اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۵۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۲

امیر حیدری

همه توجه ها در آخرین هفته پرخبر مردادماه به پارلمان ملت معطوف بود. طبق قاعده ارزش خبری در آن بازه زمانی که نمایندگان مشغول بررسی صلاحیت وزرا بودند هر رویدادی جز صحن علنی مجلس و آشنایی با سوابق وزیران بازتاب آن چنانی در کشور ندارد از جمله این رویدادها کسب کرسی ریاست مهمترین کمیسیون اتاق بازرگانی ایران توسط یک خوزستانی است.

انتخاب هیات رئیسه هر دو کمیسیون توسعه صادرات و صنایع از میان 19 کمیسیون اتاق ایران در دو ساله دوم دوره هشتم نمایندگان بازرگانی برای اصحاب تجارت، صنعت و اعضای اتاق های سراسر کشور از اهمیت بیشتری برخودار بود. 

عدنان موسی پور تاجر جوان و عضو اتاق بازرگانی اهواز که در دو ساله اول به عنوان نائب رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران بود، این بار با اعتماد به توانایی هایش موفق شد رقیب چهره نام آشنای تجارت کشور آقای اسدا... عسگراولادی شود، اولادی که پس از دو سال کناره گیری از میز ریاست کمیسیون بار دیگر با اتکاء به سابقه 20 ساله خود در این جایگاه پا به میدان گذاشته؛ باعث شد بسیاری از نمایندگان احتمال کمی برای پیروزی موسی پور برابر وی قائل بودند. اما در نتیجه آقای عسگراولادی با کسب فقط 8 رای ریاست کمیسیون را به رقیب خوزستانی اش با اعتماد 24 رای واگذار کرد. 

6 نکته مهم در باب این انتخاب

1- عسگراولادی 84 ساله انتخابات را به موسی پور 40 ساله باخت و این یعنی اعتماد بخش خصوصی به جوان گرایی است که تا پیش از آن فعالان این بخش اعتماد آن چنانی به جوانان در واگذاری مسئولیت ها نداشتند. شاهد حرف نگارنده هم آقای پدرام سلطانی نائب رئیس اتاق ایران است که خود بعد از 16 سال پیگیری توانست اساسنامه اتاق بازرگانی جوانان را در 31 تیرماه امسال به ثبت برساند. وی در گفتگو با وب سایت اتاق ایران گفته بود: "جوان هراسی در اتاق بازرگانی و در نهادهای اقتصادی بخش خصوصی آشکار و بارز بود خوشبختانه می توانم بگویم این مقاومت ها رنگ باخته است." البته که نباید سرمایه بزرگ تجربی عسگراولادی را از دست داد و چه بهتر که او به عنوان مشاور عملی در کنار رئیس جدید باشد.    

2- درست در زمانی که نمایندگان خوزستان با تلاش متحدانه شان توانستند مدافع حقوق مردم استان باشند و "بی طرف" را به خانه بازگردانند. نمایندگان اتاق های بازرگانی خوزستان(آبادان، اهواز، خرمشهر) نیز در سایه همین وحدت توانستند کرسی مهمی در سطح بخش خصوصی کشور کسب کنند. (گرچه افسوس بخاطر ناهماهنگی و ناوحدت طی این سال ها در عدم کسب مسئولیت های کشوری توسط خوزستان تجاری که تنها استان دارای 3 اتاق بازرگانی با 45 نماینده است) اما این حرکت باز نشان داد که راه رسیدن به مطالبات خود اعتماد به نفس، وحدت و ارتباط مناسب با سایر استان ها است.

یادآوری می شود تا پیش از این سابقه ورود خوزستانی ها به مسئولیت های اتاق ایران به حضور عبدالرحمن سلیمانی از اهواز به عنوان عضو هیات رئیسه و منشی اتاق بازرگانی کشور در دوره هفتم بوده است. 

3- عسگراولادی با تجربه 60 ساله صادراتی در تقابل با تجربه 17 ساله موسی پور در این عرصه، حساس ترین کرسی ریاست کمیسیون را به وی واگذار کرد. آنچه در این میان از شاخصه "تجربه" پیشی گرفته است، انتخاب بر اساس دانش روز و برخوردای از برنامه هدفمند به منظور توسعه صادرات است اما پیام رئیس جدید کمیسیون به نخبگان خوزستانی نیز روشن است او ثابت کرد که با اعتماد به نفس، تلاش، تخصص، ارتباطات و برندسازی می توان به پست کشوری رسید حتی اگر رقیبمان پایتخت نشین مشهوری باشد. 

4- رئیس جدید کمیسیون توسعه صادرات فردی است که به بیش از 8 کشور محصولات ایرانی صادرات دارد او اهل مطالعه است و بنیان گذار آکادمی آموزش صادرات ایران با همکاری آلمان است که وظیفه آن آموزش و آشنایی صادرکنندگان با دانش صادراتی و بازاریابی جهانی است. وی در 50 سمینار علمی - آموزشی مرتبط با تجارت و کسب و کار در نقاط مختلف جهان شرکت داشته است. موسی پور جوانی صریح و قاطع در مطالبه حقوق بخش خصوصی از دولت است.

با این تعاریف او ضمن حفظ روحیه صداقت خود باید بتواند جلوی دخالت های بی جا و زورکانه بعضی از ادارات در فعالیت بازرگانان مرزهای چذابه و شلمچه و بنادر آبادان، امام خمینی، شادگان، خرمشهر و هندیجان را بگیرد و تمام تلاشش را صرف حذف موانع دولتی در کندی توسعه صادرات بکند.  

البته اگر بتواند هماهنگی و انسجامی میان فعالیت های اتاق بازرگانی آبادان، اهواز و خرمشهر ایجاد کند خدمت بزرگی به بخش خصوصی خوزستان خواهد کرد.

5- برند تجاری بزرگ "عسگراولادی" که خود اعتباری برای اتاق بازرگانی ایران است برای بازگشت به کرسی قدیمی خود تنها 8 نفر را متقاعد کرد اما برند جوان و جویای نام "موسی پور" 24 نفر را موافق اولین دوره ریاستش کرد. علل این انتخاب را می توان در حفظ اصول برندسازی دانست؛ موسی پور ثابت کرد دارای برندی قدرتمند و بازیگری نوآور، مستقل و قابل اعتماد است و حذف عسگراولادی گویای این مطلب است که در صورت عدم بازسازی و بروز رسانی و همگام شدن با پیشرفت جهانی از گردونه رقابت حذف خواهید شد.

6- برادران موسی پور در پنج ماه نخست امسال موفق به کسب دو رأی اعتماد بزرگی شدند؛ شیخ جاسم جهت توسعه عمران شهری توانست رای اعتماد مردم اهواز را کسب و برای یک دوره چهار ساله عضو شورای پنجم اهواز شد و مهندس عدنان برای توسعه صادرات کشور نظر اعتماد متخصصان حوزه صادرات ایران را جلب و برای دوره دو ساله ریاست کمیسیون صادرات را بر عهده گرفت، هر دو باید پاسخی مطلوب و قانع کننده ای در شرایط موجود به اعتماد رای دهندگان شان بدهند که جز این راه دومی برای اثبات توانایی خوزستانی ها در کسب مناصب اجرایی را ندارند.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار