شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۲۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶
مدیرکل منابع طبیعی خوزستان در حاشیه بازدید از شن‌زارهای تثبیت‌شده منطقه "ام‌الدبس
امسال پیش بینی شده در 20 هزار هکتار از شن‌زارهای استان در 7 شهرستان از جمله سوسنگرد، شوش، اهواز، کارون، حمیدیه و رامشیر، عملیات بیابان‌زدایی صورت گیرد.


شوشان: مطیعی مدیرکل منابع طبیعی خوزستان در حاشیه بازدید برخی شرکت‌کنندگان نخستین کنفرانس بین‌المللی مقابله با ریزگردها از شن‌زارهای تثبیت‌ شده منطقه "ام‌الدبس" در بستان ، درخصوص برگزاری این کنفرانس و اهداف آن اظهار کرد: هدف از این کنفرانس که برای نخستن بار و به میزبانی تهران از 12 تا 14 تیرماه امسال در حال برگزاری است ، استفاده از تجارب کشورهای دیگر در زمینه مقابله با گرد و خاک و یافتن راه حلی برای رفع این مشکل در کشور و استان خوزستان است.

وی افزود: اهداف دیگر این بازدید، ارائه تجارب موفق استان و کشور درخصوص بیابان‌زدایی و نشان دادن خسارات ناشی از ریزگردهای خارجی به مهمانان است و با توجه به این‌ که 80 درصد ریزگردهای کشور منشا خارجی دارد، برای رفع مشکل این زمینه باید به تعامل با کشورهای منطقه برسیم. 

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان تصریح کرد: صبح امروز 30 نفر از شرکت کنندگان کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار از کشورهای مختلفی هم چون چین، اکوادور، امریکا، ترکیه و..به منظور بازدید از هور العظم و تلاش های ایران در تثبیت شن های روان در سال های گذشته وارد خوزستان شدند. در این بازدید شهرهایی را که تحت تاثیر ریزگردهای خارجی هستند و بیشترین خسارات را دیده اند، انتخاب کردیم و تلاش شده تا محل‌هایی که دارای سابقه بیابان‌ زدایی هستند به میهمانان نشان دهیم و با توجه به این که استان خوزستان تجاربی در زمینه بیابان زدایی دارد، سعی کردیم تجارب خود را ارائه دهیم .

وی  درخصوص منطقه ام الدبس و شنزار های این منطقه گفت: منطقه ام‌الدبس یکی از کانون های برداشت شن بوده است که جزو سازند آغاجاری است و تاکنون 15 هزار هکتار آن به روش مالچ‌پاشی و مشارکتی تثبیت تثبیت شده است به عبارت دیگر نزدیک 5 هزار هکتار از زمین های این منطقه توسط مردم و 10 هزار هکتار آن هم توسط دولت تثبیت شده اند.

مطیعی یادآور شد: امسال پیش بینی شده در 20 هزار هکتار از شن‌زارهای استان در 7 شهرستان از جمله سوسنگرد، شوش، اهواز، کارون، حمیدیه و رامشیر، عملیات بیابان‌زدایی صورت گیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار