به مرور بزرگان اصلاح‌طلبان یعنی هاشمی رفسنجانی و سید محمدی خاتمی به میدان رقابت انتخاباتی بازخواهند گشت تا وضعیت ناامیدی در اردوگاه اصلاح‌طلبان را پایان دهند و این در حالی است که اصولگرایان هر روز متفرق‌تر می‌شوند تا روزی که دست تقدیر چیز دیگری برای آنها رقم بزند.  "> آیا شمارش معکوس برای کنار رفتن عارف آغاز شده است؟
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۲

به مرور بزرگان اصلاح‌طلبان یعنی هاشمی رفسنجانی و سید محمدی خاتمی به میدان رقابت انتخاباتی بازخواهند گشت تا وضعیت ناامیدی در اردوگاه اصلاح‌طلبان را پایان دهند و این در حالی است که اصولگرایان هر روز متفرق‌تر می‌شوند تا روزی که دست تقدیر چیز دیگری برای آنها رقم بزند. 

هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدارهای جداگانه با شماری از جوانان فعال سیاسی و جمعی از اعضای شورای مرکزی هماهنگی اصلاحات گفته: «هر چند نگرانی‌هایم باقی است، ‌در نزد وجدان خود آسوده‌ خاطرم. همان زمان که اصرارها برای حضورم در انتخابات زیاد بود، در پاسخ می‌گفتم، تمام موانع و اسراری را که می‌دانم، نمی‌توانم بازگو کنم ولی به دلیل افزایش فشارها، نخواستم فردی مستبد به رأی باشم و ثبت‌نام کردم و قصدم در مرحله اول، کمک به خلق حماسه سیاسی مورد نظر رهبری معظم انقلاب و در مرحله دوّم در صورت توفیق، خدمت به مردم بود».

هاشمی و خاتمی دیدارهای انتخاباتی خود را ادامه می‌دهند. پس از دیدار روحانی و هاشمی رفسنجانی، نعمت‌زاده رئیس ستاد انتخاباتی روحانی گفته: در این دیدار آقای روحانی بر این نکته تأکید کرد که باید ‌زمینه برای حضور حداکثری مردم فراهم شود. آیت‌الله هاشمی نیز در این نشست با اعلام حمایت از روحانی در دولت آینده، خواستار دوری از فضای گله‌گذاری و تخریب‌ها شد. آقای هاشمی خطاب به روحانی گفته که شما با قدرت به فعالیت خود در انتخابات ریاست جمهوری ادامه دهید و بنده هم بموقع در این باره اقدام خواهم کرد.

وی درباره شایعاتی درباره ائتلاف روحانی و عارف هم اظهار داشته: بنده از دیدگاه‌های عارف بی اطلاعم؛ اما حسن روحانی تا آخر در میدان حضور خواهد داشت. روحانی به دنبال پیروزی در انتخابات است و برنامه‌های مدونی برای این موفقیت پیش‌بینی کرده است.

محمدرضا عارف هم که پخش برنامه وی در شبکه جام جم با مشکلاتی روبه‌رو شد در گفت‌و‌گویی با PRESS TV درباره اولویت‌هایش گفته؛ «برای اولین بخش شعار انتخاباتی ما و بخش سخت افزاری آن، معیشت است. در معیشت هم اولویتمان مهار تورم است. درگیری اصلی ما این است که تورم را در میان مدت به یک عدد زیر 10 درصد برسانیم. دیگر مسأله حاد ما بیکاری است. نرخ بیکاری بالاست که بر آن اساس، برنامه خاصی ‌برای اشتغال‌زایی دیده شده است و امیدواریم بتوانیم نرخ بیکاری را به زیر 10 درصد برسانیم. مسکن به خصوص برای جوانان از الویت‌های ماست».

این در حالی است که جمعی از جوانان اصلاح‌طلب، خواسته‌اند که خاتمی از محمدرضا عارف حمایت کند. آنها گفته‌اند اکنون که می‌دانید در فضای عمومی کشور، نیاز به اصلاحات و تغییر رویکرد‌های نادرست بیش از پیش احساس می‌شود، آنچه وظیفه جنابعالی به عنوان پدر معنوی اصلاحات است، دادن روحیه امید و بازگرداندن نشاط به زندگی این ملت است که به فرموده امام راحل «ملت ایران از همه ملت‌های تاریخ حتی ملت عهد رسول الله بلند مرتبه تر است».

سیدحسن رسولی سخنگوی ستاد عارف درباره دیدار روز گذشته عارف و هاشمی ‌رفسنجانی گفته است: این دیدار در ادامه بحث‌های قبلی در خصوص کناره‌گیری آقای عارف در صورت حضور قطعی آیت‌الله هاشمی انجام شده و یک دیدار شخصی بوده است. سخنگوی ستاد انتخاباتی عارف در خصوص دیدار عارف و خاتمی نیز توضیح داد که این دو همواره و هر دو روز یک بار دیدار دارند.

با توجه به اخبار منتشره از این طیف سیاسی، به نظر می‌رسد، مجموعه اصلاح‌طلبان با هماهنگی کامل وارد انتخابات شوند تا شانسی برای پیروزی داشته باشند. با توجه به نزدیکی بیشتر هاشمی به روحانی و تأکید روحانی که از بین خود و هاشمی یکی را نامزد نهایی حاضر در صحنه دانسته‌ و اخبار پراکنده‌ای که در مورد انصراف احتمالی عارف منتشر شده، به نظر می‌رسد نامزد ارجح اصلاح‌طلبان روحانی باشد. آن چه ‌زمان اجرای چنین برنامه‌ای را تعیین خواهد کرد، زمان‌بندی برای هماهنگی نهایی در پای صندوق‌ها و در عین حال استفاده حداکثری از فرصت تبلیغات خواهد بود.

جالب خبری است که در مورد ضلع سوم اصلاح‌طلبان در انتخابات منتشر شده است. سید محمد غرضی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آقای شریعتمداری از شما درخواست کرده به نفع عارف و روحانی کنار بروید، گفت: بنده به شورای نگهبان نامه نوشتم که به نفع هیچ کس کنار نمی‌روم و همین کار را خواهم کرد. البته این دوستان به من لطف دارند. آقای غرضی مبنای حقوقی نوشتن چنین نامه‌ای و زمان نوشتن آن را توضیح نداده است.

سرانجام، آیت‌الله مصباح حمایت خود از سعید جلیلی را هر چند منوط به بررسی مسائل فرعی اعلام کرد، جلیلی نیز در خصوص حمایت آیت‌الله مصباح از وی گفته: حمایت حضرت آیت‌الله مصباح از بنده موجب خوشحالی ماست. سید مهدی هاشمی، عضو جبهه پایداری در پاسخ به این ‌که چطور آقای لنکرانی به عنوان کاندیدای اصلح جبهه پایداری به نفع یک کاندیدای صالح کنار رفته است، گفته: ما که در مسائل سیاسی تصلب نداریم و طبیعی است که در کار سیاسی با توجه به شرایط و اقتضائات موجود انعطاف یک اصل است.

رسانه‌های امروز سخنان دو هفته پیش قاضی‌زاده، نماینده مشهد و سخنگوی پایداری بعد از استعفای لنکرانی را مرور کردند که در مورد جلیلی گفته بود: بنده به عنوان کسی که کار دولت را می‌شناسم، نظام بودجه ریزی می‌دانم چیست. تأمین درآمد و هزینه می‌دانیم چیست. پیش از اینکه من رییس دانشگاه بشوم معاون چند جا بودم. می‌دانم تراز بودجه یعنی چه؟ من چطور می‌توانم اطمینان کنم کسی که یک بار در بستن بودجه یک اداره نقش نداشته، در اولین بودجه‌ای که می‌خواهد به مجلس بیاورد چه خواهد کرد؟

سرانجام فروپاشی واقعی و تظاهر به همراهی همیشگی ائتلاف 2+1 اعلام شد. امروز در خبرها آمده بود که ابراهیم انصاریان، مسئول دفتر رئیس مجلس خبرگان رهبری به خبرنگاران گفته که عصر امروز علی اکبر ولایتی، غلامعلی حدادعادل و محمد باقر قالیباف، «اعضای ائتلاف پیشرفت» با آیت الله محمد رضا مهدوی‌کنی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و رئیس مجلس خبرگان رهبری دیدار می‌کنند. دقایقی پیش سرانجام خبر باقی ماندن هر سه نفر در صحنه نهایی شد. سید مهدی خاموشی با اشاره به جلسه عصر امروز اعضای ائتلاف گفته: سه عضو محترم ائتلاف با حفظ مبانی اصولگرایی و تأکید بر «مشروعیت، مقبولیت و کارآمدی» به عنوان اصول اولیه و مشترک ائتلاف، طی جلساتی متعدد و نهایتا در جلسه امروز ششم خرداد که با بزرگان روحانیت برگزار شد؛ به این نتیجه رسیدند که پیروزی ائتلاف در گرو حضور اعضای آن در صحنه است.

به این ترتیب همه داستان‌های نظرسنجی و نظر جامعتین و حکمیت و مانند آن که به عنوان روش تعیین نامزد نهایی ائتلاف مطرح شد، بی‌اثر خواهد بود و هر سه آنها بر ماندن در صحنه اصرار خواهند داشت. در این بین، ولایتی اکنون می‌تواند از حمایت راست سنتی خوشحال باشد.

 

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در مورد حمایت حزب متبوعش از علی‌اکبر ولایتی گفته: هنوز تصمیمی در این رابطه گرفته نشده و قرار شده پس از مذاکرات اعضای ائتلاف پیشرفت با جامعتین، فردا حزب مؤتلفه وارد بحث شود. تمایل اعضای حزب مؤتلفه به سمت آقای ولایتی از همه بیشتر است که البته این تمایل در جبهه پیروان خط امام و رهبری وجود دارد. جعفر شجونی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و جامعه روحانیت نیز سخنان مشابهی بر زبان رانده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار