شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۸

تبلیغاتی انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر و روستا و ریاست جمهوری در حالی در حال رسیدن به مراحل آخر هستند که برخی شهرهای استان خوزستان به خصوص اهواز شاهد نوعی بی نظمی در تبلیغات و تخریب محیط شهری بوده اند.

باز هم همچون روال هر دوره انتخاباتی ستاد انتخابات اهواز و استان خوزستان تاكيد کرد که نامزدهاي انتخاباتي از نصب عكس، پوستر و هرگونه اقدامات تبليغاتي در محل هاي غيرمجاز كه باعث صدمه به اموال عمومي و عامل نارضايتي مردم می شود اكيدا اجتناب و سريعا نسبت به پاكساري آثار تبليغاتي غيرمجاز در سطح شهر اقدام کنند اما هنوز هیچ اقدامی از سوی نامزدهای متخلف در سطح شهر اهواز دیده نشده است.

با این حال مسئولان می گویند که موارد تخلفاتی مذكور در تائيد صلاحيت نامزدها حتي در صورت انتخاب شدن در انتخابات موثر خواهد بود.

به بهانه شور و هیجان

به رغم تبلیغ در محل های غیر مجاز، برخی ستادهای نمایندگان با دیوارنویسی چهره شهر را خط خطی کردند. یکی از نامزدهایی که اعضای ستاد تبلیغاتی اش عکس های او را در محلهای غیر مجاز مثل در خامه ها و اماکن عمومی نصب و در برخی مناطق نیز دیوار نویسی کردند، در پاسخ به دلیل این عمل گفت: برخی افراد فعال در ستادها بی اطلاع هستند و دست به انجام چنین کارهایی می زنند.

این کاندیدی چهارمین دوره انتخابات شورای شهر و روستا توضیح داد: این روزها شور و اشتیاق وجود دارد و نباید به خاطر یک بنر و عکسی که در مکانی غیر مجاز چسبیده شده روند تبلیغات را نقد کرد.

به گفته او، فعلاً باید از چنین مسائلی چشم پوشی کنیم.

برخورد جدی می شود، همه چیز مستند سازی شده

اخیرا ستاد انتخابات شهر اهواز نسبت به نصب پوستر در محل های غیر مجاز هشدار داد که به نظر می رسید این هشدار باید پیش از اینها اعلام می شد.

این ستاد اعلام کرد که با شروع فرصت تبليغات انتخابات، انتظار مي رفت با توجه به جلسات توجيهي، مفاد قانوني و تذكرات داده شده، افرادي كه خود را به عنوان نامزد انتخاباتي شوراي شهر داوطلب کردند از فرصت مذكور برای معرفي خود و ايجاد شور و نشاط انتخاباتي بهره گرفته و در جهت حفظ زيبايي و پاكيزگي شهر و رعايت قانون كوشا باشند.

اما متاسفانه دیده شده برخي نامزدهاي انتخاباتي با نصب عكس و پوستر در محل هاي غيرمجاز علاوه بر صدمه به اموال عمومي نارضايتي شديد مردم را موجب شده و چهره شهر را زشت کرده اند.

در ادامه این هشدار آمده که در اين راستا به نامزدهاي انتخاباتي تذكر داده مي شود سريعا نسبت به پاكسازي آثار تخلفات غيرمجاز اقدام کنند، در غير اين صورت موارد مذكور به عنوان آثار جرم تلقي شده و با نامزدها برخورد قانوني خواهد شد.

ضمن اينكه ستاد رسيدگي به تخلفات انتخاباتي فرمانداري اهواز كليه اقدامات غيرقانوني را مستندسازي و جمع آوري کرده و موارد مذكور در تائيد صلاحيت نامزدها حتي در صورت انتخاب شدن در انتخابات موثر خواهد بود و موارد تخلفات به شعب قضايي تعيين شده برای اين موضوع انعكاس داده خواهد شد.

همه می دانیم که قانون شکنی اگر فراگیر شود همچون یک بیماری مزمن جامعه را به سوی ویرانی می برد و اگر این کار به یک عادت رفتاری در مدیران و سیاست مداران حکومتی تبدیل شود، همانند یک سم مهلک جامعه را از درون متلاشی می کند.

استاندار افسوس خورد

استاندار خوزستان نیز با انتقاد از بی توجهی برخی نامزدهای انتخابات شورای شهر اهواز در زمینه تبلیغات شهر گفت که در تبلیغات شهری نامزدها ناهنجاريهایی مشاهده می كنيم كه واقعا جاي تاسف دارد.

سيدجعفر حجازي هشدار داد: ورود چنين افرادي به شوراي شهر مفهومي ندارد و اين رفتار چنين كانديداهايي نشان مي دهد كه اين افراد نمي توانند به تعهدات خود براي خدمت به مردم عمل كنند.

حجازي تذکر داد: به كانديداهاي شوراهاي شهر و روستا تذكر مي دهيم و انتظار داريم در هفته تبليغات نيز الگو باشند و نشان دهند كه مي‌توانند مدير بسيار خوب و لايقي باشند.

وی همچنین تاکید کرد: افرادي كه براي عضويت در شوراها انتخاب مي شوند به اين فكر نباشند كه براي انتصاب بستگان و وابستگان و فراهم كردن زمينه دست اندازی به اموال مردم و بهره برداريهاي ديگر وارد شوراي شهر و روستا شوند. اعضاي شورا تنها بايد براي خدمت بي منت به مردم وارد شورا شوند.

استاندار توضیح داد: افراد كانديدا شده اند كه براي حضور در شوراي شهر وارد شوند، شورايي كه قرار است زمينه هاي ايجاد زيبايي براي شهرها، توسعه فضاي بهداشتي و همچنين الگو كردن شهر تلاش كند ولي برخي از اين افراد در خلال تبليغات خود با استفاده از كارهاي خلاف قانون در معابر و بر روي پايه هاي برق و پلها و ساير نقاط، پوسترهاي خود را خارج از محلهاي تعيين شده مي چسباند و به نازيبايي شهر دامن مي زنند.

نامزدهای شورا در مسابقه دو

این روزها خطاهایی که از صدها نامزد انتخابات سر می زند را کارگران زحمتکش شهرداری و دیگر کارکنان این نهاد خدماتی - اجتماعی به دوش می کشند.

شاید با قانون شکنی برخی مدیران و مسئولان رو برو شده باشید، اما کمتر کسی در مواقعی که با این پدیده رو برو می شود، اعتراض یا برای اصلاحش اقدام می کند یا در برابر آن مقاومت می ورزد.

تصاویر امروزی که در شهر دیده می شود چنین به ذهن متبادر می شود که برخی می خواهند با کمترین هزینه (وقت، اعصاب، پول، انرژی و هر چیزی از این دست)، منافع خود را کسب کنند و در موقعیت دشوار بگویند: «بگذار فعلا از این مخمصه بگذرم تا بعد».

بسیاری حاضرند با آسیب به دیگران منفعت خود را بیشتر کنند و چنین می شود که زندگی در جامعه به مسابقه دویی تبدیل می شود که هیچ قاعده و قانونی ندارد و ناظر جدی ای نیز بر آن قاعده مندی آن نظارت ندارد، یعنی هرکس به هر طریق که زودتر برسد برده است.

همه تخلفات مستند سازی شدند

حال با تمام این تفاسیر باید دید آیا برخوردهای صورت گرفته بازدارنده هستند یا نه؟ فرماندار اهواز در این باره گفت: برای برخی که تابع قانون بودند این برخوردها بازدارنده بود اما متاسفانه برخی به تخلفات خود ادامه دادند.

عبدالعزیز فدعمی افزود: برای برخورد با تخلف کنندگان دو شعبه در دستگاه قضایی در نظر گرفته شده و ما متخلفان را به این شعبه ها هدایت می کنیم.

فدعمی یادآور شد: تمامی تخلفات مستند سازی شده و در اختیار شعب قضایی و نیروی انتظامی قرار داده شده است.

آمار تخلفات کاندیداها در برخی شهرستان ها نیز اعلام شد. فرماندار شهرستان شوش در این باره گفت: به دلیل نصب پوستر و عکسهای تبلیغاتی در محل های غیر مجاز، به دو نفر از نامزدهای انتخاباتی شهر شوش تذکر داده شد.

عبدالرضا سعیدی نیا اظهار کرد: به رغم تذکر به دو کاندیدای انتخابات شورای شهر و روستا، خودروهایی که اقدام به کارناوال خیابانی می کردند نیز متوقف شدند.

سعیدنیا افزود: متخلفین به نیروی انتظامی معرفی می شوند و در آنجا برایشان تشکیل پرونده می شود.

همچنین در شهرستان حمیدیه نیز تخلفاتی از سوی نامزدها صورت گرفت. فرماندار شهرستان حمیدیه گفت: در پی تخریب نامزدها و نصب پوسترهای تبلیغاتی در محل های غیر مجاز، به چهار نفر از نامزدهای انتخاباتی شهر حمیدیه تذکر داده شد.

سعید فیوضی در خصوص فضای تبلیغاتی نامزدهای شورای شهر حمیدیه عنوان کرد: به سه نفر از متخلفان که بنرهای خود را در ابعاد غیرقانونی و در محل های غیر مجاز نصب کرده بودند تذکر داده شد.

فرماندار شهرستان حمیدیه ادامه داد: همچنین به یکی از کاندیداها به دلیل تخریب یکی از نامزدهای انتخاباتی و صحبت های خلاف واقع تذکر جدی داده شد.

قرار است این نامزدها با رفتار و ورودشان به شورا، شهر را بهتر مدیریت کنند. آنها می خواهند از نمای شهری که حق و مایملک مردم است حفاظت کنند. می خواهند برای مدیریت و زیباسازی شهری که تاثیر مستقیم روحی و روانی بر شهروندان دارد  برنامه ریزی و مقررات وضع کنند و بر اعمال شهرداری ناظر باشند. اما چگونه این افراد با رفتاری که پیش از ورود به شورا از خود نشان می دهند می خواهند مجموعه عظیم، پیچیده و ظریف شهرداری را نظارت کنند؟ نامزدهایی که برخی حتی نتوانستند برای ستاد کم جمعیت خود برنامه یک هفته ای بنویسند.

و از طرفی دیگر نهادهای مسئول به رغم اینکه در هر دوره بر این مقررات پا فشاری می کنند اما هیچ وقت این دستورالعمل ها حالت عینی پیدا نمی کنند. به نظر می رسد همین عاملی است برای تکرار رفتارهای نا به هنجار.

--------------------------

 

گزارش/ مهر/  قاسم منصور آل کثیر


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار