شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۶
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی ؛
آبادان - شوشان ؛ نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: به علت پیشروی آب‌شور و نبود آب مناسب، بعد از هشت سال جنگ‌ تحمیلی میلیون‌ها اصله نخل در شهرهای آبادان و خرمشهر نابود شدند
شوشان ؛ عامر کعبی عصر دوشنبه 19 تیر ماه در آیین آغاز عملیات اجرایی سد و قفل کشتیرانی مارد، پایین‌دست بهمن‌شیر و افتتاح شبکه‌های آبیاری زهکشی نخیلات شمال شلمچه، اروندکنار و چوئبده به‌منظور تأمین آب خام پایدار و احیای ۳۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی جزیره آبادان و خرمشهر عنوان کرد : طراحی سدهایی که در انتهای رودخانه کارون در مصب اروند و بهمن‌شیر و انتهای بهمن‌شیر و مصب خلیج‌فارس انجام شده از سال ۴۰ در دست اقدام بود.

وی گفت : اقدام بسیار خوبی بود و خیلی خوشحالیم که وزارت نیرو به فکر احیای کشاورزی آبادان و خرمشهر است و همچنین از تلاش‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی انجام و کارهایی را در این مناطق صورت داده نیز تقدیر و تشکر داریم.

وی افزود : یکی از چالش‌های ما بحث آب و تقسیم آن است که به علت برداشت‌های بی‌رویه و نا متعارف از رودخانه کارون و انتقال‌های متعددی به منظور تأمین آب شرب کشور از آن، شاهد بروز مشکلاتی هستیم.

وی ادامه داد : در انتهای آبادان نخیلات بسیاری بر اثر شوری آب از بعد از هشت سال جنگ تحمیلی نابود شدند ، میلیون‌ها درخت نخلی که هزاران فرصت شغلی برای مردم جنگ‌زده داشت که این مردم تنها برای آبادی منطقه خود به خرمشهر و آبادان برگشتند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت : در وضعی قرار داریم که تأمین مالی برای اجرای پروژه‌های به‌جامانده از دولت‌های قبلی کار بسیار سختی است ولی با این تفاسیر وزارت نیرو برای این پروژه اقدامات بسیار خوبی را انجام داده است.

وی افزود : مقرر شده تا در انتهای کارون به بهمن‌شیر و اروند سد ساخته شود که باعث کاهش ورودی آب به رودخانه اروند می‌شود و اکنون می‌خواهیم مقداری از آن را به سمت بهمن‌شیر جهت‌دهی کنیم و در مقابل نیز کشور عراق یک طرح مشابه را برای خود اجرا می‌کند.

وی ادامه داد : اگر این مسیر را ببندیم مطمئناً جزیره آبادان را در ۴۰ سال آینده به یک شوره‌زار تبدیل می‌کنیم و اقدامی که می‌توانیم انجام دهیم این است که در انتهای اروند با کشور عراق سدی را احداث کنیم تا رودخانه اروند را به حوضچه آب شیرین تبدیل کنیم.

کعبی با اشاره به رایزنی ها و تمایل کشور عراق برای احداث سد و تبدیل رودخانه اروند به آب شرین اظهار داشت : با وجود رایزنی‌های بسیار و حتی تمایل کشور عراق ولی تاکنون برای برون‌رفت از مشکلی که ممکن است در آینده گریبان گیر ما شود، هیچ اقدام مؤثری انجام نشده است.

وی گفت : نباید کاری کنیم که ۱۵ سال آینده مثل سد گتوند به دنبال علاج بخشی برای انتقال آب‌شور باشیم ، اشکالی ندارد که به‌عنوان کاری کوتاه‌مدت این پروژه را انجام دهیم ولی برای طولانی‌ مدت باید برای ساخت سد روی رودخانه اروند مقابل فاو اقدامات لازم و رایزنی با کشور عراق را انجام دهیم.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: آبی که از دجله و فرات به سمت اروندرود در حال سرازیر شدن است آن را به آب شور تبدیل می‌کند که فقط از دریا به رودخانه اروند سرازیر می‌شود.

وی ادامه داد : با توجه به جذبی که زمین از رودخانه اروند خواهد داشت باید مطالعات زمین‌شناسی به صورت علمی انجام شود.

کعبی گفت : در بخش‌های مختلف در آبادان مشکلات بسیاری داریم ولی بحث این جلسه شبکه آبیاری کشاورزی است. خیلی خوشحالم که این کار در حال انجام است ولی علاج بخشی خوبی برای طولانی‌مدت نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار