اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۶۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵
همایون یوسفی نماینده اهواز: حاکم بودن تفکر صرفا مهندسی در بخش آب،دلیل بحران های امروز در آب کشور است / با سیاسی شدن موضوع آب این مشکل پیچیده تر شده است / خوزستان به شدت درگیر مسائل محیط زیستی است / انتقاد از نگاه افراطی و کاریکاتورگونه به مسئله آب
ساختار تصمیم گیری مدیریت آب کشور با نگاهی از بالا به پایین و بدون در نظر گرفتن جامعه محلی و دانشگاه در فرآیند تصمیم گیری صورت می گیرد.
  

شوشان: همایون یوسفی نماینده مردم اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در نطق خود پیرامون مشکلات حوزه آب در سطح ملی و استانی ضمن گرامیداشت یاد شهدای انقلاب ،دفاع مقدس و مدافع حرم اظهار کرد: اینجانب به عنوان نماینده مردم شریف خوزستان لازم می دانم به موضوع آب به عنوان بزرگترین چالش دوران معاصر ایران بپردازم.

یوسفی با اشاره به اینکه عمده مساحت فلات مرکز ایران شامل مراکز گرم و خشک است، افزود: ایران از نظر شاخص های ناپایداری محیط زیست در رتبه های نخست لیست جهانی قرار دارد.

وی کاهش معضلات آب را در گرو توسعه همه جانبه دانست و تصریح کرد: درحال حاضر اقدامات به صورت نقطه ای است و با مفهوم توسعه همخوانی ندارد.

نماینده مردم اهواز در مجلس با بیان اینکه مفهوم توسعه را به درستی درک نکرده ایم، یادآور شد: آنچه در برنامه ریزی کشور از آن به عنوان توسعه یاد می شود توهمی بیش نیست.

یوسفی ادامه داد: ساختار تصمیم گیری مدیریت آب کشور با نگاهی از بالا به پایین و بدون در نظر گرفتن جامعه محلی و دانشگاه در فرآیند تصمیم گیری صورت می گیرد. در مدیریت پیشین ساختار آب که متکی به ساختار محلی بوده را کنار زده اند و دولت ها گمان می کردند با برنامه ریزی تحکمی و  تمرکز و نگاه از بالا و با استفاده از تکلونژی می توانند جوابگوی این توازن باشند.

وی بیان کرد: تمرکز بر مدیریت عرضه باعث شده زمان زیاد و غیرواقعی را برای مدیرت تقاضا از دست دهیم و درحال حاضر برای ساماندهی وضعیت کنونی نیازمند اتخاذ رویکرد نو و متکی به استفاده از سرمایه های اجتماعی هستیم.

یوسفی تصریح کرد: اگر قرار است غفلت های گذشته را جبران کنیم باید نقشه راهی مبتنی بر یک دوره گذر ریاضت آبی ترسیم کنیم؛ حاکم بودن تفکر صرفا مهندسی در بخش آب،دلیل بحران های امروز در آب کشور است و بدون اجتماعی کردن مسائل نمی توان راه حل مناسبی پیدا کرد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس با بیان اینکه آب شامل ترکیب درهم تنیده ای از مسائل اجتماعی و طبیعی  است، تصریح کرد: در دهه های گذشته رابطه معناداری درخصوص استفاده از حوزه علوم انسانی در مدیریت منابع آب صورت گرفته است.

یوسفی با انتقاد از نگاه افراطی و کاریکاتورگونه به مسأله آب گفت: امروزه با سیاسی شدن موضوع آب این مشکل پیچیده تر شده است و مخالفت جامعه شناسان با طرح های توسعه به معنای مخالفت با توسعه نیست بلکه مخالفت و انتقاد به ناپایداری توسعه است.

وی در بخشی دیگر با بیان اینکه ایجاد طرح های توسعه ای آب ممکن است درجامعه ایجاد گسست کند،خاطر نشان کرد: شرایط به گونه ای است که گویا طرح های توسعه ای بر ما غالب شدند اما ما بر تفکرات توسعه ای غالب نشده ایم.

یوسفی با اخطار اینکه امنیتی کردن مسائل آب یکی از خطرات مدیریت آب است، افزود: باید بین ابعاد امنیتی و امنیتی کردن آب تفاوت قائل شویم.

وی چالش آب را جهانی دانست و گفت: باید دیپلماسی آب جزء برنامه های سیاسی ما قرار گیرد و حل مشکل آب در گرو در گیر کردن جامعه و تبدیل آب به یک مسأله اجتماعی است.

نماینده مردم اهواز خطاب به مردم کشور یادآور شد: علت های اصلی کمبود آب در ایران شامل رشد جمعیت،کشاورزی غیرمؤثر ومدیریت نادرست منابع آب بوده است و موضوعاتی همچون انتقال آب نه تنها مشکل را حل نمی کند بلکه باعث از بین رفتن حیات در مبدأ و ایجاد عارضه در مقصد خواهد شد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر خوزستان به شدت درگیر مسائل محیط زیستی است، تصریح کرد: ریشه اصلی همه انها کمبود منابع آبی استان خوزستان است.

یوسفی با اشاره به اینکه خوزستان که به بعنوان شیشه عمر کشور ایران در معرض تهدید مسائلی آبی قرار دارد،گفت: طرح های انتقال آب،تنفس خوزستان را به شماره انداخته است.

وی افزود: به عنوان احدی از نمایندگان ایران و استان خوزستان درخواست و تاکید در تجدیدنظر پیرامون پروژه های انتقال آب را دارم چرا که حیات مردم شریف خوزستان در خطر است.

نماینده مردم اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در پایان نطق خود به وزیر امور اقتصاد و دارایی برای حل سریعتر مشکل سپرده گذاران مؤسسه آرمان،وزیر صنایع بابت حل هرچه سریعتر مشکلات پرسنلی گروه ملی فولاد اهواز،وزیر نفت جهت تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی وزارت نفت، وزیر دادگستری جهت تبدیل وضعیت نیروهای شوراهای حل اختلاف و پرداخت پاداش مربوطه طبق قانون اداره کار تذکر داد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار