سید رسول موسوی
جناب آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم در این نوشتار تلاش کردم که نگاهی مجدد به رهنمودها و بیانات امام خمینی(ره) معمار و بنیانگذار جمهوری اسلامی پیرامون مقوله های عدالت با حل مشکل فقر و محرومیت توجه ویژه به محرومان و کوخ نشینان یادآوری کنم و البته به عنوان تذکر و یادآوری بر مبنی «ذکرأن الذکری تنفع المومنین» تذکری سودمند داشته باشم که امیدوارم مفید و سودمند برای خوانندگان و شنوندگان و شما مسئولان تصمیم ساز و تصمیم گیر باشد . چه روزی بهتر و سزاوارتر از امروز وجود دارد که همه امکانات تقنینی اسلام بیان گردد و جوهر اجتماعی و انسانی تعالیم اسلام را هرچه بیشتر و مردمی تر بیابیم و در آن تحقیق و غور کنیم و آنها را برای خدمت به مردم عرضه بداریم و مسلمانان ایران با ساختن جامعه ای انسانی و عادل در جهان سربلند گردند بیائید همه به سوی تحقق حقوق محرومان و پابرهنگان در عمل بگرائیم و ازآنان در همه عرصه هاحمایت عملی داشته باشیم و از این طریق نظام را بیمه کنیم وروح امام خمینی و ارواح شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی را شاد و خرسند کنیم.
شعار خورشیدسان «إن الله یامر بالعدل و الاحسان»1 همواره در سرلوحه افتخارات اسلامی جای دارد چراکه در دین انبیاء و حاکمیت اولیا و علمای صالح عدل بمنزله سر است در تن همچنانکه اگر سر نباشد تن مرده است اگر عدل نباشد حاکمیت دین مرده است عدالت اجتماعی رکن رکین و بزرگ، حرکات و جنبشهای پیامبران است اینکه می گوییم مردم برای اسلام قیام کردند باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که اسلام هم برای مردم قیام کرده است یعنی اینکه برای اجرای عدالت و قسط خداوند متعال پیامبران را فرستاد و دین خود را تعلیم و آموزش داد تا که عدالت اجرا گردد و میانه روی و قسط حاکم باشد .
این سخن صریح قرآن است که می فرماید:« ما پیامبران خویش را با گفته و آثار روشن فرستادیم تا بنیاد اجتماع انسانی برای اجرای دقیق عدالت استوار گردد»2 بنابراین فلسفه اجتماعی و مبنای اقتصادی دین اسلام این است که همه مردم جامعه حتی گمنام ترین فرد و بی وسیله ترین کس و دور افتاده ترین روستا سهم عادلانه خویش را ببرند واین سهم را در اختیار آنان قرار گیرد و از حلقوم زورمندان و توانگران و محتکران ومال اندوزان و مال پرستان , بدرآید و حق به حق داران برسد به آنچه که تاکنون به مردم گفته شد و در تاریخ و مدارک ثبت است نظری بیاندازید، این گفته ها و وعده ها از بین نمی رود بلکه می ماند و از ماو شما پاسخ می خواهد روحانیت در برابرآن ها مسئول است شما در برابر آن مسئول هستید همه ما در برابر آن ها مسئولیم . این انقلاب آبروی اسلام را در گرو گذاشته است تا مردم را به این همه حضور و مبارزه و فدائی دادن و جهاد کردن و ایثار و مقاومت کردن وا داشته است امروز همه میدانیم که امام خمینی(ره) که یکی از بزرگترین شخصیتهای تاریخ اسلام و شرق است صرف نظر از همه اموردیگر آیا ما مکلف نیستیم که آّبروی این مرد بزرگ و آبروی کلام او و وعده های او را به صورتی شایسته و سزاوار حفظ کنیم؟ این نمونه هایی از کلام گوهر بار امام (ره) برای تذکر و یادآوری نقل و مطرح گردیده:
1- در حکومت اسلامی شخص اول که خلیفه مسلمین است زندگی عادیش در عرض فقیر ترین افراد و پایین تر از آن است و عدالت اجتماعی و برنامه هایی را که اسلام اجرا میکند به مصلحت تمام طبقات است این نوع حکومت سابقه ندارد.
2- پیامبر اسلام یک شخض بود که از همین توده ها و جمعیتها بود و با همین ها بود از بدو بعثت تا آخر با قدرتمندها و باغداران و ملک دارها و سرمایه دار ها همیشه در جدال بود.4
3- من میدانم که به همه قشرهای ملت ظلم شده است لکن شاید کارگرها بیشتر مورد ظلم و ستم واقع شده اند .
4- ما آن روز عید داریم که همه مستمندان و مستضعفان ما به زندگی صحیح رفاهی و تربیت های صحیح اسلامی و انسانی برسند.
5- در خطاب به شورای نگهبان میفرماید بیائید احکام الهی را اجرا کنید باید قوانینی وضع بشود که حقوق محرومین و فقرا به آنها باز گردانده شود این وظیفه شماست.
6- طرح ها و پیشنهادهای را که مربوط به عمران و رفاه حال ملت خصوصاً مستضعفین است انقلابی و با سرعت تصویب کنید
7- کارگران کارخانه ها و دیگر کارگران و کارمندان و طبقات محروم باید بدانند که اسلام از بدو ظهور طرفدار آنان بوده و در حکومت عدل اسلامی به آنان اجحاف نمیشود و نخواهد شد .
8- مجلس شورای اسلامی باید طرح های جدی در رفاه حال طبقه محروم تصویب کند. 9 امام صادق(ع) حقیقتی بزرگ در این سخنش به ما تعلیم و آموزش فرموده است «فقر فقیران، احتیاج محتاجان، گرسنگی گرسنگان و برهنگی برهنگان همه و همه به گردن اغنیا و توانگران است» 10 و در اینباره تعالیم و آموزشهای بسیاری آمده است مدیریت صحیح اسلامی است که این تعالیم را که مقصود و هدف دولت اسلامی را در اداره صحیح و سالم و عادلانه اسلامی است درجامعه پیاده کند و به اجرا در آورد.
روی سخن در اینجا البته با رئیس جمهور محترم دولت تدبیر و امید و مجلس محترم شورای اسلامی و قوه قضاییه که باید فکری و تدبیری کنند و برای اجرای عدالت اجتماعی گام های اساسی بردارند و عقیده و نظر روشن و شفاف اسلام مردم سالار از موانع، آزاد و عرضه بدارید و عمل کنید، جناب آقای رئیس جمهور اگر پیامبر اکرم(ص) دست کارگر را می بوسیده است اکنون باید دید به هنگام ناتوانی، نیازمندی و ضعف، آسیب دیدگی ازکار افتادگی که دیگر نمی تواند کار کند با وی چگونه رفتار می شود؟ آری باید خود را بجای زحمتکشان گذاشت باید نیاز آنانرا همچون نیاز خود دید و زن و فرزندان آنان را چنان زن و فرزندان خود ببینیم و بیماری و درد کشیدن آنان را چون بیماری و درد کشیدن خود حس کنیم.
آقای دکتر روحانی رئیس محترم جمهوری اسلامی باید شیعه علی (ع) بود و علی وار خادم محرومان بود و مدافع حقوق آنان و دشمن محرومیت آفرینان و آشتی ناپذیر با آنان بود باید در حاکمیت انقلاب اینچنین بود و اینگونه عمل کرد و حقوق توده های وسیع کارگر را به نام های ظاهر الصلاح دانسته یا ندانسته ذبح نکرد جناب آقای دکتر روحانی شما و من و همه مدافعان انقلاب و مردم و همه مذهبی ها سالها این مطالب را گفته ایم از نهج البلاغه و عهدنامه مالک اشتر دم زده ایم و درمنبرها و سخنرانیها همواره از ارزشهای عالی حاکمیت در اسلام سخن رانده ایم و در انتخابات و تبلیغات آن جامعه و مردم را به جنابعالی و دولت تدبیر و امید علاقمند کردیم اکنون نیز نوبت شما و همکارانتان در دولت تدبیرو امید دوازدهم که به این مطالبات امام(ره) پاسخ دهید بنابراین و با توجه به این واقعیات موجود در جامعه مخصوصاً نیازهای طبقه متوسطه و با درنظر گرفتن مسئولیت های بزرگ شما ودولت در برابر دین اسلام و تعهد وآبرو و اعتبار نظام و حاکمیت آیا نباید در مقام عمل به همه این مسائل توجه دقیق شود؟ آیا کسانی که به هر نام حق دارند این امور را نادیده بگیرند به قول حضرت امام(ره) «مردم معمم نمی خواهند مردم عالم می خواهند» که با انحصار طلبی و استفاده های نا مشروع با ستمگران مقابله کنند.
جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی موضوع معیشت مردم را نمی توان ساده گرفت معیشت یک رکن از ارکان اساسی حیات است اگر مختل شود در سایر شئون زندگی انسان نیز اثر می گذارد، مکتب واقع بین و واقعگرای اسلام اقتصاد را زیر بنا نمی داند اما نقش اساسی آن را نیز نادیده نمی گیرد.
اسلام اصلاح امرار معاش را در همه سازمانهای بزرگ و کوچک اجتماعی شرط لازم می شمارد نه شرط کافی این است که میگوییم کار معیشت را نمی توان ساده گرفت یک رکن است که اگر مختل شود کل حیات مختل میگردد جناب آقای دکتر روحانی راه اصلاح این است که بودجه شهرها را کم کنید و کار عمران و آبادانی شهرها را با مشارکت شوراها به بخش خصوصی واگذار کنید و بر روی تنظیم بودجه روستاها و عمران و آبادانی روستاها بیشتر تمرکز کنید در جذب و جلب مالیات مثلا خود فرهنگیان مشارکت بدهید که آنان هم مردم را آموزش دهند و هم نظر آنان در پرداخت مالیات برای حقوق خودشان و پیشرفت آموزش و پرورش وصول کنند اگر این کارها از طریق اعمال اصلاحات ضروری در حوزه های مختلف صورت گیرد مردم به حکم عقیده و ایمانیکه دارند وجوه مال خود را می پردازند اصلاحات باید همه جانبه انجام پذیرد جناب آقای دکتر روحانی باید این اصلاحات در عمل برای مردم روشن شود که اسلام در هر عصری و زمانی واقعاً تازه و جدید است لا تفنی عجاییه و لا تستغنی غرابیه معلوم می شود که حتی عمیق ترین سیستمهای اجتماعی قرن ما قادر نیست با آنچه که اسلام آورده است رقابت کنند .