اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶
گفتگو جمیله حسنی فرد فعال اجتماعی با شوشان:
در این چهار سال شهر وضعیت بهتری را تجربه نکرده و مشکلات شهر دست نخورده باقی مانده است
شوشان: جمیله حسنی فرد فعال اجتماعی و کاندید پنجمین دوره شورای شهر اهواز، بیش از 26 سال سابقه تدریس در مدارس عادی و استثنایی شهر اهواز را دارد. وی که به تازگی به كمپين "نه به تبليغات كاغذي و نه به پوستر" پیوسته است، به طور تخصصی بحث فضای سبز شهر اهواز و حاشیه نشینی این شهر را دنبال کرده و بیش از هر موضوع دیگری علاقمند به حل این دو معضل است. وی با بیان برخی معضلات شهری مانند كمبود پاركينگ مناسب در سطح شهر، نبود فضاي سبز مناسب و عدم امکانت مناسب برای بانوان، نادیده انگاشتن معلولان و.. سعی کرده تا حتی الامکان برنامه های خود را برای رفع این مشکلات بیان کند. مصاحبه زیر را با این فعال اجتماعی می خوانید:

تبلیغات پروژه های عمرانی بیش از خود پروژه ها بوده است

به نظر من شورای چهارم عملکرد خوبی نداشته است زیرا در این چهار سال شهر وضعیت بهتری را تجربه نکرده و مشکلات شهر دست نخورده باقی مانده است. حتا برای سال  نو در فضای شهری اهواز تغییری نداشتی و بودجه عمرانی نسبت به کل بودجه شهر اهواز که رقم بزرگی است، ناچیز بوده و تبلیغات برای راه اندازی پروژه های عمرانی به مراتب بیشتر از خود پروژه های عمرانی بوده است. شورای چهارم در بحث زنان، فضای سبز، معلولان، مبلمان شهری بسیار کم کاری کرد و می توان گفت بودجه کلان شهر اهواز صرف هیچ شد.

اگر امروز معضلاتی که شهر اهواز با آن روبروست حل نشده باقی مانده، یکی از بزرگ ترین دلایل آن "فساد مالی" و "روابط سیاسی" ای است که بر خدمت رسانی به شهروندان سایه افکند و مانع از عمران شهری شد. 

استخدام های شهرداری باید از کانال های شفاف صورت بگیرد 

شورا يك نهاد خدماتي است اما شورای شهر چهارم با پیشبرد سیاست هایی که اغلب به نفع شهروندان و شهر اهواز نبوده، حداقل خدمات به ویژه خدمات فرهنگی را به شهروندان داشته است. شورای شهر بیاد معیاری برای استخدام ها در نظر بگیرد و از منابع شفاف اجازه استخدام بدهد تا از استخدام های رابطه ای  و غیر شفاف جلوگیری کند.


"تبلیغ بر در و دیوار شهرم ممنوع"

طی مشورتی که با اعضای جوان ستاد خود داستم, به این نتیجه رسیدم که کاندیدای نهادی که قرار است برای زیباسازی شهر تصمیم بگیرد، نمی تواند با آلوده کردن فضای شهر و به خطر انداختن امنیت روحی شهروندان وارد شورای شهر شود. مطمئنا چنین فردی به هیچ عنوان نمی تواند انتخاب مناسبی برای آینده شهرمان باشد. به همین دلیل تصمیم بر این شد که تبلیغات ما به فضای مجازی و سایت های مجاز محدود شود لذا با شعار "در و دیوار شهرم جای پرستر نیست" کارمان را آغاز کردیم و تاکنون بر عهد خود استوار بوده ایم. 

به نظر می رسد  مسئولان شهرداری و شورای کنونی برای وضعیت به هم ریخته شهر و تبلیغات کاندیداها هیچ برنامه ریزی ای نداشته اند که جای سوال است. با توجه به این که آثار منفی این آشفتگی تبلیغات تا مدت ها  بر روی چهره شهر باقی می ماند، لزوم تصویب برنامه و قانون هایی برای برخورد با آلوده کنندگان فضای شهری و بر هم زنندگان امنیت روانی شهروندان بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

وضعیت ناوگان اتوبوسرانی اسفناک است

وضعیت ناوگان اتوبوسرانی اهواز چه از نظر کمیت و چه از نظر کیفیت اسفبار است. شهر اهواز به بیش از 1200 اتوبوس کولردار برای حمل و نقل مردم نیاز دارد ولی تنها حدود 300 اتوبوس داریم که اکثرا فرسوده‌اند و تعداد ناچیزی دارای کولر هستند. در حاشیه های شهر از کیفیت و کمیت اتوبوس ها کاسته شده است و هیچ شورایی برای آن راه حلی ارائه نداده است. امیدوارم در شورای آتی مجمع مشورتی این شورا راه حلی برای این موضوع به ویژه در حواشی بیابد.

شورای شهر با نیازسنجی و اولویت بندی، به بهبود فضاهای زنانه شهری کمک کند

زنان باید نخست با حق و حقوق خودشان آشنا شوند و پس از آن مطالبه گری داشته باشند. زنان به عنوان نیمی از شهروندان باید در امکانات ارائه شده ی شهری در نظر گرفته شوند از جمله پارک های بانوان یا ایستگاه های آرامش بانوان یا فرهنگسراهای آموزشی بانوان که نیاز امروز جامعه ماست باید در مصوبات شوراها گنجانده شود. در حالی که در دیگر کلانشهر ها باشگاه های زیرنظر شهرداری هست که مخصوص خانم هاست، در شهر اهواز از پارک بانوان هم محروم هستیم و جایگاه امنی برای زنان نیست تا بدون دغدغه بتوانند اوقات خود را بگذرانند.

شورای شهر باید با نیازسنجی و اولویت بندی، در جهت بهبود فضاهای زنانه شهری و در قالب سیاست های کلان شهری گام بردارد و با یاجاد کارگروه های زنانه توانمندسازی زنان و ایجاد فضاهای مناسب بانوان اقدام کند.

مناطق محروم شهری فراموش شده اند

شهر اهواز دومین کلان شهر حاشیه نشین کشور است و حاشیه نشین ها وضعیت اسفباری دارند. بارها در این محلات به عنوان یک فعال اجتماعی حاضر شده ام و راهکارهایی برای حل این معضلات ارائه داده ایم اما به نظر می رسد شهرداری اراده ای برای حل معضلات حاشیه نشینان ندارد. مشکل فاضلاب، فضای آموزشی، فضای تفریحی، وضعیت حمل و نقل از جمله مواردی است که باید رد حواشی به سرعت مورد تجدید نظر واقع شوند.

فضای سبز شهر اهواز نیاز به تغییرات جدی دارد

فضای سبز شهر اهواز را به شکلی تخصصی پیگیری کرده ام و حدود دو سال بر روی فضای سبز همه مناطق اهواز تحقیق کردم و حدود 14-16 گیاه بومی مناسب اقلیم شهر اهواز را معرفی کردم. این گیاهان و درختان، سایه انداز و جاذب گرد و غبار هستند، در برابر باد مقاومند و از همه مهم تر بومی دشت خوزستان هستند.

بیشتر فضای سبز شهر اهواز را گونه ی غیر بومی کنوکارپوس تشکیل داده که گونه ای سمی است و دافع پرندگان و سبزه هاست. در جاهایی که کنوکارپوش رشد می کند، گونه های دیگر امکان رشد ندارند و از این نظر یک گونه دافع فضای سبز بومی است. این گیاه غیر مقاوم در برابر باد، نیاز به هرس زیاد دارد که در نتیجه، شهرداری باید بودجه زیادی را برای هرس آن هزینه کند. کنوکارپوس در بلند مدت گیاهان بومی شهر اهواز را در معرض انقراض قرار می دهد لذا شهرداری و شورای شهر باید هر چه زودتر گیاهان بومی را جایگزین آن کند. گیاهانی مانند شمشاد اهوازی،نخل، انار، کنار، خرزهره، برهان، انجیر معابد، سپستون و گیاهان دیگری که بومی شهر اهواز هستند، می توانند در بلند مدت جایگزین کنوکارپوس شوند. 

مبلمان شهری باید مناسب آب و هوای شهرها ایجاد شود/ معلولان در فضای شهری اهواز جایی ندارند

شهر اهواز شهری گرم است و نیاز به سایه بان ها و مبلمان شهری مناسب دارد که در چهار سال اخیر کمتر اقدامات موثری در این زمینه دیدیم. باید در خیابان هایی که تراکم رفت و آمد دارند، مبلمان های مناسب فضای شهر اهواز به همراه سایبان تعبیه شود تا شهروندان از این امکانات بهره مند شوند. البته شهروندان اهواز نیازمند فضای مناسب شهری اند، ولی در این میان برای شهروندان معلول و ناتوان کوچکترین حقی در نظر گرفته نشده است. شهروندان معلول نه در ناوگان اتوبوسرانی و نه در مبلمان شهری و نه در پیاده رو ها و دیگر فضاهای شهری جایی ندارند و به جرات باید گفت در حق آن ها ظلم بزرگی شده است. به نظر من شورای پنجم باید برنامه های توسعه شهری خود را بر پایه خدمت رسانی به همه شهروندان-چه سالم و چه ناتوان- استوار کند. 

شهروندان باید در ساخت شهر مشارکت فعال داشته باشند

ایجاد شورای محله با کمک معتمدین محله و استفاده از توان محلات برای بهسازی محیط محله یکی از برنامه های من هست چون باور دارم که بدوم مشارکت شهروندان و استفاده از پتانسیل شهروندان، شهر خوب ساخته نمی شود. باید از توان مردم محله استفاده کنیم. مردم باید تشخیص بدهند برای ساخت و بهسازی محله به چه چیزی نیاز دارند و در ساخت آن از افراد محله کمک بگیریم. افراد محله باید یاد بگیرند از محله خود حمایت کنند. با شناسایی مشکلات محلات، افراد را در رفع این مشکلات شریک کنیم.

تعامل آموزش و پرورش و شورای شهر برای آموزش شهروندی، ضروری است

آموزش و پروش و شهرداری و شورا می توانند با هم تعامل داشته باشند. اگر آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد آموزشی با همکاری شورا و شهرداری آموزش های شهروندی را به کودکان بدهند، در آینده نزدیک با تغییرات بزرگ فرهنگی در شهر اهواز روبرو خواهیم شد.

شهرداری با دریافت هزینه، انتقال نخاله ها را به عهده بگیرد

پسماندهای خانگی باید با تفکیک شوند و شهرداری باید واحدهایی در محلات برای این تفکیک در نظر بگیرد. باید در هر محله در جاهایی وسیع محل هایی برای تفکیک زباله داشته باشیم که در بهترین موقعیت و شعاع دسترسی افراد در نظر گرفته شود. درخصوص پسماندهای صنعتی هم شهرداری می تواند با گرفتن هزینه ای از ساختمان سازها، خود هزینه نقل و انتقال نخاله ها را به جای مورد نظر شهرداری بر عهده بگیرد. در این حالت دیگر نگران تخلیه شبانه نخاله ها در حواشی شهرها نخواهیم بود.

انبوه سازان ملزم به ایجاد فضای سبز ساختمان ها شوند 

شهرداری باید قانونی را اعمال کند به این شکل که انبوه سازان، در کنار رعایت فضای پارکینگ و ضوابط دیگر، ملزم به ایجاد فضای سبز متناسب با سختمان خود شوند. تنها در این صورت است که می توان در  کوتاه مدت نهضت فضای سبز اهواز را با کمک خود شهروندان اهوازی به نتیجه رساند.




نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار