شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۵۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۹
پروانه مافی نماینده تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه خوزستان: دستاورد روحانی ظرف نیم قرن گذشته در خوزستان بی نظیر است / در دولت یازدهم در محیط زیست اعتبارات خوبی به محیط زیست تخصیص یافت
دستاورد روحانی ظرف نیم قرن گذشته در خوزستان برای اختصاص بودجه به بحث آب و خاک بی نظیر بوده است.
شوشان: پروانه مافی نماینده تهران و نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با خبرنگاران در اهواز با اشاره به اهمیت استان خوزستان برای کشور و توجه دولت به این استان، اظهار کرد: خوزستان رنگین کمان اقوام است و از نظر اقتصادی، فرهنگی، نفت و گاز و خاک حاصلخیز اش قابلیت ها و ظرفیت های زیادی دارد به همین دلیل قریب به اکثر مسئولان و نمایندگان احساس کردند که لازم است منابع مناسب برای خوزستان در نظر گرفته شود. به همین منظور نمایندگان مجلس برای بهبود شرایط و پیشرفت اقتصادی این مناطق و با توجه به ویژگی‌های بسیار ارزشمند و ظرفیت‌های زیاد استان خوزستان، 3 درصد از نفت را برای مناطق محروم و نفت‌خیز اختصاص دادند.

به گزارش شوشان ، وی ادامه داد: دولت می داند که مشکلات زیادی از جمله مانند اشتغال، بیکاری و مسائل مربوط به محیط زیست که در راس آن ریزگرد است، در خوزستان وجود دارد لذا فعالیت‌هایی را در این زمینه آغاز کرد. در مجلس چون لازم می‌دانستیم خوزستان را حمایت کنیم ۵ هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای عملیات آب و خاک استان اختصاص یافت. برای اهمیت این بودجه، باید گفت این اعتبارات به تنهایی نیمی از اعتباراتی را شامل می شود که ظرف ۵۰ سال گذشته به این امر در خوزستان اختصاص داده شده است.

 نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دستاورد روحانی ظرف نیم قرن گذشته در خوزستان برای اختصاص بودجه به بحث آب و خاک بی نظیر بوده است.

روحانی در بحث اقتصاد عملکرد خوبی در خوزستان داشته است

مافی با بیان برخی دستاوردهای اقتصادی دولت یازدهم یادآور شد: در حالی که در دولت خاتمی به خودکفایی رسیدیم، در دولت پیشین افول و واردات گندم را تجربه کردیم اما در دولت یازدهم توانستیم دوباره صادرات داشته باشیم. در دولت روحانی بیش از 3 میلیون تن در گندم خودکفایی داشتیم، صادرات گندم از خوزستان آغاز شده و بیش از 24 هزار تن در 30 اردیبهشت ماه از بندر امام خمینی برای صادرات بارگیری خواهند شد.

وی درخصوص افزایش میزان پرداخت تسهیلات به کشاورزان در دولت روحانی بیان کرد: ظرف چهار سال گذشته ۶ هزار دستگاه تراکتور با پرداخت تسهیلات از خطوط ویژه اعتباری به کشاورزان خوزستان داده شد و از 19 هزار دستگاه در سال ۹۲ به ۲۵ هزار دستگاه در سال جاری رسید.

نماینده مردم تهران به حمایت دولت از کشاورزان و بحث خودکفایی اشاره کرد و گفت: در سال ۹۲ برای خرید گندم ۴ هزار میلیارد ریال به کشاورزان خوزستان پرداخت شد ولی امسال این رقم به ۱۸ هزار میلیارد ریال رسید.

وی افزود: تولید گندم از هزار و ۲۶۱ هزار تن در سال ۹۲ به هزار و ۷۵۰ هزار تن در سال ۹۵ رسیده که به معنای حمایت دولت از کشاورزان است لذا افزایش اعتبارات در زمینه کشاورزی حمایت دیگری بود که از سوی دولت یازدهم نصیب کشاورزان خوزستان شده است. 

مافی اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در دولت روحانی را یکی دیگر از دستاوردهای دولت دانست و گفت: این طرح که در سفر مقام معظم رهبری به خوزستان ابلاغ شده بود، در دولت اصلاحات آغاز شد ولی در دولت گذشته کاملاً متوقف شد؛ اما در دولت روحانی دوباره پیگیری شده از سر گرفته شد و تاکنون پیشرفت خوبی را داشته است.

در دولت روحانی 75 صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در خوزستان ایجاد شد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش های دولت یازدهم در حوزه زنان گفت: در دولت روحانی 600 صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در کل کشور ایجاد شد که 75 عدد آن در شهرهای رامهرمز، خرمشهر، آبادان، ایذه، لالی، امیدیه و هفتگل بوده است.

وی درخصوص کارکرد این صندوق ها بیان کرد: دولت ضمن آموزش زنان برای این صندوق‌ها، کارگاه‌های آموزشی برای اداره صندوق برگزار می کند و به اندازه آورده اشخاص به صندوق کمک می کند و بعد از آن وام‌های ۴ درصد به افراد داده می‌شود که معیشت افراد را راه می اندازد و در بهبود اوضاع شان موثر خواهد بود.

مافی ادامه داد: یکی از اهداف بلند مدت این صندوق افزایش تعداد این صندوق ها به 2 هزار و 300 در کل کشور است که با افزایش آن، قدرت اقتصادی زنان افزایش و پیمان های خانوادگی مستحکم تر می شوند.

وی در خصوص درستاوردهای دولت روحانی در بحث زنان بیان کرد: بحث زنان پیچیده است. آسان و ممتنع؛ ولی وقتی ورود می‌کنیم گرفتاری‌های زیادی را می‌بینیم. یکسری مشکلات تاریخی داریم که انگار در ژن مردان و زنان ما وارد شده است. این موضوع ریشه های فرهنگی عمیق دارد که با یک دوره رئیس‌جمهوری حل نمی‌شود ولی باید باید از جایی شروع کرد و دولت روحانی تلاش کرده تا آغازگر این موضوع باشد.

دولت لایحه عدالت جنسیتی را به مجلس برد

نماینده مردم تهران گفت: فعالیت دولت در حوزه زنان ایده آل نبود اما کارهایی صورت گرفت. چون کار سخت و اعتبارات اندک بود، نتوانستیم به آن ایده آل مان برسیم. هنوز در سطح کلان موضوع را جدی نمی‌گیرند و برای ساختار معاونت امور زنان، یک ساختار کوچک را می دهند.

وی با اشاره به تلاش ها درخصوص بحث زنان عنوان کرد: دولت در زمینه حقوق زنان دستاوردهایی داشته از جمله این که لایحه هایی را به مجلس آورد. فراموش نکنیم که ۲۷۰ نماینده مرد در مجلس هستند که برای تصویب لوایح باید قانع شوند و اگر راضی نباشند، تصویب نمی شود ولی ما توانستیم با استدلال و کنشگری رای بگیریم. بر اساس این لایحه دولت برای توانمندسازی زنان موظف شده در برنامه ششم در تمام دستگاه های اجرایی برنامه آموزشی داشته باشد.

مافی عدالت جنسیتی را یکی از بزرگ ترین دستاوردهای دولت کنونی دانست و گفت: بحث عدالت جنسیتی در این دولت مطرح شد و به سختی از مجلس رای گرفتیم. حاصل این لایحه این بود که اگر شرایطی برای اشتغال و تحصیل زنان در در برنامه ششم فراهم شود، برای زنان و مردان یکسان باشد.

وی خاطرنشان کرد: عدالت جنسیتی یکی از بزرگترین دستاورد های روحانی برای برنامه ششم توسعه بود اما باید ایده آل ما فاصله دارد و امیدوارم که در دولت بعدی روحانی به جایگاه بهتری برسیم.

نماینده مردم تهران در پاسخ به این که چرا رئیس‌جمهور زن نداریم، گفت: باید پرسید چند زن در کارهای اجرایی کلان کشور مشغول اند. تجربه کاری بسیار مهم است. رییس جمهور باید تجربه و تحمل سختی ها را داشته باشد. از این نظر هیچ یک از رقیب ها به درد ریاست جمهور نمی خورند چون هیچ کدام نماینده مجلس نبوده اند و به مسائل کشور اشراف ندارند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه زنان باید کار کنیم. نخست باید زنان را آموزش دهیم و فضایی ایجاد کنیم تا در این عرصه ها قرار بگیرند و تجربه کسب کنند و با فرهنگ عمومی جامعه تعامل داشته باشیم. فرهنگی عمومی تنها مردها نیستند. زنان باید به خودباوری برسند، به یکدیگر را باور کنند و به هم جنسان خود اعتماد کنند.

در دولت یازدهم در محیط زیست اعتبارات خوبی به محیط زیست تخصیص یافت

مافی با اشاره به اعتبارات دولت یازدهم در بحث محیط زیست، عنوان کرد: وزارت نیرو با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست مأموریت دارد نسبت به اهدای تالاب‌های خوزستان اهتمام ویژه داشته باشد. بخش بیش تر هورالعظیم عراق است و تنها یک سوم آن در ایران است. در بخش ایران آب گیری صورت گرفته و اقدامات موثری انجام شده و می توان گفت دریاچه ارومیه و تالاب هورالعظیم دو تا از توفیقات دولت روحانی هستند که از نابودی نجات یافته اند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی موظف است از طریق بانک‌های عامل ۲۴۰ میلیارد ریال به صورت تسهیلات ارزان قیمت، با سود و کارمزد ۷ درصد برای کمک به منازل جهت جلوگیری از ورود گرد و خاک به خوزستان اختصاص دهد. این موضوع علاوه بر بحث سلامت آن، مطمئنا ایجاد اشتغال هم خواهد کرد.

نمایده مردم تهران تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی برنامه ریزی، توسعه و ترویج شور ورزی را در دستور کار خود قرار داده است. بناست وزارت امور خارجه در زمینه گرد و خاک با سازمان های بین المللی همکاری کند همه زیرساخت ها در محیط زیست درست شده و بسترها خوب آماده شده و امیدواریم کمک کنیم با همین روش ادامه پیدا کنند و اجازه بدهیم محصول دهد.

مافی دستاوردهای دولت را در حوزه های مختلف مثبت ارزیابی کرد و گفت: دولت روحانی در حوزه زنان، کشاورزی، محیط زیست و نفت و گاز دستاوردهای خوبی داشته و در حوزه سیاست خارجی نیز بسیار موفق عمل کرده است. روحانی در حوزه سیاست خارجی تسلطی دارد که رقبا از آن محروم هستند. طبیعی‌ست که افراد نظامی به جنگ تمایل بیشتری دارند ولی روحانی به واسطه سیاست  وتدبیری که سابق بر این داشته، صلح طلب است.

وی یادآور شد: روحانی بیش از ۲۵ سال دبیر شورای امنیت بوده، مسائل سیاست خارجی را به خوبی می‌شناسد و فردی اندیشمند و اهل مطالعه است در حالی که رقبای ما از این ویژگی محرومند و در سیاست خارجی اگر بیایند، نمی‌توانیم بگوییم موفق خواهند شد.

نماینده مردم تهران با تاکید بر این که مشکلات با تدبیر و تلاش حل می شود، نه حرف، عنوان کرد: این که رقیب مرتب "حل می‌شود" را برای مشکلات به کار می‌برد باید گفت مشکلات با حرف حل نمی‌شود بلکه برنامه‌ریزی و همت می‌خواهد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار