تصریح کرد: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان تصویب شد 15 درصد کل وام کشور با سود هفت درصد به توسعه کشاورزی استان تعلق بگیرد که این تسهیلات بین شهرستان‌ها تقسیم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جوانان علاقه‌مند به کشاورزی و عشایر می‌توانند از این تسهیلات کم بهره و طولانی مدت در بازگشت، بهره‌مند شوند گفت: 200 هزار خانوار در خوزستان از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند و باید به این حوزه اهمیت بیشتری داده شود.

استاندار خوزستان در زمینه طرح‌های توسعه معدن خاطرنشان ساخت: بسیاری از مناطق در استان اراضی بسیار خوبی از نظر تولید نمک صادراتی، مصالح ساختمانی، شن و ماسه دارند و دولت مجوز 200 میلیارد تومان تسهیلات به استان را در راستای توسعه معدن داده است.

وی به توسعه فعالیت‌های اقتصادی با کشور عراق اشاره کرد و اظهار داشت: در سال گذشته خوزستان یک نمایشگاه در بصره داشت و صادرات از مرز چزابه و شلمچه فعال شد.

حجازی از فعالیت 45 شرکت خوزستانی در بصره خبر داد و عنوان کرد: در بصره بازار بسیار خوبی وجود دارد چرا وقتی از ترکیه برای تجارت به بصره می‌آیند، ما که مرز مشترک داریم این کار را انجام ندهیم.

وی با بیان اینکه یکی از بیشترین صادرات خوزستان به عراق ماهی پرورشی است ادامه داد: در سال 90 حدود 15 هزار تن ماهی به عراق صادر کردیم و این رقم در سال گذشته به 20 هزار تن افزایش یافت.

استاندار خوزستان به ارزش صنایع غذایی خوزستان در منطقه اشاره کرد و بیان داشت: چرا استانی که این‌همه قابلیت دارد جوانان آن باید بیکار باشند؟!

وی توضیح داد: در سفر چهارم هئیت دولت به خوزستان مصوب شد که دو درصد از درآمد نفت به استان‌های خوزستان، چهارمحال بختیاری، ایلام و بوشهر تعلق بگیرد، که لایحه آن طی دو هفته به مجلس می‌رود و نمایندگان باید با جدیت آن را پیگیری کنند.

حجازی در پایان اظهار کرد: باید معیشت مردم حل شود و زمانی که مردم از نظر مالی ارتقا یابند خود شهر را می‌سازند و دیگر منتظر دولت نمی‌مانند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار