اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۲

شاید ویژگی مهم امروز در رقابت‌های انتخاباتی، روشن‌تر شدن صف‌بندی‌ها و هندسه نهایی صحنه انتخابات است. تکلیف دولت، جبهه پایداری، ائتلاف 2+1 و برخی سیاسیون و احزاب و گروه‌ها روشن‌تر شد.

محسن رضایی پیش از آغاز برنامه‌های خود در بازار تهران با بیان اینکه بنا دارم در این نشست خبری از خلاصه کتاب خودم تحت عنوان دولت فراگیر و جامعه امید و سایت «ویکی‌ رضایی» رونمایی کنیم، گفت: دولت باید مردم را در امور اجرایی شریک کند؛ بنابراین، در سایت ویکی‌ رضایی مردم می‌توانند دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود را ارائه دهند. من از همه روشنفکران، کارآفرینان و کارگران می‌خواهم به این سایت «ویکی رضایی» مراجعه کنند و نظرات خود را ارائه دهند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه رئیس ستاد انتخاباتی خود را چه زمانی معرفی خواهید کرد، گفته: من بنا دارم در این دوره هیأت رئیسه‌ای را در ستاد انتخاباتی‌ام تعیین کنم، چرا که به کار تیمی و جمعی معتقد هستم؛ از این روی من تیم پنج نفره‌ای را در ستاد انتخاباتی خود تعیین کرده‌ام.

بهمن شریف‌زاده روحانی حامی دولت خبر داده که 99 درصد کاندیدای جریان حامی دولت در انتخابات شوراها به دلایلی چون عدم اعتقاد به اسلام، ‌التزام نداشتن به ولایت فقیه و همچنین عدم التزام به قانون اساسی ردصلاحیت شدند.

رییس ستاد انتخاباتی دولت بهار، در پاسخ به این ‌که آیا ستادهای انتخاباتی آقای مشایی در حال حاضر با توجه به این‌که برخی رسانه‌ها اعلام کرده بودند، اسفندیار رحیم‌مشایی به ستادهای خود گفته تا روز سه‌شنبه صبر کنید فعالیت می‌کنند یا نه، گفت: چنین چیزی به نقل از آقای مشایی درست نیست و ایشان چنین چیزی را نگفته‌اند و از طرف دیگر ستادهای حامی آقای مشایی تعطیل شده‌اند.

محمود احمدی‌نژاد نیز امروز ابراز نظر انتخاباتی داشته است. رئیس جمهور درباره احتمال اینکه جلیلی در نهایت گزینه دولت در انتخابات ریاست جمهوری باشد، گفته: چنین چیزی را نشنیده‌ام. احمدی‌نژاد در پاسخ به این که اکنون که این مطلب را شنیدید، آیا گزینه شما در انتخابات سعید جلیلی خواهد بود، گفته است: فراموش کنید.

جلیلی اما با یک هفته دیرکرد فرصت دیدار با آیت‌الله مصباح و حمایت جبهه پایداری را کسب کرد. به رغم سخنان باقری کنی، رئیس ستاد جلیلی پس از نپذیرفتن جلیلی در هفته گذشته از سوی آیت‌الله مصباح در مورد این که آیت‌الله مصباح روز سه شنبه دیداری ندارد، این بار آیت‌الله در روز سه‌شنبه جلیلی را به حضور پذیرفته است.

آیت‌الله رجبی، قائم مقام مؤسسه علمی آموزشی و پژوهشی امام خمینی در پاسخ به پرسشی درباره علت عدم دیدار جلیلی با آیت‌الله مصباح در هفته پیش، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی‌ها در این زمینه شیطنت کردند، بنده کاملاً در جریان این ماجرا هستم؛ آقای جلیلی هفته پیش که به قم آمده بودند درخواست دیدار با آیت‌الله مصباح را ارائه کردند اما متأسفانه تمام برنامه‌های آیت‌الله مصباح از پیش تعیین شده بود و دفتر آیت‌الله مصباح نمی‌توانست وقت مناسبی برای این دیدار تعیین کند.

ظاهرا آیت‌الله مصباح پذیرفته ‌که معیارهای اصلح بودن می‌تواند متفاوت باشد. ایشان با بیان اینکه ممکن است افراد برای انتخاب گزینه اصلح ملاک‌های متفاوتی داشته باشند، خاطرنشان کرده: آنچه موجب شد، آقای جلیلی به عنوان گزینه اصلح انتخاب شود توجه ایشان به ارزش‌های دینی بود؛ عنصر ارزش‌های دینی برای انتخاب اصلح مهم است و لذا ممکن است برخی‌ها عنصر دیگری را مد نظر داشته باشند.

از سوی دیگر اعلام شده است، نخستین گردهمایی مردمی حامیان سعید جلیلی در قم با نام «همایش مقاومت، رمز پیشرفت» در مسجد امام حسن عسکری(ع) قم امشب سه‌شنبه پس از نماز مغرب و عشا با حضور جلیلی برگزار می‌شود. در آغاز این گردهمایی، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان و حاج مهدی سلحشور به سخنرانی و مدیحه سرایی خواهند پرداخت.

یاران رسانه‌ای جلیلی نیز برخورد با سخنان دیشب روحانی در تلویزیون را آغاز کردند. در مورد عملکرد دیشب روحانی گفته شده است که «حرفهایی زد که رنگ صراحت داشت. سخنانش پرهیجان بود و مجری را هم با خود می‌کشید. نشان داد که آخوند است و منبری. اما سخنان دیشب شیخ بی پاسخ نخواهد ماند».

بحث‌برانگیزترین سخنان روحانی تقریبا همان چیزی بود که امشب و در برنامه عصر سه‌شنبه روحانی از شبکه اول نیز تکرار شد. وی گفت: «توانستیم کشور را از جنگ دور کرده و صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را به اثبات برسانیم و فرصت لازم برای فناوری هسته‌ای به وجود آوریم و فرصت لازم برای آنکه روابط با کشورها توسعه یابد. پایان این دوره به گونه‌ای بود که رهبری از آن به عنوان مدیریت پخته و عاقلانه یاد کردند. لازم می‌دانم که بگویم همه موفقیت‌های شورای عالی امنیت ملی در شانزده سال هدایت و حمایت و ارشادش از آن مقام معظم رهبری است».

باقری کنی معاون جلیلی در شورای عالی امنیت ملی و رئیس این روزهای ستاد تبلیغاتی جلیلی، روحانی را بر مبنای کتاب وی به عدم تبعیت از رهبری متهم کرده است. در بازخوانی یک خبرگزاری از مواضع باقری در یک برنامه دانشگاهی آمده است: می‌خواهند «پسرفت» هسته‌ای گذشته را «پیشرفت» جا بزنند. اروپایی‌ها را گستاخ کردند حالا طلبکار شده‌اند. برخی می‌گویند هنر این است که هسته‌ای شویم؛ اما قطعنامه نگیریم و یا 20 درصد را بدون تحریم داشته باشیم اما چه جوری؟ وقتی خوب نگاه می‌کنیم، همان تیمی که بلای گذشته را بر سر کشور آورد، عقبه همین آقایان هستند.

یکی از رسانه‌های حامی دولت نیز در این باره نوشته است: شاید از نظر آقای روحانی، ما بی سواد باشیم و مسئولین کشورهای اروپایی، با سواد؛ بنابراین، از تونی بلر، نخست وزیر وقت بریتانیا نقل قول می‌کنیم که در مستند شبکه BBC اعلام کرد: «ما میوه حمله نظامی به عراق را در سعدآباد چیدیم».

پدر شهيد احمدي روشن نیز به اظهارات شب گذشته حسن روحاني واکنش نشان داده است.

وی گفته: آقاي روحاني، سخنان شما دل خانواده شهدا‌ را خون كرد. مگر در زمان شما فعاليتي هم مي‌شد كه شهيد هسته‏‌اي بدهيم؟! وی روحانی را متهم کرده ‌که پسر شهیدش را با تعطیل کردن فعالیت‌های هسته‌ای ده سال پیر کرده است.

محمدرضا عارف، دیگر نامزد اصلاح‌طلبان در دیدار با دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان که پرسید چرا خاتمی و یا دیگر اصلاح‌طلبان در انتخابات از شما حمایت نمی‌کنند، گفته است: این را که خاتمی از من حمایت نمی‌کند، باید از خودش بپرسید. من اصلاح‌طلب هستم و منش اصلاح‌طلبی دارم. منش من همواره حرکت در چهارچوب قانون بوده است که این موضوع برای من فرض محسوب می‌شود.

اکبر اعلمی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی هم به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نامه سرگشاده نوشته است. در بخش‌هایی از این نامه با اشاره به احراز صلاحیت نشدن آیت‌الله علی‌اکبر‌ هاشمی رفسنجانی و شمار دیگری از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری این امر را باعث عاقبت بخیری آن‌ها در دنیای سیاست تعبیر کرده و آورده که آغوش یک ملت به رویتان گشوده است.

برنامه‌های فرهنگی مهندس غرضی و سوابق وی امروز نیز شیرینی فضای انتخاباتی است. وی در پاسخ به این پرسش که کارنامه کاری‌اش بیشتر رنگ و بوی بررسی اقتصادی دارد آیا به مدیران فرهنگی کابینه خود فکر کرده‌اید، گفته است: متأسفانه همین‌ گونه است و مردم مرا چهره فرهنگی نمی‌شناسند، ولی چنین نیست. یک روز در دولت‌ هاشمی، محمد خاتمی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه هیأت دولت مطرح کرد ‌که سوبسید برای چاپ روزنامه بدهید که من مخالفت کردم. بعد رفتم یک کبابی و یک بغل روزنامه جمهوری اسلامی جمع کردم و آوردم در هیأت دولت به آقای ‌هاشمی گفتم این سوبسید را می‌خواهید برای چه به محمد خاتمی بدهید که روزنامه چاپ کند تا از کبابی سر درآورد؟چاپ روزنامه یعنی یک ارتباط یک طرفه. حال این که شما این سوبسید را به من بدهید تا تلفن به مردم دهم و یک ارتباط و رسانه دو طرفه برقرار کنم.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر این که همیشه همراه با توسعه همراه گرفتاری‌هایی وجود دارد، ادامه داد: من هم پوستم کنده شد تا این تکنولوژی‌ها را وارد کشور کنم. در این زمینه آنقدر مورد اذیت و آزار قرار گرفتم؛ حتی اجازه نمی دادند فکس بیاید. می‌گفتند تلفن لازم نیست و برای ورود موبایل که اصلا ریختند رو سرم که اعدامم کنند!

 

وضعیت ائتلاف 2+1 نیز رو به مشخص شدن است. پس از به نتیجه نرسیدن ائتلاف در انتخاب نامزد نهایی، ستاد حداد عادل با ریزش‌های نامزدهای رد صلاحیت شده تکمیل شده ‌که با توجه به پراکنده شدن افراد ستاد نامزدهای رد صلاحیت شده در بین چند نامزد، می‌تواند نشان دهنده دکان‌های چند نبش بعضی گروه‌های سیاسی هم باشد. ولایتی نیز امروز با کسب حمایت جامعه مهندسین یک گام دیگر در همراه شدن با راست سنتی پیش رفته است. قالیباف نیز امروز مانند سعید جلیلی به مجلس ‌رفته است. وی گفته سایر افراد ائتلاف چه در شانزدهم یا هفدهم خرداد و چه پس از آن و حتی پس از انتخابات! نامزد نهایی خود را برگزینند. وی به ائتلاف پشت پا نمی‌زند و نخستین نفری نخواهد بود که آن را متلاشی کند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار