اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۶۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۷
مدیرعامل موسسه جهاد نصر :
موسسه جهاد نصر در کنار حل مشکل ریزگردهای جنوب شرق اهواز در حال اجرای چهار طرح دیگر است...


مدیرعامل موسسه جهاد نصر با بیان اینکه حدود 1.2 میلیون هکتار بیابان‌ در استان خوزستان وجود دارد، گفت: 500 هزار هکتار از اراضی خوزستان در معرض تبدیل شدن به کانون گرد و غبار هستند.

 یدالله شمایلی در همایش گرامیداشت هفته دولت با موضوع پایش، اثرات و روش‌های مقابله با ریزگردها که امروز (8 شهریورماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: موسسه جهاد نصر یک موسسه عمومی غیردولتی است که زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی فعالیت می‌کند و قبل از مقابله با ریزگردها مجری طرح 550 هزار هکتاری طرح مقام معظم رهبری بود که به عنوان بزرگترین پروژه کشاورزی ایران در حال انجام است و تاکنون 258 هزار هکتار از طرح 550 هزار هکتاری پروژه کشاورزی اجرایی شده است.

وی با اشاره به دلیل ورود موسسه جهاد نصر به پروژه حل مشکل پدیده ریزگردها افزود: پس از بحران های بهمن‌ماه سال گذشته رئیس جمهور به خانم ابتکار و مسئولین دیگر دستور دادند که مشکل گرد و غبار خوزستان را با کمک دستگاه‌های محلی حل کنند و به دنبال آن موسسه جهاد نصر نیز برای حل این مشکل وارد شد.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر تصریح کرد: موسسه جهاد نصر در کنار حل مشکل ریزگردهای جنوب شرق اهواز در حال اجرای چهار طرح دیگر است که شامل اجرای کانال انتقال آب به کانون فوق بحرانی جنوب شرق اهواز، اجرای عملیات جنگل‌کاری در حاشیه جاده خرمشهر و شلمچه، اجرای طرح پایلوت شورورزی در کانون های بحران و اجرای استفاده از مالچ های های غیرنفتی در مناطق بحرانی سوسنگرد است.

شمایلی بیان کرد: بیابان‌های استان خوزستان دارای مساحتی حدود 1.2 میلیون هکتار هستند که 350 هزار هکتار از آن کانون‌های گرد و غبار و 350 هزار هکتار دیگر در تپه‌های ماسه‌ای قرار دارند. همچنین حدود 500 هزار هکتار در معرض تبدیل شدن به کانون گرد و غبار هستند.

وی با اشاره به کانون‌های اصلی گرد و غبار بیان کرد: جنوب هورالعظیم 5 هزار هکتار، شمال خرمشهر 28 هزار و 184 هکتار، شمال شرق اهواز 1560 هکتار، جنوب و جنوب شرق اهواز 112 هزار و 385 هکتار و امیدیه 86 هزار و 147 هکتار، ماهشهر و هندیجان 31هزار و 980 هکتار، شرق هندیجان 188هزار و 365 هکتار در زمره کانون‌های اصلی گرد و غبار خوزستان هستند که اولویت مقابله با کانون‌های جنوب و جنوب شرق اهواز است و باید به موازات آن کانون‌های دیگر مطالعه شوند.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر بیان کرد: هدف از اجرای احداث کانال انتقال آب تامین آب پروژه نهال‌کاری منطقه و پخش آب در محدوده در معرض فرسایش بادی برای ایجاد شرایط رشد گونه‌های گیاهی است.

شمایلی با بیان اینکه نهال از سال اول تا چهارم نمی‌تواند با کانون گرد و غبار مبارزه کند، تصریح کرد: باید با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه اطراف اراضی کانال را مرطوب کنیم ولی در حال حاضر به دلیل اینکه در فصل تابستان قرار داریم و تبخیر آب بالا است و بذر زیر خاک قرار دارد، نمی‌توانیم آب را رها کنیم.

وی گفت: برای اجرای طرح احداث کانال آب با مشکلاتی از جمله زمین‌های کشاورزی مردم و ... مواجه شدیم که اگر هماهنگی بین بخشی انجام نمی‌شد مشکلات بیشتری ایجاد می‌شد.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر با اشاره به اقداماتی که در حوزه اجرایی انجام شده است، اظهار کرد: تا پایان مردادماه امسال از دو عملیات خاک‌برداری که حدود 4 میلیون و 800 مترمکعب بوده، حدود 97 درصد به پایان رسیده است. همچنین پیشرفت عملیات خاک‌ریزی به 76 درصد رسیده است.

به گزارش ایسنا؛ در ادامه فرامند هاشمی‌زاده، معاون عمرانی استانداری خوزستان، با بیان اینکه از قدیم گرد و خاک در کشور عراق وجود داشته ولی در کشور ما این پدیده بروز نکرده بود، گفت: در گذشته نهرهای طبیعی و پوشش‌های گیاهی زیادی در اطراف خوزستان داشتیم که اکنون همه این پوشش‌ها از بین رفته‌اند.

وی افزود: عمده‌ترین عامل تخریب اکوسیستم دخالت انسان است که شامل پروژه‌های بزرگ و متوالی کشاورزی و صنعتی و همچنین پروژه‌های خدماتی اصناف هستند.

هاشمی‌زاده تصریح کرد: دو عامل دیگر که موجب تخریب اکوسیستم می‌شوند موضوع مدیریت و کنترل آب‌ها و خشکسالی هستند که امیدواریم طبق پیش‌بینی هواشناسی بارش خوبی داشته باشیم.

معاون عمرانی استانداری خوزستان بیان کرد: پدیده گرد و خاک علی‌رغم مشکلات زیادی که ایجاد کرده است موجب شده تا دولت اهتمام ویژه‌ای به استان خوزستان داشته باشد. 

برچسب ها: جهاد نصر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار