شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۵۶۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۵
گزارش شوشان از همایش نقش زنان در توسعه خوزستان/ طیبه اسماعیلی مشاور استاندار خوزستان: مدیران از به کارگیری زنان در خدمت به مردم هراس نداشته باشند / بعد از چهل سال احساس میشود هنوز بانوان به جایگاه واقعی خود نرسیده اند
در حالی که در کشور همسایه ما افغانستان طبق الزام قانونی، نیمی از پارلمان به زنان اختصاص دارد، در کشور ما نه تنها امکانات در اختیار زنان گذاشته نمی شود...
 

شوشان: طیبه اسماعیلی در همایش «نقش زنان در توسعه استان» با محوریت بررسی نقش زنان در توسعه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی استان که صبح امروز چهارم شهریور ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: زنان نیمی از جامعه هستند و حضور تأثیرگذار شان در امر توسعه اجتناب‌ناپذیر است چون بستر توسعه نیاز به مشارکت و جلب حضور همه آحاد جامعه برای رسیدن به یک توسعه پایدار دارد.

مشاور فن آوری اطلاعات استانداری خوزستان تصریح کرد: در برخی کشورها برای مشارکت زنان در جامعه، الزامات قانونی سختگیرانه وجود دارد و درصدی از مناصب اجتماعی و سیاسی لزوما به زنان اختصاص می یابد و حتا اگر زنان به شاخص های لازم برای تصدی یک پست نرسیده باشند، شاخص ها را پایین می آورند.

وی افزود: این قوانین حمایتی برای یک دوره زمانی پیش‌بینی می‌شود تا زنان به سطح و شاخص های لازم برای تصدی مسئولیت‌ها برسند و فرصت حضور در جامعه را پیدا کنند چون بدون مشارکت زنان حرکت به سوی توسعه ممکن نخواهد بود.

اسماعیلی با انتقاد از فراهم نکردن زیرساخت ها برای مشارکت زنان در اجتماع اذعان داشت: در حالی که در کشور همسایه ما افغانستان طبق الزام قانونی، نیمی از پارلمان به زنان اختصاص دارد، در کشور ما نه تنها امکانات در اختیار زنان گذاشته نمی شود، بلکه گاهی محدودیت‌هایی هم برای رشد آن ها قرار داده می شود.

وی با اشاره به لزوم آسیب شناسی عدم حضور پررنگ زنان در مناصب اجتماعی و سیاسی عنوان کرد: بعد از چهل سال احساس میشود هنوز بانوان به جایگاه واقعی خود نرسیده اند. این موضوع باید آسیب‌شناسی شود تا از شایسته سالاری به جای جنسیت، قومیت و رانت سالاری استفاده کنیم. ورود دختران به دانشگاه ها سهمیه بندی شد و در برخی رشته ها مانند پزشکی تنها 30 درصد به آن ها اختصاص یافت در حالی که امکانات و فرصت ها باید برابر و بر اساس شایسته سالاری باشد.

مشاور فن آوری اطلاعات استانداری خوزستان گفت: این تعصب نانوشته و مقررات پنهانی که مانع از حضور زنان می شود در جامعه خوزستان و ایران جایی ندارد و فرهنگ جامعه برای پذیرش زنان خدمتگزار کاملا آماده است. نباید مردم را زنان شایسته و دانشمند محروم کنیم چون جامعه حق دارد از خدمتگزاری زنان و با کفایت و با درایت بهره‌مند شود.




































نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار