اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
حجت ‌الاسلام والمسلمین حسن زاده امام جمعه موقت اهواز با اشاره به اینکه مساله جمعیت در تمام کشورها ابعاد مختلفی دارد، گفت: یکی از مهمترین ابعاد جمعیت، مساله اقتصادی است مبنی بر اینکه افزایش جمعیت بر اقتصاد یک کشور چه تاثیری دارد

شنبه دهم تیرماه ١٣٩٦ سمینار ملی جمعیت با حضور دکتر غلامرضا شریعتی استاندار استان، حجت ‌الاسلام والمسلمین حسن زاده امام جمعه موقت اهواز، حجت ‌الاسلام والمسلمین شفیعی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان، دکتر محمد اسماعیل مطلق مدیر کل سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، مهندس مریدی مدیر کل ثبت احوال استان، جمعی از اعضاء هیئت رئیسه و مدیران ستادی و محیطی و کارشناسان حوزه های مختلف در محل تالار شهدا دانشگاه برگزار شد.

حجت ‌الاسلام والمسلمین حسن زاده امام جمعه موقت اهواز با اشاره به اینکه مساله جمعیت در تمام کشورها ابعاد مختلفی دارد، گفت: یکی از مهمترین ابعاد جمعیت، مساله اقتصادی است مبنی بر اینکه افزایش جمعیت بر اقتصاد یک کشور چه تاثیری دارد.

حسن زاده به بعد دیگری از مساله جمعیت اشاره کرد و افزود: بعد سیاسی نیز یکی دیگر از ابعاد این موضوع می باشد که وقتی جمعیت یک کشور زیاد شد، آیا الزاما اقتدار آن کشور افزایش پیدا می کند و یا اگر جمعیت کاهش پیدا کرد، امنیت سیاسی کشور آسیب پذیر می شود؟

امام جمعه موقت اهواز، مساله روانشناسی را یکی دیگر از ابعاد بحث جمعیت دانست و خاطرنشان کرد: خیلی از خانواده ها فکر می کنند که اگر جمعیت آن خانواده کمتر باشد، آرامش بیشتری پیدا می کنند و گمان می برند که فرزند کمتر نه از لحاظ اقتصادی بلکه از جهت آرامش برای آنها راحت تر است.

وی تصریح کرد: بعد دیگر مساله جمعیت، بحث تربیتی می باشد که خانواده ها تصور می کنند اگر تعداد نفرات کمتر باشد، بیشتر می توانند به تربیت فرزند برسند که باید گفت همه اینها تصوراتی هستند که خیلی از آنها صحیح نمی باشند.

حسن زاده اظهار داشت: بعد دیگر مساله جمعیت، موضوع پزشکی می باشد که آیا فرزند بیشتر، سلامتی یک مادر را به خطر می اندازد یا نه ؟

حجت الاسلام حسن زاده ادامه داد: طبق آمار بین المللی وقتی کسی ازدواج کرد، امید به زندگی و میانگین عمر وی رشد می کند و در گام بعد، زمانی که صاحب فرزند شد، مجددا نرخ امید در وی بیشتر می شود، لذا این موضوع نشان می دهد که خود داشتن فرزند به سلامتی شخص کمک می کند.

حسن زاده افزود: بعد دیگر مساله جمعیت، بعد دینی و مذهبی می باشد و باید دانست مسائلی که در بحث های اجتماعی و علمی وجود دارد، میزان ارتباط آن با مباحث دینی متفاوت است.

امام جمعه موقت اهواز گفت: مساله جمعیت، افزایش، کاهش و یا کنترل آن ارتباط بسیار عمیقی با آموزه های دینی ما دارد و طبق آموزه های دینی، جمعیت باید افزایش یابد.

وی ادامه داد: بر خلاف آنچه مسیحیان می گویند که ازدواج یک امر ناپسند است اما مجبوریم به سراغش برویم و لذا روحانیون و راهبه هایشان، اجازه ازدواج ندارند و این امر ناپسند برای عموم جامعه است، در روایات اسلامی و آیات قرآن ازدواج یک امر مستحب است و فلسفه آن تشکیل خانواده و ایجاد آرامش است.

حجت ‌الاسلام والمسلمین حسن زاده بیان داشت: در روایات اسلامی به ازدواج در سن پایین توصیه شده است و آن را تنها راه حل ارضاء غریزه جنسی می داند که در اسلام هیچ راه دیگری برای آن وجود ندارد و مسائلی از قبیل خودارضایی و ارتباط نامشروع هرگز جایز نیست.

وی گفت: ازدواج در سنین پایین خود عاملی برای فرزندآوری می باشد و نیازی به راهکار دیگری برای افزایش جمعیت نمی باشد.

حسن زاده با اشاره به مستحب بودن تعدد زوجات در اسلام تصریح کرد: یکی دیگر از مسائل این است که با رعایت عدالت می توان علاوه بر اصل ازدواج، تعدد زوجات را نیز داشت و تاکید قرآن بر این است که اگر نمی توانید عدالت را برقرار کنید، بایستی تنها به یک همسر اکتفا کنید، البته باید توجه داشت که این موضوع با آن بی بند و باری که در غرب وجود دارد، کاملا متفاوت است.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به اینکه راه های جلوگیری از بارداری عمدتا حرام است افزود: یک اصل مهم فقهی وجود دارد که ضرر زدن قابل توجه به بدن حرام است و اگر جلوگیری از بارداری به صورت دائم باشد قطعا حرام می باشد و راه های موقت آن نیز در بسیاری از موارد جائز نیست.

وی با ذکر این نکته که آنچه در اسلام وجود دارد تنها بحث جمعیت نیست، یعنی این نیست که فقط خانواده ها فرزندان بسیار داشته باشند و یا جامعه پر جمعیت باشد و از لحاظ آگاهی کیفیت پایین باشد خاطرنشان کرد: آنچه که خداوند متعال در قرآن جامعه اسلامی را معرفی می کند، یک جامعه کیفی است که احساس مسئولیت در آن وجود دارد و امر به معروف و نهی از منکر به عنوان نماد مسئولیت در برابر همدیگر در آن دیده می شود.

حسن زاده تصریح کرد: وقتی که جمعیت اضافه شد قطعا جامعه و قشر جوان رو به افزایش می رود و جامعه ای که اکثریت جمعیت آن را جوانان تشکیل دهند، نمی تواند در تصمیم گیری ها و اجرا نسبت به این قشر بی تفاوت باشد.

وی گفت: یک موضوع دیگر، بحث جمعیت و محیط زیست می باشد که آیا جمعیت بیشتر بر روی محیط زیست تاثیر منفی دارد؟ و آیا اگر جمعیت بیشتر شد، الزاما بهره برداری از محیط زیست به صورت غیرعلمی و غیر مدیریت شده خواهد بود؟

حجت ‌الاسلام والمسلمین حسن زاده خاطرنشان کرد: آنچه که ما ادعا کردیم و آن را اثبات نمودیم و مشکلی هم برای اثبات آن نداریم این است که هیچ کدام از گزینه های دینی با هیچ کدام از گزینه های علمی در هیچ جایی با هم در تضاد نبوده و نخواهند بود، یعنی آنچه که به صورت مسلم در دین وجود دارد، یک مساله علمی مسلم بر خلاف آن وجود ندارد.

امام جمعه موقت اهواز به طرح مساله کنترل جمعیت به عنوان یک مساله مقطعی اشاره کرد و گفت: به قول طلاب این موضوع یک حکم ثانوی بود و اشتباه در اصل کنترل جمعیت نبود، بلکه اشتباه اول این بود که این موضوع ادامه پیدا کرد و اشتباه دوم، صد در صد علمی کردن مساله کنترل جمعیت بود که باید آن را به شکل مقطعی نگاه می کردیم، مبنی بر اینکه در حال حاضر امکانات و ظرفیت کشور بیشتر از این پاسخگو نیست و در یک مقطع باید جمعیت کنترل شود تا ظرفیت ها و پتانسیل های کشور به فعلیت برسد و سپس بتوانیم جمعیت را افزایش دهیم.

وی با ابراز خوشحالی از برگزاری سمینارهایی از این دست افزود: امیدوارم این سمینار از لحاظ علمی راهی باشد برای آنچه که باید به آن برسیم و از این منظر که مهمترین موضوع در ارتباط با مردم است و نمی توان پشت درهای بسته اینگونه برنامه ها را برگزار کرد، فرهنگ سازی لازم اتفاق بیفتد.

حسن زاده در پایان گفت: ان شاء ا... با یک نگاه جامع، کارشناسی و واقعی، یک مساله جامع در بحث جمعیت، مدنظر قرار بگیرد و آن توسعه ای که مبتنی بر آموزه های دینی و فرهنگ بسیار ارزشمند باستانی ماست اتفاق بیفتد، به گونه ای که کشور ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی در عمل برای تمام کشورها و ملل به عنوان یک الگو قلمداد شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار