اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴
نسبت برجام و ریزگرد
دغدغه ریزگردها در ایران امروز یک مسئله داخلی نیست. جهان باید بفهمد مردم ما بخشی از مردم جهان هستند. ما پازل گم‌شده جهان نیستیم، اما سال‌هاست مردم ما همان مردمی هستند که منطقه پاک و عاری از خشونت را می‌خواهند
صادق سامانی

وقتی زبان گفتگو در جهان را کاملاً رعایت کردیم و جهان به این پتانسیل ما واکنش مثبت نشان داد، توانستیم بفهمیم کجای معادلات منطقه‌ای و جهانی قرار داریم. جهان باید بداند زمین واحد یعنی چه؟! بشریت در قالب یک جامعه کلان یعنی چه؟! جامعه جهانی یعنی تمام مشکلات رابطه مستقیمی با تفکرات ملت‌ها و سیاست‌های درست و غلط حکومت‌ها دارند. معضل ریزگردها حاصل سال‌ها بی‌برنامگی به چشم‌انداز آینده بود که اکنون بغض ترکیده است. سفر نمایندگان محیط‌زیست سازمان ملل متحد به استان خوزستان، نشان‌دهنده دغدغه‌مندی جهانی به این پدیده شوم است. جهان امروز می‌داند و می‌فهمد که فاجعه ریزگردها چه تبعات منفی برای منطقه دارد و اگر نسبت به آن بی‌تفاوت باشد آثار و عواقب وخیمی در منطقه بیشتر از این شاهد خواهد بود.

جهان، ما را دَرک می‌کند! جهان پیگیر حل مسئله گردوغبار در ایران است! این نکات همگی معنادار هستند و می‌توان عزم و میل‌هایی را در شناخت و حل این معضل شاهد باشیم. گستره ریزگردها آنچنان زیاد است که یک کشور به تنهایی قادر به حل آن نیست و عزم جهانی را طلب می‌کند.

سفر در گرمای بیش از 50 درجه معاون محیط‌ز یست سازمان ملل متحد به خوزستان می‌تواند قابل تامل و تفکر باشد. می‌توان حس کرد جهان اکنون متوجه شده جنگ‌های نیابتی در منطقه چه تبعات و آثار منفی در پی دارد، عواقبی چون ضعف دولت‌ها و عدم تمرکز بر زیست‌ محیط انسان‌ها از مهم‌ترین معضلات در کشور‌های درگیر با جنگ است. این سفر حکایت از آن دارد که غرب اکنون به فکر اشتباه و خطاهای خود در منطقه است و هنوز راه دارد برای جبران آن حرکت کند.

دغدغه ریزگردها در ایران امروز یک مسئله داخلی نیست. جهان باید بفهمد مردم ما بخشی از مردم جهان هستند. ما پازل گم‌شده جهان نیستیم، اما سال‌هاست مردم ما همان مردمی هستند که منطقه پاک و عاری از خشونت را می‌خواهند، امروز فاجعه ریزگردها به دلیل نگاه مغرضانه غرب به مردم منطقه شکل گرفت. اریک سولهایم، معاون محیط‌زیست سازمان ملل متحد در سفر به خوزستان گفت: «کارهای خوبی در طول یک سال اخیر انجام شده و نشان از آن دارد که ایران توانایی دارد در موضوع محیط و راه برون‌رفت از آن چاره‌اندیشی خوب و مناسبی ارائه دهد.»

قطعا تاثیر سفر نمایندگان محیط‌ زیست سازمان ملل متحد به استان خوزستان مثبت ارزیابی می‌شود و مرحله جدیدی در رفع معضلات کنونی و اثرات خوب آن را در آینده نه‌چندان دور شاهد خواهیم بود.

سفر معاون محیط‌ زیست سازمان ملل متحد و نماینده دائم این سازمان در ایران به استان خوزستان می‌تواند در آینده حامل دستاورد‌های مفیدی در نگاه سازمان ملل متحد و آسیب‌های زیست‌ محیطی استان باشد. نگرانی‌های مردم و مسئولان امر در بحث معضلات زیست‌محیطی استان خوزستان و ورود سازمان ملل متحد به این موضوع می‌تواند گام مهمی در حل سریع آن باشد.

اریک سولهایم در مصاحبه خود اعلام کرد: « موضوع گردوغبار و ریزگردهای به‌وجود آمده را در مجمع عمومی سازمان ملل به جدیت پیگیری خواهیم کرد.» 

این سخنِ معاون محیط‌ زیست سازمان ملل متحد می‌تواند گشایش جدیدی در نگاه جامعه جهانی و سازمان‌های جهانی زیست‌محیطی به استان خوزستان باشد و در راه مهار سرچشمه‌های خارجی و داخلی برنامه‌ریزی کنند. قطعاً معضل ریزگردها که بخش اعظمی از آن نیازمند تعامل و تفاهم با کشورهای همسایه است از طریق سازمان‌های جهانی، خصوصا سازمان ملل متحد بهتر و مثبت‌تر می‌توان به نتیجه رسید.

امروز در مسئله ریزگردها، سازمان ملل متحد می‌تواند این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد و بسیاری از موانعی که در بُعد خارجی کشور وجود دارد را پیگیری و حل کند. یکی از شاخص‌های توسعه جوامع، مقوله محیط‌زیست و نگاه دولت‌های وقت نسبت به این موضوع است. معاون محیط‌زیست سازمان ملل متحد اشاره کردند که در چند سال اخیر، برنامه‌های خوب و مناسبی برای مهار ریزگردها و بازگشت آب به تالاب‌ها صورت گرفته است که اگر این روند ادامه پیدا کند شاهد تحول بزرگی در محیط‌زیست خوزستان خواهیم بود.

برچسب ها: صادق سامانی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار