شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۰۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
در حاشیه اقدام تروریستی در تهران
بی شک نقش مقتدرانه و حرفه ای نیروهای نظامی و انتظامی و سپاهی ما در واکنش سریع و فنی به این اقدام تروریستی که برخلاف هدفگذاری تروریستها در کوتاهترین زمان ممکن بدان پایان دادند ، شایسته تقدیر و تکریم خاص است
دکتر عباس حیصمی

با کمال تاسف و تعجب امروز شاهد دو حمله تروریستی به دو نقطه از پایتخت کشور عزیزمان، تهران بودیم که موجب شهادت و مجروح شدن تعداد قابل توجهی از مردم مسلمان وبی گناه ما، آنهم در ماه مبارک رمضان گردید و مردم و کشور را اندوهناک و متاثر ساخت. دونقطه ای که تروریستها برگزیده بودند، هرکدام از ویژگیهائی برخوردارند که توجه به آنها می تواند در رمزگشائی از این اقدام تروریستی دولتی، کمک نماید.

مجلس شورای اسلامی ، رکن قانونگذاری و حاکمیتی نظام، که حاصل اراده مردم و نماد دموکراسی است ودیگری ، حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره)، نماد فکر و اندیشه بنیادی وعلت موجده و پیروزی انقلاب اسلامی و مورد تکریم و تعظیم مردم است. لذا این حادثه از چند جهت حائز اهمیت است.

 اولا؛ این اقدام بجهت شکلی با آنچه تاکنون از حملات داعش در کشورهای اسلامی سراغ داشته و داریم، کاملا متفاوت است و بیشتر با اقدامات داعش در کشورهای اروپائی شبیه است که طی آن افراد فی البداهه اقدام به انتحار نمی کنند بلکه با هجوم مسلحانه وکشته ومجروح کردن و یا به اسارت گرفتن عده ای، وحشت و اضطراب توام با طولانی شدن حمله و خبرسازی بیشتر ایجاد می نمایند و صد البته که در نهایت هلاک میگردند. 

این خود می تواند بیانگر حمله هدفمند بقصد بچالش کشیدن ضریب امنیتی کشور باهدف نهادینه کردن دلهره واضطراب در جامعه و سلب اعتماد مردم به نهادها و امنیت پایدار عمومی باشد که با حملات انتحاری و لحظه ای کور کاملا متفاوت است.

غالبا این قبیل اقدام تروریستی در مناطقی رخ میدهد که مردم در زندگی کاملا امن وآسایش و رفاه قرار دارند و زندگی کاملا عادی و بدور از نگرانی امنیتی  دارند و به نهادها و ارکان امنیت عمومی خود اعتماد کامل دارند. لذا امکان نفوذ و انجام چنین اقدامی، با استفاده از اصل غافلگیری، کاملا مهیا است. زیرا اصلا مورد توقع و انتظار جامعه  و ضابطین امنیتی کشور نیست. هر چند خطای این سناریو سازان، در عدم شناخت آنها از مردم ما و غافل از اینکه امنیت پایدار کشور ما علاوه بر اتکای به ساختار مستحکم نهادهای امنیتی، بیشتر حاصل انسجام ملی مردم ماست و در چهار دهه عمر انقلاب اسلامی ثابت شده که تحرکات دشمن خارجی نه تنها خدشه ای بر این انسجام وارد نمی کند، بلکه انسجام و وحدت ملی را مستحکم تر و پایدارتر می نماید.

در ثانی؛ با توجه به تحرکات جدید آمریکا و اسرائیل در منطقه ، که با محوریت به چالش کشیدن ایران صورت گرفته است، بیانگر این حقیقت است که این اقدام تروریستی اخیر جزئی از پازلی است که خیلی سریع در منطقه در حال چیدمان است. زیرا اینان استراتژی دفاعی ایران در حضور در کنار حرکت های دفاعی ومقاومتی مردم منطقه، ازجمله در سوریه وعراق، را فهمیده اند. آنان متوجه فلسفه وجودی ایران شده و درک کرده اند که این حضور فعال سیاسی و نظامی ما، علاوه برای دفاع از مظلوم ، باهدف جلوگیری از سنگربندی در درون مرزها و در تهران است. لذا اقدام شگفت انگیز و خلق الساعه ای، در بظاهر قطع رابطه با قطر که خود یکی از اضلاع اصلی تروریست دولتی در منطقه است، آنهم به دنبال سفر ترامپ به منطقه ونیز انعقاد قراردادهای سنگین تسلیحاتی با عربستان و امارات متحده عربی و لینک فوری این سفر با سفر به اسرائیل و مصاحبه وزیر امور خارجه عربستان، مبنی بر ضرورت کشیدن جنگ و نا آرامی منطقه به درون ایران، اکنون حمله تروریستی در تهران را باید پرده برداری از آغاز عملیاتی شدن این سناریوها دانست.

 لذا در این شرایط اتخاذ سیاست منطقی در موضوع قطر وخودداری از ذوق زدگی و مراقبت از لغزیدن در این سراشیبی مهلک، که برخی متاسفانه ساده لوحانه از آن بفرصت طلائی تعبیر می کنند، از ضروریات تدبیر و خردورزی در سیاستهای خارجی است.

 امید که دولت هوشیار و بصیر تسلیم فشار روانی و اجتماعی ناشی از این حمله تروریستی که هرچند اولین است، اما یقینا آخرین نخواهد بود، نشده و مراقب اهداف و سناریوهای اصلی پشت پرده باشند.

 بی شک نقش مقتدرانه و حرفه ای نیروهای نظامی و انتظامی و سپاهی ما در واکنش سریع و فنی به این اقدام تروریستی که برخلاف هدفگذاری تروریستها در کوتاهترین زمان ممکن بدان پایان دادند ، شایسته تقدیر و تکریم خاص است و یقینا مردم سپاسگذار این عزیزان هستند و همکاری واطلاع رسانی بموقع از هرگونه حرکت مشکوک را وظیفه ملی و مذهبی خود می دانند. امید که خداوند اجر جزیل وصبر جمیل به شهدا وخانواده های ارجمند شهدای امروز حمله تروریستی عطا فرماید وشفای عاجلی را برای مجروحین این حادثه از خداوند رحمان مسئلت مینمائیم. پیروز وسرافراز باشید. 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار