شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۳
کارشناس برنامه ریزی و جغرافیای شهری در گفتگو با شوشان:چرا وظیفه نظارتی شورای شهر بر زمین مانده؟/ اعضای شورای شهر در اجرای قوانین دچار تعارف شدند/ اعضای کنونی شورای شهر توانایی دفاع از مطالبات مردم را ندارند/ مردم استخدام بستگان اعضای شورای اهواز را می بینند! /خسته بودن شهر اهواز دلیل دارد/احساس رها شدگی شهر عامل مهاجرت مردم است/حضور بانوان در شورا دید مسئولان را به مدیریت بانوان تغییر می دهد/زنان باید در برنامه ‌ریزی‌های شهری دخیل باشند
ترکاشوند: اعضای شورای شهر تاکنون به هر دلیل به وظایف خود عمل نکرده‌اند و در اجرای قوانین و اعمال نظارت دچار "تعارف" و "رودربایستی" شده‌اند.
شوشان: برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، ‌فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم باتوجه به مقتضیات محلی ‌اداره امور هر شهرستان با نظارت شورائی به ‌نام شورای اسلامی همان  شهر صورت می‌گیرد تا عدالت را در تقسیم خدمات شهری، تأمین آرامش روحی و امنیت معنوی، ظهور و اعتلای مظاهر اسلامی و انقلابی، عمران و آبادی و زیبایی، حفظ طبیعت و فضای طبیعی، همه با هم باید مورد توجه قرار گیرد در این زمینه پایگاه خبری شوشان در گفتگوی اختصاصی با فاطمه ترکاشوند کارشناس برنامه ریزی و جغرافیای شهری به این برنامه ها اشاره می کند:  


خسته بودن شهر اهواز دلیل دارد / احساس رها شدگی شهر عامل مهاجرت مردم است

فاطمه ترکاشوند بیان داشت:  شهر یک موجود زنده است، روح دارد و نسبت به رفتاری که با آن می‌شود واکنش نشان می‌دهد و اگر شهری خسته و فرسوده است و در حد نامش و در سطح شهروندانش نیست، حتما دلیلی دارد. 

درباره شهر اهواز، اهمیت، جایگاه و تاریخچه آن سخن زیاد است و بسیاری از این سخنان نیز گفته شده اما اگر بدانیم شهری زیبا، که کارونش و شب ‌هایش شهره‌ی خاص و عام بوده، در دفاع مقدس بار فرماندهی و پشتیبانی جنگ را بر دوش کشیده، امروز نیز بیش از نیمی از درآمد نفت کشور را تأمین می‌کند و مهم ‌تر از همه مردم با صفا و صمیمی ‌اش چگونه‌اند، نگاهمان به اهواز اصلاح می‌شود، با این اوصاف چرا این شهر به‌گونه‌ای شده که شهروندانش به‌گواه آمار و ارقام و اظهارات مسئولان و دلسوزان در خیال رفتن هستند.

برای یافتن این پاسخ باید گفت، مشکلات اهواز دو بخش عمده‌اند، مشکلات زیست ‌محیطی و اقلیمی مانند گرد و خاک، گرما و شرجی شدید، کاهش بارندگی و همچنین مشکلات شهری و موضوعاتی که با زندگی روزمره مردم گره خورده است؛ مانند ترافیک، وضعیت معابر، زیبایی و نظافت شهر، حمل و نقل عمومی، نبود امکانات تفریحی، فضای سبز ناکافی و در یک کلام "احساس رهاشدگی شهر".

 مهم آنکه مشکلات اصلی بخش مدیریت رها شده شهر اهواز تاثیر زیادی روی تشدید و آزاردهندگی مشکلات گذاشته است برای مثال به جای بیش از 1200 اتوبوس کولردار برای حمل و نقل مردم و خانواده‌ها، ما فقط حدود 300 اتوبوس داریم که اکثرا فرسوده‌اند و تعداد ناچیزی دارای کولر هستند. 

مثال دیگر اینکه یک فضای تفریحی مانند آکواریوم بزرگ اصفهان که حضور در آن چشم را خیره می‌کند باید توسط مدیران شهری اهواز ساخته شود چون مردم این شهر ممکن است روزهای متمادی به دلیل گرد وخاک نتوانند در فضاهای تفریحی مانند پارک و بوستان باشند اما دریغ... این یعنی  بی‌تدبیری و بی‌عملی در یک مجموعه مشکلات طبیعی و زیست محیطی را به شرایط بغرنج تبدیل کرده است.

 اما راه‌حل؛ فرموده‌اند سرنوشت هر جامعه توسط همان جامعه رقم می‌خورد؛ مجموعه پارلمان شهری در شهرهای پیشرفته و زیبای ایران، شهردار قوی‌، جدی و تحول‌خواه منصوب می‌کنند و سپس به شدت بر او نظارت می‌کنند و اصطلاحا "مو را از ماست بیرون می‌کشند" اما در یک شهر! شورای آن ضعیف و کم ‌تحرک بدون تخصص و تحصیلات غیرمرتبط انتخاب می شوند که با سهم‌ خواهی از انتصابات و استخدام‌های شهرداری که نهایتا ناراضی هستند!

مردم استخدام بستگان اعضای شورای اهواز را می بینند!

طبیعتاً شهروندان اهوازی می دانند همسر و بستگان یک عضو شورای شهر در یک مجموعه متعلق به شهرداری اهواز بدون سابقه مرتبط استخدام می‌شود و نیازی نیست بدانند همان عضو یا همکاران وی در جلسه علنی مقابل دیدگان رسانه‌ها از کار خود دفاع می‌کنند و می‌گویند این کار چه اشکالی دارد و در این زمینه فلسفه بافی هم می‌کند.

اعضای کنونی شورای شهر توانایی دفاع از مطالبات مردم را ندارند

واقعیت این است که اصرار هست اهواز کلانشهر نیز خوانده شود مردمی دارد که مانند همگان به مشهد، شیراز، اصفهان، قم، کرج و غیره مسافرت می‌کنند و تفاوت‌ها را در خدمات شهری، نحوه مدیریت شهر، نظافت مبلمان شهری حمل و نقل عمومی و غیره می‌بینند اما این مشکلات را به ندرت در نطق‌ها، مصوبات و فعالیت‌های پارلمان شهری مورد سوال جدی و مطالبه واقعی توسط نمایندگان خود مشاهده می‌کنند.

چرا وظیفه نظارتی شورای شهر بر زمین مانده؟/ اعضای شورا در اجرای قوانین دچار تعارف شدند

نیازی به نقد شهردار فعلی و اینکه تحصیلات و تجربه روحیات وی به اداره شهری چون اهواز می‌خورد یا نه نیست، همین جنجال‌های اخیر شورا به ویژه جلسه اخیر آن نشانه آن است که بسیاری از وظایف نظارتی بر زمین مانده و حتی آن تعداد اعضای ساده و پاکدست شورا نیز از ظرفیت‌های خود جدی استفاده نکرده‌اند.

به عبارت ساده‌تر اعضای شورای شهر تاکنون به هر دلیل به وظایف خود عمل نکرده‌اند و ظاهرا در اجرای قوانین و اعمال نظارت دچار "تعارف" و "رودربایستی" شَدید (با یکدیگر، با شهردار، با افراد دیگر) شده‌اند این مسئله هم حل نمی‌شود تا زمانی که مردم آگاه شوند و حق وظیفه خود را در نحوه انتخاب و مطالبه از وکلای خود در شورای اسلامی شهر بشناسند.

این فضای تعارف آلود را باید کنار گذاشت و اعضای کارآمد، باسواد و باتجربه در تراز شهر اهواز را باید به شورا فرستاد تا شهرداری با همین مشخصات انتخاب و بر کار وی با دقت نظارت کنند‌ پس در شکستن تعارف با هر فرد ناکارآمدی مردم باید پیشگام باشند، انتخابات نزدیک است!

در حوزه زنان سوالی پرسیده می شود که شورای شهر چگونه می‌تواند در حل مشکلات و معضلات جامعه زنان موثر باشد؟

ترکاشوند در پاسخ به سوال خبرنگار شوشان بیان کرد: شورا می‌تواند به بهبود فضاهای شهری و شرایط زندگی زنان کمک کند ولی باید در قالب برنامه‌های توسعه کلان شهری باشد یعنی برنامه علمی حساب شده‌ای داشته باشند و در آن چارچوب درباره توانمندسازی زنان صحبت کنند.

حضور بانوان در شورا دید مسئولان را به مدیریت بانوان تغییر می دهد

حضور بانوان توانمند در شورای شهر باعث می‌شود تا دید مسوولان نسبت به مدیریت زنان تغییر کند، اگر خانم‌ها بر اساس توانمندی‌شان پا به این عرصه بگذارند می‌تواند جایگاه مدیریتی زنان را ارتقا دهند و همچنین دید عامه مردم را تغییر دهند. 

در حال حاضر جامعه زنان مشکلات خاص خودش را دارد و شورای شهر می‌تواند این مشکلات را شناسایی و اولویت‌بندی کند بعد بر اساس اولویت‌ها پیشنهاد ارایه دهد چرا که در حوزه زنان شورای شهر خیلی کارها می‌تواند انجام باشد اما زیرپوستی‌اند.

مهم‌ترین کاری که شورای شهر در حیطه زنان می‌تواند انجام دهد این است که زنان را در برنامه‌ریزی‌ های شهری ببیند و اگر قرار است خدمات شهری ارایه دهیم و فضای شهر برای همه مردم مورد استفاده قرار گیرد حتما باید هر دو جنس دیده شوند. 

زنان باید در برنامه ‌ریزی‌های شهری دخیل باشند

در ماده 2 قانون شوراهای شهر وظیفه اصلی شوراها برنامه ‌ریزی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و عمرانی و همچنین بهبود وضعیت شهر است، وقتی در برنامه‌ریزی ‌ها یک جنس را نمی‌بینیم، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که آن جنس به سمت توسعه و پیشرفت قدم بردارد، فضاهای شهری ما به نوعی دچار کوری جنسیتی‌اند و مهم‌ترین کاری که شورای شهر می‌تواند انجام دهد این است که زنان را در برنامه‌ریزی‌ها دخیل کند و اگر واحد بانوانی در شهرداری وجود دارد باید به عنوان مشاور حوزه زنان در جلسات تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی شهری به عنوان نماینده یک قشر حضور داشته باشد. 

در نهایت به شورا باید به عنوان یک دستاورد ملی و تاریخی نگاه کنیم و جایگاه آن را در حد خواسته ‌های شخصی خود تنزل ندهیم در حقیقت شوراهای فعلی شورای شهرداری هستند در حالی که در قانون شورای شهر تعریف شده‌اند پس باید توانمندتر شوند تا جامعه به آنها اعتماد کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار