اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۵۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۷
متن کامل سخنرانی نماینده خوزستان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو
مسئولین توجه نمایند وقتی مسئولیتی می گیرند حق ندارند با امکاناتی که دولت در اختیارشان قرار داده فقط به فکر آباد کردن...
شوشان: جلیل مختار نماینده آبادان در مخالفت با بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو در صحن علنی مجلس گفت: با احترام به وزیر پیشنهادی وزارت نیرو، میزان سنجش وزرای پیشنهادی بر اساس عملکرد و سوابق گذشته، برنامه های پیشنهادی و تطبیق این برنامه پیشنهادی با برنامه توسعه ششم و اقتصاد مقاومتی صورت می گیرد.

به گزارش شوشان ، جلیل مختار ادامه داد: بیطرف در مطالعات و تحقیقات مهندسی طرح ها و پروژه های سد سازی، انتقال آب در سطح کشور به عنوان مسئول بلند پایه در امور آب و وزارت نیرو در دولت های پنجم و ششم مسئولییت داشتند. سپس در اجرایی کردن طرح های مطالعاتی به عنوان وزیر نیرو در دولت های هفتم و هشتم حضور داشته اند که منجر به پروژه های ناموفق و مخرب زیست محیطی شده است.

نماینده آبادان نمونه های از پروژه های مخرب زیست محیطی را بدین شرح عنوان کرد: مشکلات فنی بخشی از پرژه های سد سازی سد سیوند ، تهدید اساسی آثار تاریخی در استان فارس، سد 15 خرداد که تاکنون نشت آن مهار نشده است. سد زرینه که دریاچه ارومیه را خشکانیده است، سد بناب مرند در کوتاه ترین زمان تخلیه شده و سد قنود مرند در مدت سه سال 3/5 میلیون متر مکعب رسوب گرفته است. همچنین پروژه قم رود مظلومیت مردم لرستان به خصوص الیگودرز از آب شرب و کشاورزی را موجب گردیده است و سد گتوند معروف به سد کوه های نمکی که جزو فجایع زیست محیطی جهانی است. 

وی ادامه داد: آقای بیطرف ! در دیدار با فراکسیون امید صادق نبوده اید، فاجعه سد گتوند را بر گردن دیگری انداختید و گفتید که پتوی رسی اجرا نشده و رئیس جمهور قبل، آن پروژه را زود افتتاح کرده است. البته در کار نادرست رئیس جمهور قبل در افتتاح سد فاجعه بار گتوند شکی نیست، ولی آقای بیطرف ! احداث سد از نظر فرایندی به چند مرحله تقسیم می گردد: مرحله اول مطالعات پروژه سد است، مرحله دوم احداث و اجرای پروژه سد است و در مرحله آخر آبگیری سد است. جنابعالی در مرحله اول به عنوان مسئول بلند پایه در امور آب وزارت نیرو و در مرحله دوم ، وزیر نیرو بوده اید. 

مختار اضافه کرد: اولا سد گتوند تنها یک اشکال دارد و آن جانمایی اشتباه آن است که در دوران وزارت شما انجام گرفته است. ثانیا پتوی رسی در زمانی که پروژه سد شکست خورده و ناموفق معرفی شده بود برای حل مشکل مذکور پیشنهاد شد و با بودجه 80 میلیارد تومانی از بیت المال اجرا گردید و دو روز بیشتر دوام نیاورد و این ایده حایلی، بین دریاچه آب سد و کوه های نمک موفق نبوده است. آیا در شان انسان مومن و متعهد است که برای وزیر شدن به گفتار خلاف واقع متوسل شود؟ اساس رای اعتماد صداقت شما و اعتماد نمایندگان به صداقت جنابعالی است، که متاسفانه صداقت به اعتماد را زیر سوال برده اید.

نماینده مردم آبادان در مجلس در ادامه مخالفت خود با وزیر شدن بیطرف گفت: آسیب ریزگردها، بحران های خشک شدن ارومیه، مغان، هورالعظیم، شادگان، هامون، گاوخونی، زاینده رود و بیابانی شدن بیش از حد استان های مرکزی مانند، سمنان، کرمان، فارس. اکثر این مشکلات فرابحران آب را وزیر پیشنهادی نیرو در کشور ایجاد کرده است و حاصل آن ریزگردهایی است که اکنون 14 استان گسترش یافته است و غلظت این ریزگردها بیش از 9 هزار و سیصد میکرو گرم بر متر مکعب افزایش یافته است. 

وی ادامه داد: چرا در برنامه پیشنهادی وزیر نیرو خبری از حل بحران ریزگردها وجود ندارد؟ یکی از عوامل ایجاد ریزگردها تصمیمات غیر مدیریتی جناب بیطرف بوده است. مگر در برنامه توسعه ششم وزارت نیرو مکلف به مهار کردن ریزگردها نشده است؟!

مختار آسیب های انتقال آب را نیز مورد بررسی قرار داد و افزود: آسیب های انتقال آب از مناطق مستعد کشاورزی که قطب کشاورزی کشور هستند به مناطق کم آب برای توسعه کشاورزی بیانگر سیاست غیرآمایشی سرزمین و عدم توجه به توازن و ظرفیت ذاتی مناطق کشور است. این امر باعث تحمیل هزینه های زیاد به دولت و مردم، اتلاف منابع آب، تهدید محیط زیست و کشاورزی در مناطق مبدا و در نتیجه بروز آسیب ها و بحران های هیدروپولتیکی و مناقشات درون سرزمینی می شود که متاسفانه مبنا و بنای این اقدام غیر علمی در دوران مدیریت آقای بیطرف بوده است.

وی بیان کرد: مسئولین توجه نمایند وقتی مسئولیتی می گیرند حق ندارند با امکاناتی که دولت در اختیارشان قرار داده فقط به فکر آباد کردن استان محل زندگی خودشان باشند، چرا که این خدمت نیست بلکه خیانت به کشور است. آیا شما ( بیطرف ) در مصاحبه مورخه 28 اسفند 91 با روزنامه آفتاب یزد اعتراف نکردید که با کمک علی اکبر اولیا طرح آمایش سرزمین استان یزد که در آن فقط به ظرفیت جهانگردی و صنایع دستی تاکید شده بود را تغییر داده و با تحمیل هزینه گزاف اجتماعی بر کشور و به قیمت ویرانی اکوسیستم فلات مرکزی ، با انتقال آب های گسترده امکان ایجاد صنایع و کارخانه های پر مصرف آب مانند فولاد و سرامیک سازی را در یزد فراهم آوردید؟!

آیا شما در این مصاحبه اقرار نکردید به محض در دست گرفتن سکان وزارت نیرو در سال 76 موضوع انتقال آب را به عنوان یک دغدغه شخص دنبال کرده ام؟ تاوان انتقال صنایع فولاد از سواحل خلیج فارس به مناطق یزد چه بوده است؟ غیر از اینکه موجب محروم شدن مردم سواحل خلیج فارس از فرصت های شغلی و محرومیت مردم خوزستان و چهارمحال بختیاری، اصفهان و سایر استان ها به خصوص مرزنشین های آبادان و خرمشهر از آب شرب سالم شده است؟ 

نماینده مردم آبادان در مجلس خطاب به بیطرف گفت: برای دلخوشی مرزنشینان و کسب آرای نمایندگان مرز نشین مهار آب های مرزی را ارئه دادید. شاید اصلا جنابعالی برنامه هایی را که برایتان آماده کردند را مطالعه نکرده اید. در کشور ما فقط 6 درصد آب های مرزی داریم که ساماندهی مسئولانه آنها کار واجبی است. اما وقتی می گویید مهار آب های مرزی معلوم است از دیپلماسی حیاتی آب چیزی نمی دانید. 

وی توضیح داد: در حال حاضر کشور ترکیه از یک طرف پروژه احداث سدهای غول آسا را اجرا می کند که در آینده باعث خشک شدن دجله و فرات حد اروند رود خواهد شد، و از طرف دیگر افغانستان با احداث سدهای متعدد آب را بر مردم سیستان و بلوچستان می بندد. آقای بی طرف با چه توانی با کشورهای مذکور وارد مذاکره می شوید؟

مختار یکی دیگر از چاش های انتقال آب را تغییر مرزهای جغرافیای انسانی عنوان کرد و افزود: در آخر مهمترین چالش های که از انتقال آب به وجود آمده است تغییر مرز جغرافیای انسانی به دلیل مهاجریت های اجباری، نابودی نخیلات آبادان ، خرمشهر و شادگان و سایر شهرهای دیگر که میلیاردها دلار به کشاورزان آسیب رسانده است. از بین رفتن کیفیت رودخانه ها، به دلیل انتقال آب بین حوزه ای بدون توجه به پیوست های زیست محیطی و مسائل اجتماعی است.
 
مختار ادامه داد: اگر آقای بیطرف در دوره تصدی چندین ساله خود به صورت علمی منابع آب کشور را مدیریت کرده بود، پس چرا ما اکنون درگیر مشکلات ریزگردها و بحران های آب هستیم. همکاران عزیز ! آزموده را آزمودن خطاست، ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی قسم جلاله یاد کرده ایم که در برابر نظام و مردم عزیز عهد شکنی نکنیم، در تصمیم گیری مسائل مهم و حیاتی مانند آب، هوا و ریزگردها علی رغم تعلق به جناح سیاسی فعال کشور از مطالبات به حق حیاتی مردم دفاع کنیم.

وی در پایان نطق خود گفت: جناب آقای بیطرف ! در دوره مسئولیت منابع آب وزارت نیرو مرحله مطالعات پژوهش های انتقال آب و سد سازی و در دوره های تصدی وزارت نیرو در مرحله اجرایی شدن طرح ها و پروژه ها متاسفانه موفق نبودید و در برنامه پیشنهادی هیچ توجهی به برنامه پژوهشی نکردید. لذا جهت دفاع از منافع ملی و مردم در رای اعتماد رای منفی می دهیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار