اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۰۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۴
علی کرد 
مدرس دانشگاه

 وقتی سخن از انتخابات می شود بلافاصله واژه های دمکراسی ، مردم سالاری و جمهوریت نیز در ذهنها متبادر می شود. قبل از اینکه حق انتخاب را افراد به یکدیگر بدهند و یا نهاد و تشکیلات و گروه و حزب و یا حکومتی به مردم بدهد، خالق هستی این نعمت را به بشر ارزانی داشت.

 وقتی که قرار است انتخاب همگانی صورت گیرد، انتخابات نامیده میشود و این وظیفه ذاتی حکومتهای برآمده از خواست مردم است که برای مشروعیت خود بستر انتخابات را فراهم و به رای مردم تمکین کنند.لذا وقتیکه این بستر فراهم شود و انتخابات سالم برگزار گردد حکومت به وظیفه خود عمل کرده و بدین صورت انتخابات برگزار میشود که اصل این موضوع امری ضروری، مفید و شیرین است.

انتخابات یکی از مظاهر دمکراسی و شاید بتوان گفت بزرگترین نماد دمکراسی و مردم سالاری است درکشور،از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون دهها انتخابات برگزار شده است که این انتخابات ها موجب تقویت جمهوریت و استمرار مردمسالاری دینی است. گرچه اصل برگزاری انتخابات به معنی مراجعه به آرای عمومی است برای تعیین سرنوشت کشور و محله ی خود است امری مبارک و شیرین و تبلورحکومت مردمی است اما بعضا" انتخابات بدلیل بداخلاقیها و بروز یک سری مسایل ومشکلات  تلخیهایی هم دارد که در این یادداشت با نگاهی به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی نکات برجسته و مثبت و شیرین آن را به اختصار بیان مینمایم تا درس خوبی باشد برای ما و از تلخیها و ضعفهای آن عبرت بگیریم و هرفرد و جریان و گروهی که به طریقی موجب تلخیهای این انتخابات شده به همان نسبت نزد خدا و ملت مقصر است و امیدوارم که مایه عبرتی باشد که آن بداخلاقیها و کاستیها و تلخیها تکرار نشود. در مجموع این انتخابات مایه امید و عزت مردم و اقتدار این نظام و ملک و میهن شده که مواردی از شیرینیهای آن بدین شرح میباشد:

1. برای برگزاری یک انتخابات سالم و خوب باید ملزومات آن را فراهم کرد. انتخابات خوب انتخاباتی است که در آن مردم به معنای واقعی حق انتخاب داشته باشند. بنابر این باید کاندیداهایی باگرایشهای مختلف مورد تایید قرار گیرند که مردم بتوانند حق انتخاب داشته باشند. دوطیف مهم و اثرگذار در کشور با نام اصولگرایی و اصلاح طلبی وجود دارد که عمدتا" مردم به یکی از این دو طیف سیاسی رای میدهند و دراین انتخابات این دوطیف مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته و این امر باعث شور و نشاط در انتخابات شده و یک رقابت جدی بوجود آمد که نتیجه مهم آن قبل از هرچیز حماسه حضور مردم و تقویت نظام و اقتدار ملی بود و این شیرین ترین ثمره  انتخابات بود.

2. برگزاری مناظره از طریق رسانه ملی وعدالت در میزان وقت اختصاص یافته به منظور آشنایی هرچه بهتر و بیشتر مردم با دیدگاهها، برنامه ها و سوابق و تجربیات کاندیداها امری لازم وضروری بود. مردم با مشاهده مطالب مطرح شده از سوی کاندیداها و مقایسه عمل و رفتار آنها با سخنان و شعارهایشان به قضاوت نشسته و جواب کاندیداها را دادند.

3.تبلیغ طرفدارن کاندیداها و استفاده از فضای مجازی و برگزاری جلسات و تجمعات و ستادهای انتخاباتی و استفاده از ظرفیت فضای مجازی و تبلیغات محیطی و ورود جوانان به این عرصه وایجاد فضای رقابتی وشور و نشاط در مردم و تقویت حضور گسترده ترمردم در این عرصه ها از جمله شیرینیهای این انتخابات بود.در مدت تبلیغات انتخابات مردم شناخت بیشتری پیدا کردند ومهتر از آن شیوه های تبلیغی و رفتار طرفداران و حامیان آنها را رصد میکردند.

4.شیرین ترین فراز این انتخابات حضور پرشور وشعور مردم در پای صندوقهای رای و ازدحام مردم و تحمل رنج ماندن ساعتها در صفهای طولانی رای گیری بود،  بطوریکه تا آخرین ساعت روز جمعه رای گیری تمدید و جالب تر اینکه پس از ساعت 24 نیز در پشت درهای بسته قرار گرفتند که مطابق قانون تمدید رای گیری امکان پذیر نبود و چه بسا اگر این اتفاق می افتاد، به گفته مسولین، میزان مشارکت چند میلیون افزایش می یافت. این حضور جدی و فعال شدن بدنه مردم و اصرار بر رای دادن حاوی پیامهای مهم و خوشایند برای اعتلای ایران اسلامی و ناخوشایند برای کسانی بوده و هست که رای مردم را تزیینی میدانند.

5.در دوره قبل وانتخابات 92 که جناب دکترروحانی بعنوان نماینده طیف اصلاح طلب به میدان آمد، بیش از 50درصد آرا را نصیب خود کرد رای او بر رای همه کاندیداهای جناح مقابل پیشی گرفت و رییس جمهور شد مردم انتظارات زیادی از وی داشتند که علیرغم مشکلات  بجای مانده از دولت قبل ،دولت در حد توان خود اقدامات خوبی انجام داد که تشریح آنها در این یادداشت نمیگنجد اما مشکلات و تنگناهایی نیز وجدداشته و دارد که در حد انتظار مردم حل نشده باقی ماند .از آن جمله رکود و بیکاری است که از چالش برانداز ترین مسایل برای رای آوری دوباره روحانی بود اما دیدیم و دیدید که مردم فهیم ما درک موانع و مشکلات داخلی و خارجی و کمبود منابع کشورو با تحلیل درست و تشخیص مثال زدنی،  این بار بیشتر از دوره قبل به دکتر روحانی رای دادند و در مقابل درصد آراء جناح مقابل کمتر شد این در حالی است که دولت از ابزارهای تبلیغی بی بهره یا کم بهره بود اما جناح مقابل دولت از این نظر هیچ کم نداشت و کم نگذاشت.این پیروزی قاطع رویکرد اصلاح طلبی و اعتدالگرایی و مردم دوستی قبل ازینکه متعلق به این طیف باشد متعلق به مردمی است که آگاهیهای سیاسی –اجتماعی و قدرت تحلیل آنان بصورت شگفت انگیزی افزایش یافته وطعم شیرین این اعتماد مجدد را در این چهار سال خواهند چشید. 



نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار