اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹
تنش آبی در حوضه کرخه
برداشت آب توسط شلتوک کاران باعث بروز تنش آبی در پایین دست کرخه به ویژه در روستاهای هویزه شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: با کشاورزانی که به صورت غیرمجاز اقدام به نشاکاری برنج و یا برداشت آب در حوضه کرخه می کنند، برخورد قانونی می شود.

کیامرث حاجی زاده سه شنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به تنش آبی در پایین دست رودخانه کرخه اظهار کرد: به دلیل خشکسالی، در حوضه کرخه در سال های گذشته محدودیت کشت اعمال می شد که امسال با بهبود شرایط آبی، مجوز کشت به کشاورزان داده شد اما تعداد زیادی از کشاورزان اقدام به نشاکاری برنج کردند که یکی از کشت های پرمصرف است.

وی افزود: برداشت آب توسط شلتوک کاران باعث بروز تنش آبی در پایین دست کرخه به ویژه در روستاهای هویزه شد.

حاجی زاده با بیان اینکه برخی کشاورزان در این حوضه به صورت غیرمجاز اقدام به شلتوک کاری و یا برداشت آب دارند، ادامه داد:دوشنبه هفته جاری ستاد بحران شهرستان هویزه برای رسیدگی به مشکلات آب شرب و احشام در روستاها در این شهرستان تشکیل جلسه داد که مقرر شد با کشاورزانی که به صورت غیرمجاز اقدام به نشاکاری برنج یا برداشت آب می کنند به صورت قانونی برخورد شود؛ البته نسبت به کشاورزانی که تنها راه معیشت آنها از شلتوک کاری است با اغماض رفتار می شود.

وی تاکید کرد: مقرر شده فرمانداری هویزه با همکاری جهاد کشاورزی و سازمان آب و برق مدیریت مصرف آب را در طول مسیر اعمال، و سهمیه کشاورزان را در نظر بگیرند.

حاجی زاده همچنین با بیان اینکه قرار است لایروبی انهار پایین دشت حوضه کرخه از هفته جاری آغاز شود، گفت: نشاکاری برنج علاوه بر مصرف بالای آب، مشکلاتی نیز از بابت دفع زهاب ایجاد می کند که در صورت کنترل نشدن باعث طغیان زهکش ها می شود.

وی با اشاره به بحران کم آبی و خشکسالی در خوزستان، تاکید کرد: جهاد کشاورزی و انجمن های صنفی باید آموزش و فرهنگسازی برای تغییر الگوی کشت را اجرا کنند و مساله ترویج کشاورزی را جدی بگیرند.

حاجی زاده اظهار کرد: تامین آب شرب، آب احشام و آب کشاورزی به ترتیب اولویت های ستاد بحران در تامین آب مورد نیاز خوزستان است.

براساس این گزارش، در روزهای اخیر تعدادی از کشاورزان هویزه با برگزاری تجمع نسبت به خشک شدن رودخانه کرخه در این شهرستان اعتراض کرده و خواستار کنترل برداشت آب در بالادست شدند.

به گفته انجمن صنفی کشاورزان هویزه، روستاهای یزدنو، بگعان، بوکرم اله و هوره عاگول با مشکل آب شرب روبه رو شده و دام روستائیان به دلیل بی آبی در حال تلف شدن است.

ناظم ثبوتی فرماندار هویزه گفته است: تامین آب شرب حدود پنج روستا و آب کشاورزی 30 روستای این شهرستان به دلیل کاهش شدید آب رودخانه با مشکل روبه رو شده است.

کاهش آب رودخانه به دلیل نبود مدیریت منابع آب در بالادست اتفاق افتاده است زیرا شهرستان های بالادست (حمیدیه و دشت آزادگان) به صورت وسیع اقدام به کشت شلتوک کرده و به صورت مجاز و غیرمجاز از رودخانه آب برداشت می کنند که این امر منجر به خشک شدن رودخانه شده است.

شهرستان هویزه در غرب خوزستان و انتهای حوضه رودخانه کرخه قرار دارد. این شهرستان حدود 40هزار هکتار زمین کشاورزی دارد.

برچسب ها: کرخه ، غیرمجاز
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار