اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۴۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹
جلسه شورای سلامت استان با دستور کار تدوین برنامه جامع سلامت در سالن جلسات استانداری برگزار شد

شوشان: سه شنبه 17 مرداد ماه 96 جلسه شورای سلامت استان با دستور کار تدوین برنامه جامع سلامت در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

دکتر ناصر ضیغمی معاون فنی مرکز بهداشت استان در این نشست با تحلیل علل مرگ و میر کودکان یک تا 59 ماهه اظهار کرد: یکی از شاخص‌های بسیار مهم که بیانگر توسعه هر جامعه‌ای است شاخص مرگ و میر کودکان زیر پنج سال است و باید در این زمینه همکاری بین‌بخشی، سواد سلامت در جامعه و مشارکت مردم توسعه یابد تا نتیجه آن در این شاخص‌ها نشان داده شود.


 
وی افزود: یکی از علل مهم در خصوص مرگ و میر کودکان یک تا 59 ماه در سطح شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه جندی شاپور اهواز و استان خوزستان بحث سوانح و حوادث است که باید تا سال 2030 مرگ و میر کودکان به دلیل حوادث قابل پیشگیری به صفر برسد.
 
ضیغمی تصریح کرد: بر اساس نظام ثبت مرگ که به محل فوت اشاره دارد، در سال گذشته 498 مورد مرگ و میر یک تا 59 ماهه ثبت شده که البته همه این مواد به استان خوزستان مربوط نیست زیرا بخشی از این مرگ‌ها مربوط به شهروندان استان‌های دیگر است ولی محل فوت آن‌ها در خوزستان به ثبت رسیده است.
 
وی بیان کرد: مرگ و میر این رده سنی در مناطق زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال گذشته 433 مورد بوده است که 120 مورد آن خارج از بیمارستان‌ها و 64 مورد مرگ‌های سوانح و حوادث بوده است.
 
معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان با بیان این‌که مرگ و میر در کودکان یک تا 11 ماه بیشتر از کودکان دیگر است، اظهار کرد: تعداد دختران فوت شده یک تا 59 ماهه 216 نفر و تعداد پسران 217 نفر بوده که از نظر جنسیت برابر هستند.
 
ضیغمی گفت: همچنین میزان مرگ و میر کودکان یک تا 59 ماه در شهرها 295 مورد و در روستاها 138 مورد است که بر این اساس 68 درصد در شهرها و 32 درصد در روستاها است.
 
وی با اشاره به علل اصلی مرگ و میر کودکان یک تا 59 ماه بیان کرد: نخستین علت به ناهنجاری‌های مادرزادی مربوط می‌شود که در این زمینه 136 مورد مرگ و میر کودکان یک تا 59 ماه داشتیم و دومین علت به سوانح و حوادث اختصاص دارد که 64 مورد در این زمینه اتفاق افتاده است.
 
معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: در سال گذشته 64 مورد مرگ و میر سوانح و حوادث در این رده سنی داشتیم که 19 مورد آن بر اثر حمل و نقل، 13 مورد به غرق‌شدگی و 6 مورد به انسداد تنفسی و مایعات داغ مربوط بوده است.
 
ضیغمی با بیان این‌که انتظار می‌رود که مرگ در بیمارستان باشد، ادامه داد: 37 مورد مرگ‌های سوانح و حوادث در بیمارستان‌ها، 5 مورد در منزل، 13 مورد در محل حادثه و 9 مورد در مسیر انتقال به بیمارستان اتفاق افتاده است.
 
وی با اشاره به محل سکونت کودکان فوت شده یک تا 59 ماه افزود: اهواز با 13 مورد، ایذه با 10 مورد، ماهشهر با 8 مورد، شرق اهواز با 7 مورد و دشت‌آزادگان با 5 مورد به ترتیب دارای بیشترین میزان مرگ و میر کودکان یک تا 59 ماه بوده‌اند.
 
معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: از 19 مورد از مرگ و میر ناشی از سوانح و حوادث ترافیکی، 6 مورد عابر پیاده، 10 مورد واژگونی و نبستن کمربند، 2 مورد به عقب رانندگی کردن و زیر گرفتن و یک مورد سوار بر موتور بوده است که همه این موارد قابل پیشگیری هستند.
 
ضیغمی با اشاره به آمار مرگ و میر کودکان یک تا 59 ماه ناشی از غرق‌شدگی اظهار کرد: 9 مورد از این تعداد در شهرها و 4 مورد در روستاها بوده است است که سه مورد در رودخانه نزدیک محل سکونت ، 4 مورد در کانال نزدیک محل سکونت ، 3 مورد در  فاضلاب یا جوی آب،  2 مورد در بشکه و سطح آب موجود در منزل و یک مورد در تشت آب  بوده‌ است.
 
وی گفت: همه این مرگ و میرها قابل پیشگیری هستند و مرتبط با توسعه‌یافتگی جامعه و سطح سواد سلامت جامعه هستند.
 
معاون فنی مرکز بهداشت تصریح کرد: دستگاه‌های ذیربط باید به وضعیت ایمنی مناطق استان رسیدگی کرده و گزارش اقدامات فرمانداری با رونوشت را به شبکه‌های بهداشت و درمان ارائه کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار