شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۰۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸
گزارش شوشان از نشست شورای هماهنگی حفظ آثار نشر و ارزش‌های دفاع مقدس/مدیرکل حفظ آثار : نقش اهواز در دوران دفاع مقدس در حال تبیین است/ رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی: در بحث باغ موزه از دیگر استان ها عقب افتاده ایم/ معاون سیاسی استاندار: آن چه در فعالیت های دفاع مقدس مهم است، نوآوری است/ سردار عفراوی: جایگاه کم رنگ خوزستان در برنامه راهیان نور/معاون منابع انسانی استانداری خوزستان: یک میلیون سند دفاع مقدس در سال 95 جمع آوری شد/ چنانی دبیر کمیته هنری و ادبیات نمایشی دفاع مقدس : ساخت آثار حرفه ای در حوزه دفاع مقدس ضروری است
دستگاه‌های اجرایی اسناد و مستندات خود را درباره دفاع مقدس در اختیار بنیاد حفظ آثار قرار دهند تا در آینده‌ای نزدیک بتوان مستندی جهانی از دفاع مقدس تدوین کرد.
شوشان: غلامرضا شریعتی  استاندار خوزستان در نشست شورای هماهنگی حفظ آثار نشر و ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به طرح‌ های پژوهشی ارزشمند در حوزه دفاع مقدس اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی اسناد و مستندات خود را درباره دفاع مقدس در اختیار بنیاد حفظ آثار قرار دهند تا در آینده‌ای نزدیک بتوان مستندی جهانی از دفاع مقدس تدوین کرد.

وی افزود: 6 کمیته در شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس وجود دارد و از همه مسئولان کمیته‌ها می خواهیم در جلسات کمیته به صورت منظم شرکت کنند و این جلسات بر پایه ارزش ‌های دفاع مقدس تشکیل شود.


استاندار خوزستان با اشاره به وجود 14 یادمان دفاع مقدس در سطح استان بیان کرد: یادمان های حوزه دفاع مقدس و جنگ استان خوزستان با برنامه ریزی‌های صورت گرفته, مطابق با شان استان خوزستان و دفاع مقدس تکمیل و بازسازی خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته با معاونت عمرانی استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، با تامین اعتبارات لازم، هر سال سه یادمان دفاع مقدس تکمیل یا بازسازی می شود.

شریعتی با اشاره به لزوم تکمیل یا بازسازی یادمان‌های دفاع مقدس در خوزستان گفت: علاوه بر بحث معنوی یادمان‌های دفاع مقدس، به دلیل میزبانی سالانه کاروان‌های راهیان نور از سراسر کشور باید مورد توجه قرار گیرند و امکانات و تجهیزات درخور دریافت دارند.

وی در مورد برگزاری بزرگداشت شهدای شاخص در سال ‌جاری عنوان کرد: همه دستگاه ها باید به نحوی وظیفه شان را انجام دهند تا بزرگداشتی در شان این شهدا برگزار شود و با نشر فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه و یادآوری فضای معنوی دوران دفاع مقدس، رفتار و سلوک شهدا را به نحوی نشان دهیم تا چراغ راه جوانان باشد.

استاندار خوزستان با اشاره به افتتاح مرکز فرهنگی دفاع مقدس در شهر دزفول بیان کرد: امیدواریم با راه اندازی این مرکز فرهنگی کاری بدیع و نو مد نظر قرار گیرد تا جوانان بیش از پیش به زمینه جذب شوند. امیدوارم در آینده نزدیک در دیگر شهرهای استان به ویژه شهرهایی که درگیر جنگ بودند، هم شاهد افتتاح این مراکز فرهنگی باشیم.

شریعتی باغ موزه دفاع مقدس را نماد مقاومت در خوزستان خواند و گفت: انتظار می‌رود در زمینه دفاع مقدس به امکانات روز مجهز شویم تا شرایط را برای جذب اقشار مختلف به ویژه جوانان به این موضوع فراهم کنیم.


علیپور: نقش اهواز در دوران دفاع مقدس در حال تبیین است

سردار محمد علیپور مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خوزستان با اشاره به مجاهدت های امام راحل در برابر رژیم ستم شاهی و استکبار جهانی و تسلیت سالگرد وفات این رهبر عالیقدر اظهار کرد: کسی باور نمی کرد که یک روحانی بتواند با دست خالی در برابر ابرقدرت منطقه ای بایستد. حرکت خودجوش امام هنوز پس از ۴۰ سال پرشور و پر توان نه در سطح دنیا خودنمایی کند و هیچ چیزی برای مقابله آن ارائه نشده است.

وی با تاکید بر این که چنین تفکری در همه کشورهای دنیا به ویژه در میان مستضعفان خود نمایی می کند، گفت: توطئه های مختلفی برای از بین این تفکر در سطح منطقه ایجاد و برنامه ریزی شد و ملت ایران را با مشکلات بسیاری روبرو کردند ولی یکی پس از دیگری این توطئه ها خنثا شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خوزستان یادآور شد: ابرقدرتی به نام آمریکا که روزگاری با کوچکترین حرکتی باعث کودتا و تغییر در سطح حکومت ها می شد، امروز پشت کشورهای دیگر پنهان شده و با آن ید بیضاء ابرقدرتی خود وارد نمی شود. اگر امروز ایران به عنوان یک کشور اثرگذار و قدرتمند در زمینه های مختلف شناخته می شود و عزت و احترام خوبی در جهان داریم، به برکت امام، پشتیبانی مردم و خون شهداست.

وی درخصوص شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خوزستان توضیح داد: این شورا 7 کمیته دارد که 3 کمیته آن بر عهده فرماندهان نظامی و دو کمیته بر عهده معاونان استاندار و دو کمیته بر عهده نهادهای استانی است و نیروهای مسلح و فرهنگی، دانشگاه ها و راهیان نور از جمله آن هاست. 

سردار علیپور به برگزاری جلسات مختلف برای  جمع آوری آثار دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: برای این که بتوانیم این آثار را جمع آوری کنیم باید فضایی تحت مرکز فرهنگی دفاع مقدس فراهم کنیم. با جلسات متعددی که با دانشگاه شهید چمران، آموزش و پرورش، استانداری و امور بانوان داشتیم هماهنگی و هم افزایی لازم برای تدوین و تبیین آثار دفاع مقدس به وجود آمده است. 

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال های پیش در زمینه دفاع مقدس گفت: در سال های 94و 95 دو حرکت بزرگ در رابطه با دفاع مقدس آغاز شد. نخست این ایجاد باغ موزه ای در شان استان خوزستان  که زمین آن از سوی شهرداری واگذار شده و طراح ملی و مشاور هم انتخاب شده است تا موضوعات دفاع مقدس در این باغ موزه ایجاد شود و امسال کل طراحی این باغ موزه به پایان می رسد؛ و دیگری جمع آوری دانشنامه دفاع مقدس است. 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خوزستان با تاکید بر لزوم جمع آوری خاطرات و اتفاقات دوران دفاع مقدس یادآور شد: با وجود این که 30 سال از جنگ می گذرد، هنوز نتوانسته ایم موضوعات جنگ را به صورت دانشگاهی و یا منسجم در استان جمع آوری و نگهداری کنیم لذا امروز با توجه به اهمیت موضوع در حال تدوین و تبیین آثار دفاع مقدس در خوزستان هستیم.

امروز بیش از 2 هزار و 500 مدخل در رابطه با دفاع مقدس در خوزستان احصا شده و بحث مقالات را در نیمه دوم امسال آغاز می کنیم. سوسنگرد، خرمشهر و آبادان به عنوان شهرهای پایلوت برای مصاحبه با رزمندگان و جمع آوری تاریخ شفاهی انتخاب شده اند.

فرصت تاریخ شفاهی بسیار اندک است چون افراد یا دیگر در جمع ما نیستند و یا سن شان بالا رفته است. همچنین نقش بانوان در این دوران و نقش دیگر شهرهای استان از جمله مرکز استان در حال تبیین و جمع آوری است. 

وی با بیان این که نقش مرکز استان در دوران دفاع مقدس در حال تبیین است، گفت: مرکز فرهنگی اهواز با همت سردار شاهوار پور به منظور تبیین و جمع آوری آثار دفاع مقدس در این شهر راه اندازی شده اما هنوز با مشکلاتی از جمله مشکل کمبود جا مواجه است. مرکز فرهنگی شوسنگرد در سال گذشته راه اندازی شد و مرکز فرهنگی دزوفل که فعال بود، امسال اعتبارات 1 میلیارد توانی دریافت کرد و امیدواریم در سال 96 مرکزی پویا و کارآمد باشد.

سردار علیپور به برگزاری جلسات مختلف برای  جمع آوری آثار دفاع مقدس اشاره و عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم این آثار را جمع آوری کنیم باید فضایی تحت مرکز فرهنگی دفاع مقدس فراهم کنیم. با جلسات متعددی که با دانشگاه شهید چمران، آموزش و پرورش، استانداری، امور بانوان و غیره داشتیم هماهنگی، هم افزایی و همدلی برای تدوین و تبیین آثار دفاع مقدس به وجود آمده است. 

وی منطقه بریم آبادان را یکی از مراکز مهم نگهداری آثار دفاع مقدس در آینده خواند و گفت: بریم آبادان یکی از مناطق دست نخورده پس از جنگ است. حدود ۶۰ خانه در ۳۰ هکتار زمین واقع شده که دست نخورده باقی مانده اند و به دنبال ماندگار کردن آن ها هستیم.

 بیش از 150 اثر دفاع مقدس خوزستان توسط جهاد کشاورزی آماده شده که به نقش دولت در دفاع مقدس اشاره دارد و بنا داریم در هفته دولت استان خوزستان را استانی با بیشترین نقش دولت در زمینه دفاع مقدس معرفی می کنیم.

عالمی نیسی: یک میلیون سند دفاع مقدس در سال 95 جمع آوری شد

جمال عالمی نیسی معاون منابع انسانی استانداری خوزستان و مسئول کمیته حفظ نشر آثار دفاع مقدس با  اظهار کرد: کمیته اسناد، آموزش و پژوهش دفاع مقدس استان خوزستان در سال گذشته پیگیر موضوع جمع آوری آثار دفاع مقدس بوده و در سال گذشته توانست حدود یک میلیون سند را جمع آوری کند.

وی افزود: یکی از مصوبات این کمیته پروژه پژوهشی نقش دستگاه های اجرایی در رابطه با دفاع مقدس است که در جلسات آینده گزارش گیری آن آغاز خواهد شد. 

نیسی یادآور شد: برای امسال هم برنامه جمع آوری اسناد و آثار دفاع مقدس در دستور کار این کمیته قرار دارد که به جد پیگیری می شود.

غلامحسین خواجه رییس دانشگاه شهید چمران اهواز و رییس کمیته آموزش، پژوهش و اسناد دفاع مقدس خوزستان با اشاره ه طرح های دانشگاه در ارتباط با موضوع دفاع مقدس اظهار کرد: طرح های پژوهشی برای بررسی چگونگی استفاده از ظرفیت های راهیان نور در جهت توسعه استان باید در دستور کار قرار دارد و نقش دستگاه های مختلف در دفاع مقدس تبیین  و ارایه شود.

وی افزود: راه اندازی دوره های کارشناسی ارشد دفاع مقدس در گروه جغرافیا یکی از برنامه هایی است که از طریق رایزنی با دانشگاه در صدد راه اندازی آن هستیم. 

رپییس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به دیگر برنامه های این کمیته گفت: راه اندازی مرکز مطالعات و پژوهش های دفاع مقدس با همکاری گروه تاریخ دانشگاه چمران و مجله تخصصی دفاع مقدس و نیز برگزاری کنفرانس ملی دفاع مقدس جزو برنامه های ماست که نیازمند همکاری همه جانبه مسئولان استانی است.

وی با بیان این که محتوای درس دفاع مقدس نیازمند تجدید نظر است، خاطرنشان کرد: برای این که درس دفاع مقدس دوباره در اولویت قرار گیرد و به عنوان یک درس مؤثر ارائه شود، باید مورد بازنگری قرار گیرد. 

خواجه عنوان کرد: کمیته تدوین نقش دانشگاه در دفاع مقدس را از سال گذشته در دانشگاه تشکیل داده و آن را در قالب سه طرح پژوهشی و پایان نامه های کارشناسی ارشد روی آن فعالیت می کنیم.

امید حاجتی: در بحث باغ موزه از دیگر استان ها عقب افتاده ایم

امید حاجتی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان اظهار کرد: در بحث باغ موزه دیگر استان ها از ما بسیار جلوتر هستند و موزه های بسیار خوبی در استان های کشور طراحی و ساخته شده است ولی خوشبختانه با کمک سردار علیپور در حال راه اندازی باغ موزه در استان خوزستان هستیم.

وی افزود: اگر در زمان مقتضی در زمینه مستند نگاری و جمع آوری آن ها اقدام نکنیم، شاید با مرور زمان عزیزانی که می توانیمدر این زمینه از آن ها بهره مند شویم دیگر در جمع ما نباشند. 

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گردشگری جنگ را یکی از ظرفیت های است ان دانست و گفت: به صورت پراکنده اقداماتی در این زمینه انجام می وشد اما برای برنامه ریزی منسجم نیازمند همکاری همه دستگاه های مرتبط هستیم. 

وی تاکید کرد: برای گردشگری جنگ و تبیین برنامه های منسجم در حوزه دفاع مقدس باید کمیته جداگانه ای تشکیل شود یا یکی از کمیته های حاضر به جد پیگیری آن را به عهده بگیرد.

حسین زاده: : آن چه در فعالیت های دفاع مقدس مهم است، نوآوری است

علی حسین حسین زاده معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به احداث باغ موزه آثار دفاع مقدس در استان اظهار کرد: آن چه در فعالیت های دفاع مقدس مهم است، نوآوری و کار تازه  در این زمینه است و مسئولان دستگاه‌های اجرایی انتظار می‌رود در بحث نوآوری‌ در امر دفاع مقدس تلاش کنند که امیدوارم در فعالیت های آینده شکل گرفته و انجام شود. 

وی افزود: راه اندازی و ساخت باغ موزه یکی از بهترین نوآوری های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است و هرچند کاری زمانبر است ولی به خوبی آغاز شده و امیدوارم با حمایت های ملی پایان خوبی هم داشته باشد.

حسین زاده خاطرنشان کرد: دفاع مقدس همیشه مظلوم واقع شده است لذا نیازمند توجه ویژه مسئولان است. از سوی دیگر نقش زنان در دفاع مقدس به ویژه نقش بارز بانوان خوزستان در پشتیبانی جنگ تحمیلی هم بسیار مهم است چون زنان در دوران دفاع مقدس به عنوان پشتیبان حضور خود را نشان دادند. هنگامی که به مسایل جنگ و دفاع مقدس بعد علمی و سیستماتیک داده شود، می‌توان گفت این کارها نوآورانه است.

سردار عفراوی: جایگاه کم رنگ خوزستان در برنامه راهیان نور

سردار عفراوی دبیر کمیته راهیان نور اظهار کرد: در یک کار پژوهشی 118 مورداز خدمات راهیان نور به مردم استان مشخص شد.

وی گفت: ایستگاه های پمپاژ سوخت، عابر بانک ها، خوراک سراها از جمله اماکنی هستند که از سفر راهیان نور به استان بهره مند می شوند و در برخی موارد حتا قادر به تامین همه احتیاجات این کاروان ها نبوده ایم.

سردار عفراوی ضمن انتقاد از مدیریت برون استانی کاروان های راهیان نور و برنامه سفر این کاروان ها به استان خوزستان بیان کرد: مرکز روی سفر راهیان نور به خوزستان استیلا دارد و هیچ اعتبار یدر دست مسئولان استانی نیست.

وی ادامه داد: هر سال از سوی مرکز به شهرداری یا فرمانداری یا شبکه بهداشت اروند فشار وارد می شود تا آمبولانس هایی را که حق مردم است، در اختیار متولیان امر بگذاریم. یک بار برای همیشه باید این موضوع حل شود. بایدب رای هر یادمان یک آمبولانس تهیه کرد تا به حق مردم هم تعدی نشود.

چنانی: ساخت آثار حرفه ای در حوزه دفاع مقدس ضروری است

ناصر چنانی معاون اداره ارشاد خوزستان و دبیر کمیته هنری و ادبیات نمایشی دفاع مقدس با اشاره به کارهای انجام شده حوزه اقتصاد هنری در بعد نشر ارزش های دفاع مقدس در اداره ارشاد اسلامی خوزستان  اظهار کرد: در حوزه مسایل هنری، نمایشنامه نویسی، همایش نمایشنامه خوانی دفاع مقدس در دزفول، جشنواره تاتر ملی فتح خرمشهر و تاتر منطقه ای حصر آبادان را داریم که در حال برگزاری و تبیین است.

وی افزود: ارشاد اسلامی در نخستین نمایش میدانی در یادمان شهدای استان که در آغاز سال 96 برگزار شد، درکنار دیگر گروه های کشور حضور داشت.

در بخش فرهنگی هم در مناسبت هایی مثل سال روز آزادسازی سوسنگرد و هویزه برنامه هایی داشتیم.

چنانی یادآور شد: در بحث اجراهای عمومی نمایش "راس صلاه ظهر" را داشتیم که به مناسبت آزادسازی خرمشهر در تالار آفتاب اهواز اجرا شد.

وی گفت: ساخت آثار فاخر و سفارشی نمایشی با موضوع دفاع مقدس باید در دستور کار قرار گیرد چون یک اثر فاخر و حرفه ای بیش از چندین کار غیر حرفه ای اثرگذار خواهد بود.


















نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار