شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
گزارش شوشان از نشست شورای فرهنگ عمومی خوزستان / آیت الله حسن زاده : کلام آتش به اختیار به معنای مقابله با دولت و مخالفت با وزیر نیست / خوزستانی های نیازمند مهربانی هستند/ مردم با اجرای طرح 550 هزار هکتاری در خوزستان احساس شخصیت کردند/ توسعه نامتوازن در استان ریشه همه مشکلات است/ در بحث فرهنگی نباید سلبی برخورد کرد
فیلتر گذاری و برخورد راه حل نیست و باید با فعالیت های فرهنگی و جایگزین های مناسب جلوی اشاعه فرهنگ غربی را بگیریم نه با برخورد و ممنوعیت.
 

شوشان: آیت الله حسن زاده در نشست شورای فرهنگ عمومی که در سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد، با تاکید بر این که سخن مقام معظم رهبری درخصوص بحث آتش به اختیار مفهومی فرهنگی دارد، اظهار کرد: تعبیر آتش به اختیار از سوی مقام معظم رهبری تعبیری جدید ولی محتوایی کهنه است که مفهوم فرهنگی دارد و نه سیاسی و بهره برداری سیاسی از این سخن، خلاف نظر ایشان است.

به گزارش شوشان ، وی افزود: آتش به اختیار مقابله با دولت و مخالفت با وزیر نیست بلکه همراهی و کمک به ارگان هاست و باید توجه داشت که محتوای کلام مقام معظم رهبری از گذشته تا کنون در کشور اجرا می شده است و فعالیت گروه های جهادی و اعزام آن ها به روستاهای محروم، حضور تیم های پزشکی یا فعالیت های بنیاد برکت در روستاهای شمال خوزستان است که حرکت های خودجوشی هستند و هیچ بخش نامه و تکلیفی در آن ها نبوده است، به خوبی مفهوم آتش به اختیار را می رسانند.

امام جمعه موقت اهواز با بیان لزوم حمایت از فعالیت های خودجوش در استان، بیان کرد: مسئولیت وزارت ارشاد در زمینه فرهنگ بسیار زیاد است. سال هاست در مساجد اهواز حرکت های خودجوش داریم و اگر چه بخش اندکی از جامعه را پوشش می دهد، اما کیفی و خوب است بنابراین باید به سمت حمایت از کانون های فرهنگی مساجد و تقویت آن ها گام برداریم. در آموزش و پرورش هم باید از مدارس امین و در دانشگاه از دانشجویانی که فعالیت های خودجوش عمرانی و روستایی می کنند پشتیبانی کنیم.

وی با بیان این که مردم کشور نیازمند احساس شخصیت هستند، گفت: متاسفانه شرایط برای مردم خوزستان تاکنون به گونه ای بوده که احساس شخصیت را در آن ها کم کرده است بنابراین در بحث امید به آینده و نشاط در جامعه باید به گونه ای برنامه ریزی کرد و گام برداشت که مردم کشور به ویِژه مردم خوزستان احساس شخصیت کنند. 

حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده ادامه داد: مثلا در بحث ماشین های پلاک اروند و اجازه تردد در سراسر استان اگرچه همه خوزستانی ها توانایی استفاده از آن ها را ندارند و لی این که احساس کردند به آن ها احترام گذاشته می شود، برای مردم خوشایند بود و احساس شخصیت را در آن ها بالا برد.

وی حضور مسئولان کشوری را در بحث قطعی برق موجب رضایت خوزستانی ها و بالا رفتن حس شخصیت آن ها دانست و اذعان داشت: در مسئله قطعی برق هم که همه مسئولان کشوری از رییس جمهور تا وزرا و استاندار ورود کردند و مردم با چشم خود دیدند که برای آن ها و استان شان دلسوزی می شود، اگرچه برخی حرکت ها نمایشی بود ولی مردم از این احترام احساس خوشایندی پیدا کردند. علاوه بر این، دولت با اجرای طرح 550 هزار هکتاری در خوزستان باعث شد مردم احساس شخصیت کنند.

حسن زاده منشا این عدم احساس شخصیت را بی توجهی به وضعیت مردم بیان کرد و گفت: هنگامی که مردم می بینند در کنار منابع عظیم خدادادی هستند ولی دیده نمی شوند و به آن ها احترام گذاشته نمی شود و فقر وجود دارد، احساس کوچکی می کنند بنابراین نیاز داریم تا در کشور به ویژه در خوزستان با کارهای فرهنگی در مردم احساس شخصیت ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اهمیت برخوردهای ایجابی به جای روش های سلبی در موضوع فرهنگ عنوان کرد: در بحث فرهنگی نباید سلبی برخورد کرد بلکه باید ایجابی عمل کنیم. مثلا در بحث ممنوعیت ماهواره اگرچه با اصل و عرضه آن مخالفم، ولی معتقد ام که فیلتر کردن و برخورد راه حل نیست و باید با فعالیت های فرهنگی و جایگزین های مناسب جلوی اشاعه فرهنگ غربی را بگیریم نه با برخورد و ممنوعیت.

امام جمعه موقت اهواز به لزوم استقرار روش های جایگزین در برخورد با فرهنگ غربی اشاره کرد و گفت: نمی توان تنها با حرف یا جبر از مردم خواست ماهواره نبینند بلکه باید به روش های جایگزین روی آورد برای مثال جهش فضای سبز در خوزستان در سال های اخیر باعث شد تا مردم اوقات فراغت خود را بیشتر در طبیعت بگذرانند تا در جلوی ماهواره. پس باید دید جایگزین های ماهواره چیست و چه خلاهایی در استان وجود دارد.

وی با اعلام ظرفیت های گردشگری خوزستان و تاثیر آن در بحث فرهنگ یادآور شد: خوزستان در بحث گردشگری تاریخی، مذهبی و طبیعی ظرفیت بسیار بالایی دارد ولی دسترسی به این امکانات با دشواری های زیاد همراه است. باید به تقویت گردشگری و فراهم ساختن زیرساخت های لازم در استان روی آوریم چون وقتی این امکانات را فراهم کردیم، مردم برای تخلیه انرژی خود به دل طبیعت می روند و با کسب حس شخصیت، درگیر ماهواره نمی شوند.

حسن زاده با بیان این که تقویت گردشگری استان برای مردم ایجاد اشتغال می کند، خاطرنشان کرد: صنعت و کشاورزی مدرن ایجاد اشتغال نمی کند بلکه ایجاد ثروت می کند و باید این ثروت را در بحث خدمات برای ایجاد اشتغال به کار ببریم.

امام جمعه موقت اهواز مسئولان را به همدلی در جهت پیشبرد مصالح استان فراخواند و گفت: مردم خوزستان نیاز به مهربانی دارند و می خواهند ببینند که استان درجه چندم نیستند و این ها نه با شعار و حرف بلکه با عمل ممکن می شود. کارهای بسیاری بر زمین مانده و اقداماتی که باید برای استان انجام داد بسیار زیاد است و هم دلی مسئولان را می طلبد. اکنون وقت درگیری و مچ گیری نیست و باید مصلحت مردم و استان در هر زمینه لحاظ شود.

وی افزود: برای ایجاد امید در بین مردم باید کار اجرایی کرد و نتایج ملموس و محسوس داشته باشیم؛ مردم کار عملی را ببینند و شورای فرهنگی کمک کند تا مردم احساس شخصیت کنند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده توسعه نامتوازن در استان را ریشه همه مشکلات دانست و گفت: شرکت های بین المللی همواره بخشی از درآمدشان را صرف همان منطقه ای می کنند که تاسیسات شان در آن جا قرار گرفته است ولی در خوزستان توسعه اتفاق می افتد اما در کنارش از بخش های دیگر غافل هستیم.

































نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار