اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶
نقدی بر انتقادات مطرح شده به عملکرد مدیریتی استاندار
رحمت الله دانا 
سردبیرنشریه گفتگو دانشگاه شهیدچمران اهواز

آنچه در سیاست معنای قدرت را به خود اختصاص میدهد میزان عقلانیت مسلط بر یک جریان شناسی ، کنترل و آینده نگری عقلانیِ دراز مدت برای یک اجتماع جغرافیایی است،که فرد و یا گروهی بتوانند تعادل روانی و اندیشه های نسل ها و نیازمندی های مادی و معیشتی اجتماع انسانی خُرد و کلان منطقه ای را حفظ، تقویت و ارتقاء بخشند.

مادام که به جریان شناسی پیشین سیاست های رفتاری في مابین سیاسیون استان مینگریم تا بوده قصه ی تهدید ، تحقیر و تخریب بهترین گزینه برای مقابله و تشریفات له و علیه سیاسیون برای کسب امتیاز و برای حفظ منافع فردی و گروهی بوده که این مناسبات معمولاً در بدنه جامعه ی بیرون از سیستم حاکمیت دولتی و در حلقه های مخالفت های خاص که برآمده از تئوری کنترل از بالا به پایین است،اتفاق می افتاد.

نطق دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان: انتقاد، تخریب ، توهین، تهمت ، افترا و حتی تخطئه شریعتی هیچ مانعی ندارد اما این همت را داشته باشیم که برای منافع استان هم پیمان و همدل شویم. نیاز امروز مردم استان خوزستان وحدت، همدلی و در کنار هم بودن است، خوزستان اکنون نیاز به همگرایی همه سلایق و گرایشات و جناح های سیاسی و اقوام مختلف دارد.همه باید در جهت توسعه و پیشرفت استان به سهم خود تلاش کنیم....

برای اینکه اساس تحلیل جمع بندی درونی بشود تا بخواهم نتیجه گیری پایانی داشته باشم، به چند عامل تهدید و تحقیر زحمات مدیران کلیدی مختلف بلاخص اتفاقات اخیر علیه استاندار محترم دکترشریعتی، میپردازم؛

1) از اساسی ترین موانع توسعه استان بلاخص کلانشهر اهواز ، مهندسی کردن روند مدیریت مقطعی در سطح کلان استان توسط مافیای برون استان برای بی ثبات نشان دادن دولت تدبیر و امید در کادرسازی استانداران است که همین مقطعی بودن شرایط، باعث عدم قدرت تشخیص تحلیلگران نسبت به عملکرد یک دوره ی اجرایی با برنامه مدون کوتاه مدت ارزیابی کنند، می شود.
عدم شفاف سازی آراء غیرمستند منتقدان و ابهامات تحلیلگران به دلیل فشار بازه ی زمانی کوتاه مدت که سعی کنند توضیح دهند مدیریت اجرایی ارشد استان توانمند است یا کم تجربه و مزید بر این فضای فشرده ی زمانی عده ای بگونه ای نقد توان اجرایی می کنند که گویا پدر یک خانواده ی چهار نفره  را به نقد گرفته اند ،نه استاندار یک استان چهار میلیون و هفتصد و.....

2) حاشیه پراکنی علیه مدیران اجرایی ارشد استان بخاطر یک پست و مقام کوچک توسط افرادی که بدترین ضربه را به نخبگان نزدیک بخود میزنند و غم نان ندارند!،که بهترین شرایط رفع حاجات و کسب باجات خود را در همین گلآلود مایه ی عزل و نصب های  مدیران مقطعی و بی ثباتی در بدنه ی مدیریتی می دانند،  چنانچه اتصال نزدیک و کوتاه مدت عزل و نصب استانداران را عامل اصلی بهربرداری منافع خود که شخصاً بیرون از حلقه حیات اجرایی و مسئولیت های سنگین دولتی در استان است، می دانند.

3) از دیگر عوامل ضربه و منع توسعه ی ساختار شهری تخریب کردن مواضع استاندار است، مواضعی که محصول توسعه پایدار با همدلی و همراهی نخبگان همه ی اقوام  می تواند باشد، را می توان به دو دلیل اشاره کرد؛ یکی تخریب کاریزمای مدیران مستعد و مردمی که این محبوبیت باعث ایجاد پشتوانه مردمی در جهت کسب امتیازات بیشتری از دولت ملی می شود. دوم تخریب عملکردهای مثبت استاندار دولت تدبیر وامید در اذهان عموم که بعضا این مورد در رفتارهای سیاسی سطح بالا و میان شخصیت های کلیدی رقم می خورد، تا مرجعیت خود را تحت هر شرایطی حفظ کنند، ولو مخرب و ویرانگر (ایجاد مدلی از بد فرهنگی سیاست رادیکال در بدنه ی فعالین سیاسی و اجتماعی).

4) از دیگر عوامل تهدید و منع توسعه پایدار وارونگی کارکرد تشکیلات های سیاسی و اقتصادی که در ایالت های جهان سوم مرسوم است؛ اگر منافع سیاسی و اقتصادی ولو در جهت توسعه ، در هم تنیده شوند خروجی این آبستن رانت های کلان اقتصادی در دامان سیاست های تحمیلی به مدیران اجرایی است. بخاطر همین کادرهای فکری تشکیلات در جهان سوم اثر معکوس و عمل وارونه را میطلبد!

به عبارتی ، سیاسیون با این مدل کار تشکیلاتی (کار حزبی بدور از رانت) به بدنه ی قدرت نزدیک و سپس با تغییر مواضع اولیه ی خود با ایجاد فضای نامساعد به بهانه ی عدم توسعه سیاسی و عدم توسعه ی فرهنگ سیاست در بدنه ی توده دستبرد اقتصادی را تنها راه حفظ قدرت و مواضع سیاسی خود ارزیابی می کنند. نمونه اش فضای قومی استان زرخیز خودمان خوزستان است ،که در ابتدا همه ژست سیاسی اتخاذ می کنند،سپس هرکس دنبال یارگیری قومی برای حفظ منافع فردی خود است و نه تامین و حمایت نخبگان منزوی اقوام مطالبه گر.

5) از دیگر عوامل ممانعت و تهدید توسعه پایدار رو به جلو حمله و تحقیر زحمات و تلاش های شبانه روزیِ عالی ترین مقام دولتی استان است. همین تحلیل های شبخیز عزیزانی است که عمر بی حاصل خود را به کهنسالی سپری کرده اند و حضور جوانان و حمایت آنها توسط استاندارجوان را تهدید منافع حضور خودشان می شمارند! که بدون توجه به مشکلات عدیده ی میان مردم و مسئولین میخواهند یک استاندار را در مدت زمان کمتر از یک سال موفق به حاشیه بکشانند.

اینجا انصاف و اخلاق باید حکمرانی کند که بخاطر عدم تبعیض میان نسل ها و میان فرزندان جوان اقوام مختلف توسط استاندار هجمه پراکنی تخریبی عده ای باعث جنگ روانی میان اجتماع می شود. مگر ما عملکرد چهارسال پیوسته ی دولت را اینقدر عجولانه و بدون علم به ریز عملکردهای اجرایی دولت تدبیر و امید میتوانیم تشخیص و تذکر دهیم، که اکنون عده ای عملکرد یک ساله استاندار همین دولت را که وارث گذشته ای ویران و مخروبه ای از مدیریت های پیشین است تحلیل و تحقیر می کنند؟

6) دیگر عامل تحقیر عملکرد یک تیم اجرایی کوتاه مدت اما موفق ، لابی های منفعت طلب است، منظور از منفعت طلب جنگ های روانی و تحمیلی سیاسیون اقتدارطلب است.

بی ثباتی در سیاست و ائتلاف های پشت پرده ی انتخاب مدیران ارشد زمانی اتفاق می افتد که این ائتلاف از حضور بعضی افراد که ثبات کلامی ندارند و سست عنصر و خودمحور و جزم اندیش هستند،تشکیل شده باشد. در صورتی که یک استاندار در مقابل مردم مسئول است، نه در برابر شخصیت های سیاسی، چرا که تمام مشکلات و کمبودهایی که مردم آنها را لمس می کنند و در روزمره با آنها زندگی می کنند پای استاندار یک استان نوشته می شوند. درصورتیکه عملکردهای مثبت و خوب را پای دولت ملی و بعضاً جریانی که ایشان را انتخاب کرده است،بنابراین بی انصافی نسبت به مواضع استاندار یک عمل محفلی و از محصول میل سرخوشی می تواند باشد، و نه با علم به اوضاع و احوال این روزهای مردم استان.

7) عامل دیگر تهدید و تحقیر عملکرد مثبت استاندار محترم جناب آقای دکتر شریعتی توسط اپوزیسیون متحدالرأی، این می تواند باشد که این استاندار در مقابل حقوق و منافع مردم هیچگونه نگرش حزبی و دلبستگی سیاسی به خودش راه نداده کما اینکه بی توجهی به شخصیت های سیاسی هم نداشته است،حقیقتا ایشان از جمله شخصیت های کاریزماتیک سیاسی با معنویت  است که بنده به شخصه معتقد هستم که سکان شورای سیاستگذاری سیاسیون استان را میتواند مدیریت کند،چرا که جوانانِ رو به رشد کنار ایشان احساس امنیت و در نتیجه قوت اندیشه و شکوفایی را از خود بروز می دهند، و این از اساسی ترین نیازهای جامعه دانشگاهی و بیرون دانشگاهی در جهت توسعه ی سیاسی و فرهنگی نیز،می باشد.

بنابراین، در این شرایط سفت و سختِ اجتماعی خیلی دشوار میتوان جلب نظر همگانی را در جهت توسعه ای موفق و بدور از حاشیه توأماً با ائتلاف توده و نهادهای مردمی و مراجع حکومتی برای چانه زنی با سیستم دولتِ ملی و برای کسب امتیاز و تزریق آن میان مردم_توسط دولت محلی که عالی ترین نماینده آن استاندار است،رقم زد.. 

مگر اینکه استانداری صبور و پاک دست و مردمدار با تیمی متشکل از هیئت های معتمد و بلندپایه ی دانشگاهی در سطح اساتید و در سطح دانشجویان برای کادرسازی و استفاده میدانی در آینده ی استان و کشور بشود.و این هیچ منافاتی با مطالبات شهرواندان (اقوام مختلف) ندارد، چراکه شهروندان قلب و بدنه اصلی همین اقوام هستند و دانشجویان و اساتید نیز فرزندان همین اقوام مطالبه گر و معیشت خواه هستند.

اتفاقات و انتقادات شدید اخیرِ افراد برون سیستمی که هیچگونه نگرانی و حراسی نسبت به مواضع بی مسئولیتی خود در بدنه ی دولت و یا بدنه ی شهروندان و یا مظلومیت اقوام محجوب ندارند خدا پسندانه نیست.

استاندار وقت یک محبوبیتی دارد که بر کسی پوشیده نیست،همانطور که می دانیم در میدان سیاست همیشه بعضی شخصیتهای سیاسی بجای رقابتِ و محبوب نشان دادن خود در اذهان عموم از حوزه ی تخریب مواضع رقیب سعی بر بالا نمایان کردن خود دارند،که در استان ما سالهاست که شاهد این مدل سبقتِ کشنده و سمِّ سیاسی هستیم، ولی اینبار دکتر شریعتی میتواند بانیِ باز تولید نخبگان و روحیه ی جوانگرایی در سیستم اجرایی بشود، زیرا نیاز بدنه ی جامعه ی نسل امروزین مسئولینی پویا از همین نسل است ،چرا که باعث شادابی تشریفات اداری و انرژی زیاد برای نشان دادن خلاقیت جوانی در فضای مدیریتی استان با مشاوره ی بزرگان میشود.

در پایان اشاره میکنم به عملکرد یکساله اما طاقت فرسای بهسازی زیربناهای ساختاری و بودجه بندی های ساختارساز به استان توسط استاندارمحترم جهت بهبود حقوق اولیه شهریِ شهروندان در مسیر اجرائیات تخصیص داده شده،با ذکر نکته ای که هیچکس به اندازه ی همین منتقدین از این توسعه ی ساختاری و زیرسازی شهری اطلاع کافی و وافی ندارند!،به همین دلیل بعضی ها سعی دارند تلاش ها و رایزنی های مقام ارشد استان را که باعث توسعه زیرساخت های استان بالاخص کلانشهر اهواز و مناطق حاشیه نشین شده را به نام خود و تاثیرات حضور خود در اذهان عموم رقم بزنند،و اینجاست که اخلاق نفی و انصاف نادیده گرفته می شود.

ان شاءالله که همه ی صاحب نظران و شخصیت های مؤثر با استاندارمحترم همراه و همدل بشوند،تا بدور از بغض و ناراحتی یاران موافق هم آینده ی نسل پیشرو تامین شود و هم حقوق اولیه در مسیر توسعه رقم بخورد.



برچسب ها: رحمت الله دانا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار