اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۸۷۶
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۹
رییس سازمان صنعت ، معدن، تجارت خوزستان در شورای اشتغال : بزرگترین مشکل بخش صنعت، عدم اجرای قوانین است / طرح ساخت یک شهرک تخصصی صنایع تکمیلی پتروشیمی
در حال حاضر صدور مجوزها در کم ترین زمان ممکن اتفاق می افتد ولی زیرساخت ها در استان نیاز به اعتبارات دارد و گله ما هم همیشه همین زیرساخت هاست...



شوشان: رییس سازمان صنعت، معدن، تجارت خوزستان در شورای اشغال استان در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد، با تاکید بر این که بدون برقراری مشوق های خاص امکان سرمایه گذاری در استان میسر نمی شود ، اظهار کرد: در خصوص اشتغال ثبت شده در سامانه رصد ، معمولا واحدهای در حال اجرا در سامانه ثبت نمی شود و تنها واحدهایی که پروانه بهره برداری دارند یا ایجاد اشتغال کرده اند، ملاک سامانه است. بر همین اساس روند اشتغال در شهرهایی مثل اندیکا، لالی، آغاجاری، هندیجان، باوی، هفتکل، رامشیر، حمیدیه، هویزه و کارون پایین است و نیازمند مشوق هایی خاص برای تحقق سرمایه گذاری است.

وی افزود: از سال 89 تا 91 روند اشتغال در استان در بخش صنعت نزولی یوده است ولی از سال 92 با کمک های تزریق شده و راه اندازی واحدهای جدید و تعطیل شده، روند افزایشی پیدا کرد. 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با اشاره به عقد تفاهم نامه میان شرکت شهرک های صنعتی با اصناف در بحث شهرک های صنفی گفت: اکنون حدود 11 شهرک صنفی احداث شده و برنامه انتقال واحدهای صنفی مزاحم یا موازی به این شهرک ها در حال اجراست.

وی با اشاره به برخی واحدهای مهم صنعتی استان گفت: در 5 سال گذشته، صنایع غذایی و آشامیدنی، کک و فرآورده های حاصل از نفت، محصولات پتروشیمی و کانی نیمه فلزی بیش ترین حجم سرمایه گذاری و پروانه های بهرهبرداری را به خود اختصاص داده اند.
حسن زاده افزود: طرح هایی که از سال های 95-97 به بهره برداری می رسد حدود 10 مورد هستند که از جمله آن ها شرکت های فولاد، روغن کشی و پتروشیمی در بخش صنعت است. در بخش تجارت هم سیاست ها ما راه اندازی هایپر مارکت ها و فروشگاه های بزرگ زنجیره ای است.

وی با اشاره به طرح های بزرگ و متوسطی در سال 96 به بهره برداری خواهد رسید، عنوان کرد: به طور متوسط سالانه 150 طرح به بهره برداری می رسد. امسال افتتاح فاز نخست فولاد شادگان همزمان با افتتاح فولاد خرمشهر به بهره برداری می رسد و فازهای بعدی آن هم در حال اجراست که تولیدات آن را تا 3 و نیم ملیون تن افزایش خواهد داد. شرکت پتروشیمی ابن سینا، نمک، کاغذ سبز از باگاس، نشاسته از ذرت، خمیر کارتن از باگاس و..که در حال اجرایی شدن هستند، طرح های متوسط و بزرگی هستند که هم ارزش افزوده بالایی دارند و هم مزیت های زیادی برای استان دارند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با اعلام برخی پیش نیازها برای سرمایه گذاری گفت: سرمایه گذاری نیازمند روان سازی فرایند صدور مجوز، احداث زیرساخت ها در شهرک های صنعتی، تسریع در فرایند مجوز احداث در خارج از شهرک های صنعتی، شناسایی سرمایه گذاران توانمند داخلی و خارجی، شناسایی و معرفی فرصت های سرمایه گذاری است. در حال حاضر صدور مجوزها در کم ترین زمان ممکن اتفاق می افتد ولی زیرساخت ها در استان نیاز به اعتبارات دارد و گله ما هم همیشه همین زیرساخت هاست که بر خلاف دیگر استان ها هنوز کامل نشده و با اعتبارات ناچیز کنونی تکمیل 70 شهرک و ناحیه صنعتی غیرممکن است.

وی ادامه داد: در خوزستان مشوق های زیادی در بحث صنایع پایین دست برای بخش خصوصی قرار دادیم اما این که این بخش ورود نکرد، به دلیل یکسان بودن مشوق ها در خوزستان و تهران است لذا برای جذب سرمایه گذاران، باید مشوق های ویژه قرار داد.

حسن زاده با اشاره به زمان بر بودن بحث صدور مجوز خارج از شهرک های صنعتی بیان کرد: 21 استعلام در خوزستان وجود دارد که کار را برای سرمایه گذاران دشوار می کند؛ در حالی که استعلام ها برای سرمایه گذاران در استان فارس تنها 12 مورد است.

حسن زاده درخصوص موقعیت های سرمایه گذاری سالانه و ارائه راهکار جهت اشتغال زایی در استان یادآور شد: برنامه های ما در استان خوزستان تکمیل زنجیره صنایع جانبی نیشکر و توسعه صنایع پایین دست، تکمیل زنجیره صنایع پتروشیمی، توسعه صنایع قطعه سازی، توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی، تکمیل زنجیره صنایع فولاد، ارتقا جایگاه تولیدات صنفی و تجارت کالا و نگاه ویژه به سایر بخش ها است.

وی افزود: پیش بینی می شود که تا پایان دولت دوازدهم طرح های صنایع جانبی نیشکر تکمیل شود و بر همین اساس هر گونه ملاس و باگاس تبدیل به کاغذ، خمیر کارتن و ..می شود و ملاس و باگاس اضافه نخواهیم داشت.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با اشاره به ارائه طرح ساخت یک شهرک تخصصی صنایع تکمیلی پتروشیمی اذعان داشت: 21 واحد پتروشیمی داریم و 26 میلیون تن ظرفیت سازی شد و اکنون 18 میلیون تن در سال تولید محصولات پتروشیمی داریم ولی در صنایع پایین دست که اشتغال زا هستند، اقدامات خاصی انجام نداده ایم به همین دلیل طرحی را به وزارت نفت ارائه داده ایم که بر اساس آن یک شهرک تخصصی صنایع تکمیلی پتروشیمی در محور ماهشهر- امیدیه احداث و راه آهن تا کنار دریا کشیده شود و وزارت نفت در زیرساخت ها کمک کند و مواد را در اختیار واحدهای صنعتی قرار دهد.

وی درخصوص صنایع قطعه سازی در استان گفت: در صنایع قطعه سازی 400 واحد داریم که به ویژه در منطقه ویژه فناوری خوزستان در حال فعالیت هستند و در تلاش برای ارتقای جایگاه انجمن سازندگان در استان هستیم. در این صنعت، همچنین توجه ویژه به خرید داخلی، توانمندسازی علمی و مالی قطعه سازان و اجرای منطقه ویژه فناوری انرژی استان باید لحاظ شود. 

حسن زاده در بحث صنایع تبدیلی کشاورزی یادآور شد: برای توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی طرح ساخت کارخانه هایی در زمینه غلات، خرما، صیفی جات، چغندر قند و درختان صنعتی ارائه شده و در بحث تولید چغندر در حال پیگیری طرح هایی هستیم که در بخش کشاورزی اشتغال زیادی را ایجاد خواهد کرد و بر اساس آن 5 کارخانه تولید شکر از چغندر قند در دست احداث هستند که به دنبال تامین منابع آن هستیم و امیدواریم تا پایان سال عملیات اجرایی آن آغاز شود.

وی با اشاره به ماده 25 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوبه سال 90 بیان کرد: این ماده بیان می کند که واحدهای صنعتی و کشاورزی نباید در اولویت قطع خدمات برق و آب و گاز باشند و در صورت قطع این خدمات و وارد آمدن خسارات، باید جبران خسارت شود که اجرایی نمی شود. می توان گفت که بزرگ ترین مشکل ما عدم اجرای قوانین است که باید علت آن را جست و جو کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار