شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۲
گزارش شوشان از نشست شورای اداری خوزستان / مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان: روز سه‌شنبه پرمصرف‌ترین روز مصرف آب در استان خوزستان بود / تقریباً هیچ شهری در استان خوزستان نداریم که مشکل آب نداشته باشد / مصرف آب خوزستان معادل ۱۰ درصد مصرف آب کشور است
سیستم آب و فاضلاب استان خوزستان نیاز به اعتبار ۱۸ میلیارد برای حل مشکلات خود دارد که با مصوبه هیئت دولت در این خصوص، برخی مشکلات حل می‌شود.
 


شوشان: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان در جلسه شورای اداری استان که بعد از ظهر امروز 28 تیرماه در سالن شهید هاشمی استانداری برگزار شد، با بیان این که شرکت آب و فاضلاب خوزستان سومین شرکت بزرگ کشور است، اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب خوزستان ۵۶ شهر و سه میلیون نفر را تحت پوشش دارد و با 650 هزار مشترک، تولید روزانه یک میلیون و 200 هزار مترمکعب و سرانه تولید 404 لیتر در روز به ازای هر نفر، 10 هزار کیلومتر شبکه توزیع و خطوط انتقال آب، 700 هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب، 21 تصفیه خانه و 22 آزمایشگاه کنترل کیفیت از بزرگ ترین شرکت های آب و فاضلاب کشور به شمار می آید. 

وی ادامه داد: خوزستان دیروز پرمصرف ترین روز خود را گذراند و به مرز یک میلیون و 200 هزار مترمکعب در شبانه روز رسید که معادل با ۱۰ درصد مصرف آب کشور است؛ در حالی که جمعیت استان کم تر از ۱۰ درصد کل کشور است. از این میزان تنها ۵۰۰ هزار مترمکعب آن را شهر اهواز مصرف می‌کند که رقم بسیار بالایی است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان با اشاره به دلایل پرهزینه تر بودن صنعت آب استان نسبت به دیگر استان ها، گفت: تفاوت خوزستان با دیگر استان‌های کشور این است که استان ما از روش های سنتی استفاده می‌کند و ۷۱ درصد تولید آب از منابع سطحی است که هزینه اش بالاتر از نرم می کشور است. در حالی که قیمت هر متر مکعب آب شرب در کشور ۴۵۰ تومان و قیمت تمام شده آن در کل کشور ۸۵۰ تومان است، این رقم برای استان خوزستان یک هزار و 400 تومان است.
وی یادآور شد: ضریب تعرفه آب در استان ۶۰ درصد کل کشور است و هر متر مکعب آب 40 درصد ارزان‌تر از باقی کشور است و با وجود تولید بالا تاکنون نتوانسته ایم درآمد لازم را کسب کنیم و دچار مشکلات مالی زیادی شده ایم چون وصول ما از یک میلیون و 200 هزار متر مکعب مصرف، تنها ۶۰۰ هزار متر مکعب آن وصول می شود.
حقیقی پور با بیان این که شهرهایی که پایین دست استان از آب های سطحی استفاده می کنند، گفت: شهرهایی مانند آبادان، خرمشهر، شادگان، سربندر، ماهشهر و هندیجان و حوزه مرکزی و جنوبی از رودخانه های بزرگی مثل کارون، کرخه، زهره و مارون استفاده می کنند که کارون 19 شهر، کرخه 13 شهر را سیراب می کنند.
وی با اعلام این که شهرهای شمالی استان بیش ترین مصرف کنندگان آب های زیرزمینی هستند، بیان کرد: ۱۷۱ حلقه چاه داریم که بیش تر در شهرهای شمالی استفاده می کنند و وضعیت تامین آب با افزایش پیک مصرف آب حالت بحرانی به خود گرفته و دچار مشکل شده است. برخی شهرهای شمال شرق استان مثل ایذه، باغملک، دهدز، قلعه تل، صیدون و مسجدسلیمان دچار تنش آبی شده اند که باید برای رفع مشکل آن ها اعتباراتی تخصیص یابد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان با اشاره به دستگاه های آب شیرین کن به منظور تامین آب برخی شهرهای استان گفت: 30 هزار مترمکعب سیستم آب شیرین کن در شبانه روز در آبادان، خرمشهر و هندیجان استفاده می شود و در شهرهای دارخوین، شادگان، و رامهرمز ۲۵ هزار مترمکعب داریم که در حال احداث است و در شهرهای آبادان و خرمشهر، ماهشهر، بندر امام، سوسنگرد، آغاجاری، رامشیر، امیدیه و چمران با ظرفیت ۱۳۱ هزار متر مکعب در شبانه روز هم در حال برنامه رزی برای نصب دستگاه های آب شیرین کن هستیم تا هم نقش پدافند غیرعامل و هم در شرایط عادی به خاطر افزایش مصرف تعدیل کننده کیفیت را ایفا کنند.
وی با بیان این که همه شهرهای خوزستان مشکل آب دارند، اذعان داشت: شهرهای استان یا از لحاظ کمی ناپایدار هستند یا ناپایداری کیفی دارند. در جنوب، مرکز و جنوب غرب استان مشکل کیفی آب را داریم و آی سی آب آن ها از حد مجاز بالاتر است و در بعضی شهرهای دیگر مانند دزفول، اندیمشک و شوش، شوشتر، باغملک، ایذه، حمزه و رامهرمز که از همه ظرفیت استفاده می‌کنیم، با مشکل کمی روبرو هستیم.
حقیقی پور ادامه داد: در شهرهای لالی، هفتکل، سالند و آغاجری که دبی آب رودخانه‌های شان متغیر است، در کیفیت مشکل داریم. شهرهایی مثل آبادان، خرمشهر، ماهشهر و اهواز هم که مشکل کمی آب ندارند، با مشکل کیفیت روبرو هستند. 
وی یادآور شد: سیستم آب و فاضلاب استان خوزستان نیاز به اعتبار ۱۸ میلیارد برای حل مشکلات خود دارد که با مصوبه هیئت دولت در این خصوص، برخی مشکلات حل می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان درخصوص اقدامات صورت گرفته یک ماهه اخیر برای رفع مشکل آب و فاضلاب استان عنوان کرد: در همه شهرهای بحرانی اقداماتی صورت دادیم. 3 هزار متر مکعب ظرفیت ایستگاه 11 آبادان را بالا بردیم. یک تصفیه خانه در اروند کنار با ظرفیت 10 هزار متر مکعب احداث شد. در حال اجرای طرح جامع اتصال تصفیه‌خانه ایستگاه 11 به تلمبه خانه جمشید آباد هستیم و طرح ترمیم خط انتقال طرح جامع آب بهمنشیر در حال اجراست که در مجموع نزدیک 12 میلیارد تومان در یک ماه اخیر هزینه شده و وضعیت آبادان و اروند کنار به ثبات رسیده است.
وی ادامه داد: شهر رامهرمز هم حالتی بحرانی داشت که با به مدار بردن یک حلقه چاه، احداث یک تصفیه خانه 10 هزار متر مکعبی در قلعه سید، نصب پمپ های نو و تعویض شیرآلات بحران را کنترل کردیم و اکنون شهر ثبات نسبی دارد. در شهر ماهشهر ایستگاه پمپاژ 40 ایستگاه پمپاژ کل شهر را کنترل می کند و مشکلات را حل می کند که 5 میلیارد تومان هزینه داشته است. در شهر ایذه یک حلقه چاه با ظرفیت 30 لیتر بر ثانیه وارد مدار شد و در شهر دهدز اگرچه مناقصه یک مخزن  ۲۰۰0 متر مکعبی برگزار شد و با استفاده از چاه آب و فاضلاب روستایی و شرکت نفت تا حدی بحران مدیریت شد، ولی هنوز با مشکل روبروست.
حقیقی پور با بیان این که تمام تجهیزات برای تولید و توزیع آب نیاز به بازسازی اساسی دارد، بیان کرد: ۳3 میلیارد تومان از محل منابع داخلی شرکت در یک ماه گذشته برای بهبود وضعیت آب شرب استان هزینه شده است. شرکت آب و فاضلاب، یک شرکت غیر دولتی است که همه هزینه هایش از محل منابع داخلی تامین می شود؛ از سوی دیگر ضریب تعرفه آب در استان (به جز اهواز) ۶ درصد است و تأسیسات تولید و توزیع فرسوده و جنگ تحمیلی و خشکسالی هم در تغییر الگوی مصرف تأثیرگذار بوده اند با این حال از مردم در خواست داریم تا در مصرف آب صرفه جویی کنند و در پرداخت قبوض همکاری کنند.
وی خاطرنشان کرد: استاندارد داشتن ظرفیت دیزل ژنراتور در کشور 30 درصد است ولی ما در خوزستان با 73 درصد ظرفیت به دیزل ژنراتور مجهز هستیم و 10 هزار مگاوات دیگر نیاز داریم تا به مدار وارد کنیم که امیدواریم وعده ها در این خصوص محقق شود و مشکل ما در این زمینه رفع شود.





















































نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار