اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰
دکتر الله مراد جهانگیری بابادی در گفتگو با شوشان : حمایت از ساخت فرهنگ سراهای خصوصی / تعامل با سازمان های مردم نهاد فرهنگی ، هنری و پژوهشی / تلاش برای اخذ عوارض آلایندگی از صنایع / ارائه طرح تردد آبی و قایق های اتوبوسی در سطح رودخانه کارون / شفاف سازی در ارائه خدمات شهری
توسعه عمرانی شهر امری است که نیازمند برنامه محوری اعضای شورای شهر اهواز و تدوین راهبرد توسعه در شورای آینده است


شوشان: سال های فعالیت و طی کردن فرایند تجربه در شورای حل اختلاف دادگستری استان باعث شده است اشراف کاملی بر مباحث حقوقی و چالش های ان داشته باشد. الله مراد جهانگیری بابادی حقوق دان ، کارشناس ارشد حقوق خصوصی و حقوق ثبت اسناد و املاک از دانشگاه تهران، مدرس دانشگاه و  معاون مجتمع شماره یک شورای حل اختلاف اهوازاست. وی تاکید می کند : از منظر یک حقوق دان در پنجمین دوره  انتخابات شورای شهر اهواز حضور یافته ام و با هدف ارتقای  حقوق شهروندی با یک دیدگاه فراقومیتی و با یک برنامه جامع و مدرن در تمامی زمینه ها خود را آماده خدمت گذاری به شهروندان اهوازی نموده ام. دکتر الله مراد جهانگیری بخشی از برنامه های خود را در گفت وگو با خبر گزاری شوشان مطرح می کند:

زیر پوست کلان شهر اهواز مجهولات بسیاری است که این مجهولات ممکن است هر فعال سیاسی را که می خواهد وارد عرصه کارزار مدیریت شهری شود با مشکل و سردرگمی در اولویت بندی نیازهای شهروندان و ضرورت داشتن برنامه برای اولویت ها را ایجاب می کند. آیا شما با برنامه شهری تازه وارد این عرصه شده اید؟

 پرسش خوبی است، بله درست اشاره کردید آنچه که امروز تنها نام یک کلان شهر را یدک می کشد و آنچه ما مشاهده می کنیم شهری پر از مجهولات، کمبودها، نیازها و انتظارهای شهروندانی است که بطور یقین هر کاندیدای برای ورود به عرصه شورای شهر را با سرگیجه شدید و سردرگمی مواجه  می کند و قطعاٌ این تشخیص اولویت ها و برنامه محوری برای ایفاگری هر چه بهتر و مؤثرتر نقش سیاسی، مدیریتی فردی که قصد دارد وارد عرصه شورای شهر شود ضرورت دارد. 

آیا شما اولویت نیازهای شهروندان اهواز را شناسایی کرده اید؟ در اینصورت چه برنامه ای برای آن دارید؟

بله من مسائل شهرم را رصد کرده ام و برای رفع مسائل پیرامون فضای این شهر با یک برنامه ریزی به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت وارد انتخابات شده ام.

در برنامه کوتاه مدت یکی از نیازهای ضروری شهروندان اهوازی را به ویژه در مناطق حاشیه و محروم آسفالت شهر  تشخیص داده ام، وضعیت فعلی با توجه به این که اهواز عنوان مرکز استان و کلان شهر را دارا است اصلاٌ زیبنده و قابل پذیرش مردم اهواز نیست، بنابراین در صورت ورودم به شورا طرح جامع آسفالت کلانشهر اهواز را پیگیری خواهم کرد. 

اولویت های بعدی اینجانب توسعه فضای خیابان ها، اتوبان های داخل شهر و روان سازی ترافیک است. مثالی بزنم : اگر مشاهده کنید از کیانپارس_ پل عامری _ اتوبان علی بن مهزیار یک اتوبان یک طرفه است در صورتی که می توان با تملک املاک که در حریم خیابان است با برآورد قیمت آنها به صورت کارشناسی و انجام و اتمام این پروژه بخش اعظمی از ترافیک شهر کاهش یابد و همین طور سایر اتوبان ها مانند منطقه بین عظیم و جهانیان که پایین تر از خیابان سلمان فارسی است.
پارکینگ های طبقاتی یکی از نیاز های شهروندان اهواز است و نبود آن مسئله مهمی است معتقدم می بایست در مراکز پر تردد شهر پارکینگ های طبقاتی جزو  الویت های ساخت باشد.

توسعه فضای سبز از برنامه های اساسی اینجانب است، توسعه فضای سبز برای کلان شهر اهواز یک اولویت و نیاز ضروری است، آن هم برای شهری که صنعتی می باشد. سرانه فضای سبز در شهرهای صنعتی طبق استاندارد باید کمتر از 25 متر مربع برای هر شهروند نباشد ولی در اهواز در حال حاضر تقریباٌ حدود 11 متر مربع است.

بعد از تعطیلی ساختمان زندان کارون برخی فعالان سیاسی و فرهنگی در یادداشت هایی پیشنهاد کردند این مکان تبدیل به یک مرکز فرهنگی شود. شما چه برنامه ای برای احیاء این نمونه از اماکن تاریخی در شهر دارید؟

دقیقاٌ یکی از برنامه های اینجانب احیاء و استفاده دوباره این مکان البته در حوزه دیگری است، بسیاری از فعالان سیاسی و مبارزان انقلابی، پیش از پیروزی انقلاب کبیر اسلامی طعم شکنجه در این زندان را چشیده و خاطرات تلخ در ذهن دارند اکنون زندان کارون تخلیه شده است. شهرداری باید به خرید ملک زندان کارون اقدام کند، پیشنهاد و راهکار من این است یک پارک با امکانات مدرن و مجهز و یک مرکز فرهنگی ساخته شود تا به توسعه فضای سبز کمک شود.

برای هدایت و پرورش قشر جوان شهرمان توسعه کمی و کیفی فضای فرهنگی اهواز امری ضروری است و یکی از راهکارهای من حمایت از ساخت فرهنگ سراهای خصوصی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساخت زیر ساخت های فرهنگی  شهر است. برای توسعه فضای ورزشی شهر نیز اولویتم ساخت زمین های فوتسال در مناطق مختلف و کمتر توسعه یافته شهر و همچنین در فضای پارک های شهر، ساخت زمین های ورزش اسکیت بازی است .

4_ منفعل بودن کمسیون فرهنگی شورای شهر و نبود حمایت جدی از سازمان های مردم نهاد یکی از موارد ناکارامدی های شورای شهر در حوزه ی فرهنگی شهر بوده است، شما چه نگاهی به این موضوع خواهید داشت؟ یکی از برنامه های اصلی من در صورت حضور فعال کردن بدنه شورای شهر در حوزه فرهنگ و حمایت از سازمان های مردم نهاد شهر است این حمایت تنها نباید مالی باشد بلکه وظیفه عضو شورای شهر است که در نشست ها و برنامه های پژوهشی و فرهنگی NGO ها حضور یابند و به ویژه از نشست های پژوهشی سازمان های مردم نهاد حمایت کنند همچنین برگزاری همایش های فرهنگی و هنری در فضای باز پارک ها و محله ها می تواند به نشاط اجتماعی و شهر پویا کمک کند.

 •  در بحث توسعه عمرانی شهر یکی از مسائل قابل تعمق این است که برخی مدیران شهری و حتی عضو شورای یک شهر شناختی از چگونگی حفظ هویت شهری ندارد و بعضاً با اشتباهات خود باعث از بین رفتن یک سازه هویت شهری شده اند ارزیابی شما چیست؟

نخست اینکه توسعه عمرانی شهر امری است که نیازمند برنامه محوری اعضای شورای شهر اهواز و تدوین راهبرد توسعه در شورای آینده است. اعضای شورا باید طرح بدهند و این امر نیازمند حضور مشاوران تخصصی در کنار اعضای شورای شهر است تحقق این امر مستلزم برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می باشد و اما درباره ی سازه هایی که هویت شهر اهواز را حفظ می کنند پر واضح است که اهواز نیازمند نمادها و المان های شهر است بطور مثال: در ورودی های شهر اهواز هیچ نماد و هویت شهری ساخته نشده است 

مساله آلاینده ها و رود کارون نیز جزو مطالبات شهروندان اهواز است که هنوز اقدام عملی انجام نگرفته است.آیا شما راهکاری دارید؟آلاینده ها یکی از چند معظل زیست محیطی و خطرناک برای سلامت شهروندان اهواز است، این مسئله به دلیل وجود شرکت های صنعتی در اهواز است این شرکت ها باید گزارش عملکرد خود را به شورای شهر و شهرداری ارائه کنند. به دلیل آلودگی هایی که این شرکت ها برای محیط زیست شهری ایجاد می کنند شورای شهر و شهرداری باید آنقدر قدرت و اعمال نظارت داشته باشد تا عوارض زیست محیطی را از این شرکت ها دریافت کنند و صرف اهداف و خدمات  زیست محیط شهری به شهروندان کنند.

 طبق قانون این شرکت ها سالانه مکلف هستند یک و نیم درصد از درآمد خود را به عنوان عوارض به شهرداری پرداخت کنند که اگر اخذ شود تحول در ارائه خدمات برای شهر و شهروندان را مشاهده خواهیم کرد.

 رود کارون، ظرفیتی است که متاسفانه ما نتوانستم از مزیت های نسبی آن که از میان شهر می گذرد بهره مند شویم.(ایجاد مراکز تفریحی یکی از این مزیت ها است.) من در این زمینه (طرح تردد آبی) را مطالعه و تنظیم نموده ام، در این طرح استفاده از قایق های اتوبوسی باعث جلوگیری از ترافیک در سطح شهر می شود. اگر ما قایق های اتوبوسی را در رودکارون از قسمت های مختلف به فرض از مسیر گلستان تا نادری و سپس از عامری تا پارک شهروند راه اندازی کنیم آنگاه باعث جابجایی شهروندان و کاهش معظل ترافیک خواهد شد و همچنین زمینه ی تفریح و اشتغال زایی شهروندان نیز فراهم خواهد شد .

  درباره پارک جزیره پیشنهاد و طرح من این گونه است که آلاچیق های مدرن با امکانات کامل از شنا و جکوزی راه اندازی شود و انشاالله جوانان در حال ازدواج شهرمان بتوانند جشن های خودشان را در آنجا برپا کنند این طرح ایجاد درآمدزایی را به همراه دارد، یکی از مزیت های ایجاد ساحل سازی درقسمت هایی از این رودخانه است که برای آب تنی مناسب است باتوجه به موقعیت آب و هوایی خوزستان که چند فصل از سال را گرم است این طرح می تواند بستر تفریح وگردشگری را فراهم کند.

•    در پایان یک پرسش اساسی دارم که به شرایط فرهنگی و اجتماعی کلان شهر اهواز مرتبط است، مشاهده می شود که در فضای انتخابات شورای شهر لیست های قومی وارد صحنه می شود، آیا مشارکت قومی در عرصه شوراها را مثبت ارزیابی میکنید یامنفی؟

مشارکت اقوام و در کل نیروهای اقشار اجتماعی امری مثبت و مبارک است ولی نگاه قوم گرا در عرصه سیاسی و مدیریتی آفت است . من در شعار و دیدگاهایم بر حقوق شهروندی تاکید داشتم حقوق شهروندی زیر مجموعه گسترده ایی را در بر می گیرد، مبحث حقوق شهروندی دیدگاه فراقومیتی است دیدگاه یک عضو شورای شهر باید بر اساس حقوق شهروندی باشد نه قومی و نه حتی نگاه حزبی.

در کلانشهــر اهـــواز هر فــردی از هر قبیلــه و قومــی باشد یک شهرونــد محسوب می شــود.   اینجانب بعنوان یک حقوق دان و با هدف گسترش دیدگاه حقوق شهروندی به عرصه ورود کرده ام و بر این باور هستم حقوق شهروندی در شفاف سازی ارائه خدمات به مردم ،تکریم ارباب رجوع، تخصیص اعتبارات به مناطق هشت گانه شهر اهوازباید رعایت شود و چون آشنایی و تجربه و تخصص به قوانین حقوقی دارم بنابراین برنامه های خوبی را قادر هستم برای شهروندان اهواز تنظیم و ارائه دهم، برنامه هایی کاربردی برای رفع مسائل شهر آماده کرده ام. 






برچسب ها: حقوق شهروندی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار