شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۴۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
گزارش شوشان از نشست شوراهای جدید شهری و روستایی خوزستان با معاون وزیر کشور / معاون وزیر کشور: در شوراهای چهارم بیش از 42 درصد از شهرداران تغییر کردند / موضوع پسماند یکی از چالش‌هایی است که شهرها با آن روبرو هستند
معاون عمرانی وزیر کشور در نشست با شوراهای جدید شهری و روستایی خوزستان که در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد...
شوشان: معاون عمرانی وزیر کشور در نشست با شوراهای جدید شهری و روستایی خوزستان که در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به تغییر نزدیک نیمی از شهرداران در دوره چهارم شوراها اظهار کرد: در دوره چهارم فعالیت شوراها در کشور تعداد قابل توجهی از شهرداران برگزیده ، در طول دوره تغییر کردند. در این دوره بیش از 42 درصد از شهرداران منتخب به دلیل رای عدم اعتماد یا دلایل مشابه تغییر یافتند و در شهرهای بزرگ این رقم بیش از 50 درصد بوده است. 

 به گزارش شوشان ، هوشنگ خندان دل افزود: بیش از نیمی از شهرداران در شهرهای بالای 200 هزار نفر در شورای چهارم تغییر کردند که این تغییرات، درست در زمانی که شهردار تازه با کار آشنا شده، باعث می شود تا همیشه شهر را در مرحله آغاز ارائه خدمات قرار دهیم.

پسماندها در کشور در شرایطی بسیار نگران ‌کننده دفع می‌شوند

معاون عمرانی وزیر کشور به برخی چالش‌های جدی در شهرها اشاره کرد و گفت: موضوع پسماند، یکی از چالش‌هایی است که شهرها با آن روبرو هستند. در شهرهای کشور هر روز بیش از 50 هزار تن زباله تولید می‌شود که تنها یک ‌چهارم آن به صورت بهداشتی دفن و کنترل می‌شود و مابقی در شرایطی بسیار نگران ‌کننده دفع می‌شود و شیرابه‌های ناشی از آن زمین، خاک و آب‌های زیرزمینی را آلوده و فضایی که اشغال می‌کند، سلامت و بهداشت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد لذا باید برای دفع آثار بلند مدت آن برنامه ریزی و اقدام کنیم.

خندان دل بحث حمل و نقل در شهرهای بزرگ را یکی دیگر از چالش های شهرهای بزرگ دانست و اذعان کرد: بی‌توجهی به بحث حمل و نقل نه تنها باعث اتلاف وقت مردم می شود، بلکه موجب آلودگی هوا و آلودگی صوتی هم می شود بنابراین منابع مالی باید به گونه ای تخصیص یابند که چالش های اصلی شهری را برطرف کنند.

وی افزود: موضوع ایمنی شهرها و مواجهه با خطراتی مانند سیل، آتش سوزی و زلزله هم بسیار مهم است و باید وقت زیادی معطوف به این موضوعات شود و در کنار آن بحث تابآوری شهری در بلایا و راه های افزایش تاب آوری را هم مدنظر قرار دهیم.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور استقرار شوراها را در جهت ارائه خدمت بهتر به مردم خواند و گفت: در قانون اساسی برای سرعت ‌بخشی به اجرای طرح‌ ها و برنامه‌ ها و بهبودی سریع تر امور، تمهیداتی اندیشیده شد که در شهرها و روستاهای کشور، شوراهای برگزیده مردم مستقر شوند تا شرایطی مهیا شود که برنامه‌های عمرانی و ارائه خدمات به مردم بهتر انجام شود.

وی با ابراز خرسندی از راهیابی نسل جوان تر به شوراهای پنجم شهر در خوزستان بیان کرد: انتخاب جوان ترها توسط مردم خوزستان نشان می دهد که مردم به نسل جوان و تحصیل ‌کرده توجه بیش تر و عمیق ‌تری داشتند و تلاش کردند با انتخاب این افراد زمینه تحقق سریع ‌تر انتظارات خود را مهیا کنند.

گردش مالی کشور در حوزه مدیریت شهری 60 هزار میلیارد تومان بوده است

خندان دل با بیان این که گردش مالی حوزه مدیریت شهری بسیار مهم است، عنوان کرد: سال گذشته گردش مالی حوزه مدیریت شهری در کشور نزدیک به 60 هزار میلیارد تومان بود که رقمی بسیار قابل توجه است. دقت در نظام تصمیم گیری برای هزینه ‌کرد این بودجه می‌تواند موجب بهبودی‌های بسیار زیادی در این حوزه شود و کم ترین غفلت می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد.

وی ادامه داد: در سال گذشته در خوزستان یک هزار و 700 میلیارد تومان در حوزه مدیریت شهری هزینه شد، که عددی قابل توجه است.

معاون عمرانی وزیر کشور با تاکید بر این که کارکرد شورا و شهرداری بر نشاط و امید شهر تاثیر مستقیم می گذارد، بیان کرد: کارکرد خوب شهرداری‌ها و دهیاری ها بیش ترین امیدواری، نشاط و شادابی را برای شهر به ارمغان می‌آورد که یکی از اصلی‌ ترین فاکتورهای مدیریت شهری است و بستر و زمینه برداشتن قدم‌های بلند برای دستیابی به آرمان‌ های بعدی، همین فضای امید و نشاط است؛ و خمودگی و ناامیدی در شهر بر زندگی تک‌ تک مردم شهر سایه می اندازد. اگر شهرداری در نظر شهروندان خوب جلوه‌ کند، شوقی در مردم شهر ایجاد می‌شود که خدمت گذاری شهرداری و کارکنان اش را مضاعف خواهد کرد. 

وی افزود: از ابتدای انقلاب هر گاه اعتماد و همراهی مردم را جلب کرده ایم موفق بوده ایم و در هر زمینه ای که مردم را همراه نکردیم، نشانه های عدم موفقیت را مشاهده کردیم. سرمایه اجتماعی، با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست و خیلی سریع می‌تواند دچار تغییر و یا آسیب شود. 

با تورم نیروی انسانی در شهرداری ها روبرو هستیم 

خندان دل با اشاره به مشکل تورم نیروی انسانی و پیادمدهای منفی آن اذعان داشت: در چهار دوره پیشین شوراهای شهر و روستا در کشور، با مشکل تورم نیروی انسانی روبرو بودیم و برخی اعضای شورا توجه نمی‌ کردند که اگر شهرداری با تورم نیروی انسانی مواجه شود، ناکارآمد می شود و این ناکارآمدی بر اعتماد مردم به نوع کارکرد شهرداری تاثیر منفی می‌گذارد و موجب سلب اعتماد مردم به شهرداری می‌شود.

وی ادامه داد: به ازای هر پست سازمانی در شهرداری ها، بین سه تا پنج نیروی انسانی به کار گرفته شده است که به معنای تورم نیروی انسانی است، که از یک سو بخش قابل توجهی از منابع مالی شهرداری را که باید صرف ارائه خدمت به مردم شود، صرف پرداخت حقوق و دستمزد می کند و از سوی دیگر گستره خدمات اجتماعی را محدود تر می کند. 

معاون وزیر کشور فساد را یکی از پیامدهای تورم نیروی انسانی دانست و گفت: این تورم نه تنها موجب بهبود امور نمی‌شود، بلکه روند کارها اثر عکس گذاشته است و زمینه فساد را فراهم می‌کند که ام‌الامراض است. استخدام یک فرد به عنوان شهردار ، یک شهر را تحت تاثیر قرار می دهد و توصیه من این است که منتخبین شوراها بین خوشحالی یک فرد و یک شهر، دومی را برگزینند و به مردم نشان دهند که تحت تاثیر ضوابط و نه روابط عمل می‌ کنند.

شوراها از دخالت در امور اجرایی خودداری کنند

خندادن دل با بیان این که شوراها باید از مداخله در امور اجرایی خودداری کنند، عنوان کرد: بر اساس قانون، وظیفه شورا مرور برنامه‌های اجرایی و تایید چارچوب اقدامات شهرداری است و در حوزه اجرایی، نوع اجرا ، عقد قرارداد، انتخاب پیمانکار و عزل و نصب ها باید به شهرداری محول شود چون هر گونه مداخله باعث آسیب‌ نظام شورایی می شود.

وی افزود: دخالت شوراها در حوزه‌ های اجرایی، یکی از تهدید های مسیر پیشرفت و اعتلای نظام مدیریت شهری است و در گذشته موجب گرفتاری‌ های عدیده‌ ای برای برخی شهرداری‌های کشور و حتا باعث انحلال شورای شهر شده است لذا باید تلاش شود تا مانع گسترش آن شویم.

شفافیت لازم در هزینه‌ کرد منابع مالی شهرداری ها لحاظ شود

خندان‌دل با تاکید بر اهمیت شفافیت در هزینه ‌کرد منابع مالی شهرداری ها، اذعان داشت: در مدیریت شهری، منابع مالی بسیار قابل توجهی مصرف می‌شود و افکار عمومی مایل است اطمینان یابد پول‌هایی که برای خدمت ‌دهی در اختیار نهادی قرار می‌گیرد، به شکل درستی مصرف شود و شفافیت لازم بر نحوه هزینه‌ کرد آن وجود دارد به همین دلیل در حوزه دولتی، نظام‌هایی مانند دیوان عدالت اداری وجود دارد ولی در حوزه مدیریت شهری، شهروندان این اعتماد تنها از طریق تایید شوراها کسب می شود. در حال حاضر با شهرهایی در کشور روبرو هستیم که چندین سال است صورت‌های مالی شهرداری‌های این شهرها، به تصویب شورا نرسیده است یعنی منابع مالی بسیار قابل توجهی در این شهرها به نام مردم هزینه شده ولی نهاد نظارت گر به این هزینه‌ کرد، یعنی شوراها، به وظیفه خود عمل نکرده است.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به ضرورت برنامه ریزی در امور مدیریت شهری گفت: در شوراها باید سعی شود همه کارها بر اساس برنامه پیش برود و از روزمرگی و موردی تصمیم گرفتن و عمل کردن خودداری کنیم چون موفقیت ما در گرو تعریف یک چشم‌انداز و افق بلند مدت‌ و برنامه ریزی در راستای همین چشم‌انداز است.































نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار