اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۵۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۸
پیشنهاد استاندار به هیات دولت جهت مقابله با گرمای شدید در استان
به دلیل گرمای بی سابقه در استان ، دو معاونت در استانداری تعطیلات تابستانی 20 روزه در استان را بررسی کرده و در قالب یک طرح به هیات دولت ارائه می کنند.
  


استاندار خوزستان گرمای بی سابقه خوزستان را یک بحران بالقوه دانست و گفت: دو معاونت در استانداری خوزستان تعطیلات تابستانی 20 روزه در استان را بررسی کرده و در قالب یک طرح به هیات دولت ارائه می کنند.

غلامرضا شریعتی شنبه در کارگاه تخصصی آموزشی پیشگیری و مدیریت حریق با حضور سعیدی معاون ستاد مدیریت بحران کشور در تالار امام رضا (ع) نفت اهواز، اظهار کرد: امسال گرمای بیش از حد و کم سابقه ای را در استان شاهد بودیم که این مساله کاهش ساعت اداری را در پی داشته است.

وی با بیان اینکه کاهش طولانی مدت ساعات اداری خساراتی را برای استان به همراه داشته است افزود: بررسی تعطیلات تابستانی 20 روزه در استان در دستور کار معاونت هماهنگی امور عمرانی و معاونت سیاسی اجتماعی استانداری قرار می گیرد تا در قالب یک طرح به هیات دولت پیشنهاد شود.

شریعتی با اشاره به بررسی راهکارهای مختلف کاهش بحران در استان، افزود: این تعطیلات تابستانه را می توان در ماه های خوش آب و هوای سال جبران کرد.

وی اختصاص امکانات و تامین رفاه نسبی شهروندان در شرایط جوی خاص را از وظایف دولت و حکومت دانست و گفت: نصب دستگاه های 'مه پاش' در معابر عمومی برای کاهش دما و جلوگیری از گرمازدگی شهروندان، یکی از این اقدامات است که باید انجام شود.

استاندار خوزستان همچنین گفت: برای مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در استان، هیچ راهی به جز استفاده از تجارب کشورهای توسعه یافته و بومی سازی آنها وجود ندارد و با برخوردهای سنتی و اقدامات پیش پاافتاده، امکان مدیریت بحران ها نیست.

استاندار خوزستان در شورای اداری 28 تیرماه نیز بحث تعطیلات تابستانه در خوزستان را در ماه های گرم مطرح کرده بود.

 استاندار خوزستان تصریح کرد: تلاش شده با تشکیل کمیته‌های فنی در حوزه‌های مختلف و استفاده از نظرات اساتید و دانشگاهیان این حوزه نگاه علمی و کارشناسانه به مدیریت بحران و اطفاء حریق، صورت بگیرد تا با پیش‌بینی و پیشگیری از مسائل به نحوی امور را مدیریت کنیم تا هزینه‌ها و عوارض کمتری را چه از لحاظ سرمایه‌ای و چه از حیث انسانی بر دوش جامعه بگذاریم. 
  
شریعتی ادامه داد: در این راستا در حوزه معاونت عمرانی استانداری و مدیریت بحران استان، تلاش شده است با کار کارشناسی، پیگیری مستمر و با تشکیل کمیته‌های تخصصی و فنی، بحران‌های مختلف استان مدیریت شوند. چرا که بنا بر استعدادهای مختلفی که در خوزستان وجود دارد، بحران‌های مختلف و متنوعی نیز در استان داریم که باید مدیریت شوند. 
  
وی بیان کرد: در طول یکسال گذشته به علت بارندگی کم و مشکلات دیگر، با آتش‌سوزی‌های زیادی در نقاط و جنگل‌های مختلف استان مواجه شدیم که با تشریک مساعی، کار جمعی و نگاه کارشناسی و علمی تلاش شد این حوادث با حداقل ضایعات، کنترل و مدیریت شوند. اگر قرار به برخوردهای عوامانه و سنتی باشد، مسائل و مشکلات موقعی حل می‌شوند که ضایعات و مسائل بیش از حدی را به بار می‌آورند. 
  
استاندار خوزستان اظهار کرد: در سال جاری با گرمای شدید و بیش از حد و بالا رفتن دمای هوای استان مواجه شدیم که هم موجب آتش‌سوزی‌های متعددی در جنگل‌های مختلف شد و هم برای مردم در مناطق مختلف، مشکلاتی ایجاد کرد و مردم این مناطق را نیز تحت تأثیر قرار دارد و از سوی دیگر، میزان کار در استان را نیز با مشکلاتی مواجه کرد. 
  
شریعتی ادامه داد: از این نظر باید تمهیداتی اتخاذ شود و به این مسأله به عنوان مسأله‌ای که چه در بعد مصرف انرژی و چه در مشغله‌های شغلی، مستعد تبدیل شدن به بحران است، نگاه کنیم. چرا که امکان این وضعیت وجود ندارد که هر ساله و همیشه، با تعطیلی‌های درازمدتی مواجه شویم و ادارات به مدت دو یا سه ساعت قبل از موعد مقرر، کار را تعطیل کنند. 
  
وی با اشاره به مشکلات ناشی از کاهش ساعت اداری در چنین روزهایی افزود: این وضعیت می‌تواند بیلان کار را در استان پایین بیاورد. همانطور که قبلاً در شورای اداری گفتم باید حوزه‌های معاونت عمرانی و سیاسی اجتماعی استانداری تمهیداتی بیاندیشند و در صورت دستیابی به نتیجه نهایی، پیشنهاد آن را به دولت ارائه دهند. 
  
استاندار خوزستان اظهار کرد: مثلاً می‌توان 25 روز از یک ماه را در شرایط بسیار گرم به عنوان تعطیلی‌های تابستانه، همانطور که در کشورهای خارجی توسعه‌یافته مرسوم است، در نظر بگیریم و این تعطیلی‌ها را در ایام خوش آب و هوای سال جبران کنیم. معاونت عمرانی استانداری خوستان باید پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار دهد و در مجموع باید راه‌های مختلفی برای جلوگیری از تبدیل شدن این مسأله به بحران، مدنظر قرار گیرد. 
  
شریعتی با تأکید بر نیاز به استقرار ماشین‌های مه‌پاش و مه‌افشان در سطح شهر به عنوان یک خدمت عمومی به شهروندان در روزهای بسیار گرم، تصریح کرد: تأکید می‌کنم که استان حداقل به چهار پایگاه اطفاء حریق ویژه جنگل‌ها و منابع طبیعی نیاز دارد که این پایگاه‌ها باید توسط سازمان جنگل‌های کشور با همکاری مدیریت بحران راه‌اندازی شوند. 
  
وی بیان کرد: فرمانداران باید بحث مدیریت بحران را به عنوان یک اولویت در دستور کار خود قرار دهند. نباید به این بحث به عنوان یک مسأله درجه دو نگاه شود. همچنین سالن‌ها و ساختمان‌های مدیریت بحران در سطح شهرستان‌ها که تغییر کاربری داده شده‌اند باید اصلاح و بازگردانده شوند. چرا که برای بحث مدیریت بحران به این ساختمان‌ها نیاز است. 
  
استاندار خوزستان ادامه داد: ممکن است که بحران‌ها به صورت روزمره نباشد اما در صورت بروز این بحران‌ها، عوارض، تبعات و عدم مدیریت صحیح آن می‌تواند یک استان و کشور را درگیر کند. بنابراین انجام اقدامات پیشگیرانه، اتخاذ تمهیدات لازم و داشتن فضاهای مناسب برای مدیریت بحران‌ها، وظیفه همه ما است. نباید اینگونه باشد که اگر اعتباری هم در این زمینه تزریق شد، چون این بحران، کار روزمره نیست از این اعتبار استفاده‌های دیگر شود. 
  
شریعتی با اشاره به نیاز بخش صنعت نفت و پتروشیمی استان به داشتن سیستم‌های مجهز برای اطفاء حریق، عنوان کرد: انتظار می‌روند با توجه به وجود مراکز بزرگ پتروشیمی و استخراج بسیار زیاد نفت از خوزستان، اهتمام ویژه‌ای به بحث اطفاء حریق، HSE و ایمنی در این صنایع وجود داشته باشد. آسیب‌پذیری استان را در این حوزه در سال گذشته با حادثه آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی به وضوح مشاهده کردیم. 
  
وی ادامه داد: در این حادثه، امکانات کافی و مناسبی برای مقابله نداشتیم. وزیر نفت در آن زمان دستور اکید دادند که حوزه پتروشیمی و نفت در استان که جزو زیرساخت‌های سرمایه‌ای و توسعه‌ای خوزستان هستند و از طرفی بحران‌های این صنایع نیز عادی نیستند، به امکانات و تجهیزات مناسب و مخصوص اطفاء حریق مجهز شوند. در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی شد اما جنبه عملیاتی به خود نگرفت. 
  
استاندار خوزستان بیان کرد: حوزه نفت در خوزستان باید به این مسئله توجه کند. استان به هواپیمای مخصوص اطفاء حریق در صنعت پتروشیمی و نفت نیاز دارد و باید بالگرد مخصوص برای مقابله با حوادث در این حوزه پیش‌بینی و در استان مستقر شود. همچنین ساختار و تشکیلات ستاد بحران استان و کشور نیز باید چابک‌تر، قوی‌تر و مجهزتر شود. در بحث مهار آتش‌سوزی‌های این مدت در جنگل‌ها و مراتع نقش تشکل‌ها، سمن‌ها، NGOها، نیروی انتظامی و نظامی غیرقابل چشم‌پوشی بود که از این بابت از آن‌ها تشکر می‌کنیم. 
  
شریعتی بیان کرد: در هواشناسی هر استان، راداری داریم که گرچه بسیار مؤثر و مفید است، اما راداری یک‌جهته است، در حالی که اکنون رادارهای بسیاری از استان‌ها دیگر، دوجهته هستند و می‌توانند موضوعات مختلف را پیش‌بینی کنند. بر اساس گزارش مدیرکل هواشناسی استان، با رادار یک‌جهته، امکان پیش‌بینی ریزگرد در مناطق مختلف بویژه کشور همسایه یعنی عراق وجود ندارد. 
  
وی ادامه داد: اما با رادارهای مخصوص دیگری می‌توان در همان لحظه‌ای که گردوغبار از کانون‌های کشورهای همسایه بلند می‌شود، این گردوغبار را مشاهد کرد. در شأن خوزستان با این وضعیت معضل گردوغبار نیست که از چنین رادارهایی محروم باشد در حالیکه در استان‌ها که چنین وضعیتی ندارند، رادارهای دو جهته داشته باشیم.
































نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار