شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۰۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸
وقتی حجت الاسلام محمد خاتمی با رای بالا پیروز شد به دیدار دوستان رقیبمان در ستاد ناطق رفتیم و با گفتگویی دوستانه از آنها دلجویی کردیم.
علیرضا مسرور 
عضو انجمن اسلامی معلمان کشور

سال 1376 مثل انتخابات اخیر مسئول ستاد فرهنگیان استان خوزستان سید محمد خاتمی بودم. تا آن زمان رقابتهای انتخاباتی ریاست جمهوری خیلی جدی نبودند اما انتخابات سال 76جدی ترین صف بندی دو جناح تا آن زمان در مقابل یکدیگر بود.

نکته جالب آن دوره از انتخابات بخصوص در میان فرهنگیان (علی رغم رقابت شدید و بحث های جدی دانشجویی و طلبگی)رعایت اصل احترام به حق انتخاب یکدیگر بود. این قاعده که از سبد نامزدها هر کس می تواند کسی را انتخاب کند و پای آن بایستد اصلی بدیهی و مورد احترام طرفین بود.

جالب است بدانید آخر شبهای تبلیغاتی دست جمعی به ستادهای ریاست جمهوری یکدیگر می رفتیم و به یکدیگر خدا قوت و خسته نباشید می گفتیم و گاهی هم از مهمانان رقیب پذیرایی هم می کردیم.

یادم هست وقتی حجت الاسلام محمد خاتمی با رای بالا پیروز شد به دیدار دوستان رقیبمان در ستاد ناطق رفتیم و با گفتگویی دوستانه از آنها دلجویی کردیم. آن روزها طعم اخلاق شیرین تر از طعم قدرت سیاسی بود، اساسا سیاست را برای محک بلوغ تربیت اجتماعی و سیاسی خودمان و نیز برای خدمت به جامعه دنبال می کردیم. 

مهمترین دلیل پایبندی فعالین حوزه سیاست در آن زمان، تربیتی بود که همه فرزندان انقلاب در مکتب امام خمینی «ره» دیده بودند. حضرت امام به ما یاد داده بود که انقلاب مال یک گروه یا یک جناح نیست مال ملت ایران است، و همه در استخدام مردم شریف ایرانیم، هر که را مردم برگزیدند مسئولیتش بیشتر می گردد نه امتیازاتش.

وقتی حضرت امام به نامزدهای ریاست جمهور می گفتند: « نامزدها از هرگونه انتقاد از طرف مقابل كه موجب اختلاف و هتك حرمت باشد خودداري نمايند ولو برای پيشبرد مقاصد اسلامي باشد ارتكاب خلاف اخلاق و فرهنگ مطرود و از انگيزه هاي غيراسلامي است». ما آنقدر شعور داشتیم که از اخلاق عدول نکنیم.

امام به صاحب منصبان، روحانیون، سپاهیان و .... می فرمودند، «به من و شما چه مربوط است مردم می خواهند به چه کسی رای بدهند» (نقل به مضمون) اما امروز ما را چه شده است که از رقیبمان بیش از دشمنمان بدمان می اید و یکدیگر را تا مرز نابودی مورد عتاب و خطاب قرار می دهید.

این بیماری متاسفانه در هر دو جناح وجود دارد ولی بیشتر در میان اصولگرایان رواج و سپس در اردوگاه اصلاح طلبان در حال تسری است.

باورکنید رقابت با طعم اخلاق حلاوتی دارد که تنها با طعم عبادت قابل مقایسه است بیآیید هر آنچه را برای خود دوست می داریم بیش از آن را، برای رقیبمان اعمال کنیم. بگذارید رقیبمان هرچه می خواهد بکند و هرچه می خواهد بگوید هر کس پاسخگو عمل خود است ولی ما اصلاح طلبان باید ثابت کنیم که از اصول اخلاقی عدول نخواهیم کرد و بر این راه و صراط مستقیم آماده تحمل هر جفایی هستیم چرا که، حفظ ارزشهای اخلاقی از حفظ قدرت سیاسی به مراتب از اهمیت بیشتری برخورد است.

بیائید به خداوند اعتماد کنیم و بر این باور ثابت قدم باشیم.  «ومن یتوکل علی الله فهو حسبه إن الله بالغ أمره قد جعل الله لکل شی‌ءٍ قدراً (سوره طلاق ، آیه 3) و هر کس که بر خداتوکل کند ، خدا او را کفایت می کند ؛ خداوند فرمان خود را به انجام می رساند به یقین خدا برای هر چیزی اندازه ای قرار داده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار