اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۵۴۲۸
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۶
شوشان خرمشهر: دکتر علیرضا آموزنده نوباوه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان در گفتگو با سلامت آنلاین افزود: با وجود کنترل های شدید، قاچاق کالا هنوز به طور کامل ریشه کن نشده است، اما نیروهای نظارتی وزارت بهداشت، نظارت خود بر ورود کالاهای «ته لنجی» به آبادان را تشدید کرده اند و هیچ کالایی بدون بررسی و انجام آزمایش های دقیق وارد بازار مصرف نمی شود.

 کالاهای آرایشی و بهداشتی پیش از ورود به بازار مصرف توسط کارشناسان حوزه غذا و دارو بررسی شده و در آزمایشگاهی مستقل از آزمایشگاه گمرک، نمونه گیری می شوند. نمونه ها سپس به آزمایشگاه ارسال شده و آزمایش های مختلفی برای تایید یا رد سلامت کالاها انجام می شود. در صورت مشاهده مورد مشکوک، کارشناسان بدون هیچ اغماضی قانون را اعمال می کنند.

وی با بیان این که اغلب آزمایش های انجام شده روی کالاهای آرایشی- بهداشتی و غذایی وارداتی در آزمایشگاه های آبادان انجام می شود، اظهار داشت: در مواردی که به آزمایش های دقیق تر نیاز داشته باشیم، نمونه ها را به آزمایشگاه های مجهزتر ارسال می کنیم. البته تا یک ماه دیگر، آبادان به یکی از مجهزترین آزمایشگاه ها تجهیز خواهد شد و پس از آن از ارسال نمونه ها به آزمایشگاه های دیگر بی نیاز خواهیم شد. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان، جذب نیروی نظارتی بیشتر و توسعه تجهیزات آزمایشگاهی را از برنامه های آتی دانشگاه برشمرد و عنوان کرد: با انجام این اقدامات بر روند سرعت و دقت آزمایش هایی که روی کالاها انجام می شود، افزوده خواهد شد و کالای قاچاق به میزان کمتری از مرزهای آبادان به کشور وارد خواهد شد.

آموزنده نوباوه با بیان این که مصرف کالاهای آرایشی- بهداشتی و غذایی قاچاق، عوارض متعددی به همراه دارند، بیان کرد: به طور کلی به کالاهایی که روی آن ها سوابق ثبت، ورودی کالا، محل خرید و مواردی از این قبیل ثبت نشده است، با دیده شک و تردید می نگریم و بنا را بر این قرار می دهیم که در کالای مذکور رنگ غیر مجاز به کار رفته یا از موادی تشکیل شده است که سلامت مصرف کننده را به خطر می اندازد.   

وی مسمومیت های غذایی و ابتلا حساسیت پوستی برگشت ناپذیر را دو عارضه مهم مصرف کالاهای قاچاق دانست و خاطرنشان کرد: مردم در زمان خرید کالای مورد نیاز خود باید به مشخصات قانونی ثبت شده روی آن توجه باشند و صرف قیمت مناسب با ارزان قیمت بودن از خرید آن خودداری کنند تا درگیر عوارض و بیماری های ناشی از مصرف آن ها نشوند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار