شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۷

 

شوشان: ادغام سازمان ملي جوانان و سازمان تربيت بدني و تشکيل وزارت ورزش و جوانان در مجلس شوراي اسلامي که در فاصله کمي از برکناري مهرداد بذرپاش از رياست سازمان ملي جوانان کليد خورد، شوک بزرگي براي جامعه بود و مخالفت ها و واکنش هاي بسياري را در ميان کارشناسان و مسئولان در پي داشت. مخالفت هايي که با وجود داشتن پشتوانه علمي و منطقي به هيچ انگاشته شد و در نهايت تشکيل وزارت ورزش و جوانان با ادغام ۲ سازمان تربيت بدني و سازمان ملي جوانان به تصويب رسيد.

به گزارش شوشان ، براساس اين مصوبه سازمان هايي بايد در يکديگر ادغام شوند که ماموريت ها و وظايف متفاوتي دارند. يکي تاکنون متولي امور جوانان در حوزه فرهنگي، ديني و اعتقادي ، هويت بخشي و رصد وضعيت ازدواج و طلاق در کشور و ديگري متولي ورزش و ده ها رشته ورزشي و مسائل و حاشيه هاي خاص آن بوده است.

آن چه در اين ميان بيش از پيش نگراني بسياري از مخالفان اين طرح را به دنبال داشت، اين بود که مسائل جوانان در حوزه هاي مذکور در هياهوي ورزش به ويژه تب و تاب فوتبال و حاشيه هاي آن به فراموشي سپرده شود و تمام تلاش وزارتخانه نوظهور در راستاي ورزش و مسائل حاشيه اي آن باشد.

چنان چه حاج علي اکبري رئيس اسبق سازمان ملي جوانان دل نگراني خود را از حذف متولي جوانان و ابتر ماندن ماموريت هاي برنامه پنجم در اين راستا ابراز مي دارد و نسبت به اقدام شتابزده مجلس انتقاد مي کند چرا که بنا به گفته او مصوبه مجلس در تشکيل وزارت ورزش و جوانان، کپي برداري ناقصي از برخي کشورهاست که فرهنگشان با فرهنگ و مشي اجتماعي کشور ما همخواني ندارد چرا که تصور آن ها از مسائل جوانان تنها سرگرمي و تفريح است.

باید گفت متاسفانه از زمان ادغام وزارت ورزش با سازمان ملی جوانان توجه به این قشر مهم جامعه کم شده است و به نوعی جوانان حلقه مفقود شده در این وزارتخانه محسوب می‌شوند. مشکلات و مسائل همچنان به قوت خود باقی است.

اهداف دو سازمان جوانان و تربيت بدني نيز حكايت از تفاوت عملكرد آنها دارد. سازمان ملي جوانان تاكنون همت خود را بر حل مشكل مسكن، اشتغال و ازدواج جوانان قرار داده و سازمان تربيت بدني درگير و دار توسعه ورزش همگاني و ورزش قهرماني بوده است. برخي كارشناسان معتقدند با ادغام سازمان جوانان و تربيت بدني، مشكلات جوانان در زرق و برق مسابقات ورزشي گم مي‌شود.

در همین زمینه رئیس امور جوانان استان خوزستان در گفت و گوی اختصاصی با شوشان گفت :در کارگروه تحول اجتماعی وزارت کشور ماموریتی به امور جوانان هر استانی داده شد تا طرح های ازدواج آسان ،تحکیم خانواده و کاهش طلاق را اجرایی کنند .

نوری در ادامه گفت : در کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان نیز این ماموریت به سازمان ملی جوانان پیشین یا امور جوانان فعلی داده شد و از آنجایی که در همین خلال بحث ادغام سازمان امور جوانان با ورزش پیش آمد تا دی ماه هیچ گونه اعتباری به ما تعلق نگرفت به گونه ای که تا آذر ماه نیز ما نتوانستیم حقوق کارکنان خود را پرداخت کنیم .

نوری با اشاره به همین ادغام ، سال 90 را سال خشکسالی برای امور جوانان دانست . وی گفت : با توجه به ادغامی که صورت گرفت تا دی ماه سال گذشته هیچ گونه اعتباری تخصیص داده نشد.

نوری افزود : امسال مشخص می شود که عملکرد وزارتخانه جدید ورزش و امور جوانان خوب بوده یا بد. چون در سال 90 یک سری کش و قوس هایی برای ادغام وجود داشت. البته حسن این اقدام ( ادغام) این است که می توان از ظریفت های هر دو سازمان استفاده کرد.

رئیس امور جوانان خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت : یکی از کارهایی که ما در صدد انجام آن هستیم تدوین سند ازدواج است تا فعالیت ها و چشم اندازی که در سطح استان می بایست انجام شود به خصوص مبحث مشاوره قبل و حین ازدواج در این سند قرار بگیرد چرا که تمام بحث ازدواج جوانان مبحث مالی نیست بلکه آموزش آمادگی هایی که قبل یا حین ازدواج لازم است می تواند مهم تر از مسائل مالی باشد.

نوری در ادامه سخنان خود گفت : مبحث مهم دیگر فرهنگ سازی در رابطه با مسائلی چون مهریه های بالا ، رسومات مالی پر خرج ، فرهنگ غلط ازدواج فرزند بزرگتر قبل از فرزند کوچکتر ،داشتن اختیار در انتخاب همسر و یا رسیدن به سن مناسب برای ازدواج می باشد که این امر نیازمند فرهنگ سازی مناسب در جامعه است و به همین منظور نیز ما مشاوره را در اولویت کاری برنامه های ازدواج قرار داده ایم هرچند که متاسفانه باید گفت برخی از مردم تصور درستی در رابطه با مشاوره ندارند .

نوری در رابطه با ازدواج آگاهانه و برگزاری دوره های آموزشی نیز گفت :ازدواج آگاهانه زیربنای اولیه برای استحکام خانواده است و در کلاس های برگزار شده که بین 8 تا 10 ساعت برای زوجین برگزار می شود افراد از معیارهای انتخاب همسر و حقوق متقابل زن و شوهر آگاهی پیدا می کنند.

وی مهم ترین موانع ازدواج را بیکاری و نداشتن شغل، پیدا نکردن فرد مناسب ،مهریه ،سخت گیری والدین و ادامه تحصیل دانست و افزود: لازم است که قبل از مراسم عقد طرفین مشاوره های لازم در این زمینه ها را ببینند.

وی از راه اندازی کمیته ازدواج آسان در شهرهای استان با محوریت فرمانداری هر شهر خبر داد و گفت : از فرمانداران خواسته ایم تا شخصی را به عنوان دبیر کمیته به ما معرفی کنند تا فعالیت ها را در سطح استان انجام دهیم .در همین راستا از ظرفیت فرمانداری هر شهر برای پیشبرد طرح ازدواج آسان استفاده خواهیم کرد .

نوری افزود: هم اکنون مد نظر ما وجود یکی از موسسات ازدواج آسان در هر شهر می باشد و باید افزود که در هر شهری با توجه به مواردی که برای آنان مهم است خدمات ازداوج داده می شود ؛ مثلا سفر مشهد که دربعضی از شهرها جزو خدمات موسسات است ممکن است در آینده فقط در اهواز تداوم پیدا کند.

وی میزان هزینه ازدواج آسان برای جوانانی که از این طرح استفاده می کنند را در شهرستانها 400 هزار تومان دانست و گفت : در اهواز در حال بررسی سه گروه با 3 قیمت متفاوت هستیم .

رئیس امور جوانان استان خوزستان میزان اعتبار تخصیص داده شده برای این طرح را نامعین دانست و گفت: مبلغ تخصیص داده شده امسال اعلام خواهد شد

نوری حمایت کنونی از موسساتی که در این زمینه فعالیت می کنند را فعلا مربوط به ساماندهی آنان دانست و گفت : در آینده قطعا اقدامات حمایتی نیز صورت می گیرد چرا که میزان حمایت از فعالیت های موسسات بستگی به میزان اعتبارات تخصیص داده شده برای این امر دارد .

نوری در ادامه گفت : سازمان به هیچ یک از موسساتی که هم اینک فعالیت می کنند بدهی ندارد و کیفیت خدمات ارائه شده در حدی بوده است که تاکنون هیچ گونه شکایتی در این رابطه نداشته ایم .

وی اکثر خدمات ارائه شده موسسات ازدواج را از قبیل آتلیه ، آرایشگاه عروس و قنادی ها درجه یک دانست و گفت : معمولا از بهترین های هر شهر انتخاب می شوند.

شوشان / رویا محمودی

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار