با توجه به اینکه نزدیک انتخابات است، بیشتر توجه‌ها به ‌انتخابات یازدهم نشانه رفته است، اما در همین بین دولت از یکسو نسبت به امور مردم بی توجه شده ‌و از سوی دیگر برخی کارهایی انجام می‌دهند که از آنها شائبه منافع شخصی و گروهی برداشت می‌شود! "> معادن در کشور ما مغفول مانده است
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۳

با توجه به اینکه نزدیک انتخابات است، بیشتر توجه‌ها به ‌انتخابات یازدهم نشانه رفته است، اما در همین بین دولت از یکسو نسبت به امور مردم بی توجه شده ‌و از سوی دیگر برخی کارهایی انجام می‌دهند که از آنها شائبه منافع شخصی و گروهی برداشت می‌شود!

از سید شریف حسینی نماینده مردم اهواز و عضو هیأت رئیسه مجلس از راهکار مجلس برای کاهش دغدغه‌های مردم پرسیدم و وی نیز که عضو کمیسیون صنایع است، بی توجهی به تولید ملی و آمار و سرمایه ایرانی توسط مسئولین اجرایی را زمینه ساز مصائب مردم در دو بعد زندگی و اشتغال برآورد کرد که در ادامه شما را به خواندن آن فرا می‌خوانیم.

مباحث اقتصادی نقشی تعیین کننده در انتخابات پیش روی خواهد داشت. این در حالی است که مراکز صنعتی کشور با مشکل مواجه هستند و اشتغال وضعیت مطلوبی ندارد. دغدغه مردم چگونه باید حل شود و چه راهکاری دارد؟

خیلی از کارهایی که باید انجام می‌شد، انجام نشده ‌و برخی کارهایی که انجام شده است نباید انجام می‌شد. برای اینکه آینده را بسازیم باید اینها را کنار هم بگذاریم و راهکاری برای برون رفت از وضعیت فعلی اقتصاد و معیشت و بیکاری و سایر مشکلاتی که هست، بیندیشیم. نمی شود این مشکلات را با عملکردی خارج از برنامه ‌مدون حل کرد.

باید برنامه ریزی را در دستور کار قرار دهیم و با توجه به سند چشم انداز و برنامه توسعه حرکت کنیم. تحرک صنعت کند ‌و این مشکل در بخش اقتصادی موجب تورم شده است و باید فکری برای رفع آن نمود.

شرایط کشور به ویژه در چهار سال اخیر شعار گونه بود. مصوبات و قول‌هایی داده شد که اجرا نشد. اما اینکه چه باید کرد و چه برنامه‌هایی برای برون رفت از این شرایط باید داشت؟

مهمتر از همه چیز باید توجه کنیم که خواسته‌های مجلس و دولت نباید خلاف برنامه‌های چشم انداز توسعه کشور باشد. شعارهایی که داده می‌شود، باید به عمل برسد؛ افزون بر اینکه باید بر اساس برنامه‌های کشور باشد، نه اینکه برنامه‌ها و کارهایی ارائه شود که از اهداف سند چشم اندار و برنامه توسعه و خط مشی‌های کلی خارج شویم.

موضوع دوم آن که باید توجه داشته باشیم ‌ما بر اساس برنامه‌های مدون، افراد کارآمد می‌خواهیم. آدم‌های کوچک و کوتوله نمی توانند کارهای بزرگ انجام دهند و این ثابت شده است. این حرکت باعث شده ‌که در برخی زمینه‌ها پسرفت داشته باشیم. باید به سمت پیشرفت سریعتر برویم.

تیم قوی اقتصادی می‌تواند یکی از نقاط قوت کاندیدا‌ها ‌بوده و معیاری برای انتخاب مردم باشد. باید شرایطی را ایجاد کنیم که وضعیت معیشتی و اقتصادی و بیکاری را بهبود ببخشیم. باید در آینده قیمت‌ها را بشکنیم و تورم را از بین ببریم و زندگی ایده الی را برای مردم به وجود بیاوریم و این ‌نمی شود جز با انتخاب درست مردم. در ایجاد وضعیت موجود تک تک مردم شریک هستند. در نتیجه انتخاب آنها باید بر اساس درایت و منطق باشد، نه احساس. به امید خدا در آینده شرایطی را ببینیم که شاهد خروج از تحریم‌ها و حل مشکلات معیشتی و اقتصادی باشیم.

معادن در کشور ما مغفول مانده است. در حالی که بر اساس نظر کارشناسان معادن نه تنها می‌تواند نقشی مهم در اقتصاد و اشتغال کشور داشته باشد، بلکه می‌تواند جایگزینی برای منایع نفتی و گازی در شرایط تحریم‌ها باشد. به تازگی دولت تحرکاتی در بخش معدن داشته ‌که مورد اعتراض مجلس نیز بوده است. عملکرد دولت در بخش معادن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

معادن ذخایری هستند که باید بهینه از آنها استفاده کرد و اگر نتوانیم به درستی از ذخایر معدنی خود استفاده کنیم، هیچ گونه خدمتی در زمینه معدنی نتوانسته‌ایم انجام دهیم.

یک حالت این گونه است که مواد معدنی را پس از استخراج ‌خام بفروشیم. اما آیا این مشکل را حل می‌کند؟ فعال کردن معادن زمانی اتفاق می‌افتد که ما بتوانیم استخراج ‌فرآوری کنیم و به محصول نهایی نزدیک کنیم و بعد استفاده و صادر کنیم. در این صورت است که ارزش افزوده و اشتغال اتفاق می‌افتد؛ اما اینکه خام فروشی کنیم و در آن سوی آبها فراوری شود، در آنجا اشتغال ایجاد کرده ایم و در بازگشت به قیمت بالاتر به ما فروخته خواهد شد.

باید توجه کنیم که برای معادن برنامه داشته باشیم. اینکه یکباره به معدن بپردازیم آن هم در پایان دوره دولت، جای بحث و علامت سؤال دارد. چه شد که هشت سال در دولت نهم و دهم کسی نگاهی به معادن نداشت؛ اما یکباره به فکر آن افتادند؟! این به ثمن بخس فروختن معادن است. باید منطق پشت کارهایمان باشد. فروش معادن به بخش خصوصی باید روال قانونی خود را طی کند. ضمن اینکه نظارت دولت باید کارآمد باشد. نظارت و سیاست گذاری دولت بسیار مهم است.

بر اساس مصوبه مجلس هشتم قرار بر این شد که آیین نامه قانون معادن نوشته شود اما یک سال و نیم است که دولت در این کار کوتاهی کرده است. چگونه است که به جای این کار، بخش‌نامه ای مبنی بر عدم اکتشاف معادن و توقف مناقصات، در کمتر از یک ماه مصوبه هیأت وزیران شده و برای اجرا، ابلاغ شده است؟

برای ما هم جای سؤال است که دولت که در مدت این سالها به بخش معدن بی توجه بود، چرا به یکباره آن هم در ماه‌های پایانی نسبت به بخش بزرگ حساس می‌شود و حتی آنقدر عجله دارد که از شنیدن نصایح نخبگان دانشگاهی و وکلای مردم در مجلس نیز عاجز می‌ماند. اما در ادامه باید بگویم که قانون معادن پس از بررسی‌های کارشناسانه به تصویب رسید. دولت برخی از قوانین را اجرا نمی کند و کاری را که خود می‌خواهد انجام می‌دهد. با توجه به پایان کار دولت باید به دقت رفتار کرد. معادن باید برنامه بلند مدت داشته باشند، در غیر این صورت مشکلات پا بر جا خواهد بود.

آیا این بخشنامه مغایرتی با اصل 44 قانون اساسی ندارد؟

اگر این بخشنامه با اصل 44 مغایرتی داشته باشد، مجلس ورود خواهد کرد. کمیته معدن کمیسیون صنایع را موظف کرده ایم که مطابقت این بخشنامه با قانون را بررسی کند و جایی که احساس کنند، موردی وجود دارد اعلام کنند. در صورتی که بعد از کار کارشناسی مغایرت این بخشنامه با قانون اساسی، اصل 44، سند چشم انداز و سایر قوانین موضوعه کشور مشخص شود، قطعا این بخشنامه لغو و انشاءالله معادن کشور از دسترس سودجویان محفوظ خواهد ماند.

اما یکی از مواردی که در روزهای اخیر مبتلا به جامعه ماست انتخابات یازدهم است. همان گونه که ‌می‌دانید، رئیس جمهور به همراه نامزد نزدیک به خود به میز ثبت نام مراجعه کرد و حتی در کنفرانس خبری کنار رحیم مشایی ایستاد، به نظر شما آقای احمدی چه پیامی در پس این حرکت داشت؟

در مورد اقدام احمدی نژاد در همراهی کاندیدای مورد نظر خود در انتخابات و این توجیه که در مرخصی بوده است، گفت: آقای احمدی نژاد معروف بود به مرد حرکت‌های غیر قابل پیش بینی، ولی معروف به مرد حرکت‌های نامعقول نبود. این حرکت وی نامعقول و غیر قانونی بود. آقای احمدی نژاد با این حرکت ثابت کرد که جمله معروف آیت الله بهشتی که " ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت " برعکس در ذهن آقای احمدی نژاد است و به خاطر قدرت دست به هر کاری می‌زند. مردم این اقدامات را نمی پذیرند و برعکس خواسته آنها عمل خواهند کرد. همانطور که در سفرهای استانی جمعیت را با التماس و خواهش و تمنا می‌خواستند، جمع کنند که باز هم جمع نشد. حتی نامزدهای انتخاباتی تازه ورود جمعیت بیشتری جمع کردند.

احمدی نژاد و دولت مجری انتخابات هستند و هیچ مجری‌ حق ندارد کار غیر قانونی انجام دهد. شائبه ایجاد کردن در انتخابات از همین حالا شروع شده است. چه پاسخی برای افرادی دارند که فردا روزی می‌خواهند ان قلت بیاورند؛ دشمنانی که می‌خواهند فتنه درست کنند.

بهتر است که آقای احمدی نژاد کارها و وظایف قانونی خود را انجام دهد. مرخصی رفتن دلیل بر رئیس جمهور نبودن نیست. احمدی نژاد رئیس جمهور است حتی اگر در مرخصی باشد. این حرکت‌ها در شأن یک رئیس جمهور نیست.

 

تداوم سفرهای استانی با وضعیت تبلیغاتی آن، تأثیری بر مقبولیت آنها ندارد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار