اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۲۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۹
گزارش شوشان از همایش مقابله با گرد و غبار / مدیرکل محیط زیست خوزستان : با وجود ممنوعیت در برخی مناطق برنج کشت می شود / رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل: یک مرکز جهانی مقابله با گرد و غبار با محوریت خوزستان ایجاد شود
در کشور چین نیز تجربیاتی برای مقابله با گرد و غبار وجود دارد، باید از آن تجارب در کنار اقدامات انجام شده استفاده کنیم...



شوشان: همایش مقابله با گرد و غبار با حضور گری لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل در ایران ، اریک سولهایم معاون دبیرکل و رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد و مسئولین استانی در سالن اجلاس هواشناسی خوزستان برگزار شد.

* از جمله حاشیه های این همایش ، در نظر گرفتن سالنی با ظرفیت محدود بود. نبود مترجم برای مدعوین خارجی نیز از دیگر حاشیه های این نشست بود و نشان داد آنگونه که باید خوزستان آماده برگزاری این همایش با حضور نمایندگان خارجی نبود. در این همایش دکتر زراسوندی عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران به عنوان مترجم وارد شد.

* در این همایش ، دکتر زراسوندی رئیس بنیاد نخبگان خوزستان اثرات بین المللی گرد و غبار بر خوزستان را به نمایندگی از کارگروه مقابله استان به زبان انگلیسی ارائه داد. در این ارائه وی پیشنهاد داد که دانشگاه شهید چمران اهواز به عنوان مرکز منطقه پایش گرد و غبار مورد توجه قرار گیرد، که از سوی اریک سولهایم معاون دبیرکل و رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد مورد استقبال قرار گرفت و قول همکاری در این زمینه داده شد.

به گزارش شوشان ، در ابتدای این نشست ، احمد رضا لاهیجان زاده مدیر کل محیط زیست خوزستان گزارشی از سفر امروز هیات خارجی و بازدیدهای میدانی از مناطق استان ارائه داد. لاهیجان زازده گفت: دو تیم بازدید تشکیل شد و تیم عمده که اکثریت هیات خارجی را در بر می گرفت به صورت زمینی فعالیت های انجام شده در کانون های شمال بستان مانند مالچ پاشی، نهال کاری، درختکاری و مشارکت جوامع محلی در اقدامات محلی را بازدید کردند.

لاهیجان زاده ادامه داد: تیم زمینی از مسیر بستان هویزه وارد هورالعظیم شد و از حوضچه های 3 و 4 بازدید کردند. تیم دوم که به صورت هوایی و به وسیله بالگرد از منطقه بازدید کردند ( ابتکار رئیس سازمان محیط زیست، گری لوئیس هماهنگ کننده سازمان ملل و اریک سولهایم معاون دبیرکل و رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد)، به غرب استان رفته و کانون های شن و ماسه تا مرز بستان را ملاحظه کردند.

وی افزود:  مسئله ای که در این بازدید توجه ما را جلب کرده بود کشت برنج در این منطقه بود که برای ناظرین جای سوال داشت که چرا اجازه کشت برنج که با سیاست های اجرا شده در تناقض است را دادند.
وی ادامه داد: تیم بازدید هوایی سپس از شمال تا جنوب هورلعظیم را بازدید کردند و در ادامه از کانون های جنوب شرقی و شرق اهواز و اقدامات انجام شده توسط اداره کل منابع طبیعی و سپاه در عرصه 5 هزار هکتاری بازدید کردند، همچنین تیم بازدید هوایی بعد از بازدید کانال احداثی به سمت رامشیر و ماهشهر حرکت کرد و کانون های شرق و جنوب شرق را بازدید کردند.

رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل:  یک مرکز جهانی مقابله با گرد و غبار با محوریت خوزستان در منطقه ایجاد شود

در ادامه این همایش ، اریک سولهایم معاون دبیرکل و رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد با بیان آنکه از طریق شبکه های مجازی در جریان گرد و غبار این منطقه قرار گرفتم، گفت: هدف من از این سفر این است که از نزدیک با مردم و مسائل اجتماعی آنها آشنا شوم و هم چنین برای کمک به حل شدن مشکل گرد و غبار اطلاعاتی را جمع آوری کنم. باید بگویم که در همایش تهران با همسایه های ایران (ترکیه و عراق) صحبت کردیم و راه های تعامل در ایین زمینه مورد بررسی قرار دادیم.

سولهایم ادامه داد: برای مقابله با گرد و غبار لازم است 3 برنامه عمل داشته باشیم. مرحله اول آن است که یک سری از اقدامات در اهواز برای کم کردن مشکلات گرد و غبار در شهر اهواز انجام شود، مانند احیای تالاب ها و کاشت نهال. موفقیت در این عرصه تجربه خوبی است که در ادامه می توان آن را به کشورهای همسایه منتقل کرد. در مرحله بعد با کشورهای سوریه، عراق، عربستان و ترکیه برای همکاری و تعامل وارد مذاکره شویم و در آخر از توان سازمان ملل استفاده کنیم و تجربیات بین المللی را در این منطقه به کار گیریم.

رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد معضلات گرد و غبار را در مقیاس جهانی دانست و افزود: در مقیاس جهانی باید فکر کنیم چرا که گرد و غبار بخشی از آفریقا و چین را نیز تحت تاثیر قرار داده است، قرار است که در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک کمیته ای این موضوعات را مورد بررسی قرار دهد و کشورهای درگیر این معضلات را برای استفاده کردن از تجارب و رسیده به راه حل ها به هم مرتبط کند. تلاش می کنیم یک مرکز جهانی مقابله با گرد و غبار با محوریت خوزستان در منطقه ایجاد شود تا بتواینم اقدامات بعدی را انجام دهیم.

وی در پایان با تشکر از استاندار خوزستان و توصیف شرایط خوب این سفر گفت: در کشور چین نیز تجربیاتی برای مقابله با گرد و غبار وجود دارد، باید از آن تجارب در کنار اقدامات انجام شده استفاده کنیم تا در نهایت مشکلات گرد و غبار ایران و زمین را کمتر کنیم.

نماینده مقیم سازمان ملل در ایران: ایران تجارب خوبی در مقابله با ریزگردها دارد

نماینده مقیم سازمان ملل در ایران با بیان آنکه چهارمین بار است که به خوزستان سفر می کند، بیان کرد: همایش بین المللی مقابله با گرد و غبار در تهران در تهارن باعث شده است که ایران در این زمینه مورد توجه دنیا قرار بگیرد. در این همایش صحبت های خوبی انجام شده است و در حاشیه این همایش امروز دو تیم از اهواز و کاشان برای تکمیل اطلاعات بازدید کردند.

گری لوئیس ادامه داد: در این سفر اطلاعات خوبی به دست آوردم که در نتیجه گیری نهایی همایش تهران که فردا برگزار می شود از آنها استفاده خواهیم کرد. باید از اقدامات مقابله ای مردم در مقابله با گرد و غبار در مناطقی که مورد بازدید قرار گرفت تشکر کنم.

نماینده مقیم سازمان ملل در ایران با بیان آنکه در سازمان ملل برای ایجاد وضعیت بهتر تلاش خواهد کرد، گفت: ایران تجارب خوبی در این زمینه دارد و روش های خوبی برای نجات دریاچه ارومیه به کار برده است و از 25 سال پیش نیز برنامه های خوبی برای ایجاد فضای سبز در ایران مرکزی و دشت لوت و بیابان کویر انجام داده است. چالش های بعدی ایران آب خوزستان و دریاچه هامون است. در سازمان ملل برای کمک به این مباحث تلاش خواهیم کرد.

استاندار خوزستان: در دولت احمدی نژاد شاخص های زیست محیطی ایران سقوط کرد

به گزارش شوشان ، در ادامه این همایش ، استاندار خوزستان گفت: امروز زندگی بشر به خاطر نادیده گرفتن مخاطرات محیطی با چالش های جدی رو به رو شده است، این منطقه از جهان نیز گرفتار پدیده ای قابل پیش بینی و اجتناب پذیر به نام گرد و غبار است. بحرانی که بی تردید با اراده دولت های منطقه و همکاری و تعامل می توان بر آن فائق آمد. در صورتی که بی توجهی بیشتری به این پدیده صورت بگیرد زندگی در بخش گسترده ای از منطقه غیر ممکن خواهد بود.

شریعتی ادامه داد: تبعات گسترده گرد و غبار زندگی در کل منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد، مهاجرت و منازعات درون و بیرون مرزی هشدار هایی هستند که باید جدی گرفته شوند و برای مقابله با این پدیده گام های سریعی را برداشت. در این میان تالاب ها بخش جدایی ناپذیری از سیتم رودخانه ای بین المللی هستند و زنده نگهداشتن آنها نیازمند همکاری کشورهای منطقه است. در این زمینه سازمان ملل نقش کلیدی در بین کشورها می تواند ایفا کند و با تسریع در گفتگو کردن به کل ساختار شفافیت بیشتری ببخشد.

استاندار خوزستان به بهبود وضعیت ایران در شاخص های محیط زیست اشاره کرد و افزود: بین سال های 2012 تا 2016 شاخص محیط زیستی ایران از امتیاز 114 به 105 ارتقا پیدا کرد. این در حالی است که طبق گزارش ها از سال 2006 آغاز دولت نهم تا 2012 آغاز فعالیت دولت یازدهم ایران 64 پله سقوط محیط زیستی داشته است که بزرگترین شاخص سقوط یک کشور در شاخص های زیست محیطی است.

شریعتی اضافه کرد: اولین تصمیم دولت یازدهم محیط زیستی بوده است و دولت یازدهم یکی از اولویت های خود در ایران را اولویت محیط زیستی قرار داده است و حتی به عنوان دولت محیط زیست نام گذاری شده است. اگر اقدامات مهم دولت یازدهم در حوزه محیط زیست نبود در غرب کشور به جای گرد و غبار با طوفان نمک رو به رو شده بودیم و حدود 14 میلیون نفر در غرب کشور مجبور به مهاجرت می شدند.

استاندار خوزستان تثبیت دریاچه ارومیه را افتخاری برای دولت یازدهم و الگوی خوبی برای منطقه و جهان دانست و افزود: آبگیری 80 درصدی هورالعظیم و احیای دریاچه هامون از اقدامات مهم دولت یازدهم بوده است، همچین دولت یازدهم تصمیمات ارزنده ای برای مقابله با ریزگردها در خوزستان انجام داده است. در این بین دیپلماسی ظریف و ابتکار در تعمل های منطقه ای به عنوان مکمل مقابله با ریزگردها عمل کرده است و یکی از افتخارات این دیپلماسی تصویت 4 قطعنامه در حوزه مقابله با گرد و غبار با تلاش ایران است.

شریعتی در پایان گفت: امیدواریم که با همکاری سازمان ملل و همراهی بازدیدکنندگان راه حل هایی برای سرعت بخشی در بهبود شرایط منطقه فراهم شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار