اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۵۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۹
نشست علل شکست اصلاح طلبان خوزستان در انتخابات شوراها / قمشی رییس شورای سیاستگذاری: چارچوب‌های اصلاح‌طلبی خوزستان در تار و پود قومی مانده است / تورج فتاحی: نباید با دست خودمان نیروهای خودی را مخدوش کنیم
"نشست علل شکست اصلاح طلبان خوزستان در انتخابات شوراها" ، بار دیگر اختلاف نظر احزاب اصلاح طلب استان را بر سر رفتارهای دوگانه آشکار کرد...


شوشان: "نشست علل شکست اصلاح طلبان خوزستان در انتخابات شوراها" ، بار دیگر اختلاف نظر احزاب اصلاح طلب استان را بر سر رفتارهای دوگانه آشکار کرد. شاید در هیچ برهه ای از زمان اینگونه اختلاف و چند دسته گی در بين اصلاح طلبان خوزستان ايجاد نشده بود ؛ اختلافاتی که پس از شکست آنان در انتخابات شوراهای خوزستان آشکار شد و به جدال رسانه ای و جوابیه های متعدد ختم شد و اکنون نیز در نشستی که توسط مجمع نیروهای خط امام (ره) تدارک دیده شده بود ، بار دیگر آشکار شد. 

رفتارهای قومی برخی اصلاح طلبان ، مرجعیت دو گانه ، عدم توان راهبری اصلاحات در استان و ... از جمله مواردی بود که در این نشست به عنوان علل شکست اصلاحات در انتخابات شوراها مطرح شد و قمشی رییس شورای سیاستگذاری ، تورج فتاحی دبیر حزب مردمسالاری ، عبدالله سلامی دبیر حزب اتحاد ملت و نظری دبير مجمع نیروهای خط امام (ره) هر کدام با برشمردن عواملی ، دیگری را متهم به انشقاق و دوگانه گی كردند.

در میانه ی این نشست ، گفتگوها و گلایه ها به برخی سخنان بالا گرفت و دبیر حزب اتحاد ملت نیز در انتقاد به صحبت هاي صورت گرفته ،قصد ترک جلسه را ترک كرد، که البته اینگونه نشد. 

 

قمشی : چارچوب‌های اصلاح‌طلبی خوزستان در تار و پود قومی مانده است

به گزارش شوشان ، در این نشست ، دکتر قمشی رییس شوررای سیاستگذاري اصلاح طلبان خوزستان با اشاره به کارنامه بد اصلاح طلبان در شورای شهر، گفت: دلیل این که اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر اهواز و شوراهای خوزستان به نتیجه نرسیدند، تفاوت بین دموکراسیِ توافقی و دموکراسیِ رقابتی و واقعی بود. بسیاری از موضع‌گیری‌های اصلاح‌طلبی، هنگامی که می‌خواهد به عرصه عمل برسد در مسائل قومی گیر می کند و از دموکراسی دور می‌شود. چون بین سطح پیگیری مسایل قومی و فکری تمایز قائل نشده ایم و چارچوب‌های اصلاح‌طلبی ما در تار و پود قومی مانده است .

نخبگان خوزستان در دموكراسي توافقی هنوز پیشرفت نکرده اند

وی با بیان این که نخبگان خوزستان در مسئله دموكراسي توافقی هنوز پیشرفت نکرده اند، گفت: انتخابات نشان داد که مردم به لیست‌های تشکیلاتی بهتر رای دادند تا لیست های قومی ولی در بین نخبگان هنوز نتوانسته ایم مثل عامه این مسئله را جا بیندازیم که ورود به عرصه‌های اجتماعی را از دریچه دموکراسی واقعی و نه توافقی ببینیم.

در لیست های شورای شهر اهواز بحث قومیت بود 

رییس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان خوزستان یادآور شد: تمام پارامترهای موجود برای انتخاب افراد مناسب در شورای شهر در حد تئوری ماند و در عمل تنها درباره تعداد افراد از قومیت ها صحبت کردیم و تخصص، سابقه اصلاح طلبی و تفکر را کنار گذاشتیم چون اصل مسئله ما در لیست های شورای شهر اهواز بحث قومیت بود.

دکتر قمشی با بیان اینکه تا زمانی که معضل نگاه قومی نخبگان حل نشود نتیجه ای حاصل نمی شود، اظهار داشت: با این نگاه قطعا تمامی انتخابات ها در سطح محلی برای اصلاح طلبان با شکست به پایان خواهد رسید. تا زمانی که دیدگاه های قومی بر روند تصمیم گیری احزاب در خوزستان مستولی است؛ نمی توان تصمیماتی مبتنی بر دموکراسی اتخاذ کرد.

قمشی چهار مسئله را مانع رسیدن به نتیجه مطلوب در بحث شوراها دانست و گفت: برتري چارچوب های قومی بر چارچوب های اصلاح‌طلبی، اجتماعی و سیاسی؛ همزمانی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات شورای شهر ، فرایند تصمیم گیری در بین اصلاح‌طلبان و تایید نشدن افراد و گزینه‌های اصلی اصلاح طلبان عوامل شکست اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر بود.

اگر ورود می‌کردیم می‌توانستیم پیروز میدان شویم

وی ادامه داد: این چهار مسئله اجازه نداد اصلاح‌طلبان ورود کنند. به جای شکست، باید بگوییم ما ورود نکردیم و در واقع شکست از درون باعث شد که ورود نکنیم ولی اگر به انتخابات ورود می‌کردیم می‌توانستیم پیروز میدان شویم.

مخالفان ورود به انتخابات شورا در اقلیت بودند

رییس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان خوزستان تردید را یکی از عوامل موثر در شکست اصلاح طلبان خواند و اذعان داشت: کسانی که مخالف ورود به انتخابات شورا بودند، در اقلیت بودند ولی تا شب آغاز تبلیغات در مکانیزم و نه مصداق به نتیجه نرسیدیم، این موضوع باعث شد که موافقان ورود به بحث شوراها هم به این باور برسند که به نتیجه خواهیم نرسید در حالی که اگر واقع گرایی در بین ما می بود و ما را به مکانیزم می‌رساند، به طور قطع پیروز می شدیم.

 


تورج فتاحی:  در سال 84 سهم خواهی ها باعث شد اصلاح طلبان در انتخابات شکست بخورند

تورج فتاحی دبیر حزب مردمسالاری با اشاره به دو نقطه اوج و افول در تاریخ گفتمان اصلاح طلبی، اظهار کرد: ورود گفتمان اصلاح طلبی در ساختار سیاسی کشور توسط خاتمی ، پیروزی قاطع در شورای نخست شهر در سال ۷۷ ، پیروزی قاطع در مجلس ششم در سال ۷۸ و مقوله انتخاب دوباره خاتمی در سال 80 چهار اتفاق مهمی بود که از سال 76 به بعد در جریان اصلاح طلبی رخ داد ولی از سال ۸۴ به بعد، به یک باره افول جدی و شکست‌های پیاپی در جبهه اصلاح طلبی مشاهده شد. 

وی ادامه داد: در سال ۸۱ شورای دوم را از دست دادیم، یک سال بعد مجلس را از دست دادیم و دو سال پس از آن در سال ۸۴ در انتخابات دوره ریاست با ایجاد انشقاق و دو دستگی شکست خوردیم. در شورای نخست شهر، توانِ اصلاح طلبان به لحاظ اجرایی و فکری تحلیل یافت و انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ و تعدد کاندیداها اوج این فاصله ها بود. سهم خواهی ها در حداکثر ممکن و ستیزه ها در بیش ترین شکل خود نمود پیدا كرد و باعث شد رقابت را در ریاست جمهوری از دست بدهیم.

دبیر حزب مردم‌سالاری تصریح کرد: تحلیل این مسئله می‌تواند پیروزی اصلاحات را در آینده رقم بزند. بایستی با تحلیل انتخابات و شرایط به بازپروری نیروهای سیاسی اصلاح طلب بپردازیم. ولی اگر نتوانیم این مقایسه را به کمک بطلبیم دچار همان اتفاقی می شویم که سیر نزولی آن را از سال 81 تجربه کردیم.

یکی از ضعف‌های اصلاح‌طلبان فقدان رهبری بود / انشقاق بین اصلاح طلبان از دل خود اصلاح طلبان برخاست

فتاحی فقدان یک رهبری جدی در ساختار اصلاح‌طلبی را یکی از دلایل افول اصلاح طلبان از سال 81 به بعد دانست و گفت: از سال ۸۴ عبور از خاتمی مطرح شد و طرفداران زیادی هم پیدا کرد ولی هیچ رهبری منسجم و قابل قبولی را نداشتیم بنابراین انشقاق بین اصلاح طلبان، از دل خود اصلاح طلبان برخاست و در واقع آن ها شکست را به خودشان تحمیل کردند. در این دوره کنونی شورای شهر هم همین اتفاق افتاد چون فاقد رهبری قابل قبول بودیم.

جریان اصلاح طلبی در خوزستان هنوز به آن بلوغ نرسیده است

دبیر حزب مردمسالاری یادآور شد: ساختار حزبی اصلاحات توان جریان سازی زیادی دارد و جریان عمومی کشور را در استان نمایندگی می کند بنابراین ارائه یک لیست منسجم می توانست پیروزی قابل قبولی را برای اصلاح طلبان رقم بزند. ما از این ظرفیت اجتماعی استفاده نکردیم و در نتیجه کرسی‌ها را از دست دادییم. این اتفاق نشان داد که جریان اصلاح طلبی در خوزستان هنوز به آن بلوغ نرسیده و جریان های سیاسی اصلاح طلب در قالب احزاب توانایی راهبری ندارند. 

دبیر حزب مردم‌سالاری، نبود یک راهبری جدی را علت دوم شکست اصلاح طلبان خواند و گفت: نبود یک راهبری جدی برای ساماندهی وضعیت موجود، باعث شد ظرفیت های ناهمگونی که در بین اصلاح طلبان وجود داشت به یک باره فعال شوند و باعث چند دستگی شوند.

تزلزل جدی بسیاری از افراد حزبی در ساختار تصمیم گیری

وی ضعف ساماندهی را دیگر علت عدم تفوق اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر عنوان کرد و اذعان داشت: ضعف برنامه ریزی اجازه نداد از ظرفیت های اندک موجود استفاده موثر و مثبت کنیم. از سوی دیگر تزلزل جدی بسیاری از افراد حزبی در ساختار تصمیم گیری مزید بر علت شد. موضع های واکنشی، و رفتارهای آنی و لحظه ای به جای رفتارهای چارچوب دار و منطقی در جمع شورای سیاست گذاری باعث شد تا نتوانیم در انتخابات شورای شهر پیروز شویم.

نباید با دست خودمان نیروهای خودی را مخدوش کنیم

فتاحی در واکنش به سخنان «سلامی» درخصوص مقصر بودن شریعتی به عنوان یکی از دو مرجع اصلاح طلبان، بیان کرد: این گونه مقصرسازی ها خودزنی است و نباید با دست خودمان نیروهای خودی را مخدوش کنیم. شریعتی از بدنه اصلاح‌طلبی بوده و از سوی آن ها حمایت شد و در درون یا برون قدرت، به لحاظ دیدگاه سیاسی حق اظهار نظر و اجازه اشتباه دارد و نباید گفت عامدانه و پیش بینی شده باعث شکست اصلاح طلبان شده است. او رای و خاستگاه اصلاح‌طلبی دارد پس چرا باید عامدانه اصلاح طلبان را زمین بزند؟ با کدام کد و نشانه؟ 

وی تاکید کرد: ورود یا عدم ورود به انتخابات شورا، هر کدام تحلیل خودش را داشته است و در واقع تردید در لایه لایه یِ افراد اصلاح طلب وجود داشت چون پس از مجلس دهم، شورای سیاستگذاری درست کالبدشکافی نشد و تا انتخابات کنونی شورای شهر به همین گونه ماند. 

دبیر حزب مردم‌سالاری با بیان این که تحلیل ها نسبت به اقتضای زمان و مکان معنا می یابند، اذعان داشت: با از بین رفتن فرصتِ تحلیلِ عقلانی و بروز رفتارهای پرتنش و احساسی در روز پیش از تبلیغات، به این نتیجه رسیديم که ارائه لیست درست نیست چون هیچ راهبری و به هم رسانی در این جریانات وجود نداشت بنابراین باید تصمیم ها را باید در لحظه فضا ، زمان و مکان خودش تحلیل کرد. در مجموع، این شورا نشان داد ما هنوز به این بلوغ نرسیده ایم که بدون راهبری یک فرد کاریزماتیک بتوانیم به هدف برسیم.



دبیر حزب اتحاد ملت: مرجعیت سیاسی دوگانه دلیل شکست اصلاح طلبان است

عبدلله سلامی علت شکست اصلاح طلبان را ظهور یک مرجع جدید سیاسی در گفتمان اصلاح طلبی در استان دانست و اظهار کرد: اصلاح طلبان با فقدان مرجع سیاسی روبرو نبودند بلکه با دو مرجع روبرو شدند. در انتخابات شورای شهر بر خلاف انتخابات مجلس با دو مرجع روبرو شدیم. کیانوش راد مرجع نخست بود و مرجع دوم که در ساختار قدرت بود شریعتی بود.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل شکست اصلاح طلبان بلاموضوع کردن رقابت سیاسی بود. یعنی ما ترجیح دادیم در مقابل رقیب لیست ندهیم و پیشنهاد دهنده این امر، مقصر شکست ما بوده که منشاء آن آقای شریعتی است. اگر در انتخابات مجلس دهم آقای شریعتی به جای مقتدایی بود باز هم دو مرجعی می‌شدیم و شکست می خوردیم. 

بحث قومیت یک تاکتیک انتخاباتی است

دبیر حزب اتحاد ملت بحث قومیت را یک تاکتیک انتخاباتی خواند که می تواند منجر به موفقیت شود و گفت: بعد از انقلاب همواره درگیر مسائل قومی و موارد دیگر بیان شده بودیم اما همواره شکست و پیروزی داشتیم پس علت اصلی شکست ما چیز دیگری است. تعریف ما از این استدلال این است که اگر رای را استراتژی بدانیم، تاکتیک ما باید این باشد که ببینیم بیشترین رای ما از لحاظ قومیتی کجاست و روی آن سرمایه گذاری کنیم.

مخالفان ارائه لیست، دل به پیروزی روحانی داده بودند

سلامی با اشاره به رفتار دوگانه در بحث ورود به انتخابات شورای شهر بیان کرد: در انتخابات شورای شهر اصلاح طلبان رقابت سیاسی را به بهانه اهمیت پیروزی آقای روحانی و انتخابات ریاست جمهوری بلاموضوع کردند. از سوی دیگر، عده ای در شورای سیاست‌گذاری عقیده داشتند که نباید وارد رقابت انتخاباتی شویم در حالی که ساز و کار نمایندگان سیاسی همین رقابت انتخاباتی است.  وی خاطرنشان داد: کسانی که مخالف لیست بودند، نگران رای نیاودن آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بودند.

شریعتی با دو مرجعی کردن انتخابات شورا باعث شکست اصلاح طلبان شد

دبیر حزب اتحاد ملت با بيان این که « عامل ناکامی کاندیداهای اصلاح طلب شریعتی است» گفت: در آسیب شناسی علل ناکامی اصلاح طلبان در شورای شهر باید در جستجوی مقصر باشیم. شکست ما شکست کمی نیست و شریعتی با دو مرجعی کردن انتخابات شورا باعث شکست ما شد. 



دبیر مجمع نیروهای خط امام (ره): برخی طیف ها به دنبال عدم ارائه لیست بودند

شهاب نظری با بیان این که برخی طیف ها با عدم حضور در جلسات، به دنبال عدم ارائه لیست بودند، اظهار کرد: باید دید چرا افرادی که با هدف از اکثریت انداختن جلسات و بهانه های بدون مستدل در جلسات غیبت می کردند، اخراج نشدند. مشخصا سه طیف مانع از ارائه لیست توسط اصلاح‌طلبان شدند. نخست افراد نفوذی بودند که با مأموریت تخریب در بین اصلاح طلبان بودند. طیف دوم افرادی بودند که می‌دانستند گزینه‌های آن ها در لیست نخواهد بود و طیف سوم کسانی بودند که به واسطه عدم شفافیت، تحلیل های غیر واقعی داشتند و فکر می کردند به جای ورود به شورای شهر باید از روحانی حمایت کرد. 

وی افزود: این افراد کسانی بودند که تریبون و قدرت داشتند به شکلی که ما بیانیه می دهیم ولی منتشر نمی‌شود اما آن ها جوابِ بیانیه می‌دهند و همه رسانه‌ها آن را منتشر می‌کنند.

دبیر مجمع نیروهای خط امام (ره) تصریح کرد: یکی از استدلال های عدم ارائه لیست این بود که به دلیل تعداد بالای کاندیداها، ارائه یک لیست موجب ناراحتی های فردی و عدم رای به روحاني می شود که استدلال نادرستی بود چون موج رای به روحانی ملی بود و ربطي به مسائل استاني نداشت.

عده ای به دنبال موفقیت اصلاح‌طلبان نبودند

نظری با انتقاد از رفتار دوگانه برخی اصلاح طلبان عنوان کرد: همان کسانی که در شورای سیاست‌گذاری رای دادند که لیستی ارائه نشود، بعد از ارائه لیست توسط موافقان، لیست دیگری منتشر کردند. واضح است که عده ای به دنبال موفقیت اصلاح‌طلبان نبودند و برای عدم موفقیت هر کاری کردند. 

 استاندار براي تاييد صلاحيت افراد غير اصلاح طلب لابي كرد!

وی یادآور شد: اقدام غیر اخلاقی دیگری که مخالفان ارائه لیست انجام دادند، استفاده از نام احزابی مثل اعتماد ملی و اراده ملت بود که از حزب دیگری حمایت کرده بودند. در کنار این ها استاندار برای غیر اصلاح طلبان لابی و رایزنی می‌کند تا تایید صلاحیت شوند ولی برای اصلاح طلبانِ رد صلاحیت شده هیچ کاری نکرد. این ها شک و شبهه ایجاد می کند که چه اتفاقی افتاده است.













نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار