شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۲۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴
در گفت و گوی شوشان و راوی شوشتر با شهردار مطرح شد؛
عملکرد شهرداری، درآمدها، هزینه ها، بدهی های گذشته، عملکرد عمرانی و ... مورد پرسش قرار گرفتند که شما مخاطبان عزیز را دعوت گذری بر این مباحث داشته باشید.
شوشان | اشاره:

بعد از گذشت قریب به 23 ماه از مدیریت مهراب فلسفی زاده بر مسند شهرداری شوشتر از ایشان دعوت کردیم تا در مجموعه خبری ما حضور یابند و گفت و گویی صمیمانه در رابطه با عملکرد شهرداری در این مدت زمان داشته باشیم. عملکرد شهرداری، درآمدها، هزینه ها، بدهی های گذشته، عملکرد عمرانی و ... مورد پرسش قرار گرفتند که شما مخاطبان عزیز را دعوت گذری بر این مباحث داشته باشید:

در ابتدای این نشست مدیرمسئول پایگاه خبری شوشان و هفته نامه راوی شوشتر، آغازگر مباحث بود و صحبت هایی در خصوص شهر شوشتر و نیازهای آن و همچنین ظرفیت های مغفول مانده آن انجام داد.



امید حلالی در این خصوص گفت: شوشتر شهری است که از ابتدا شهر بوده و سابقه مرکزیت استان را دارد. همچنین گذشته فرهنگی بسیار غنی را داراست و از این بابت در استان خوزستان سرآمد است. همچنین اقلیم مناسب و وجود باغات و طبیعت و رودخانه کارون آن را به شهری مناسب برای گردشگر و مسافر تبدیل کرده که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به بررسی هایی که انجام شده و تایید فعالان اجتماعی در مدت زمانی که مهندس فلسفی زاده شهردار بوده اند اقدامات بسیار خوبی انجام شده و نسبت به ایشان و شورای چهارم رضایت نسبی حاصل شده است. 

در 2 سال گذشته شهر شوشتر از حالت سکون خارج شده است
در ادامه شهردار شوشتر ضمن تشکر از دعوت وی برای حضور در این مجموعه خبری گفت: شهر شوشتر در 2 سال گذشته دچار تحولات اساسی شده و از حالت سکون خارج و به سمت توسعه بهتر و بیشتر در حال پیش روی است. ما از شهریور 94 در شهر شوشتر خدمت توفیق به مردم شریف این شهر را پیدا کردیم. شهرداری شوشتر یکی از شهرداری های اصطلاحاً بدهکار چه در بخش های دولتی مثل تامین اجتماعی و... و چه در معوقات پرسنل و همچنین بخش های عمرانی و پیمانکاری بود. اما سعی مان بر این بود ضمن پرداختن به معوقات، پروژه های شهری را متوقف نکنیم و به امر توسعه شهری توجه داشته باشیم. در این بین تلاشمان را کردیم نهایت تعامل را با شورای چهارم که انصافاً در مقایسه با شوراهای شهرهای دیگر یکی از بهترین های استان بودند، داشته باشیم و پروژه ها را بدون حاشیه پیش ببریم که خدا را شکر تا اینجا موفق بوده ایم. با توجه به ظرفیت های شهر شوشتر مثل امکانات گردشگری، ساحل کارون، و دارا بودن قریب به 60 درصد آثار تاریخی ثبت شده استان خوزستان و 13 اثر ثبت جهانی و در کنار آن مزیت های نسبی اقلیمی و همچنین نگاه فرهنگی که در کلان نسبت به این شهر از قدیم وجود دارد، انتظارات در این بخش ها قطعاً بالاست. ما سعی کردیم با توجه به همه این ها و البته محدودیت هایی مثل بدهی های مجموعه شهرداری برنامه ریزی دقیق و در واقع اولویت بندی درستی در حوزه پروژه ها داشته باشیم.  از ابتدای ورودم هرماه حقوق پرسنل پرداخت شده است



مهراب فلسفی زاده اظهار کرد: چیزی که برآورد شد حدود 15 میلیارد بدهی به تامین اجتماعی بوده و 4 ماه حقوق معوق به پرسنل اداری و مجموعه داخلی، 7 ماه نیروهای فضای سبز و 4 ماه هم مجموعه خدمات شهری زباله و تنظیف. اما بنده از ابتدا باید یک کار را حتماً انجام می دادم؛ و آن پرداخت حقوق از همان ماه و تسویه مطالبات و حقوق پرسنل از ماه هایی که عقب افتاده بود. ما از ابتدا هرماه حقوق را به طور منظم پرداخت کردیم و در دوره ای که تا الان هستیم نه تنها حتی یک ماه حقوق معوق نداشتیم بلکه معوقات گذشته را هم پرداخت کردیم و از این نظر می توانید رضایت پرسنل را جویا شوید.  

پرداخت 15 و نیم میلیارد تومان از بدهی های گذشته
وی با اشاره به پرداخت ها در بخش عمرانی افزود: البته در بخش عمرانی نیز حدود 15 و نیم میلیارد تومان از بدهی های گذشته را تسویه کرده ایم که آمار بسیار خوبی است و دلیل عمده آن هم این است که بیشتر این مبلغ را به صورت غیرنقدی از طریق املاک، تهاتر و راهکارهای قانونی پرداخت کرده ایم. در کنار همه این ها درآمد شهرداری از محل اعتبارات دولتی و تملک دارایی بسیار کاهش داشته به طوری که در سال 90 مثلاً شهرداری شوشتر بیش از 4 میلیارد تومان از این منبع اعتبار دریافت کرده اما در سال 95 این عدد به 700 میلیون رسیده و روند نزولی را طی کرده است.  



به نسبت جمعیت و رتبه بودجه مصوب شهرداری شوشتر قابل قیاس نیست
وی به افزایش بودجه شهرداری نیز اشاره کرد و اذعان داشت: زمانی که ما شروع کردیم بودجه شهرداری شوشتر حدوداً 26 میلیارد تومان بود یعنی در سال 94. طبیعتاً از زمانی که من رفتم باید 50 درصد از این مبلغ محقق می شد. اما 38 درصد آن مبلغ محقق شده بود. یعنی بنده می بایست 62 باقی مانده را جبران می کردم. که خدا را شکر انجام شد. بودجه سال 95 را ما 35 میلیارد تومان پیشنهاد دادیم که مصوب شد و با تلاش هایی که در پایان سال داشتیم 39 میلیارد تومان درآمد داشتیم. خب این نشان می داد این توانمندی و ظرفیت وجود دارد و می توان همچنان رشد و پیشرفت داشته باشیم. به همین سبب برای سال 96 رقم 48 میلیارد تومان را پیشنهاد دادیم. وقتی که این رقم را با شهر های دیگر استان مثل اهواز، آبادان یا دزفول مقایسه می کنید ممکن است بگوئید عدد بالایی نیست. اما وقتی به نسبت جمعیت و رتبه در نظر بگیرید به نظر من اتفاقی غیر قابل قیاس و کم نظیر در شهرداری شوشتر اتفاق افتاده و رقم بودجه تا این حد افزایش داشته است. در موضوع ارزش افزوده نیز نسبت به گذشته با رایزنی هایی که با سازمان امور مالیاتی کشور و ایجاد ارتباطات و گفت و گوهایی که داشتیم، تقریباً 2 برابر شد. هرچند در مقابل هزینه هایی که وجود دارد، کارساز نیست، اما خب اقدام قابل توجهی بوده است. 



ورودی ها را علیرغم اینکه در محدوده خدمات دهی شهرداری نیست ساماندهی می کنیم
وی تصریح کرد: همچنین ورودی مسجدسلیمان را در دو بخش برای ساماندهی آن برنامه ریزی کردیم. ابتدا سر و سامان دادن وضع موجود که شامل احداث پارک شهید تقوی شد و فضای سبز، سرویس بهداشتی و روشنایی آن را تامین و پایان سال 95 آن را راه اندازی کردیم. بعد از آن و در ابتدای مسیر به سمت مسجدسلیمان بعد از پمپ بنزین از طریق فلاور باکس زیباسازی کردیم و بعد از آن نیز جدول کاری مسیر با توجه به شرایط در حال انجام است.



شهردار شوشتر در این بین نکته ای را اضافه کرد و گفت: این محدوده قانونی شهر نیست و با توجه به اینکه اداره مسکن و شهرسازی به این قضیه ورود نکردند و همچنین دارای اهمیت هست با توجه به ورودی از سمت مسجدسلیمان، ما بنا به به درخواست شهروندان اقدام به انجام این پروژه کردیم. در کنار آن ورودی از سمت نیز گتوند حدود 60 درصد پیشرفت داشته و همچنان در حال کار است. این پروژه هم در محدوده خدمات دهی قانونی شهرداری نیست و ما موظف به خدمات دهی تا درب دانشگاه آزاد هستیم، اما بازهم با توجه به اهمیت موضوع ما وارد کار شدیم و انشاءالله ساماندهی خواهیم کرد و تا پایان ماه آینده 40 درصد باقی مانده به پایان خواهد رسید. 



انتظارات و توقع مردم بالاتر رفته است
شهردار شوشتر در ادامه گفت: کاری که بسیار با اهمیت است و در این بین انجام شده، این که انتظارات و سطح توقع مردم از شهرداری حداقل 1 پله بالاتر رفته است. خود من نظرم این است که شما نباید کاری کنید که شرایط پایدار و ثابتی در مدیریت شهری به وجود بیاید، بلکه باید به گونه ای اقدام کرد که سطح انتظارات مردم مدام در حال افزایش باشد و این یعنی پیشرفت و قرار گرفتن در مسیر توسعه. در بخش عمرانی انصافاً ما این کار را انجام دادیم.  

وقتی وارد ساختمان قدیمی شهرداری شدم حس عجیبی به من دست داد!
فلسفی زاده با نام بردن از برخی پروژه ها افزود: مثلاً ساختمان قبلی شهرداری مربوط به سال 1307 بود که مربوط به حدود 90 سال پیش بوده است. وضعیت طوری بود که بعد از معارفه وقتی من وارد ساختمان شهرداری شدم حس عجیب و نه چندان جالبی به من دست داد. خب تا قبل از آن ساختمان جدید حدود 10 سال قبل کلنگ زنی شده بود و 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشت. ما آمدیم و با طراحی ها و توجه به نما و معماری سنتی شوشتر فضایی قریب به 1500 متر ساختمان و 1800 متر محوطه سازی و غیره به وجود آوردیم و سال گذشته با حضور آقای دکتر شریعتی استاندار محترم افتتاح شد. 



در مرکز شهر به تنهایی 40 کیلومتر پیاده رو سازی کردیم
وی به اولویت ها در این شهر اشاره کرد و اظهار داشت: ما در هسته مرکزی شهر، در حاشیه و در بافت میانی برای هر کدام اولویت هایی با توجه به نیازها برنامه ریزی و با این ذهنیت کار کردیم. ما تمامی پیاده رو ها را در سطح شهر سنگفرش و به شرایط استاندارد نزدیک کردیم. به جزء 1 تا 2 مسیر مابقی خیابان ها دارای پیاده رو سنگفرش هستند. یعنی در هسته مرکزی شهر اولویت با ایجاد فضایی برای آسایش افراد پیاده و همچنین توجه به گردشگران در مسیرهای دسترسی آثار تاریخی و اماکن مورد بازدید بود. در غیر از مرکز شهر که حدود 40 کیلومتر پیاده رو سازی کردیم، در بلوار آیت الله جزایری از میدان جانبازان به سمت روگذر و همجنین پیاده رو سازی و بلوار سلامت در منطقه عمار که کار بسیار زیادی شد به طول 2/1 کیلومتر و عرض 30 متر، با 4 لاین پیاده و آبنما و محور سبز و مبلمان، کاری بود که خیلی مورد استقبال شهروندان قرار گرفت.  

به زیباسازی شهر توجه ویژه کردیم
فلسفی زاده یکی از کارهای ماندگار در شهر شوشتر را توجه به زیباسازی شهری داسنت و اظهار کرد: در بخش زیباسازی و احداث آبنماها نیز با توجه به اهمیت شوشتر و تاریخچه حضور آب در این شهر توجه ویژه ای صورت گرفت هرچند انتظار و برنامه ما بسیار بیش از این هاست و باید در حد امکان آب را در بافت شهری جریان داد تا حس شادابی در دل شهر منتقل شود. اما در میدان پاسداران، باطنی و آبشار رنگین کمان که به مراتب از آبشاری که در اهواز اجرا شده کیفیت آن بالاتر است شروع ما برای زیباسازی شهر شوشتر است. در نقاط مختلف شهری و بلوارها و خیابان ها اهمیت وجود نورپردازی را در ذهن داشتیم و شهر را از این طریق زنده کردیم. به طوری که شما اگر در شب در خیابان ها چرخی بزنید نسبت به گذشته احساس بهتری خواهید داشت.  

زیرگذر یکی از بزرگترین پروژه های شهرداری شوشتر / 50 درصد اعتبارات از محل استانی به زودی پرداخت می شود
وی از پروژه احداث زیرگذر به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های شهری در شوشتر نام برد و گفت: در گذشته برای بخش زیرگذر چند راهکار در نظر گرفته شده بود که در نهایت تصمیم بر این شد که در انتهای پل و تکمیل آن زیرگذر احداث شود. دو هفته قبل از ورود ما استاندار وقت هم برای کلنگ زنی پروژه آمده بود که به دلیل مشخص نبودن منایع مالی موفق به اجرای پروژه نشدند. اما با تغییرات و پیگیری هایی که انجام شد حدود 5/7 میلیارد تومان هزینه پروژه برآورد شد که در ابتدای کار هم یکی از موانع اصلی بر سر اجرای آن یعنی جابجایی تاسیسات و شبکه اصلی آب و گاز و برق بود که با اعتبار جاری و داخلی شهرداری و با مبلغی حدود 1 میلیارد و 500 تا 700 میلیون تومان انجام شد. در حال حاضر هم حدود 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا ابتدای سال 96 هیچگونه منبع عمرانی برای آن مشخص نشده است. با این حال 50 دردص اعتبار آن از محل استانی به زودی پرداخت می شود و در این زمینه موافقت های لازم از  سازمان برنامه و بودجه استان جلب شده است. این طرح هم طرحی بوده که در شورای ترافیک استان تصویب شد.



وی به زمان بندی آن نیز اشاره کرد و افزود: برنامه ریزی و قرارداد انجام شده برای حداکثر یکسال است و باید در این مدت زمان به اتمام برسد. از الان به بعد هم سرعت اجرای پروژه بیشتر خواهد شد و انشاءالله روند بهتری را پیش خواهد گرفت. البته انتظار داریم از مسئولین محترم استانی که به بحث اعتباری آن توجه ویژه تری داشته باشند تا در این مسیر هم مشکلی به وجود نیاید.  

اگر در گذشته بودم تلاشم را برای جلوگیری از لغو طرح تعریض خیابان طالقانی می کردم
وی اشاره ای هم به پروژه رواق سازی خیابان طالقانی داشت و گفت: رواق های خیابان طالقانی هم پروژه ای بود که 5 سال معطل مانده بود و در حد اسکلت پیش رفته بود. مقطع اول آن تا چهارراه امام به اتمام رسید و مابقی آن در مقطع دوم از چهارراه امام تا خیابان سادات نهایتاً در 1 ماه آینده به پایان خواهد رسید.

شهردار شوشتر در پاسخ به این سوال که طرح تعریض این خیابان به کجا رسید عنوان کرد: ما مسئله ای داریم که از اختیار ما خارج است و آن طرح تعریض خیابان طالقانی، خیابان امام، خیابان شریعتی و بلوار شرافت است. در طرح جامع که در سال 90 ابلاغ شد شورای عالی شهرسازی و معماری یک بازنگری کردند که اگر ما در آن زمان مسئولیت داشتیم قطعاً در حد توان و اختیارات اجازه لغو عقب نشینی ها را نمی دادیم. چرا که از لحاظ فنی و شهرسازی باید این طرح اجرا می شد.

وی افزود: طرحی را برای رواق سازی در محدوده خیابان سادات تا چهارراه شهید رجایی نیز داریم و جانمایی آن نیز صورت گرفته است. البته مانند رواق سازی که الان انجام شده نخواهد بود و به صورت سازه سبک طراحی شده است. برنامه اجرایی این موضوع هم مدنظر هست. 



در ساحل سازی نسبت به شهرهای دیگر استان اعتبار مناسبی تخصیص داده نشد
فلسفی زاده ساحل کارون در شوشتر را یکی از بهترین ساحل های استان دانست و در این رابطه گفت: علیرغم ساحل زیبا و جذابی که شوشتر دارد نسبت به شهرهای دیگر اعتباراتی برای ساحل سازی تخصیص داده نشده و از این جهت دچار کمبود هستیم و این ظرفیت بلاتکلیف باقی مانده است. البته خودمان وارد کارهایی در این زمینه شده ایم و یکسری امور مثل احداث سرویس بهداشتی، آلاچیق و ساماندهی را در جزیره انجام داده ایم اما خودمان راضی نیستیم و باید با کمک اعتبارات دولتی از این پتانسیل به مانند شهرهای دیگر استان بهره ببریم. البته تنها پروژه ای که در استان استانداری به عنوان کارفرما ورود پیدا کرد در بخش ساحل سازی در محدوده پارک کلاه فرنگی و بندمیزان انجام شد، که بخشی از آن باقی مانده اما خب قطعاً ساحل زیبای شوشتر امکاناتی بیش از حد موجود نیاز دارد. 

پیگیر حل موضوع ویلاسازی ها هستیم
وی در پاسخ به اینکه قضیه ویلاسازی ها در شوشتر را چگونه می بیند افزود: چندین نشست را در شهرستان در رابطه با ویلاسازی ها داشتیم و حتی با خود دکتر شریعتی استاندار محترم هم در این زمینه صحبت شده و خودشان هم بازدیدی از محل این ویلاها داشته اند. قرار بر این بود که ما مشاور بگیریم و از طرق قانونی با مکاتبات مورد نیاز با شورای عالی شهرسازی و معماری این ها را قانونی کنیم. البته این موضوع در کل کشور متاسفانه مطرح است و حساسیت های بسیاری وجود دارد. با تمام این تفاسیر تا الان نتیجه مناسبی حاصل نشده است. اما ما همچنان پیگیر حل این مسئله هستیم. 



چارت سازمانی مانند ساختمان شهرداری قدیمی و دارای اشکال بود
فلسفی زاده به قدیمی بودن چارت سازمانی شهرداری در بدو ورودش به شوشتر اشاره کرد و گفت: ما در ابتدای ورودمان با بررسی هایی که انجام دادیم دیدم که به مانند ساختمان قدیمی شهرداری ساختار اداری و چارت سازمانی این مجموعه نیز بسیار کهنه و دارای ایراداتی است. بنابراین چارت سازمانی جدید را طبق اختیارات و در چارچوب قانونی برنامه ریزی و به وجود آوردیم. 3 معاونت به وجود آمد و اولین شهرداری بودیم که با رویکرد جدید مجوز ایجاد 2 سازمان را از وزارت کشور دریافت کردیم. مجوز یک سازمان یعنی آتش نشانی و خدمات ایمنی را داشتیم و 2 سازمان دیگر را به وجود آوردیم. سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری که خاص فضاها و بافت قدیمی شهری است، و سازمان حمل و نقل و ترافیک که اساسنامه آنها را ابلاغ کردیم. 

ساماندهی بازار شوشتر در بودجه سال 96 پیش بینی شده است
شهردار شوشتر در پاسخ به اینکه چه برنامه ای برای ساماندهی بازار شوشتر دارید اظهار داشت: در موضوع بازار هم ما در بودجه سال 96 پیش بینی هایی کرده ایم و انشاءالله انجام خواهیم داد. ساماندهی و پیاده رو سازی خیابان سادات، خیابان امام و خیابان طالقانی به همین منظور انجام شده چون که این ها ورودی های بازار هستند. همچنین در مقاطعی جابجایی تیرهای برق و توجه به روشنایی ها را نیز با همکاری سازمان برق شوشتر انجام دادیم. اما در موضوع کف و مسیر پیاده بازار، فاضلاب و ساماندهی این بازار قدیمی که به نوعی جزء جاذبه های شوشتر محسوب می شود در برنامه امسال ما پیش بینی شده است. 

3 بازارچه محله ای در شوشتر اجرا کردیم
وی به احداث بازارچه های محله ای اشاره و تصرریح کرد: در موضوع بازارچه های محله ای نیز 3 بازارچه را ما برنامه ریزی کردیم که دوتا از آن ها را اجرا کردیم که یکی در فرهنگ شهر و روبروی مسجد علامه شیخ است. که با 36 غرفه، دارای پارکینگ، آبنما و سایر امکانات مورد نیاز و بسیار شیک و مدرن احداث شده است. این بازارچه از محل درآمد تسهیلاتی که وامی است بدون سود و بهره اقدام به جذب اعتبار برای احداث آن کردیم که از سازمان شهرداری ها گرفتیم. بازارچه دوم هم به اتمام رسیده و در کوی نیرو در بلوار ملاصدرا احداث شده است. بازارچه سوم هم در برنامه هست و انشاءالله در مناطق دروازه و صاحب الزمان (عج) اجرا خواهد شد. ظرف 3 یا 4 سال موضوع هزینه این ها تقریباً مستهلک خواهد شد و پس از آن درآمدی پایدار برای شهرداری خواهد بود. 



شهردار سابق شهر مسجدسلیمان و منطقه 7 اهواز در ادامه گفت: تعاملات و ارتباطات با گروه های شهروندی و ngo  ها هم بسیار خوب بوده و کارهای مشترک بسیاری در حوزه های گوناگون مثل درخت کاری ها، تنظیف، میراث فرهنگی و... انجام شده است. بعضاً کمک هایی هم می شود. 

روی نماسازی ها با توجه به معماری شوشتر حساسیت داریم
وی توجه به نماسازی با توجه به معماری بومی شوشتر را ضروری دانست و در این خصوص اظهار کرد: در نماسازی قبل از صدور پروانه خصوصاً در بافت مرکزی شهر حساسیت بالایی داریم و حتا به تایید میراث فرهنگی هم باید برسد. و به دنبال سوق دادن نماها به سمت نماهای بافت قدیم شوشتر هستیم. البته انصافاً خود مردم هم در این بخش علاقه نشان داده اند و این فرهنگ استفاده از نماهای مرتبط با معماری شهر جا افتاده است. 

متاسفانه در شوشتر تمایل به سرمایه گذاری پایین است
شهردار شوشتر در رابطه عدم موفقیت در جذب سرمایه گذار در این شهر گفت: کلاً در شوشتر متاسفانه تمایل به سرمایه گذاری پایین است و در افراد بومی که تقریباً هیچ علاقه ای وجود ندارد، از بیرون از شهرستان هم به هر دلیل کسی حاضر به سرمایه گذاری در حوزه ظرفیت های شهری شوشتر نیست. علیرغم اینکه جلسات بسیار برای جذب سرمایه گذار بیرون از شهرستان انجام شده است. اما فکر می کنم باید در این زمینه فرهنگسازی بیشتری صورت گیرد و همچنین بسته های سرمایه گذاری معرفی و در معرض دید قرار گیرند. 



گلایه از وضعیت قبور زیاد است
شهردار شوشتر در با اشاره به اینکه شهروندان گلایه های زیادی از وضعیت قبور در این شهر دارند گفت: قطعاً در بحث قبور ورود خواهیم کرد، چرا که خواسته مردم این است و گلایه از این حوزه زیاد است. ما قسمت بهشت رضا را سریعاً باید ساماندهی کنیم، چه از لحاظ ورودی و چه پارکینگ و سایبان و... این بخش را برنامه ریزی کرده و اجرا خواهیم کرد.

در تمامی حوزه ها و کارها ورود کرده ایم
فلسفی زاده در پایان گفت: من باید اینجا اعلام کنم که در تمامی کارها و حوزه های مختلف ورود کردیم و هیچ موضوعی نداریم که حداقل بخشی از کار آن را انجام نداده باشیم. این ها تماماً با همکاری شورای شهر و ادارت و ارگان های دیگر و تعاملات موجود انجام شده است. جدای از این ها همکاری مردم و لطف آن ها غیرقابل چشم پوشی است. پیشنهادات و نظردهی شهروندان کمک حال ما در اجرا و اتمام پروژه هاست. امیدوارم خداوند به ما کمک کند تا در ادامه خدمتمان به مردم شریف شوشتر بیش از پیش موفق باشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار