شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۶۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰
اهواز- ایرنا - سرپرست نهاد کتابخانه های خوزستان گفت : 12 کتابخانه در سطح این استان در حال ساخت است که با بهره برداری از آنها چهار هزار و 860 مترمربع به فضای کتابخانه ای خوزستان تا هفته دولت سال آینده افزوده می شود.
به گزارش ایرنا منصور کوهی رستمی چهارشنبه شب در حاشیه نمایشگاه هفته دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد : یکی از مهمترین برنامه های دولت یازدهم گسترش زنجیره کتابخانه های عمومی به ویژه در مناطق محروم و روستایی است .
وی ادامه داد : یکی از برنامه های دولت تدبیر و امید سرعت بخشیدن به روند ساخت و ساز است که با این برنامه ریزی 12 باب کتابخانه جدید تا هفته دولت سال آینده در خوزستان به بهره برداری می رسد.
سرپرست نهاد کتابخانه های خوزستان افزود : بر اساس اعتبارات پنج کتابخانه جدید در سال جاری در خوزستان کلنگ زنی می شود.
کوهی رستمی بیان کرد : اعداد و ارقامی که در مورد سرانه مطالعه در کشور اعلام می شود هیچ کدام مبنای علمی ندارد و آمار بر اساس خوداظهاری است .
وی افزود : به طور کلی برای فضای کتاب و کتابخوانی شاخص های مختلفی از جمله فضا ، زیربنا، تعداد کتاب (سرانه کتاب)، تعداد اعضا و به ازای هرچند نفر یک کتابخانه داریم، وجود دارد .
کوهی رستمی از تعداد کتابهای موجود در کتابخانه های استان گفت و ادامه داد : در کتابخانه های خوزستان 2 میلیون و 500 هزار جلد کتاب وجود دارد که معادل 52 جلد کتاب برای هر یکصد نفر خوزستانی است که بر اساس اهداف افق 1404 باید به ازای هر 100 نفر 400 جلد کتاب اختصاص داده شود ولی در حال حاضر 350 جلد با این چشم انداز فاصله داریم.
سرپرست نهاد کتابخانه های خوزستان با اشاره به اینکه به ازای هر یکصد هزار خوزستانی 4.5 باب کتابخانه وجود دارد ادامه داد: بیشترین مطالعه مردم غالبا رمان ، داستان و کتابهای تاریخی و در رتبه بعدی کتابهای مذهبی است.
وی ادامه داد : در حال حاضر 137 هزار و 693 نفر عضو 213 کتابخانه عمومی خوزستان هستند که میزان 2.4 دهم جمعیت خوزستان را تشکیل می دهند که این شاخص تا سال 1404 باید به 35 درصد ارتقا پیدا کند.
کوهی رستمی بیان کرد : مجموعه مساحت و زیربنای 213 کتابخانه خوزستان 92 هزار و 68 مترمربع و به ازای هر یکصد خوزستانی 2 مترمربع فضای کتابخانه ای داریم که در افق 1404 باید آن را به هشت مترمربع ارتقا دهیم.
سرپرست نهاد کتابخانه های خوزستان حضور در فضای مجازی را یکی دیگر از برنامه ها جذب شهروندان به کتابخانه ها عنوان کرد و گفت : یکی از اقدامات خوبی که در دولت تدبیر و امید رخ داد اختصاص بودجه برای راه اندازی و ساخت کتابخانه دیجیتال در خوزستان است .
وی ادامه داد : در بحث کتابخوانی 2 مؤلفه عضوگیری و مردم ، خانواده و کودک محور کردن کتابخانه ها مهم است که در حال حاضر بیش از یکصد کتابخانه خوزستان دارای بخش مخصوص کتاب کودک هستند که از مولفه های اساسی و مهم کتابخوانی محسوب می شوند.
کوهی رستمی با بیان اینکه فضای آموزشی ما کتاب محور نیست و حافظه مدار است ، از چالش های کتابخانه های استان گفت و افزود : وابسته بودن به نیم درصد درآمد شهرداری ها یکی از چالش های پیش روی این نهاداست که باید شهرداری ها نسبت به پرداخت آن مکلف شوند تا بتوانیم به رشد و فعالیت هرچه بهتر خود ادامه دهیم .
وی از راه اندازی یک واحد کتابخانه در شهرستان کارون خبر داد و گفت : کتابخانه ای با مساحت 280 متر و اعتباری بالغ بر پنج میلیارد ریال در یکی از روستاهای غیزانیه بزرگ راه اندازی و در اختیار مردم قرار گرفته است که جمعیتی بیش از 25 هزار نفر اطراف این کتابخانه را پوشش می دهد .

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار