شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰
 


سهام خزلی 

در عصر حاضر فضای مجازی عرصه بروز و ظهور روابط انسانی در بستر ابزارها و رسانه های اینترنتی ست و کاربر در این فضا می تواند در نقش ها و شخصیت های متنوع بدون مشخص شدن هویت واقعی خود ظاهرشود و به فعالیت بپردازد . بی تردید زندگی فردی و اجتماعی انسانها از تغیرات فناوری تاثیر پذیر است و این موضوع یکی از دغدغه های مهم در مباحث مرتبط با خانواده و فضای مجازی ست. فضای مجازی در کنار محاسن و جنبه های مثبت فراوانی که دارد ، متاسفانه تا حدود بسیار زیادی بر سبک زندگی کاربران تاثیر گذاشته و ارزش های حاکم بر زندگی آنها را تغییر داده است. با کمال تاسف باید گفت که مطالعات نشان می دهد این تغییرات موجب کاهش پایبندی کاربران به ارزشهای خانواده است.

فضای مجازی مجموعه متنوعی از ابزارهای ارتباطی را در اختیار افراد قرار می دهد که این ابزارها قابلیت استفادۀ غیر متعارف و بعضا غیر اخلاقی را نیز به کاربران می دهد . یکی دیگر از معضلات و مشکلات بسیار مهم فضای مجازی اینست که سرعت تغییرات در فناوری بخصوص اینترنت موجب ایجاد شکاف بین فرزندان و والدین شده است و در بسیاری موارد اینترنت و فضای مجازی جایگزین روابط خانوادگی و دوستانه شده است .

 در یک خانواده چهار نفری که تا یک دهه پیش میل کردن میوه و نوشیدن چایِ بعد از شام بهانه ای برای نشستن کنار هم و گپ و گفت صمیمی بود حالا تبلت و گوشی های موبایل جای تمام مراودات عاطفی را پر کرده است .در میان نسل جوان ارتباط از طریق دنیای مجازی بیش از سایرین مورد توجه قرار گرفته و شبکه های اجتماعی در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی نوجوانان اثرات بسیار زیادی بجای گذاشته است و به همین جهت نمی توان منکر آن بود .  

در حال حاضر اینترنت ابزاری مناسب برای توسعۀ افکار و اندیشه های فردی و اجتماعی محسوب میشود . البته به این شرط که در راه صحیح از آن استفاده شود . افراد جامعه خصوصا نوجوانان باید برای ورود به دنیای مجازی اطلاعات و بینش کافی در اختیار داشته باشند تا دچار مشکلات اخلاقی و اجتماعی نشوند ضمن اینکه برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی توجه به رفتار فرزندان بسیار مهم است و لازم است والدین تا حدود زیادی به این فناوری روز دنیا مسلط و مجهز باشند . صد البته که جهان رو به ترقی ست و امروزه نمی توان مقابل این رشد و پیشرفت ایستادگی کرد و هرگز نمی توان انتظار داشت که عصر کرسی و تخت کنار حوض و سماور و گلدان های اطلسی تکرار شود اما حفظ کرامات انسانی و کانون خانواده که مامنی برای تک تک افراد و پناهی برای آرامش آنهاست یکی از مهمترین ضروریات است که نباید به فراموشی سپرده شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار