اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۴۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۰
واکاوی علل افزایش نرخ بیکاری در خوزستان ( 3) / گفتگوی اختصاصی شوشان با دکتر برات قبادیان/ قبادیان: كار گروه اشتغال علل و عوامل افزایش نرخ بیکاری در خوزستان را بررسي كرده و به فكر چاره ای برای خروج از این شرایط غیر عادی باشد
نرخ بیکاری در خوزستان به روایت مرکز آمار ، افزایش یافته است. هر چند این روند افزایش نرخ بیکاری در برخی استان های دیگر نیز وجود دارد اما بنا به گفته مسئولین مربوطه...
مطالب مرتبط : 



 گفتگوی اختصاصی شوشان با دکتر عزیز آرمن 
اقتصاددان و رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چرمران اهواز  

 تشدید دافعه خوزستان در جذب سرمایه گذاران 



 گفتگوی اختصاصی شوشان با دکتر یعقوب اندایش 
اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز 



 

شوشان: نرخ بیکاری در خوزستان به روایت مرکز آمار ، افزایش یافته است. هر چند این روند افزایش نرخ بیکاری در برخی استان های دیگر نیز وجود دارد اما بنا به گفته مسئولین مربوطه از جمله استاندار ، این روند در استان سیر صعودی داشته است.



در همین زمینه دکتر برات قبادیان معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت در گفتگو با شوشان افزایش نرخ بیکاری در خوزستان را هشدار جدی برای مسئولان دانست و گفت: افزايش ٦ درصدي نرخ بيكاري براي سه ماهه اول سال ١٣٩٦ نسبت به زمان مشابه در سال ١٣٩٥ هشداري جدي به مسؤلان در خوزستان است. 

وی با اشاره به دلایل افزایش نرخ بیکاری در خوزستان ، گفت: اين امر مي تواند به عوامل مختلفي مانند ورود جوانان جوياي كار به بازار كار، عدم ايجاد كسب و كار جديد و يا جذب سرمایه در بنگاه هاي توليدي و اقتصادي موجود مربوط باشد.

 معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد: از دلایل دیگر می توان به فرار سرمايه از استان و كاهش ظرفيت توليد بنگاههاي اقتصادي موجود، عدم تزريق سرمايه جديد در حوزه توليد و كسب و كار، عدم رغبت سرمايه گذاران به سرمايه گذاري در استان، تعطيلي بنگاه هاي توليدي و اقتصادي موجود و حتي دلسردي كساني كه در گذشته سرمايه گذاري كرده اند و يا مجموعه اي از اين عوامل اشاره کرد. 

دکتر برات قبادیان در ادامه افزود: حداقل انتظار این بود که اگر نرخ بیکاری کاهش نمی یافت، ثابت می ماند و افزایشی هم پیدا نمی کرد، لذا لازم است كار گروه اشتغال علل و عوامل را بررسي كرده و به فكر چاره ای برای این شرایط غیر عادی باشند. چنين رشدي در نرخ بيكاري مي تواند يك زنگ خطر جدي براي مسؤلان و نشانه یک بحران جدی باشد. بیکاری در استان به نحوی است که روزانه در تهران ما با مهاجرت جوانان تحصيلكرده ي خوزستاني جوياي كار مواجه هستيم، چنين روندي به هيچ وجه زيبنده ي خوزستان نيست. خوزستان استانی غنی و دارای منابعی فراوان است و مردم نبايد شب گرسنه بخوابند. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت شرایط خوزستان را نيازمند توجه جدي مسؤلان استانی و مديران ارشد كشوري دانست و افزود: خوزستان از لحاظ مسائل زيست محيطي مانند ريزگردها شرايط عادي ندارد و اكنون شرايط افزايش غير معمول و خارج از روند معمول كشوري نرخ بيكاري نيز بدان افزوده شده است. به اين روند نبايد همچون يك روند عادي و معمولي نگريست بلكه بايد احساس خطر كرد، لازم است در گام نخست كارگروهي از متخصصان براي بررسي علل و عوامل مربوطه و ارائه تحليل درست و علمي تشکیل شود و در گام بعدي، پيچيدن نسخه اي علمي و واقع بينانه براي مقابله با اين روند در دستور کار قرار گیرد. 

قبادیان ادامه داد: لازم است شرايطي ایجاد نمود كه جريان خروج سرمايه از استان را معكوس نموده و جذابيت هايي براي ترغيب سرمايه گذاران داخلي و خارجي به سرمايه گذاري در استان ایجاد شود.. بنظرم هم قوه مجريه ، هم قوه مقننه و حتي قوه قضاييه براي تامين چنين شرايط و فضايي نيازمند است همكاري كنند. ناامن شدن فضاي كسب و كار در خوزستان مي تواند اثرات نامطلوبي براي فضاي كسب و كار در كل كشور بگذارد. 

وی در پایان گفت: خوزستان صندوق و قلك دارايي ايران است، تا سال هاي سال كشور به توليد نفت و گاز وابسته است و باني ٨٠ درصد توليد روزانه ي نفت خام از خوزستان است. شايسته است تا برنامه ريزي ها به گونه اي باشد كه به تدريج كشور از اقتصاد متكي به منابع به سمت اقتصاد متكي بر دانش و دانش پايگي حركت كند و توسعه كشور از اتكا به خام فروشي منابع به ايجاد ارزش افزوده متكي شود كه نتيجه طبيعي آن توليد و اشتغال خواهد بود. چه بهتر كه اين امر از خوزستاني كه حق بزرگي به گردن كل كشور دارد، شروع شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار