شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۲۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲
سومین نشست هیات امنای مرکز فرهنگی (باغ موزه) دفاع مقدس استان خوزستان/ نماینده ولی فقیه در خوزستان: عقب ماندگی ساخت باغ موزه دفاع مقدس در خوزستان جای بحث دارد/استاندار خوزستان: احداث باغ موزه دفاع مقدس می تواند از مهم ترین مکان های گردشگری اهواز شود/دکتر مهدی حجت طراح باغ موزه دفاع مقدس خوزستان: باغ موزه دفاع مقدس باید پاسخگوی همه ظرفیت‌هایی باشد که در استان وجود دارد.
آیت الله جزایری: علاوه بر نهاد های دولتی، شرکت های نفت و گاز، کارخانجات فولاد، سازمان آب و برق و خیرین ورود کنند تا بتوانیم هر چه سریع تر احداث باغ موزه را به سرانجام برسانیم.
شوشان: سومین نشست هیات امنای مرکز فرهنگی (باغ موزه) دفاع مقدس استان خوزستان با حضور  شریعتی استاندار خوزستان، دکتر مهدی حجت طراح و مشاور احداث باغ موزه دفاع مقدس خوزستان در دفتر آیت الله جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان برگزار شد. 

آیت الله جزایری نماینده ولی فقیه در خوزستان در این نشست بیان کرد: جنگ 8 ساله دفاع مقدس از مصادیق جنگ فی سبیل الله بود، چرا که به کشور ما حمله کردند و ما تکلیف شرعی ایستادن در برابر متجاوزین و کفر جهانی را داشتیم. در این جنگ نابرابر همه در مقابل ما ایستادند و عراق را تجهیز کردند و حتی برای کوچکترین وسیله کشور ما را تحریم نمودند.



آیت الله جزایری ادامه داد: با هر سختی که بود مردم و به خصوص جوانان با چنگ و دندان از کشور دفاع کردند تا توانستیم به پیروزی برسیم. این پیروزی با هماهنگی همه نیروهای انتظامی و امنیتی در کنار همکاری و همدلی مردم چه در جبهه های جنگ و چه در ستادهای پشتیبای به بدست آمده است. با عزم راسخ توانستیم پیروز این جنگ نابرابر شویم و وارث تعداد زیادی شهید، جانباز و آزاده که معجزه وار بیرون آمدند باشیم. وارث کسانی هستیم که هر کدام خود یک باغ موزه هستند و یاد آنها را گرامی می داریم.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان با بیان آنکه هیچ جنگی در دنیا 8 سال طول نکشید گفت: در هر کجای دنیا که جنگ می شود رسم است که آثار آن را در موزه ای نگهداری کنند، در کشور ما خودمان نیز استان هایی از سالیان قبل در این امر پیش قدم شدند و باغ موزه هایی را راه اندازی کردند. اینکه چرا در خوزستان عقب افتاده است جای بحث دارد، البته هر از گاهی زمینی را که ما برای احداث باغ موزه می خواستیم موافقت نمی کردند و گاهی زمینی که موافقت می شد آقایان قبول نمی کردند. 30 سال طول کشید تا زمین مناسب 10 هکتاری امروز برای احداث باغ موزه فراهم شود.

وی افزود: رقم پرداختی برای خرید چنین زمینی بسیار بالا بود و در توان ما نبود، دوستان محبت کردند و آن را به باغ موزه اهدا کردند. حال که زمین فراهم شده است لازم است که هر کدام یک گوشه از این کار سنگین را بگیریند و با عزم راسخ آن را جلو ببرند. علاوه بر نهاد های دولتی ، شرکت های نفت و گاز، کارخانجات فولاد، سازمان آب و برق و خیرین ورود کنند تا بتوانیم هر چه سریع تر احداث باغ موزه را به سرانجام برسانیم.

امام جمعه اهواز با تشکر از مهدی حجت طراح و مشاور باغ موزه دفاع مقدس خوزستان، گفت: کار هنری و معماری خوبی ارائه شد و از آن چیزی که تصور می کردیم بالاتر بود، این طراحی می تواند همانند آثار دوره صفویه که برای اصفهان به یادگار ماند، در جمهوری اسلامی ایران و خوزستان بدرخشد و یک مرکز با جاذبه توریستی قوی برای استان باشد. طراحی انجام شده پتانسیل بالایی دارد اما هزینه بالایی هم برای ساخت طلب می کند، لازم است که با تهران رایزنی کنیم و این طرح را جزو پروژه های ملی به حساب آورند تا به ساخت آن کمک هایی شود. تنها نکته ای که باید در طراحی رعایت شود در نظر داشتن خلاقیت خاص و منحصر به فرد در طول جنگ بود تا نشان داده شود که چطور ما در مقابل دشمن بی رحم پیروز شدیم.

استاندار خوزستان در ادامه این نشست با تشکر از مهدی حجت برای طراحی زیبای باغ موزه دفاع خوزستان گفت: کار بسیار ارزشمندی صورت دادند و برای آن وقت بسیاری گذاشتند، این اثر کار بزرگی از لحاظ معماری و از نظر محتوا بسیار کار کم نظیر است. از موزه های مختلف مربوط به جنگ ها در دنیا بازدید کردم و این اثر اگر با همین سبک اجرایی شود با آنها برابری می کند.

شریعتی ادامه داد: اگر در عمل و اجرا بتوانیم این ارائه را پیاده کنیم، آن وقت جمله اهواز به عنوان پایتخت دفاع مقدس در این موزه تجلی پیدا می کند. اگر این ارائه به طور کامل اجرایی شود از مکان های مهم گردشگری شهر اهواز خواهد شد و بقیه مسائل حول و حوش این اثر خواهد چرخید. امیدوارم که سریع تر مراحل طراحی تمام شود تا وارد فاز اجرایی شویم.


استاندار خوزستان با بیان آنکه باید با زمان بندی مدون وارد فاز اجرایی شویم، گفت: باید با یک برنامه کامل وارد فاز اجرایی شویم تا در ادامه، پروژه به خاطر مسائل مالی مشمول زمان نشود، باید این پروژه در زمان مشخص تمام شود تا مثل بقیه پروژه ها دچار زمان زدگی نشود و باید بتواینم با برنامه ای از قبل این طراحی را به طور کامل اجرایی کنیم. 

وی ادامه داد: خوزستان جایگاه شهدای بسیاری از سراسر کشور است، امیدوارم شایستگی انجام این پروژه باغ موزه دفاع مقدس را داشته باشیم تا یاد آنها را گرامی بداریم و نسل آینده شهدا را بهتر بتوانند درک کنند. این اثر برای نسل نو تاثیر بیشتری از حرف زدن دارد و راحت تر محتوا را منتقل می کند و ارتباط بین نسل ها را برقرار می کند.

دکتر مهدی حجت طراح باغ موزه دفاع مقدس خوزستان، نیز در این نشست بیان کرد: اگر خوزستان را پایتخت دفاع مقدس تصور کنیم، باغ موزه آن باید پایتخت و پاسخگوی همه ظرفیت‌هایی باشد که در استان وجود دارد. 

 حجت به نکات مهم بیانیه مأموریت و چشم انداز باغ موزه فرهنگی دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: دفاع مقدس را نمی‌توان به دوره هشت ساله‌ای از تاریخ تقلیل داد و مرزهای آن را هم نمی‌توان به مرزهای استان منحصر دانست. پیروزی در دوران دفاع مقدس مدیون ایستادگی تمام مردان و زنان ایران زمین است، چه رزمندگان و چه زنان و مردانی که بدون سلاح با مسائل جنگ ساختند و تاب آوردند؛ این موضوع به نگاه ما وسعت می‌دهد. 

 طراح باغ موزه دفاع مقدس خوزستان ادامه داد: غایت باغ موزه نه تنها یادآوری خاطرات دوران دفاع مقدس، بلکه انتقال پیام بی‌زمان و بی‌مکان این دوران به نسل‌های آینده و همه حق‌جویان جهان است. 

حجت با بیان این‌که این موزه باید پلی بین گذشته، حال و آینده ما باشد، تاکید کرد: این موزه باید به مثابه پلی بین اقوام و نسل‌ها و اقشار مختلف این ملت باشد. این باغ موزه می‌تواند به بهترین شکل ممکن پیوندهای بنیادین ما را یادآور شود. گستره زمانی و مکانی این باغ موزه باید انعطاف‌پذیر باشد تا بتواند هر آنچه در گذشته بود و آنچه در آینده اتفاق می‌افتد و دقیقا دفاع مقدس است، مشابه موشکی که اخیرا پرتاب شد، در بر بگیرد.  

وی به بخش‌های دیگری از مطالعات طراحی باغ موزه دفاع مقدس استان همچون تبیین مفهوم مرکز فرهنگی دفاع مقدس، عوامل مؤثر در شکل گیری دفاع مقدس و موفقیت آن، ارتباط دفاع مقدس و انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: سال گذشته این طرح مطالعاتی را به محضر رهبر انقلاب ارائه و یک ساعت و نیم با ایشان صحبت کردم و طرح را توضیح دادم. ایشان فرمودند کار سخت است اما از شما بر می‌آید.














نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار